نکاتی مهم در مورد کاشت بذر گیاهان

نکاتی مهم در مورد کاشت بذر گیاهان
نکاتی مهم در مورد کاشت بذر گیاهان: یکی از بهترین روش های تکثیر گیاهان از طریق بذر می‌باشد. گیاهانی که به صورت عمده کشت می‌شوند از روش تکثیر به صورت بذر صورت می‌گیرند. بذر تمامی گیاهان در دسترس نمی‌باشد، برخی از گیاهان کمیاب بوده و گلدهی آن‌ها بسیار زمان بر و سخت می‌باشد و به همین علت یا بذر آن‌ها در بازار وجود نداشته یا بسیار کمیاب و از نظر قیمت مقرون به صرفه نمی‌باشند، اما بذر اکثر گیاهان در بازار موجود می‌باشد و امروزه با وجود فروشگاه‌های فراوان خرید آن‌ها بسیار کار آسانی شده است.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید بذر باید به آن توجه شود خرید بذر از یک فروشگاه معتبر و مورد اعتماد است که این فروشگاه باید قوه نامیه و درصد جوانه زنی بذر ها را تضمین کنند. پس دقت کنید فروشگاه‌هایی که بذر هارا به قیمت ارزان‌تر می‌فروشند ممکن است بذرهایی با کیفیت پایین‌تر و قوه نامیه پایین را به فروش برسانند، پس در انتخاب یک فروشگاه معتبر دقت کنید و سپس بذر ها را خریداری کنید.
بذرهایی که خریداری می‌کنید باید تازه و سالم باشند. بذرهای تازه را می‌توانید تا ۱ الی ۲ سال نگهداری کنید. برای نگهداری بذرها می‌توانید آن ها را در داخل جا تخم مرغی یخچال خانه نگهداری کنید.
نکته دیگری که باید به آن توجه شود خریداری بذری است که بتوانید آن را بکارید. برخی از بذرها در شرایط خاصی جوانه زنی می‌کنند و برای افراد مبتدی کاشت این‌گونه بذرها توصیه نمی‌شود چون کاشت آن‌ها کمی سخت می‌باشد. بسیاری از دوستان بذری را خریداری می‌کنند، آن را می‌کارند اما بعد از مدتی از جوانه نزدن بذرها گله می‌کنند و فروشگاه ها را نسبت به این قضیه مقصر می‌دانند. توصیه می‌کنیم قبل از خرید هر بذری از شرایط کاشت آن اطلاعاتی کسب کنید و سپس نسبت به کاشت آن اقدام کنید.
روش کاشت بذر هر گیاهی با گیاه دیگر تفاوت دارد و هرکدام شرایط خاصی را برای جوانه زنی احتیاج دارند.
پس برای کاشت هر بذری که اقدام می‌کنید قبل از خرید آن اطلاعاتی برای آن کسب کنید و آموزش ببینید.

بسیاری از دوستان سؤال می‌کنند که بذر ها را در چه فصلی می‌توانیم بکاریم؟ در جواب این سؤال می‌توان گفت که در تمامی فصل‌ها می‌توان بذرها را کاشت. شما در هر فصلی از سال که بتوانید شرایط دمایی مناسب و نور مناسب برای این کار را فراهم کنید می‌توانید بذر ها را بکارید. امروزه در گلخانه‌ها شرایط آب و هوایی مناسب در هر فصلی را برای گیاهان فراهم میکنند و گیاهان را از طریق بذر تکثیر می‌کنند. شما هم می‌توانید بذرها را در خانه با رعایت نکات و فراهم کردن شرایط مورد نیاز، بکارید.

نکته دیگر در مورد کاشت بذر این است که برخی بذرها درشت بوده و برخی ریز و سایز همه بذرها یکی نمی‌باشد. بهتر است بذرهای درشت را یک الی دو روز قبل از کاشت در آب ولرم قرار دهید تا پوسته سخت آن کمی نرم شود و کیفیت جوانه زنی بیشتر شود. برای کاشت بذرهای درشت بهتر است روی آن‌ها کمی خاک بریزید. ریختن یک لایه خاک نازک به اندازه یک لایه ۳ میلی متری می‌تواند در جوانه زنی این گونه بذرها کمک کند. بذرهای ریزتر نیاز به خیس خوردن ندارند و در سطح خاک قرار می‌گیرند و به هیچ عنوان روی آن‌ها خاک نریزید. البته همه بذرهای درشت نیز ریختن خاک روی آن‌ها درست نیست و شما باید قبل از خرید بذر درباره آن پرس‌وجو کنید.
یکی از عمده‌ترین دلیل عدم جوانه زنی بذرها بیماری‌هایی است که در بستر کشت صورت می‌گیرد. مهم‌ترین و شایع‌ترین این بیماری‌ها، بیماری‌های قارچی هستند. حتماً قبل از کاشت بذر تمامی لوازم و ظروف را به خوبی بشورید و ضد عفونی کنید تا از این بیماری جلوگیری شود. یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای کاشت بذر باید صورت بگیرد استفاده از پودرهای قارچ کش برای بستر می‌باشد. می‌توانید از پودرهای قارچ کش مانکوزب، کاپیتان و کاربندازیم استفاده کنید. البته برندهای زیادی وجود دارند برای این کار ولی این سه برند از معروف‌ترین آن‌ها هستند. طبق روش توصیه شده توسط شرکت سازنده پودرها را در آب حل کنید و بستر را با آن ضد عفونی کنید.
یک نکته مهم دیگر خرید خاک پاکیزه و استرلیزه می‌باشد. برخی فروشگاه‌ها خاک‌هایی را به صورت فله‌ای و باز می‌فروشند، تا حد امکان سعی کنید از خرید این‌گونه خاک‌ها اجتناب کنید. حشره‌هایی هستند که درون این خاک‌ها تخم گذاری می‌کنند و هنگام کاشت بذرها این تخم‌ها متولد شده و حشرات از جوانه‌های بذرهای شما تغذیه می‌کنند ک باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود. سعی کنید خاک‌های بسته بندی شده را خریداری کنید و حتماً قبل از خرید چک کنید که بسته بندی آن‌ها پارگی نداشته باشد و سالم باشد. روش‌هایی نیز برای از بین بردن تخم حشرات وجود دارد که در مقاله‌های دیگر توضیح مختصری راجب آنها خواهیم داد.
اگر شما تجربه‌ای در مورد کاشت بذر دارید می‌توانید در قسمت نظرات ذکر کنید تا ما و دوستان بتوانیم از تجربه‌های مفید شما استفاده کنیم.
نکاتی مهم در مورد کاشت بذر گیاهان نکاتی مهم در مورد کاشت بذر گیاهان نکاتی مهم در مورد کاشت بذر گیاهان
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

20 دیدگاه برای “نکاتی مهم در مورد کاشت بذر گیاهان

  1. mahdijahanshiri80 گفته:

    سلام برای خاک خزانه کاکتوس ماسه رو از کجا میتونم تهیه کنم
    ماسه مصالح ساختمانی یا ؟؟
    لطفا اگه امکانش بود پیت ماس پرلیل کوکوپیت ورمی و…. محصولات هم در سایت قرار بدید

  2. khaledian.z3 گفته:

    سلام ببخشید من میتونم جوانه های کاکتوس یه ماهه رو به جای پر نورتر انتقال بدم نیمه غربی با دمای ۳۷ درجه حداکثر جوانه استریاسن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، حتما نور رو فیلتر کنید وبه ارامی واحتیاط کامل جابجا کنید مشکلی بوجود نمیاد.

  3. راحيل گفته:

    با سلام و سپاس فراوان ار سایت بسیار خوب و مفیدتون
    چند سوال از خدمتتون داشتم
    من چند سری بذر سبزیجات و حتی گل کاشتم…. اکثر بذرهام جوانه رو میزنن و تا چن سانت هم میرسن ولی بعد از اون رشد نمیکنن یا بعضا از بین میرن
    مثلا پیازچه هام تا ٧ سانت هم شدن ولی هر چقدر صبر کردم از مو ضخیمتر نشدن! یا بیبی اسفناج هام برگهاش دو سانت بزرگتر نشده و سرچین هم کردم برگ جدید خیلی دیر میدن
    شرایط نگهداری: روی تراس با آفتاب شرق از طلوع تا ساعت ۱۲ تراسمون آفتاب میگیره و ساختمونی جلومون نیست که مانع آفتاب بشه و خب آفتاب الان خیلی داغه ؛ تهران هستم. بعد از جوانه زنی روزی یکبار آب میدم ( و خب مشکل پشه سیاه هم دارم با اینکه خاک بسته بندی خریدم؛ تازگی کارت زرد هم نصب کردم) خاک ها هم بعضی ظرفها فقط “بستر مناسب کشت”ریختم ؛ برخی خاک برگ با خاک گلدان هم اضافه کردم
    ٢- نشا خیار هم کاشتم که پر پشه سیاه میشه؛ اگر هم هر روز آب ندم تمام برگهاش ولو میشه

    پیشاپیش سپاسگذارم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای رشد ایدال سبزیجات باید نور کافی دریافت کنند احتمالا یا نور دریافتیشون کم هست ویا خاکی که استفاده کردید فقیر هست. از ترکیب خاک غنی باید استفاده بشه از خاک تمیز باغچه وترکیب کود دامی وپیت ماس میتونید استفاده کنید.

  4. فرزاد گفته:

    http://uupload.ir/files/8ojh_12555655.jpg
    http://uupload.ir/files/a06_12555655.jpg4844878454.jpg
    سلام .این بذرهای گوجه گیلاسی هستن که کاشتم و ده روزه هستن.باتوجه به شرایط بارانی هوا. در روز چند ساعتی زیر نور مصنوعی قرار میدم. و بقیه مدت پشت پنجره جنوبی هستن.
    میخاستم بدونم چه وقت به سینی نشا منتقلشون کنم؟ اندازه سوراخ های سینی۳در۳ و عمق ۱۰سانت..

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زمانی که چهار برگ حقیقی داشتند میتونید نشإ کنید، برای رشد ایدال بهتر هست نور مستقیم دریافت کنند این کار رو باید بمرور زمان انجام بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه برگ بیدی با نام علمی Tradescantia albiflora هست،این واریته به نور زیاد وفیلتر شده نیاز داره خاک همیشه مرطوب ولی نباید غرق اب باشه، گرما دوست هست ودر دمای ۳۰ درجه بهترین رشد رو خواهد داشت به سرما حساس هست ودر دمای ۱۰ درجه از بین میره. تکثیر از راه قلمه وریشه دار کردن در اب وخاک سبک.

  5. هادی عباس نصاری گفته:

    سلام
    ببخشید یه سوال داشتم. خاک رو توی سم قارچ کش خیس کردم و بعد توی ظرف مورد نظر به مدت ۲۴ ساعت گذاشتم. بعد بذرها روی سطح خاک گذاشتم آب پاشیدم و با پلاستیک پوشاندم ، بعد از یک روز سطح خاک مثل تار عنکبوت زده بود. دلیلش چیه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دز قارچ کش رو چقدر استفاده کردید؟ چه نوع قارچ کشی وقارچ کشی که استفاده کردید تاریخ مصرف داشت؟ تمام قسمتهای تارعنکبوتی شده رو جمع کنید وبا قارچکش کاربندازیم به مقدار یک گرم داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وروی سطح بستر اسپری کنید.

  6. مجتبی گفته:

    میشه بذر ها رو با خاک کوکوپیت کاشت؟
    بهترین و راحت ترین روش کاشت بذر کاکتوس چجوریه من اولین بارمه شروع کردم بکارم میشه لطف کنین کمکم کنین؟

  7. ابوالفضل گفته:

    سلام کود مایع کاکتوس را در کجا نگه داری کنیم خراب نمیشه؟قارچکش را کجا نگه داریم؟بذر کاکتوس هایی که تهیه کردیم را کجا نگه داریم تا اینکه بعداً بکاریم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تمام کودها و سمها رو در محیط تاریک وبدور از نور مستقیم افتاب در دمای بین ۱۵_۲۵ درجه ودور از دسترس اطفال نگهداری کنید واز یخ زدگی محافظت کنید،بذرها رو میتونید داخل یخچال جای تخم مرغی نگهداری کنید.

  8. سعید دباغی فرد گفته:

    سلام ممنون از زحماتتون یه سوال داشتم
    زمانی که بذر رامیکاریم چه بذر ریز و چه درشت بهتر نیست روی بذرها مقداری ماسه شماره ۲ یا ۴ بریزیم بابت صاف در آمدن جوانه نظر شما چی هستش چون بعضی از گلخانه داران روی بذر ماسه میریزن و ازشون میپرسم چرا میگن :یک صاف دراومدن جوانه و دوم خشک نشدن زودتر سطح خاک ممنون میشم نظرتون و بدونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میشه روی بستر ماسه ریخت ولی بذرها نباید دفن بشن، بذرهای کاکتوسها دفن بشن جوانه نمیزنند واز بین میرند. اگر بستر کاور بشه سطح خاک خشک نخواهد شد یا رطوبت محیط فراهم بشه. ماسه رو هم قبل از کشت وهم بعد از کشت میشه روی سطح بستر ریخت.

دیدگاه‌ها بسته شده است.