چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟

چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟

چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟: حسن یوسف یکی از گیاهان معروف آپارتمانی است که از زمان‌های قدیم نگهداری از آن رایج بوده است. حسن یوسف یک گیاه برگ زینتی بسیار زیبا بوده که ارزش آن به زیبایی برگ‌های آن است و گل‌های آن ارزش و زینت چندانی ندارد. برگ‌های آن دارای رنگ‌های متنوع و بسیار زیبا است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. نگهداری از این گیاه بسیار زیبا، راحت بوده و تکثیر آن نیز بسیار راحت می‌باشد و برای رشد بهتر آن کافی است یکسری نکات مهمی را در نظر گرفت. در این مورد به مواردی مثل روش آبیاری صحیح، خاک مناسب، دمای مناسب در منزل، نور مورد نیاز، هرس کردن می‌پردازیم. نام علمی: Solenostemon

 

۱_نور:
گیاه حسن یوسف حداقل به ۴ ساعت نور طبیعی غیر مستقیم احتیاج دارد. نور مستقیم خورشید بخصوص در فصل تابستان هرگز نباید به گیاه بتابد چون باعث سوختن برگ‌های آن می‌شود. گلدان حسن یوسف را پشت پنجره‌های نورگیر قرار دهید. کمبود نور باعث رشد علفی و از بین رفتن رنگ برگ‌های آن می‌شود.

 

۲_ نحوه آبیاری گل حسن یوسف:
حسن یوسف گیاهی است که به خشکی حساس بوده و در برابر خشکی مقاومتی ندارد. خشک بودن خاک در مدت طولانی باعث تلف شدن آن می‌شود. همان‌طور که آبیاری کم باعث تلف شدن حسن یوسف می‌شود افراط در آبیاری نیز باعث پوسیدگی ساقه و ریشه‌های این گیاه می‌شود. هر وقت سطح خاک تا عمق ۲ سانتی متری خشک شد آبیاری را انجام دهید. برای این کار می‌توانید یک بند انگشت اشاره خود را داخل خاک فرو کنید، اگر رطوبتی حس نکردید نسبت به آبیاری گیاه اقدام کنید. توجه کنید که اگر آب لوله کشی محل زندگی شما دارای املاح سخت می‌باشد حتماً به مدت ۲۴ ساعت آب را در ظرفی بریزید تا املاح آن ته نشین شود و سپس آبیاری کنید.

 

۳_ خاک مناسب گل حسن یوسف:
حسن یوسف نسبت به خاک حساسیتی نشان نمی‌دهد و تقریباً در تمام خاک‌هایی که مواد معدنی خوبی داشته باشند رشد می‌کند. بهترین خاک برای رشد بهتر حسن یوسف خاکی سبک با زهکشی خوب می‌باشد. سعی کنید هرساله به علت رشد سریع این گیاه خاک آن را تعویض کنید و گلدان آن را یک شماره بزرگ‌تر کنید.

 

۴_کود دهی گل حسن یوسف:
حسن یوسف در خاک‌های فقیر رشد کمی داشته و نیاز به مواد معدنی برای رشد خود دارد. استفاده از کودهایی با نیتروژن بالا برای رشد برگ‌های آن بسیار مفید می‌باشد. می‌توانید از کودهایی با ترکیب مساوی مثل کودهای ۱۰_۱۰_۱۰ یا ۲۰_۲۰_۲۰ یا برای نتیجه بهتر از کودهای نیتروژن بالاتر مثل کود ۲۰_۲۰_۳۰ استفاده کنید.

 

۵_رطوبت:
حسن یوسف به رطوبت متوسط نیاز دارد. می‌توانید با اسپری کردن آب به مقدار خیلی کم یا قرار دادن ظرف آبی کنار آن رطوبت این گیاه را تأمین کنید. اسپری کردن آب هفته‌ای ۲ بار کافی می‌باشد.

 

۶_دما:
بهترین دما برای رشد این گیاه دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه می‌باشد. حسن یوسف به گرمای شدید حساس بوده و در صورت قرار گرفتن آن در دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد برگ‌ها بی حال شده و حالت افتاده به خود می‌گیرند. همچنین این گیاه به سرما نیز حساس می‌باشد و هرگز آن را در معرض دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد قرار ندهید. گیاه را در محلی قرار دهید که تهویه هوا وجود داشته باشد و دائما هوای تازه در دسترس گیاه باشد.

 

۷_هرس کردن گل حسن یوسف:
حسن یوسف از آن دسته از گیاهانی است که به شدت شمارا قیچی به دست می‌کند. این گیاه رشد بسیار سریعی دارد و دائما در فصل رشد باید آن را هرس کنید. شاخه‌های آن به سرعت سر به بالا می‌کشند و شمارا مجبور می‌کند برای حفظ ظاهر زیبای آن عمل هرس کردن را دائما انجام دهید. البته هرس کردن برای این گیاه بسیار مفید بوده و باعث بوته‌ای و پربرگ شدن آن می‌شود. حسن یوسف گلدهی کرده و گل‌های آن زیبایی چندانی ندارد و برای اینکه انرژی گیاه صرف گلدهی نشود بهتر است سربرگ ها را هرس کنید. محل هرس سر برگ‌ها جوانه داده و شاخه‌های جدیدی تولید می‌کند. حسن یوسف‌های بالغ اگر از اول درست و مرتب هرس شده باشند تبدیل به درختچه‌ای زیبا می‌شوند.

 

۸_تکثیر:
ساده‌ترین روش تکثیر این گیاه از طریق قلمه می‌باشد. زمانی که گیاه را هرس می‌کنید شاخه‌های بریده شده را دور نیاندازید و آن ها را تکثیر کنید. انتهای قلمه ها را داخل آب یا خاک می‌توانید ریشه دار کنید. با کاشت بذر نیز به راحتی می‌توان این گیاه را تکثیر کرد. برای آموزش قلمه زدن گل حسن یوسف اینجا کلیک کنید.

چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟

 

چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

42 دیدگاه برای “چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟

  1. .mahan گفته:

    من ۲تا برگ کوچیک زیرش داش اونارو کندم تا ساقه درست بشه
    یکی هم از این قسمت
    که سفیده
    من بریدم اونجاش سالمه دیگه درسته؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.