مشخص کردن زمان دقیق برای آبیاری کاکتوس‌ها

مشخص کردن زمان دقیق برای آبیاری کاکتوس‌ها

مشخص کردن زمان دقیق برای آبیاری کاکتوس‌ها: کاکتوس‌ها گیاهانی هستند با نیاز آبی کم که با ساختار داخلی خود آب را درون بافت‌های خودشان ذخیره می‌کنند و درزمان خشکی از آب درون بافت‌های خود استفاده می‌کنند. شاید برای شما هم پیش آمده که یک کاکتوس را خریداری می‌کنید و نمی‌دانید چه زمانی و چگونه به آن آب دهید و برای اطلاع از نحوه آبیاری آن به دوستان با تجربه یا فرد فروشنده مراجعه می‌کنید. مطمئناً با جواب مثلاً هفته ای یک مرتبه یا در هفته دو بار مواجه می‌شوید و با این روش کاکتوس خود را آبیاری می‌کنید. در این مقاله ما قصد داریم با چند دلیل ثابت کنیم که این جواب‌ها برای آبیاری کاملاً اشتباه است.

۱_ شرایط محیطی:
اولین گزینه‌ای که برای زمان آبیاری مهم و ضروری است شرایط محیطی کاکتوس یا گیاهی که در آن محیط نگهداری می‌شود می‌باشد. هر شهر یا هر خانه‌ای دمای خاصی دارد و گیاهی که وارد محیط جدید می‌شود با یک دمای خاصی مواجه می‌شود. ممکن است دمای هر خانه با خانه دیگری فرق داشته باشد و مطمئناً دمای محیط هر خانه ای یکی نمی‌باشد و چون دما بر روی زمان آبیاری تأثیر مستقیم دارد نمی‌توان برای آبیاری مدت زمان دقیقی مشخص کرد.

۲_ جنس گلدان:
جنس گلدان نیز در زمان آبیاری تأثیر دارد و امروزه با پیشرفت در صنعت کشاورزی و باغبانی گلدان‌های فراوانی با جنس‌های مختلف وارد بازار شده‌اند. گلدان‌های سرامیکی و سفالی و بتنی (سیمانی) زهکشی قوی‌تری نسبت به گلدان‌های فلزی و چوبی و پلاستیکی دارند و خاک درون آن‌ها زودتر خشک شده و به آبیاری بیشتری نیاز دارند. پس جنس گلدان نیز باید در نظر گرفته شود.

۳_ نوع خاک:
نوع خاکی که برای گیاه یا کاکتوس خودتان استفاده کردید خیلی مهم می‌باشد. یکسری خاک‌ها زهکشی بالایی دارند و آب را به مدت کمی درون خودشان نگه می‌دارند اما یکسری از خاک‌ها نیز آب و رطوبت را به مدت طولانی‌تری درون بافت خود نگهداری می‌کنند مانند پیت ماس و کوکوپیت که این نوع خاک‌ها برای کاکتوس‌ها مفید نیستند و اگر برای ترکیب خاک از آن‌ها استفاده می‌شود سعی کنید به میزان خیلی کمتری از آن‌ها استفاده کنید تا کاکتوس‌ها به مدت کمتری در معرض خیسی قرار بگیرند.

۴_ فصل‌ها:
فصل‌ها نیز بسیار در زمان آبیاری تأثیر دارند مثلاً در فصل بهار و تابستان هوا گرم‌تر بوده و خاک زودتر خشک می‌شود و نیاز به آبیاری بیشتری می‌باشد اما در فصل‌هایی مثل پاییز و زمستان به علت سرد بودن هوا آبیاری به میزان خیلی کمتری باید صورت گیرد یا اصلاً آبیاری نباید کرد.

۵_ سن گیاه:
کاکتوس‌هایی که پیرتر و بزرگ‌تر هستند آب بیشتری درون خود ذخیره می‌کنند و فعالیت کمتری نسبت به کاکتوس‌های جوان‌تر دارند و به همین علت نیاز به آبیاری کمتری نسبت به کاکتوس‌های جوان‌تر و کوچک‌تر دارند. همچنین سایز گلدان نیز مهم است، قطعاً کاکتوس‌های کوچک‌تر درون گلدان‌های کوچک کاشته می‌شوند و حجم خاک این گلدان‌ها کمتر بوده و زودتر خشک می‌شوند و به همین دلیل خواستار آبیاری بیشتری هستند اما کاکتوس‌های بزرگ‌تر گلدان‌های بزرگ‌تری دارند و حجم خاک آن‌ها بیشتر است و زمان بیشتری صرف می‌شود تا خاک آن‌ها خشک شود و آبیاری کمتر صورت می‌گیرد.

۶- نوع کاکتوس:
نیاز آبی انواع گونه‌های کاکتوس‌ها متفاوت است واین نکته را باید در موقع آبیاری در نظر گرفت. برخی از گونه کاکتوس‌ها نیاز آبی کمتری دارند.

۷- فصل رشد کاکتوس‌ها:
کاکتوس‌ها مانند تمامی گیاهان دیگر در زمان رشد که برای اکثر کاکتوس‌ها فصل بهار و تابستان می‌باشد، به آبیاری بیشتری نیاز دارند. در فصل خواب کاکتوس‌ها آبیاری را باید به حداقل رساند.

 

پس با این‌چند دلیل می‌توانیم تصمیم بگیریم که نمی‌توان برای آبیاری گیاهان و کاکتوس‌ها زمان مشخصی تعیین کرد و همه چیز به شرایط بستگی دارد. می‌توان گفت که تشخیص زمان آبیاری به تجربه‌ای که شما از گیاهتان دارید بستگی دارد. شما گیاه را برای نگهداری خریداری می‌کنید و باید صبر کنید تا خاک به صورت کامل خشک شود و سپس آبیاری کنید و چند باری که این کار را انجام دهید تجربه کسب می‌کنید و زمان آبیاری را تشخیص خواهید داد. البته به هیچ عنوان نمی‌توان زمان دقیقی تعریف کرد چون دمای روزها متفاوت بوده و خاک در دماهای خنک‌تر دیرتر خشک می‌شود.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

39 دیدگاه برای “مشخص کردن زمان دقیق برای آبیاری کاکتوس‌ها

  1. karimi.apa گفته:

    باسلام خدمت تیم خوب میهن کاکتوس
    دوتا سوال داشتم
    سوال اول: ما یک گلخونه کوچک کاکتوس داریم که تغییر دما زیاد اتفاق میفته یعنی شب دما تا ۱۲ درجه پایین میاد و روز تا ۴۲ درجه بالا میره میخواستم بدونم این فاصله دمایی که گیاه شب وارد ۱۲ درجه و روز ۴۲ درجه میشه اسیبی بهش وارد نمی شود؟
    سوال دوم: از نظر ابدهی کاکتوس، یه روش ابدهی توصیه کردند که بعد از ابدهی خاک سه روز خشکی کامل ببیند و دوباره ابدهی بشه درواقع بعد از ابدهی اول خاک چک شود وقتی وارد خشکی کامل شد و سه روز طی شد مجدد ابدهی انجام شود، میخواستم ببینم روش درستی هست ؟
    باتشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،این نواسانات دمایی چون در طول شبانه روز وبه ارامی انجام میشه مشکلی برای گیاهان بزرگتر بوجود نمیاد ولی اگر کاکتوسهای سایز کوچکتر ویا بستر کشت هم داخل گلخانه دارید بهتر هست شبها لوازم گرمایشی روشن کنید که برای این سایز از کاکتوسها مشکلی بوجود نیاد چون کوچک هستند واین اندازه نوسانات دمایی بهشون شوک وارد میکنه ورشدشون متوقف میشه. این روش ابیاری برای کاکتوسهای بزرگتر خوب هست ولی برای سایز کوچکتر بهتر هست زیاد خشکی نکشند چون ریشه هاشون خشک میشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ریشه هستند در اثر رطوبت زیاد محیط یا نزدیک بودن گیاه به خاک مرطوب شروع به ریشه زنی کرده میتونید از همون قسمت کات کنید وداخل خاک بکارید وتکثیر کنید اگر دوست ندارید میتونید ریشه ها رو جدا کنید وگیاه رو بالاتر ببندید تا با خاک مرطوب در تماس نباشه.

  2. Poi گفته:

    سلام خسته نباشید من کاکتوس هام از بالا تنه لاغر شده مطلب رو هم دیدم میخواستم بدونم اگه بزارم جلو یا پشت آفتاب دوباره می‌تونه حالت طبیعی و زیبایی خودش رو بدست بیاره یا نه ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، نه متاسفانه به حالت اولیه برنمیگرده میتونید قسمتی رو که باریک رشد کرده برش بزنید وقلمه بزنید یا پیوند بزنید، قسمتی که داخل خاک باقی میمونه مجدد تنه جوش میزنه ورشد میکنه.

  3. Sahar گفته:

    سلام خسته نباشید
    کاکتوس آوسترو سفالوسرئوس دارم ک از پایین گندید
    قسمت پوسیده رو بریدم و الان گذاشتم قسمت سالم خشک شه
    پودر دارچین هم برای ضد عفونی ریختم
    میخاستم بدونم آیا میشه قسمت سالم رو کاشت و ریشه دار کرد؟؟
    نحوه کار رو بهم راهنمایی کنید ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله میشه ریشه دار کرد، بعد از اینکه قسمت بریده شده خشک شد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وبمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ،یک هفته بعد بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، خاکش مناسب نیست،ریشه های گیاه مشکل داره،کمبود نور هم داره،بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید،برای خاک از خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید.

      • POOYA.S گفته:

        سلام
        بنده کاکتوس هامو سپردم به یک انسان مهربان و مظمئن
        بهشون گفتم هر وقت میخواهید کاکتوس ها رو آب بدید اول یک میله دراز در خاک بکنید و تا ته عمق گلدان فرو کنید اگر به آگل چشبید باید باز هم صبر کنید تا خاک خشک شود و اگر نچسبید یک روز صبر کنید و بعد آبش بدهید(این یک روز رو برای این گفتم که شما خودتون گفتید خاک کاکتوس باید خشکی کاملو بکشه)
        حالا لطفا بگید روش آبیاری درسته یاد خیر.
        تشکر?

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، بله درست هست فقط بهتر هست از یک سیخ چوبی نازک استفاده بشه واز قسمتی وارد خاک کنید که به ریشه ها اسیبی وارد نشه. یک بار این کار رو انجام بدید ومحاسبه کنید که در چند روز خاک کامل خشک میشه بعد با فاصله زمانی بدست امده از محاسبه میتونید ابیاری رو انجام بدید، نیازی نیست هر بار رطوبت خاک رو چک کنید.

  4. مهدی گفته:

    سلام ببخشید سوال داشتم اینکه آیا در موقع آب دادن کاکتوس ها اگر آبی روی بدنه کاکتوس ها ریخته شود باعث خرابی میشود من تا الان خیلی از کاکتوس هام به گذشت زمان کناره های کاکتوس زرد میشه نمی دونم از اینه که آب که میدم خیس میشن ؟خیلی ممنون از راهنمایی تون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ریختن اب روی کاکتوسهامشکلی بوجود نمیاره فقط روی کاکتوسها لکه های اب باقی میمونه، زمانی ریختن اب رو کاکتوسها مشکل ساز میشه که اب مدت زمان زیادی روی گیاه بمونه وخشک نشه که باعث بیماری قارچی میشه. در مورد زرد شدن تنه گیاه،عکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  5. صدیقی گفته:

    سلام .آبیاری همیشگی با با آب تصفیه شده (ما حصل دستگاه تصفیه خانگی) برای کاکتوس ها و ساکولنتها مناسبه ؟ یا به مرور زمان ضعیف میشن؟ امتحانشو پس داده ؟بودن کسایی که مرتب از آب تصفیه استفاده کنند و گیاهشون سرحال باشه…ممنونم از راهنمایی شما

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله میتونید از اب دستگاه تصفیه برای ابیاری گیاهان استفاده کنید ،املاح این نوع اب کمتر هست ومناسب گیاهان میباشد.

  6. گیسو گفته:

    سلام خسته نباشید
    من ممکن است به مسافرت چند ماهه برم و کاکتوس هام تعداد زیادی دارند و نمیتونم با خودم ببرم و کسی هم نیست که بهش بسپارم
    کاکتوس هام رو هفته ای یک بار آب میدم
    آیا راهی هست که در زمان نبود بنده خراب نشن
    راهی برای آب یاری هست ?? که نیاز به وجود انسان نباشد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، نه متاسفانه باید به یکی بسپارید که هر هفته ابیاری رو انجام بدن، اگر زمستان بود تا سه ماه بدون ابیاری البته در دمای پایین مشکلی بوجود نمیومد ولی در زمان رشد باید ابیاری انجام بشه. در غیر این صورت خشک میشن.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اگر اوند سالم باشه میشه پیوند زد،بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه های پوسیده وقسمتی که زرد شده رو کات و اوند رو بررسی کنید اگر اوند هم درگیر پوسیدگی شده باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد.

      • کارشناس 1 گفته:

        اوند سالم باشه میشه پیوند زد،گیاهتون کمبود نور داره وتنه اصلی پوسیده شده، میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید.

  7. ازادی گفته:

    با سلام و احترام
    بنده چگونه می توانم عکس گلدانها را ارسال و مشکلات و سوالاتم را مطرح کنم؟
    با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ترکیدگی هست این مشکل زمانی بوجود میاد که ابیاری بیش ازاندازه باشه ویا گیاه با کودهای ازته کوددهی بشه ویا خاک مناسب نباشه،خاک گیاهتون مناسب نیست ودلیلش میتونه خاک باشه که اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه وباعث این مشکل شده میتونید بهار خاکش رو تعویض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل باشه استفاده کنید وحتما زهکش گلدان رو باز بگذارید تا اب اضافی براحتی از زهکش گلدان خارج بشه.میتونید برای پیشگیری از ابتلا به قارچ گیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی کنید ویا به قسمتی که ترکیده مقداری پودر دارچین بپاشید.

    • کارشناس 1 گفته:

      بذر خیلی از کاکتوسها به این شکل هست تشخیصشون سخت هست، شبیه بذر ونوس حشره خوار هم هست، باید کشت کنید بعد از سبز شدن میشه تشخیص داد ،حدود چهار ماهگی.

  8. علی سلگی گفته:

    سلام خسته نباشید ی برنامه کودی مناسب برای پرورش کاکتوس در گلخانه پونصد متری میخاستم. شصت هزار تا کاکتوس گلدان هشت و ده دارم میشه در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار کوددهی کنم؟ و هر ماه یکبار قارچکش؟ کود ده پنجاه و دو ده ؛ دوازده دوازده سی و شیش؛ صفر دوازده شصت و یک، کود میکرو، کود آهن، آمینو اسید و هیومیک اسید و فسفر، فسفیت پتاسیم دارم. میشه ی برنامه کودی طبق این کودها بهم بدین؟ یا اگه کود دیگه ای هم لازمه بگید خریداری کنم. خیلی خیلی ممنون از لطف شما

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، قارچ کش رو بهتر هست هر شش ماه یک بار برای پیشگیری از ابتلا به قارچ استفاده کنید، کوددهی در زمان رشد ماهی یک بار کافی هست،بغیر از کود اهن از بقیه کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید بصورت دوره ای یعنی ماهی یک بار استفاده کنید. مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب.

  9. داریوش معافی گفته:

    سلام خشته نباشید. ببخشید من چند هزارتا کاکتوس بذری دارم میخام انتقالشون بدم به زمین. میشه قبل یا بعد از انتقال به زمین از سم علف کش تری فلورالین استفاده کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، دو هفته قبل از کشت باید استفاده کنید، ماندگاری ترفلان در خاک ۵۷ تا ۱۲۶ روز می باشد. احتمالش هست که روی جوانه ها تاثیر منفی بگذاره. میتونید خاک رو با قارچ کش وبرای از بین بردن تخم علفهای هرز با بخار اب ضدعفونی کنید.

  10. غلامرضا عبدلی گفته:

    باعرض سلام و ارادت . میخواستم از حضورتون بابت مطالب آموزنده در رابط با نگهداری کاکتوسها تشکر کنم . ضمنا در صورت امکان به بنده بفرمائید که چگونه میتونم از روش آبیاری صحیح انواع مختلف کاکتوس مطلع شوم و ثانیا از چه قارچ کشی برای اسپری روی بدنه میتونم استفاده کنم و آیا استفاده از قارچ کش به زمان خاصی نیاز داره یا اینکه همیشه میشه برای کاکتوسهای مبتلا به قارچ استفاده کرد . قبلا از راهنمائی شما سپاسگزارم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،ابیاری صحیح کاکتوسها زمانی هست که خاکشون کامل خشک بشه،واین فرایند بستگی به دمای محیط نگهداری داره وزمان مشخصی رو نمیشه عنوان کرد، همچنین به نوع خاک هم بستگی داره که بهتر هست خاک انواع کاکتوسها وگیاهان گوشتی تخلخل زیادی داشته باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه،در زمستان که روزها کوتاهتر میشه بهتر هست ابیاری هم کمتر بشه وکاکتوسها در محیطی که دمای بین ۱۰الی۵ درجه رو داره نگهداری بشن وابیاری در این محیط ماهی یک بار هم کافی خواهد بود، در گلخانه های بزرگتر زمانی که کاکتوسها در این دما نگهداری میشن ابیاری شش ماه بعد انجام میشه. برای پیشگیری از ابتلا به قارچ هرشش ماه یک بار میتونید تمام گیاهانتون رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید پیشگیری بهتر از درمان هست، از سم قارچ کش مانکوزب یا کاربندازیم میتونید استفاده کنید هم برای تنه وهم ریشه های گیاه،زمانی که افتاب روی گیاه نیست میتونید سمپاشی رو انجام بدید،مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب.

دیدگاه‌ها بسته شده است.