آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی

آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی

آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی و ترکیب خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی: در این مقاله قصد داریم یک‌نوع خاک معرفی کنیم که شما خودتان می‌توانید آن را تهیه کرده و درست کنید. هر گیاهی به نوع خاصی از خاک نیاز دارد اما این خاکی که معرفی می‌شود تقریباً برای بیشتر گیاهان آپارتمانی مناسب می‌باشد. گیاهان آپارتمانی و زینتی به خاکی سبک با زهکشی خوب نیاز دارند که آب را به راحتی از خود عبور دهد و همچنین به خاکی نیاز دارند تا رطوبت را به خوبی حفظ کند. البته شاید هیچ ترکیب خاکی صد در صد عالی نباشد و دارای نکات ضعف و قوتی باشد.

 

ترکیب خاکی که در این مقاله معرفی می‌کنیم به خاک هلندی معروف می‌باشد و به طور آماده و در اکثر فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد اما وقتی خودتان خاکی را ترکیب کنید هم از ترکیب و کیفیت آن اطمینان دارید و هم‌حس دل انگیزی به شما می‌دهد. این ترکیب خاک برای اکثر گل‌های آپارتمانی مانند کاج مطبق، حسن یوسف، قاشقی، زنبق، گل سنگ، پتوس، گل کاغذی، دیفن باخیا، گندمی، سانسوریا، بامبو، شفلرا، برگ بیدی، گل عروس، گل رز، بونسای ها و سایر گل‌های آپارتمانی بسیار مناسب می‌باشد اگر صیفی جات مانند خیار، گوجه یا فلفل و سبزی جات را در گلدان کاشت می‌کنید می‌توانید از همین ترکیب خاک استفاده نمایید.

 

در این خاک از ۳ نوع خاک که خاک با کیفیتی هستند استفاده شده که درباره آن‌ها یک به یک توضیح مختصری خواهیم داد.

 

۱_ پیت ماس:
خیلی‌ها این خاک را می‌شناسید و می‌توان گفت این خاک یکی از با کیفیت‌ترین خاک در بین خاک‌ها می‌باشد که از آن برای کاشت بذر و تکثیر گیاهان زینتی استفاده فراوانی می‌شود. پیت ماس با توجه به بافتی که دارد رطوبت را در خود حفظ می‌کند و همچنین این خاک مواد املاحی و معدنی خوبی را داراست که برای تغذیه گیاه مناسب می‌باشد. برای مطالعه مقاله کامل در مورد پیت ماس اینجا کلیک کنید.

 

۲_ کوکوپیت: 
کوکوپیت نیز یک نوع خاک معروف است که در بازار به راحتی یافت می‌شود. این خاک نیز مانند پیت ماس بافتی دارد که باعث حفظ رطوبت می‌شود اما بر خلاف پیت ماس مواد معدنی در آن وجود نداشته و به گونه‌ای خاک فقیر به حساب می‌آید پس نمی‌توان به تنهایی از آن برای گیاهان استفاده کرد. برای مطالعه مقاله کامل در مورد کوکوپیت اینجا کلیک کنید.

 

۳_ پرلیت: 
پرلیت همان دانه‌های سبک معدنی هستند که به رنگ سفید بوده و در سه نوع دانه ریز، متوسط و درشت تولید شده و به فروش می‌رسند. سعی کنید از پرلیت دانه ریز یا متوسط برای این ترکیب استفاده کنید. پرلیت در بافت خاک فاصله ایجاد می‌کند و باعث زهکشی بهتر خاک می‌شود. پرلیت رطوبت را به خوبی جذب می‌کند و به تدریج این رطوبت را در خاک آزاد می‌کند. همچنین پرلیت به علت وزن سبکی که دارد باعث سبک‌تر شدن خاک می‌شود.

 

ترکیب این سه نوع خاک یک خاک با کیفیت عالی را به ارمغان می‌آورد که به آن خاک هلندی میگویند. این خاک برای گیاهان آپارتمانی مناسب می‌باشد. برای ترکیب می‌توانید درصدهای مختلف را امتحان کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. به عنوان مثال می‌توانید ۳۵ درصد کوکوپیت ۳۵ درصد پیت ماس و ۳۰ درصد پرلیت را باهم مخلوط کنید. حالا اگر می‌خواهید تست کنید که خاک شما خوب شده و ترکیب آن درست بوده می‌توانید به روش زیر عمل کنید.

 

یک مشت از خاک را برداشته و با یک اسپری آب آن را مرطوب کنید تا کمی خیس شود، سپس خاک را درون مشت خود محکم فشار دهید تا فشرده شود، سپس چند ثانیه صبر کنید و مشت خود را باز کنید، اگر خاک فشرده باقی ماند خاک شما زهکشی خوبی ندارد و مناسب نیست اما اگر به حالت اول بازگشت و پخش شد زهکشی مناسبی داشته و آماده استفاده می‌باشد. اگر احساس کردید زهکشی خاک کم می‌باشد و حالت فشرده باقی می‌ماند کمی میزان کوکوپیت و پیت ماس را کمتر کنید و میزان پرلیت را بیشتر کنید و سپس مجدداً امتحان کنید و این کار را با درصدهای گوناگون انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

 

استفاده از مقداری ورمی کمپوست باعث غنی‌تر شدن خاک می‌شود و به کیفیت آن افزوده می‌شود. می‌توانید به مقدار ۱۰ درصد به این ترکیب ورمی کمپوست اضافه کنید که البته به دلخواه بوده و ضرورتی ندارد اما کیفیت خاک را بیشتر می‌کند.

 

هر سال در زمان رشد گیاهان از کودهای مخصوص استفاده کنید تا رشد بیشتری داشته باشند. از این ترکیب خاک میتوان برای کاشت انواع بذر و قلمه نیز استفاده کرد.

 

اگر تجربه‌ای در زمینه ترکیب این نوع خاک دارید در قسمت نظرات به اشتراک بزارید تا ما و دوستان از تجربه شما استفاده کنیم.

آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی خاک کاج مطبق آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

64 دیدگاه برای “آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی

  1. امید گفته:

    سلام وقت بخیر
    من یه نوع ترکیب خاک برای کروتون و بنجامین درست کردم که ترکیبی از خاکه ی تجزیه و کمپوست شده از زیر کُنده درخت که بعد از چندین سال پوسیده شده و نرم نرم شده و کمی خاکه و خرده ذغال و پرلیت و کمی شن و ماسه رودخانه و مقداری ورمی کمپوست
    و قسمت ته گلدان هم کمی زغال درشت تر با مخلوط خرده چوب پوسیده و شن درشت ریختم
    به نظرتون چطوره؟

      • امید گفته:

        خاک را نمدارش کردم داخل و داخل پلاستیک شفاف ریختم و درش را بستم گذاشتم یک روز زیر تابش نور خورشید و بعد ریختم داخل گلدان .آب را با قارچ کش و اندکی سم مخلوط و به گلدانی گیاه را کاشته بودم دادم کلی هزار پا اومد بیرون?

  2. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    تمامی گیاهان آپارتمانی که دارم با اینکه کنار درب ورودی و هوادرجریان چرا روی خاک همگی حالت سفیدک میزنه آب جوشیده کنارمیزارم همیشه از همون میدم قارچکش برودوفیکس روی کل خاک ریختم موثرنبود روی خاکم برداشتم چندروزبعدش مجدد همین سفیدکارو زد گلدونم شستم کل خاکم عوض کردم از ترکیب کمپوست+پرلیت+خاک شمال استفاده کردم بهدمدتی همینطور شد و هنگام ابیاری بوی اسیدی از خاک بلند میشه حتی گیاهی ک تازه ازگلخونه میخرم چندروز بعدسطح خاک سفیدک میزنه ولی دیگه بونمیده آیا این شرایط ب گیاه آسیب میزنه؟ آبیاری هفته۲بار.باتشکر
    https://s4.uupload.ir/files/img_20210705_194255_2nfr.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      درود ممنون، احتمال میدم که افت باشن روی قسمتی که سفیدک زده کمی اب بریزید اگر اون سفیدکها محو شدن افت هستند بهتر هست با سم حشره کش خاک رو ابیاری کنید،احتمالا خاکی که استفاده کردید الوده بوده، اگر محو نشدن رسوبات اب میتونه باشه.

      • نرگس گفته:

        خداخیرتون بده از راهنمایی که کردید.
        ابیاری باآب جوشیده پس رسوبات نمیتونه باشه. وقتی خاک خیس سفیدکی نیست بعد از خشک شدن سطح خاک سفیدک میزنه پس احتمالابه گفته شماهمون افات باشه نمیشه بجای سم حشره کش ازمواد ارگانیک دیگه برای نابودی افات استفاده کرد؟ باتشکر.

  3. مهرداد گفته:

    سلام وتشکر از سایت خوبتون دوستان اگه در شهرهای غربی زندگی میکنید مخصوصا زاگرس نشینان خاک جنگلهای بلوط مخصوصا خاک برگهای پوسیده که لایه لایه روی هم جمع شده اند برای گلدونهای اپارتمان فوق العاده مقوی وتمیز وسالم هستش تاثیر شگرف وعجیبی روی رشد کمی وکیفی گل و گیاه وباغچه دارد اگه دسترسی دارید استفاده کنید نتیجه خیلی خوبی میگیرید

  4. مهرداد گفته:

    سلام خدمت دوسنان وخوانندگان محترم من برای تهیه خاک هلندی از هرکدام ۳۰ درصد استفاده کردم ده درصد باقیمانده از کود گوسفندی کهنه حداقل یکساله استفاده کردم برای بیشتر گیاهان اپارتمانی معجزه میکنه در ضمن برای گل دهی رازقی مقداری کود گوسفندی در یک لیتر اب حل کنید ۲۴ ساعت کافیه شیرابه را به گل رازقی یا گلدانهای ضعیف بدهید از نتیجه متحیر خواهید شد با تشکر واحترام

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ترکیب خاک کاکتوسها ۷۰ درصد ماسه شسته رودخونه ای،۲۰ درصد پیت ماس، ۱۰ درصد ورمی کمپوست.

  5. شیوا گفته:

    سلام وخسته نباشید.برای دیفن باخیا چه خاکی مناسبه؟من ترکیب خاک همه گلدونهام همین پرلیت وپیت ماس وکوکوپیته وکمی هم ورمی کمپوست وته گلدون هم ۲سانت پوکه برای زهکشی میریزم اما دیفن باخیا توی این خاک حرکت میکنه !چکار کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون همین خاک مناسب هست میتونید مقداری ماسه عدسی داخل همین ترکیب خاکی که میفرمایید ترکیب کنید تا ثابت بمونه احتمالا گیاهتون بزرگ هست برای همین.

  6. عرفان گفته:

    سلام چرا از قدرت کود پوسیده گاومیش هیچی نگفتید واقعا عالی هست من با پیت ماس و کوکو پیت و پرلیت و پوست برنج و به همراه خزه اسفانگوم مخلوطش کردم برای پتوس ساتین و ببری رشدشون خیلی سریع شده و پر پشت شدن گیاها البته کود ۱۲ ۱۲ ۳۶ هم میدم خلاصه که این تجربه من بود که عالی بود نتیجش

  7. محمود حسینی گفته:

    با درود و تبریک بخاطر سایت جالب و پر شما. پرسشم این است که برای گل اگزالیس ( گل یروانه ای ) از چه نوع خاکی باید استفاده کرد آیا پیت ماس آلمان خاک مناسبی است؟ با سپاس فراوان

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون از توجه شما،خاک این نوع گیاه باید غنی باشه بله از ترکیب پیت ماس وپرلیت ویا ترکیب خاک باغچه وخاکبرگ میتونید استفاده کنید.

  8. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    خاک گلدون به علت زرد شدن برگای جدید و بوی اسیدی که انگار خاک فاسد شده,بود عوض کردم و از خاک آماده که خودش شامل ترکیبات:خاک شمال+کمپوست+ماسه بادی+پرلیت+پوکه معدنی استفاده کردم و اولین ابیاری با قارچکش ارگانیک برودوفیکس شروع کردم, حدود۳لیوان, فرانسوی. همینطور زهکش گلدان بازه و شامل, روزنه های زیادی, هست خاکشم که سبک, ولی جز چند قطره, آب, اونم, با, فاصله زمانی از زهکش خارج, نشد تماما جذب, خاک, شد عکس, فرستادم, انگار, گل, شده, با این روند ک ریشه, میپوسه نظر, شما چیه ایا, خاک نامرغوب. چه راه کاری, ارائه میدید؟ سایز گلدون قطر دهانه ۲۰، ارتفاع۲۰ که خاکشم فقط تا ۱۵س پر کردم.
    عکس ریشه ام, فرستادم لطفا نظرتون, درباره, ریشه, این, گیاه, پیتوس, چند, ساله, لطفا, بگین؟
    https://uupload.ir/files/ha9r_img_20210212_104136.jpg

    https://uupload.ir/files/fd_img_20210212_103401.jpg

    https://uupload.ir/files/no3z_img_20210211_170856.jpg

    https://uupload.ir/files/lw3i_img_20210211_170419.jpg
    با, تشکر.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، خاکش مناسب هست احتمالش هست که خاک خشک بوده یا رطوبتش کم بوده واب رو جذب کرده ابیاری رو کمی بیشتر کنید از زهکش خارج میشه، ریشه ها سالم هستند،از روی ریشه ها سه الی چهارساله به نظر میرسه.

  9. محدثه گفته:

    با سلام و ممنون از اطلاعات خوبتون.
    سوال اول اینکه بهترین زمان مناسب تعویض خاک گلدان ها چه فصلی و هر چند سال هست؟
    و اینکه گل های من خیلی قد میکشند و بلند میشن اما پُر و زیاد نمی شوند؟ ایا مشکلی دارند؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بهترین زمان برای تعویض خاک وگلدان برای انواع گیاهان زمان رشد گیاهان هست که از اواخر اسفند ماه شروع میشه وتا اواخر شهریور ماه ادامه داره. سال هم بستگی به نوع گیاه داره معمولا زمانی که ریشه گیاه از زهکش گلدان بیرون زد بهتر هست گلدان یک الی دو سایز بزرگتر بشه.

  10. Azarminaii گفته:

    با سلام تشکر از توضیحات کامل و جامعتون
    من گل اگلونما برفی گرفتم اخرین برگش ب صورت لوله مونده و هیچ رشدی نداره.
    باقی برگهاشم شاداب نیستن انگاری موج (پستی بلندی)داره.خاک گلدونم بسیار سبک.رو برگاشم ترکیب شیر و اب پاک کردم ولی توفیقی نکرد.ممنون میشم راهنماییم کنید

  11. نرگس گفته:

    با سلام
    به تازگی گیاهان چمن عروس چشم اهویی پرتولاکاریا خریداری شده که در گلدونشون فقط از خاک باغچه استفاده شده میخوام از خاک هلندی براشون استفاده کنم ولی فروشنده گفت نیاز ب تعویض خاک نیست همین خاک خوبه هرزمانیم که گلدون تعویض شد به همراه همین خاک باشه فقط کناراش چون گلدون بزرگتر شده خاک جدید اضافه کن و این خاک از کنار ریشه جدا نکرده تا ریشه اسیب نبیند حالا برام سوال مگر خاک باغچه برای این گیاهان با ریشه نازک سنگین نیست و به مرور گیاه از بین نمیرود شما چه نظری دارید؟ باتشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر بتازگی تهیه کردید بهتر هست عجله نکنید تا اسفند ماه صبر کنید واسفند ماه اقدام به تعویض خاک کنید. خاک باغچه اگر متخلخل باشه مشکلی بوجود نمیاد ومناسب هست.

  12. نرگس گفته:

    با سلام و قدردانی از سایت بسیار خوب و مفیدتون خدا خیرتون بده جهت پاسخگویی و مطالب, ارزشمندی که به اشتراک گذاشتین.
    لطفا, راهنماییم کنید,به ترکیب خاک هلندی که, در سایت, گذاشتین میشه مقدار, کمی خاک, باغچه که, در خود, گلدان خریداری, شده از گلخانه هست جهت, مرغوبت بیشتر, اضافه کرد برای, گیاهانی, مانند, پرتولاکاریا، چشم آهویی و چمن عروس یا اضافه, کردن, مقدار کمم باعث سنگینی, و عدم مرغوبت میشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، سپاس از توجه شما، اگر خاک باغچه تمیز وضدعفونی شده باشه بله میتونید درصد کمی ترکیب کنید ولی دقت داشته باشید که مقدار ترکیبی زیاد نباشه چون از متخلخل بودن وسبک بودن خاک کاسته میشه.

  13. محمد سروش گفته:

    سلام وتشکر ازراهنمایبهای شمادو سوال داشتم اول اگه کودهای آهن وسه ٢٠ و هبیومیک اسید را باهم در یک ظرف با آب مخلوط کرده و به گیاه بدیم اشکال داره؟ دوم آیا لیستی وجود داره که میزان نیتروژن وفسفر وپتاسیم هرگیاه رو مشخص کنه وبگه میزانشون باید چطوری باشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،کود npkوهیومیک اسید رو میتونیدباهم ترکیب کنید وبه گیاهان بدید، ولی کود اهن رو بهتر هست جداگانه مصرف کنید وبا کودهای دیگر ترکیب نکنید، مصرف کود اهن شب هنگام هست زمانی که نور افتاب وجود نداره تا بهتر جذب گیاه بشه. در مورد سوال دومتون پیشنهاد میکنم مقاله کودnpkچیست وچگونه مصرف میشود؟ رو مطالعه بفرمایید.

  14. محمد گفته:

    سلام خاک مناسب کروتون چیه؟ من شش ماهه به کروتون دارم سرحال وبدون رنگ پریدگی ولی برگ جدید نمی ده با کود آهن هیومیک اسید و٢٠-٢٠-٢٠ وپودر جلبکهای دریایی هرماه کوددهی می کنم ولی رشد برگی نداره

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاک این گیاه باید سبک ومتخلخل باشه،ترکیبی از ۳ قسمت خاک برگ یا پرلیت+ ۲ قسمت خاک باغچه+ ۱ قسمت ماسه نرم میتونید استفاده کنید، برای راهنمایی بهتر شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز گیاهرعکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

  15. khaledian.z3 گفته:

    سلام ببخشید میخواستم بدونم این ترکیب خاک که درست کردم چطوره ماسه ها زیاد درشت نیست؟ شستم خوب و ۶۰ درصدی ماسه هستش با پیت ماس کوکوپیت پرلیت کم و ذغال خرد شده و اینکه تویه کلیپ های تایلندی دیدم تویه خاک دونه های صورتی و نارنجی مثل چند تایی میریزن تو خاک میخواستم بدونم چیه اینم ترکیب خاک
    http://uupload.ir/files/jqxb_dsc_0027.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله مناسب هست میتونید مقداری هم ورمی کمپوست یا کود دامی کاملا پوسیده شده ترکیب کنید تا غنی هم بشه ،کود گرانوله وقارچ کش هست قارچکش های تایلندی هم بصورت گرانول هست. میتونید داخل خاک یک گرم هم از پودر قارچ کش ترکیب کنید مشکلی بوجود نمیاد.

  16. mka.1368 گفته:

    سلام،اول از سایت و کارشناسان فوقالعادتون تشکر میکنم که انقدر خوب جواب سوالات رو میدید
    من دیروز سه تا دسته سانسوریا سبز هدیه گرفتم که ریشه و ریزوم دار است چندتا سوال از خدمتتون داشتم
    ۱.می‌خوام بکارمش تو خاک ولی نمی‌دونم خاک مناسبش چیه کوکوپیت براش خوبه
    ۲.تقریبا یک متر قد دارن گلدان مناسبشون چجوری باشه
    ۳،بعضی برگاش قهوه‌ای شده می‌خوام ازش قلمه بگیرم خاک مناسب قلمه چیه
    ۴.بعد از کاشت گل اصلی و قلمه چند وقت بعد کود بدم چه کودی
    ۵.راستی الان یک روز کامله تو آبه مشکلی برای پیش نمیاد
    بازم ببخشید که خیلی طولانی شد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،بهتر هست از داخل اب خارج کنید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید،داخل اب احتمال پوسیدگی ریشه ها وجود داره، برای خاک ازخاک مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید،گلدان باید یک الی دو سایز از حجم ریشه ها بزرگتر باشه ،کوددهی یک ماه بعد از کاشت، قلمه ها رو میتوند داخل کوکوپیت یا لیکا بکارید. بعد از کاشت بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وبعد از یک هفته به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  17. زارا گفته:

    سلام.خسته نباشید. سوالی که دارم این هست که ایا راهی هست برای از بین بردن بوی بد خاک گلدان؟ اوایل بهار خاک مناسب از باغ برای گلدونا اوردیم و اونو با ورمی کمپوست مخلوط کردیم برای بعضی از گلها مثل حسن یوسف ولی متاسفانه این خاک بوی خیلی بدی میده .نمیدونم علتش چیه.حتی از قارچ کش کاربندازیم هم استفاده کردم ولی بوی بد اون از بین نرفت.البته که خاک مناسبی هست و گلها خوب رشد داشتن.راهی وجود داره برای کمتر کردن بوی بد خاک؟پیشاپیش از همکاریتون ممنون?

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، خود خاک هیچ وقت بو نمیده مگر اینکه کود دامی تازه ویا ورمی کمپوست تازه ترکیبش شده باشه تنها کاری که میشه بوی بد رو از بین برد این هست که خاک رو بمدت یک هفته در زیر نور مستقیم افتاب پهن کنیدوهر روز خاک رو زیرو روکنید تا بو از بین بره.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بتنهای از لیکا استفاده بشه روش هیدروپونیک میشه، که باید کوددهی وابیاری منظمی داشته باشند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.