آموزش نگهداری گل زامیفولیا

آموزش نگهداری گل زامیفولیا

آموزش نگهداری گل زامیفولیا: زامیفولیا یک گیاه بسیار زیبا و شیک و مناسب برای نگهداری در آپارتمان می‌باشد. می‌توان گفت یکی از گیاهان بسیار مقاوم در برابر کم‌آبی و کم نوری می‌باشد. زامیفولیا از نظر رنگ برگ‌ها به سه رنگ به بلک، سبز و ابلق تقسیم می‌شود که هرکدام آن‌ها زیبایی خاص خود را دارند.

 

نگهداری از این گیاه کار دشواری نیست و نیازی به صرف زمان زیاد برای مراقبت از او ندارید. این گیاه رشد تقریباً کندی دارد و تکثیر آن بسیار سخت و زمان بر می‌باشد. این گیاه برای رشد مطلوب و حفظ زیبایی نیازمند رعایت برخی نکات در نگهداری از آن است. نام علمی گل زامیفولیا Zamioculcas است

 

اصول نگهداری گیاه زامیفولیا:

۱_آبیاری:
زامیفولیا مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت ها یک گیاهی با ساقه‌های گوشتی است که آب را درون بافت‌های ساقه خود ذخیره کرده و نیاز آبی او کم می‌باشد. افراط در آبیاری باعث گندیدگی ساقه و پوسیدگی ریشه‌ها شده و مرگ گیاه را به همراه دارد. برای آبیاری کمی صبر کنید تا سطح خاک کاملاً خشک شود و سپس آبیاری کنید. آبیاری را با آبی سالم و پاکیزه و فاقد کلر و املاح سخت انجام دهید تا از آسیب‌های وارده به گیاه جلوگیری شود.

 

۲_ نور گیاه زامیفولیا:
زامیفولیا یک گیاه سایه پسند است و بسیار به کم نوری مقاوم می‌باشد که برای نگهداری در آپارتمان‌ها، ادارات و دفاتر کاری گزینه مناسبی است. مقاومت آن به کم نوری دلیل بر این نیست که نیازمند نور نیست و کم نوری باعث کندتر شدن یا توقف رشد آن می‌شود. روزانه ۶ ساعت نور ملایم مثل تابش نور پشت پنجره یا پاسیوهایی که روشن هستند را به گیاه خود برسانید تا رشد مطلوبی داشته باشد. هرگز زامیفولیا را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید، این کار باعث سوختن برگ‌ها و از بین رفتن گیاه می‌شود.

 

۳_دمای مطلوب برای نگهداری گل زامیفولیا:
زامیفولیا گیاهی است که به سرما یا گرمای شدید حساس بوده و به دمای بالا و دمای پایین حساسیت نشان می‌دهد. بهترین دما برای رشد این گیاه دمایی بین ۱۸ تا ۲۵ درجه می‌باشد. تا دمای ۳۰ درجه را به خوبی تحمل می‌کند اما در دماهای بالاتر آسیب به گیاه وارد می‌شود و ریزش برگ پیدا می‌کند. هوای سرد برای زامیفولیا خوب نیست و هرگز گیاه را در معرض دمای پایین‌تر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد قرار ندهید. از تغییرات ناگهانی دما خوشش نمی‌آید و همیشه سعی کنید دمایی متعادل برای این گیاه فراهم کنید.

 

۴_ خاک مناسب گیاه زامیفولیا:
زامیفولیا خواستار خاکی سبک با زهکشی خوب می‌باشد که می‌توان از ترکیب خاک‌های کوکوپیت و پرلیت و مقداری ماسه شسته رودخانه و کود ورمی کمپوست برای تغذیه این گیاه استفاده کرد. گلدان زامیفولیا متناسب با سایز او در نظر گرفته شود و گلدان بزرگ‌تر باعث دیرتر خشک شدن خاک شده و گیاه پاجوش کمتری تولید می‌کند. هرساله خاک گیاه را تعویض کنید و تقریباً به علت رشد کند آن می‌توانید هر دوسال یکبار گلدان آن را به یک سایز بزرگ‌تر تغییر دهید.

 

۵_رطوبت مطلوب گیاه زامیفولیا:
زامیفولیا به رطوبت متوسط نیاز دارد. می‌توانید با قرار دادن زیر گلدانی بزرگ و ایجاد جزیره رطوبت مورد نیاز آن را تأمین کنید. اسپری کردن در فواصل گرم سال را می‌توان به صورت هفته‌ای ۲ مرتبه بر روی برگ‌های گیاه انجام داد. می‌توانید ظرفی را از آب پر کنید و در کنار گیاه قرار دهید، آب داخل ظرف تبخیر شده و ایجاد رطوبت می‌کند.

 

۶_کود دهی:
برای رشد بهتر و جلوگیری از کمبود مواد غذایی کود دهی را در فصل رشد به صورت ماهانه انجام دهید. می‌توانید از کودهای مایع ۲۰۲۰۲۰ یا برای نتیجه بهتر از کودهای ۲۰۲۰٢۰ که مقدار نیتروژن آن بیشتر است استفاده کنید. نیتروژن سبب رشد و رویش برگ‌ها می‌شود. در کود دهی افراط نکنید چون کود دهی بیش از حد و بی مورد برای گیاه بسیار مضر می‌باشد. فقط در فصل بهار و تابستان کود دهی را ماهی یک مرتبه انجام دهید و در فصل پاییز و زمستان کود دهی را متوقف کنید و به گیاه خود استراحت بدهید.

 

۷_تکثیر:
آموزش تکثیر گل زامیفولیا از طریق برگ: یکی از راه‌های تکثیر این گیاه قلمه از طریق برگ است. برگ‌ها را دقیقاً از قسمتی که به محور متصل است جدا می‌کنیم و در مخلوطی سبک و مرطوب قرار می‌دهیم. از ترکیب‌های مختلفی به این منظور می‌توان استفاده کرد مثلاً ترکیب کوکوپیت و پرلیت و یا خاک برگ + شن و یا پیت ماس+ شن و یا هر ترکیب دیگری که علاوه بر نگهداری رطوبت از بافت سبک و زهکش بسیار خوب برخوردار است می‌توان استفاده کرد.

 

بعد از قرار دادن قلمه‌ها در مخلوط کاشت، پوشاندن سطح گلدان با لایه‌ای از پلاستیک شفاف به ماندگاری رطوبت هوای اطراف قلمه‌ها کمک می‌کند. در مدت زمانی که برگ‌ها به نظر در حال پوسیدن هستند، ساختارهای غده‌ای شکل در قسمت زیرین خاک در حال شکل گرفتن است که این ساختارها در نهایت گیاهان جدید را شکل می‌دهند.

 

روند شکل‌گیری این غده‌های کوچک ۷-۶ هفت ماه می‌تواند طول بکشد و رویش برگ‌ها از آنها نیز چند ماه زمان نیاز دارد به بیان دیگر تکثیر این گیاه از قلمه‌ها برگ حتی می‌تواند تا حدود یک سال نیز طول بکشد. تقسیم گیاه و به‌بیان‌دیگر تقسیم ریزوم گیاه روش دیگر تکثیر آن است. زمانی که گیاه به خوبی متراکم و بزرگ‌شده است، هنگام تعویض گلدان می‌توان توده ریزومهای گیاه را از هم جدا کرد و هر قسمت را به‌عنوان گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

قلمه برگ
قلمه های برگ که از گیاه مادری تهیه می شوند. به کامل بودن برگها توجه کنید.

 

قلمه زدن از برگ
قرار دادن قلمه ها در خاک بستر
قرار دادن پلاستیک
قرار دادن پلاستیک شفاف برای نگهداری رطوبت بیشتر در اطراف قلمه ها

 

غده گل
روند شکل گیری غده های جدید در زیر خاک بسیار کند است . گاهی ممکن است در طی این مدت زمان با قهوه ای- زرد شدن قلمه برگها مواجه شوید اما در دور ریختن آنها عجله نکنید و انتهای چند برگ را حتما بررسی کنید.

 

پیاز گل
اما در انتهای همان برگهای به ظاهر از بین رفته، می تواند غده مربوط به گیاه جدید شکل گرفته باشد. بنابراین قبل از دور ریختن برگهای زرد و پوسیده ، انتهای آنها را حتما بررسی کنید.

 

تکثیر گل
تشکیل شدن غده در انتهای برگهای تهیه شده از گیاه مادری و سپس شکل گیری برگ جدید و ریشه زایی این غده ها. توجه کنید که در این مورد، برگهای گیاه مادری اگرچه در طی روند شکل گیری غده های گیاه جدید از بین نرفته اند اما در نهایت خواهند پوسید و جز گیاه جدید نخواهند شد.

پیشنهاد می شود مقاله آموزش تکثیر گل لیندا را هم مطالعه کنید. کلیک

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

86 دیدگاه برای “آموزش نگهداری گل زامیفولیا

  1. محمدرضا گفته:

    سلام
    روزبخیر
    خداقوت
    زامیفولیای من خاک کوکوپیت و پرلیت داره،هر ۱۵روز یک بار آبیاری میکنم،دوساله که با این روش ازش نگهداری میکنم،هردوهفته یک بار کود دریافت میکنه!چندروزه که دوتا از برگهای اون لکه سوختگی به خودش گرفت و ادامه برگ زرد شد!احتمال دادم که از کود باشه و سری آخر همراه آبیاری کود رو قطع کردم!لطفا راهنمایی کنیدکه علت این موضوع قارچ هستش یا کود زیاد دریافت کرده؟تهویه هوا هم روزی ۱۵دقیقه پنجره رو باز نگه میدارم که اکسیژن دریافت کنه.عکس از برگ گیاه ارسال میشه خدمتتون.
    https://s2.uupload.ir/files/img_20230218_122820_qd8u.jpg
    https://s2.uupload.ir/files/img_20230218_122833_9cbz.jpg

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سوزش و زرد شدن برگ های گیاه زامیا زاموفیلیا می تواند ناشی از چند عامل مختلف باشد:

      آبیاری بیش از حد: یکی از شایع ترین دلایل زرد شدن و سوختن برگ ها آبیاری بیش از حد است. گیاهان زامیا ترجیح می‌دهند در سمت خشک‌تر باشند و اگر برای مدت طولانی در آب بمانند، ریشه‌های آن‌ها به راحتی می‌پوسند. اگر خاک به طور مداوم مرطوب باشد، می تواند باعث زرد شدن برگ ها و ایجاد لکه های قهوه ای یا سیاه شود.

      زیر آبیاری: در حالی که گیاهان زامیا ترجیح می دهند در سمت خشک تر باشند، آنها همچنان به آبیاری منظم نیاز دارند. اگر خاک خیلی خشک شود، ممکن است برگ ها زرد و خشک شوند و لبه ها قهوه ای یا ترد شوند.

      نور: گیاهان زامیا نور روشن اما غیر مستقیم خورشید را ترجیح می دهند. اگر گیاه بیش از حد نور مستقیم خورشید را دریافت کند، ممکن است برگها شروع به زرد شدن و سوختن کنند.

      کمبود عناصر غذایی: زرد شدن برگ ها نیز می تواند به دلیل کمبود مواد مغذی باشد. کمبود مواد مغذی ضروری مانند نیتروژن یا آهن می تواند باعث زرد شدن برگ ها شود.

      آلودگی به آفات: اگر گیاه به آفاتی مانند کنه عنکبوتی، شپشک آردآلود یا حشرات پولک دار آلوده شود، می تواند باعث زرد شدن برگ ها و ایجاد لکه های قهوه ای شود.

      برای درمان زردی و سوزش برگ های گیاه زاموفیلیا، شناسایی علت و انجام اقدامات مناسب بسیار مهم است. اگر گیاه بیش از حد آبیاری می شود، دفعات آبیاری را کاهش دهید و از زهکشی مناسب خاک اطمینان حاصل کنید. اگر گیاه زیر آب است، آن را به طور منظم آبیاری کنید. اگر گیاه بیش از حد نور مستقیم خورشید دریافت می کند، آن را به مکانی با نور روشن تر اما غیر مستقیم خورشید منتقل کنید. اگر علت کمبود مواد مغذی است، کود گیاه را با کود متعادل گیاه آپارتمانی در نظر بگیرید. در صورت آلوده بودن گیاه به آفت، از حشره کش مناسب برای درمان آلودگی استفاده کنید.

  2. ایدا گفته:

    سلام وقت بخیر
    گیاه من جدیدا خیلی بی حال شده و لکه های سیاه روی ساقه هاش هست از طرفی هم پایین ساقه ها حالت خوردگی پیدا کرده
    هفته ای یکبار اب میدم و نور غیر مستقیم داره
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    https://s6.uupload.ir/files/e7048cb5-1d77-4e87-ba33-f85cb3ed295f_2rpf.jpeg

    https://s6.uupload.ir/files/a34407fb-c414-445c-b7d1-d96b2a8be6df_yv5.jpeg

    https://s6.uupload.ir/files/29dee128-6514-4105-8e14-16f1b7d9c1f7_x4gl.jpeg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ریشه وغده های گیاهتون مشکل داره واحتمالش هست که پوسیده شده باشند بهتر هست گیاه رو از خاک خارج کنید و ریشه وغده ها رو بررسی کنید، گلدانش خیلی بزرگ هست وخاکش مناسب نیست، اگر قسمتهایی که سیاه شدند حالت نرم ولزجی دارند میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید ومجدد بکارید. برای خاکش میتونید از ترکیب پرلیت وپیت ماس وکوکوپیت استفاده کنید. خاک زاموفیلیا باید متخلخل وسبک باشه. حتما داخل گلدان کوچکتری بکارید گلدان باید از حجم ریشه وغده گیاه یک الی دو سایز بزرگتر باشه.

  3. معصومه گفته:

    سلام.باسپاس از پاسخگویی وسایت خوبتون.پاجوش زامفولیا قبل از باز شدن درون غنچه خشک شد.علتش چیه؟ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، ابیاری زیاد باعت این مشکل میشه بهترهست گیاه رو از خاک خارج کنید وغده وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید ابیاری رو بهتر هست زمانی که سطح خاک حدود دو سانت خشک شد انجام بدید وحتما زهکش گلدان باز باشه تا اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه.

  4. محمودی گفته:

    سلام
    این گل از چه نوعی است؟
    شرایط نگه داری رو لطفاً توضیح بدین ؟
    لازم هرس و کوتاهی انجام شود ؟
    تقویت کننده خاصی لازم دارد ؟
    پشت پنجره در محیط اداری نگه داری میشود.
    ممنون از راهنمایی تون

  5. محمودی گفته:

    سلام وقت بخیر
    این گل جز زامیفولیا حساب میشه؟
    به چه دلیل برگ های یه قسمت از گل زرد شده ؟
    از چه تقویت کننده ی میشه استفاده کرد؟
    درباره ی شرایط نگه داریش لطفا توضیح بدین .
    پشت پنجره تو اتاق با دمای معمولی گذاشتیم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله زاموفیلیا هست، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ گیاه علائم خوبی نداره بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وغده ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید احتمالا ابیاریش زیاد بوده یا خاکش مناسب نیست، برای اطلاع از شرایط نگهداری مقاله فوق رو مطالعه بفرمایید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل شده احتمالا اون شاخه کامل خشک بشه، فعلا به همون صورت نگه دارید وجابجا نکنید میتونید برای بهبود گیاه با محلول جلبک دریایی یااسید امینو ابیاری کنید. بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه شروع به رشد میکنه.

  6. الهام گفته:

    سلام خسته نباشید
    من این زاموفیلیا رو یه هفتس خریدم ولی اون شاخه ایی که تازه داره باز میشه زرد شده گلدونشو عوض نکردم دیروز بهش نصف لیوان آب دادم وجایی که گذاشتم نور مستقیم نیست میشه علتشو بگید

  7. محمد گفته:

    گیاه من رو الان هفته ای یکبار آب میدیم زمستون دوهفته یکبار. داخل منزل نگهداری میشه و نور غیرمستقیم کمی داره
    دوماهی میشه دوتا برگ قلمه گرفتم. الان انگار برگها کمی کمرنگ شدن و یه مقدار از حالت صافی در اومدن. در طول یکسالی هم که داریم، رشدی نداشته
    باید چکار کنیم که رشد کنه و این کمرنگ شدن نشون از چیه چکار کنیم

    • کارشناس 2 گفته:

      زاموفیلیاها کلا رشد کمی دارند ولی شرایط نگهداریشون ایدال باشه رشد میکنند دلیل کمرنگ شدن برگها از کمبوددعناصر موجود در خاک میتونه باشه، میتونید ماهی یک باربا کودهای کامل تقویت کنید وبمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید تا نور کافی دریافت کنه سطح خاک هر زمان حدود سه سانت خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

  8. محمدرضا گفته:

    سلام
    وقت شما بخیر
    زامیفولیای بلک من چندپاجوش داده.
    سوالم این هستش که برای قوی و ضخیم شدن پاجوشها بهتراست کود۱۲-۱۲-۳۶بهش بدم یا۲۰-۲۰-۲۰؟

  9. hemn گفته:

    سلام
    یه سال و۴ماهه یه دونه برگ کاشتم تو ترکیب خاک برگ، پیت ماس، پرلیت شکری و ماسه
    ولی شکل برگ هیج تغییری نکرده تا حالا۳بار خاکشو عوضکردم بار اول غده‌اش اندازه یه عدس بود ولی دو هفته پیش کهخاکشو عوضکردم اندازه گردو شده بود ریشش هم خوب و زیاد بود ولی نمیدونم مشکلش جیه که ساقه نمیده

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زاموفیلیاها دیر رشد هستند اگر غده وریشه داره نگران نباشید جوانه میزنه ولی زمان میبره باید صبور باشید. ابیاری وکوددهی رو بصورت منظم انجام بدید.

        • کارشناس 1 گفته:

          خاکش باید مرطوب باشه ولی غرق اب نباشه هر زمان حس کردید سطح خاک رطوبت از دست داده ابیاری کنید باید زهکش خوبی هم داشته باشه وبلافاصله بعد از ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه تا غده پوسیده نشه.

  10. محمدرضا گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    گیاه زاموفیلیای من برگهای پایینش خشک شدن،هفته قبل بهشون کود۱۰-۵۲-۱۰دادم!میتونه به این خاطر باشه؟برگها نه زرد شدن،نه نرم و آبکی،کامل خشکیده شدن.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    https://uupload.ir/files/4for_img_20210415_223924_thumb.jpg
    https://uupload.ir/files/1hgm_img_20210415_223942_thumb.jpg

  11. ‌‌‌‌‌. گفته:

    سلام یک گل زاموفیلیا نزدیک ۱ ساله قلمه زدم حالا تو خاک غده هم تشکیل داد و ریشه دارم شد…
    اما چند وقتیه می بینم برگش کم رنگ میشه اهمیت ندادم دیدم برگش زرد شد و بعد هم سیاه
    بعد هم کلا ۱ ساقه کوچیکش از خاک کنده شد(اول ۳ شاخه بود)
    حالا امروز می بینم شاخه دیگه برگش زرد شده
    https://uupload.ir/files/aou8_۲۰۲۱۰۳۲۸_۱۲۴۸۱۹.jpg
    تا دست زدم برگش کند?
    دیگه اومدم خاکو کنار زدم گفتم شاید ریشه پوسیده
    https://uupload.ir/files/ac55_۲۰۲۱۰۳۲۸_۱۳۰۴۲۷.jpg
    اما دیدم غده سالمه و داره هر دوتا شاخه برگ جدید می کنه
    خاکش راستش من خاک رو بلد نیستم اسمشو تو تصویر بنظرم مشخص باشه رطوبن ۲۰ درصد هست آبیاری هروقت خاک خشک شد آب می دم ولی این اواخر یک بار فراموش کردم دیر آب دادم
    نورش هم پست پنجره جنوبیه
    بنظرتون این گل چرا اینجوریه؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زاموفیلیاها به این صورت رشد میکنند برگهای قدیمی بعد از اینکه از بین رفت مجدد از داخل خاک جوانه میزنه ورشد میکنه میتونید برای تقویت ماهی یک بار با کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید ابیاری رو هم بهترهست زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید. گیاهتون سالم هست ومشکلی نداره ودر حال رشد هست.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهتون کمبود عناصر داره میتونید یک هفته بعد ازخرید با کودهای کامل ماهی یک بارگیاه رو تقویت کنید درمحیطی که نور متوسط، تهویه، ورطوبت مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید،ابیاری رو هر زمان خاکش خشک شد انجام بدید،زاموفیلیاها رشد کندی دارند ،شرایط نگهداری ایدال باشه هر سه ماه یک بار یا بیشتر یک برگ میده.

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، نه پوسیده نشده درحال رشد هست بمرور زمان جوانه بزرگ میشه. ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.