سرمادهی یا خواب بذر ها

سرمادهی یا خواب بذرها

سرمادهی یا خواب بذرها: بذرها دانه‌هایی زنده هستند که از آن‌ها برای تکثیر گیاهان می‌توان استفاده کرد. تقریباً می‌توان گفت بسیاری از گیاهان تولید بذر می‌کنند. هر گیاهی با شرایط خاص و با توجه به سن بلوغ خود گلدهی می‌کند که گل‌های هر گیاهی طول عمر خاصی دارند.

مثلاً گل‌های برخی گیاهان عمر ۲ الی ۵ روزه دارند اما برخی گیاهان ممکن است تا یک الی دوماه نیز گل‌هایشان عمر کند. زمان گلدهی گیاهان متفاوت است، برخی گیاهان اوایل بهار گلدهی کرده اما برخی گیاهان در فصل تابستان گلدهی می‌کنند و حتی گیاهانی هستند که در فصل‌های دیگر سال نیز گلدهی می‌کنند.

 

گیاهان پس از گلدهی بذر تولید می‌کنند. بذرها در داخل کیسه یا کپسول بذر یا همان میوه گیاهان شکل می‌گیرد. زمان شکل گیری بذرها ممکن است مدتی طول بکشد. در طبیعت بعد از اینکه بذرها رسید کپسول‌ها یا همان کیسه‌های بذر پاره شده و بذرها روی زمین می‌ریزند.

 

گیاهانی که در اوایل بهار گلدهی می‌کنند و تا اواخر بهار بذرهایشان بر سطح خاک می‌ریزند، جوانه می‌زنند و تا شروع فصل سرما به قدری رشد می‌کنند که در برابر سرما مقاومت می‌کنند. اما گیاهانی که تولید بذر در آن‌ها کمی دیرتر صورت می‌گیرد جوانه زنی آن‌ها به فصل سرما نزدیک می‌شود و به علت ضعیف بودن جوانه‌ها و عدم مقاومت آن‌ها به سرما جوانه‌ها خراب می‌شوند. پس این نوع بذرها در فصل سرما به خواب می‌روند تا در فصل بهار جوانه زنی کنند.

 

بذرهایی که در اواخر فصل تابستان یا اوایل فصل پاییز می‌رسند حتماً باید سرمادهی یا خواب زمستانی را بگذرانند و سپس برای جوانه زنی کاشت شوند. خواب بذر هارا نیز می‌توان به صورت مصنوعی اعمال کرد. بذرها را به مدت ۴۰ الی ۶۰ روز درون جا میوه‌ای یخچال خانه قرار دهید و سپس در فصل مناسب با شرایط مناسب آن را بکارید. این روش می تواند برای بذوری که دارای خواب داخلی هستند، دوره سرد زمستان را شبیه سازی کند. برای سبز شدن برخی بذرها مانند بذر بسیاری از درختان در طول دوره سرمادهی داخل دستمال مرطوب قرار دهید.

 

توجه کنید که همه بذرها به سرمادهی احتیاج ندارند و فقط یکسری از بذرها این‌گونه می‌باشند که می‌توانید با جست و جو و تحقیق در اینترنت یا پرس و جو از افراد با تجربه اطلاعات درباره نیاز بذری که دارید کسب کنید. امروزه بیشتر فروشگاه‌هایی که بذر می‌فروشند، خودشان زمستان گذرانی را برای این بذرها اعمال می‌کنند و شما نیاز ندارید اینکار را انجام دهید ولی حتماً قبل از خرید بذر نسبت به این عمل اطلاعاتی کسب کنید و سپس نسبت به کاشت آن اقدام کنید. اما اگر بذر را از گیاه خودتان به‌دست آورده‌اید حتماً باید اگر نیاز باشد عمل خواب بذر را اعمال کنید تا بذرهایتان جوانی زنی کنند.

 

دوره خواب بذر کاکتوس‌ها و ساکولنت ها نیز متفاوت است، برخی از آنها مانند آستروفیتوم ها نیاز به گذراندن دوره خواب بذر ندارد ولی برخی مانند فروها برای سبز شدن بذر نیاز به دوره خواب دارد. بسیاری از بذرها حتی پس از رشد کامل و نیز قرارگیری در شرایط مناسب، قادر به جوانه زنی نیستند که به این بذرها، بذرهای خواب گفته می‌شود. در برخی از بذرهای در خواب، تغییرات مورفولوژیکی باید اتفاق بیافتد تا عمل جوانه زنی شروع شود.

سرمادهی یا خواب بذرها سرمادهی یا خواب بذرها سرمادهی یا خواب بذرها سرمادهی یا خواب بذرها

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

46 دیدگاه برای “سرمادهی یا خواب بذر ها

  1. amirhosseinmohammadi2828 گفته:

    سلام. کاکتوس ملو بنده کیسه بذر داده میخواستم بدونم میشه بلافاصله پس از برداشت کاشت یا باید سرمادهی بشه؟؟ اگه سرمادهی میخواد چه مدت باید سرمادهی بشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، باید سرمادهی بشه بعد اماده کاشت میشند حدود یک الی دو ماه سرمادهی کافی هست حتما قبل از انتقال به داخل یخچال بذرها رو خشک کنید بعد داخل یخچال انتقال بدید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بذرهارو از روی میوه جدا کنید وداخل پیت ماس یا خاک سبکی بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید میتونید تازمان جوانه زنی کاور کنید، بعد از اینکه بذرها جوانه زدن ودوالی سه برگه شدن میتونید کاور رو بردارید در محیطی که دما بین ۱۵ الی ۲۰ درجه باشه نگهداری کنید بعد از جوانه زنی دما رو افزایش بدید، توت فرنگی در دو سالگی به گل میشنه ومیوه میده سال اول میوه نمیده.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بذر فرالیاها نیازی به دوره سرمادهی ندارند وبلافاصله بعد ازبرداشت میتونید کشت کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بدون سرمادهی هم بذرها جوانه میزنند ولی دوره سرمادهی رو بگذرونند زودتر جوانه میزنند حدود دو ماه برای سرمادهی کافی هست.

  2. آیدا گفته:

    سلام بذر بونسای گل توری رو برای سرمادهی گذاشتم یخچال به صورت مرطوب ۳ ساعته کار درستی کردم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، حداقل باید سه ماه دوره سرمادهی رو بگذرونه بصورت خشک. احتمالش هم هست که جوانه بزنه.

  3. عیسی گفته:

    با سلام و احترام
    خدمت اساتید محترم.
    سوال‌هایی داشتم و ممنون می‌شوم راهنمایی فرمایید.
    من بذر‌های پیتایا (دراگون فروت) از “وانیا سید” و آزتکیوم ریتری رو از “خانه سبز گلدیس” خریداری کردم.
    ۱) آیا این بذر‌ها نیاز به دوره سرما دارند؟
    ۲)برای دوره سرما بایستی از بسته‌بندی اون‌ها رو خارج کنیم؟
    ۳)من بذرهای آزتکیوم رو تو تاریخ ۰۳-۰۹-۱۳۹۹خریداری و سپس بدون دوره سرمادهی تو تاریخ ۱۸-۰۹-۱۳۹۹ تو منطقه اقلیمی تبریز به صورت زیر کاشتم:
    ۱-۳)یک ظرف پلاستیکی درب‌دار (ظرف “پاستیل” رو از پلاسکو فروشی خریدم) که هم خود ظرف هم درب شفاف هستش.
    ۲-۳)ظرف رو با الکل ۹۶ درصد ضدعفونی کردم.
    ۳-۳)ماسه دریاچه رو با الک ۱ میلی‌متر الک کردم و سپس شستم تا خاک و گرد و غبارش شسته بشه و سپس توی قابلمه ریختم و روش آب ریختم و سپس حرارتش دادم تا آب جوش بیاد. یه نیم تا ۱ ساعت بعد گاز رو خاموش کردم و ماسه ها رو رو الک گذاشتم تا آب اضافی تخلیه بشه.
    ۴-۳)توی ظرف استریل شده با الکل ۹۶ درصد، نصف لیوان آب مقطر ریختم و سپس یک تا دو قطره هیدروژن پروکساید ۱۲% رو به آب مقطر اضافه کردم.
    ۵-۳)بذرها رو به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه توی ظرف گذاشتم تا علاوه بر خیس شدن، هیدروژن پروکساید اگه مواد اُرگانیکی روی بذر باشه رو از بین ببره تا بعداً دجار مشکل و بیماری نشه.
    ۶-۳)مقداری ورمی کومپوس رو توی ظرف ریختم و ۳۰ تا ۴۰ ثانیه توی مایکروفر گذاشتم.
    ۷-۳)بعد، به نسبت ۵ به ۱ (به طور مثال به ازای ۵ قاشق ماسه، یک قاشق ورمی کومپوس اضافه کردم) شن رو با ورمی کومپوس قاطی کردم.
    ۸-۳)بذر ها رو از محلول در آوردم و روی دستمال کاغذی گذاشتم تا خشک بشن.
    ۹-۳)خاک مخلوط شده رو درون ظرف استریل شده (پاستیل) که درب دار هستش ریختم و روش با آب مقطر آب‌پاشی کردم تا علاوه و ایجاد رطوبت، مقادیری از ورمی کومپوس‌ها از سطح برن پایین‌تر.
    ۱۰-۳)بعدش یک لایه نازک خاک گربه برای جلوگیری کردن از ایجاد شدن خزه ریختم و بعد روش آب اسپری کردم.
    ۱۱-۳)بذرها رو روی خاک ریختم.
    ۱۲-۳)باز هم آب اسپری کردم و درب ظرف رو بستم.
    ۱۳-۳)ظرف رو پشت پنجره شمال که آفتاب می‌خورد گذاشتم.
    ۱۴-۳)با این‌که بذر ها خیلی ریز بودن ولی بعد از ۲ هفته که درب ظرف همچنان بسته بود هیچ آثاری از رشد بذر ها مشاهده نشد.
    ۴-ممنون می‌شم اگه کارم ایراد داشته اون رو بفرمایید.
    ۵-آیا بایستی بذر‌ها رو در فصل خاصی کاشت ؟
    با تشکر.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بذرها رو از هر شرکتی که تهیه کردید از همون شرکت سوال بفرمایید، ما فقط پاسخگوی مشتریهای خودمون هستیم.

      • عیسی گفته:

        با سلام و احترام
        کسای دیگه هم سوال‌های کلی پرسیدن و بدون این‌که بذر رو از شما خریداری کرده باشن و شما جوابشون رو دادین.
        شاید از جایی که بذر ها رو گرفتم این امکان که اینجا وجود داره نبوده که سوالم رو بپرسم؟! چی می‌شد یکم از زکات علم‌تون رو ما هم استفاده می‌کردیم.
        در هر صورت ممنون که پاسخ‌گو بودین به پست اولم جواب دادین.
        موفق و پیروز باشین.

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام وعرض ادب خدمت شما دوست عزیز،ما مشتریهامون رو میشناسیم، حداقل یک بار هم خرید کرده باشند پاسخگوی سوالاتشون هستیم، فرمایشات شما متین، ولی شما خودتون رو جای مابگذارید، یکی بیاد دقیقا چیزیی رو که شما میفروشید از فروشگاه دیگری خرید کنه وسوالات درمورد اون محصول رو از شما بپرسه ایا پاسخگو میشید؟اگر شرکتی که ازشون خرید کردید پاسخگوی مشتریهاشون نیستند این موضوع دیگه مشکل شماست. از شرکتهایی خرید کنید که بتونند جواب سوالهاتون رو بدند. موفق باشید.

          • خانی گفته:

            شما هم اگر جوابگو بودید این بنده خدا دفعه بعد می اومد از شما خرید میکردن نه اینکه اینطوری باهاشون برخورد کنید که دیگه از شما هم خرید نکنند.
            شما مشتری مداری نیستید و برای جذب مشتری تبهر ندارید … مشتری ابتدا باید جذب بشه و بعد به شما اعتماد کنه و خرید کنه وگرنه شما با دیگر فروشندگان بذر چه فرقی دارید؟!

            • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

              سلام وقت بخیر ما همیشه سعی میکنیم جوابگوی مشتری باشیم و این تعهد ماست اگه مشکلی پیش اومده با شماره ٠٩١٢١٠۶۴٩٨٠ تماس بگیرید تا مشکل حل بشه از شما معذرت می‌خوام اگر مشکلی از طرف ما پیش اومده

    • Abin گفته:

      دوست عزیز نمیدونم این روش که شما استفاده کردید چیه اما معمولا بذر های فروشی خودشون ماده ضد قارچ زده شدن نیاز به این کارا نیست روش تشخیص هم تا اونجا که من میدونم رنگ بذر صورتی سبز یا رنگ غیر عادی هست یا انگار تو یه ماده قرار گرفتن همین میوه رو بنده خریدم یکمشو خوردم مقدار زیادی بذر هم به روش ریختن توی توری ریز و در اب به ارامی ماساژ دادم از تفاله جدا شد بدون هیچ کاری بذر در عمق نیم سانت خاک بستر کشت که اماده هست میریزید،یه اب سنگین میدید که روی بستر بشینه و بذر بقل بگیره بنده دی ماه انجام دادم روی بستر با مشما پوشانده و هر روز کمی اب اسپری کردم که هم هوا تهویه شه هم روی بستر نمناک باشه بعد زمان کوتاهی فکنم ۱هفته سبز شد هرچی جاش گرمتر باشه زودتر و بلندتر میشه بعد رشد ۳سانت مشما برداشتم هروز اسپری اب دادم و کم کم فاصله ای زیاد کردم تا دوروز یکبار بعد یک هفته در محلی که افتابگیره قرار دادم ادامه کار دیگه با خودتونه. اگر تهران هستید ایمیل بزنید یه تعدادی بهتون بذر بدم دراگون فروت توسفید.

  4. محمد صادق گفته:

    سلام خسته نباشید بذر بلوبری و افرا نیاز به سرما دهی دارند ؟؟
    سرما دهی باید به صورت خشک انجام بشه یا مرطوب ؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله نیاز به سرمادهی دارند بلوبری بصورت خشک افرا بصورت مرطوب.

  5. محمدرضا گفته:

    سلام و خسته نباشید من بذر لوفوفورا رو امروز برداشت کردم مسقیم بذارم یخجال یا در دمای اتاق بمونه و چندروز در یخجال یا در دمای اتاق نگهدارم؟ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، ابتدا در دمای اتاق بمدت دو هفته نگهداری کنید تا خشک بشن، بعد بمدت دو ماه داخل یخچال نگهداری کنید تا دوره سرمادهی رو بگذرونند بعد اماده کشت هستند.

  6. مهدی گفته:

    سلام من بذر تازه آستروفیتوم خریده بودن ولی به دلیل مشغله کاری و فراهم نبودن پیتماس اینا، مجبور شدم یک هفته بذر ها رو در یخچال قرار بدم
    الان قبل کشت آنها چه کار باید انجام بدم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اطلسی نه بعد از جمع آوری بذرها مستقیم میتونید کشت کنید ،ولی بذرهای اچوریا نیاز به سرمادهی دارند.

  7. النور گفته:

    سلام خسته نباشید

    بذر کپسول که بر روی کاکتوس گرفتم آون بذر ها را باید دو هفته در دمای خانه بمانند یا بلافاصله به یخچال بگذرم؟

    یعنی کمتر از دو هفته نمیشه؟بذر ها هم خشک باشد؟

    بذر آستروفیتوم و آستریاس ها بلافاصله گرفتن از کپسول کاشت کردن بهتر است یا دو یا سه ماه در یخچال بمانند بعد کاشت بهتر؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله حدود دو هفته زمان میبره تا خشک بشن،بعد از خشک شدن تا یک ماه هم داخل یخچال نگهداری کنید تا دوره سرمادهی رو هم بگذرونند، بذرهای استروفیتومها نیازی به خشک شدن وسرمادهی ندارند، میتونید بلافاصله بعد از جمع اوری کشت کنید.

  8. فرزاد گفته:

    سلام. من حدودا یکماه پیش از میوه اپونتیا بذر گرفتم و بعد از خشک شدن بذرها آنها را در جای تخم مرغی قرار دادم.میخاستم بدونم یکماه سرمادهی برای اینگونه بذر کافیه یا خیر؟چون میخاستم بعداز سرمادهی بلافاصله در محیط خانه و زیر نور منصوعی اقدام به کاشت کنم..سوال دیگه م این بود که آیا قرار دادن بذر اپونتیا دوروز قبل از کشت در آب ولرم لازمه. جهت جوانه زنی بهتر؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، سرمادهی بذر ها حداقل سه ماه، قبل از کشت ۴۸ساعت داخل اب ولرم خیس کنید.

  9. حسن گفته:

    سلام در مورد خاک ابتدا ته گلدان چند سانت ماسه کاملا
    شسته شده مابقی نصف ماسه شسته شده و نصف خاک روی باغچه که حاوی برگ کاملا پوسیده و تجزیه شده طوری که فقط خاک پیداس رو با هم مخلوط میکنم سوراخ های ته گلدان رو هم کیپ نمیکنم و بعد از بروز ای مشکل علاوه بر سوراخ های گلدان با فلز داغ تعداد اونهارو افزایش میدم زمان آبیاری چند روز پس از خشک شدن کامل خاک گلدان انجام میدم قبلا زود تر آب میدادم اما بعد از این بیماری فاصله آبیاری رو افزایش دادم در مورد خروج آب هم معمولا مقداری آب میدم که نیازی به خروج از ته گلدان نباشه یعنی کم آب میدم در مورد خاکهای آماده مثل پیت ماس یا کوکوپیت به دلیل شرجی زیاد و هوای بسیار داغ تابستان در شهر ما اصلا برای کاکتوس مناسب نیست. اینم بگم کاکتوس ام تاچند سال رشد و گلدهی بسیار عالی داشتن الان دوساله این مشکل پیش اومده. ممنون میشم بهترین راه یا دارو رو معرفی کنین.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاک باغچه وخاک برگ برای کاکتوسها مناسب نیست،اگر در این دو سالی که این مشکل برای کاکتوسهاتون پیش اومده خاکشون رو تعویض نکردید بهتر هست خاکشون رو اوایل بهارکامل تعویض کنید واگر در مناطق رطوبی هستید مقدار ماسه رو بیشتر کنید برای مثال میتونید از این ترکیب خاک استفاده کنید، ماسه شسته عدسی ۸۰ درصد، پیت ماس ۱۵ درصد، ورمی کمپوست۵ درصد، میتونید مقداری هم ذغال خرد شده به این ترکیبات اضافه کنید،ودقت کنید که بغیر از زهکش که یک الی دوسانت ماسه درشت یا سایز نخودی برای زهکش ریخته میشه مابقی خاک رو باهم کامل مخلوط کنید تا از مواد غنی درقسمت ریشه ها هم وجود داشته باشه وریشه ها فقط داخل ماسه نباشند.

  10. امیر گفته:

    سلام خسته نباشید. یک سوال. کاکتوس ها تغییر فصل رو برای به خواب رفتن متوجه میشن یا اگر دمای اتاق و محل کشت در حد ثانتی باشه، ممکنه آسیب ببینن؟ با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله با کوتاه شدن روز ها وتغییر دما به خواب میرند، تغییر محیط نگهداری ویا تغییر دما در رشد گیاه تاثیر داره. ولی اگر این میزان تغیبر بمرور زمان انجام بشه مشکلی بوجود نمیاد.

  11. حسن گفته:

    سلام من مدت ده ساله چند مدل کاکتوس دارم آلان دو ساله دو نوع از کاکتوسام دچار پوسیدگی ریشه میشن با اینکه قبلا گلدان شون پراز ریشه میشد ولی مدتیه ریشه هاشون از بین میره فقط یه تیکه از ریشه کلفت اول کاکتوس میمونه و قسمت پایین کاکتوس زرد میشه اما چون کاکتوس مقاومیه از بین نمیره مطمعنم از زه کشی و آبیاری بیش از حد نیست چون تا قبل از این با همین شرایط رشد بسیار خوبی داشتن و راحت تکثیر میشدن که ای بلا سرشون اومد و تاحالا از هیچ سم و قارچ کشی استفاده نکرده بودم که چند ماه قبل قارکش کاپیتان با آب پاشون ریختم ولی فایده نداشت. مشکل از چیه. آیا راهی یا سمی هست که بدون اینکه بخوام خاکو عوض کنم و از گلدون درشون بیارم درمان بشن. اگه ممکنه بهترین و موثرترین سمو برای درمان این بیماری معرفی کنین با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تنها عاملی که باعث پوسیدگی ریشه کاکتوسها میشه،خاک نامناسب، ابیاری بیش از اندازه ویا گرفتگی زهکش هست، ترکیبات خاکش چی هست؟نحوه ابیاری چگونه هست؟ موقع ابیاری اب اضافی براحتی از زهکش خارج میشه؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.