نکات طلایی در نگهداری کاج مطبق در منزل

کاج مطبق

نکات طلایی در نگهداری کاج مطبق در منزل: کاج جزیره نورفولک یا کاج مطبق درختی مخروطی و همیشه سبز است که دارای ۱۵ گونه می‌باشد. زیستگاه بومی این درخت جزیره نورفولک در جنوب اقیانوس آرام، بین استرالیا و نیوزلند است که در سال ۱۷۷۴ کشف شد. طول آن در طبیعت به ۶۰ متر می‌رسد ولی در خانه به سختی تا ۲ متر می‌رسد. برای نگهداری بهتر کاج مطبق بهتر است به شرایط آب و هوایی زیستگاه این گیاه توجه کنیم، که چه شرایطی برای نگهداری آن مناسب است.

 

در زیستگاه کاج مطبق درجه حرارت معتدل تا مقداری گرم، رطوبت هوا بالا و نور آن خیلی شدید نیست به همین دلیل کاج مطبق عاشق هوای گرم و مرطوب است. هوای خشک و نور کم، سردی هوا باعث زرد شدن و ریزش برگ‌های کاج مطبق می‌شود. نام علمی کاج مطبق: Araucaria heterophylla

 

کاج مطبق را در چه مکانی نگهداری کنم؟
همان طور که در بالا اشاره شد کاج مطبق به دمای معتدل تا گرم با رطوبت بالا نیاز دارد. آفتاب شدید نیز می‌تواند به کاج مطبق شما آسیب برساند بهتر است آن را در محلی با نور ملایم قرار دهید. آفتاب شدید می‌تواند باعث سوختگی برگ‌های این گیاه شود. بهتر است در مکانی به دور از نور شدید آفتاب، کولر و لوازم گرمایشی قرار دهید. نور ملایم پشت پنجره برای این گیاه کافی می‌باشد.

 

برای تأمین رطوبت چه کاری باید انجام داد؟
اگر در شهرهایی زندگی می‌کنید که رطوبت هوا در آن پایین است بهتر است کاج خود را مرتب در طول روز اسپری یا مه پاشی کنید. می‌توانید اطراف گیاه ظرف‌های آب قرار دهید، یا برای گیاه جزیره زیرگلدانی درست کنید. رطوبت مناسب برای نگهداری کاج مطبق بالای ۵۰ درصد می‌باشد.

 

آیا کاج مطبق را می‌توان در بیرون منزل کاشت؟
بله در شهرهایی که در زمستان دمای هوا به زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر نمی‌رسد و دارای هوای مرطوب هستند می‌توان کاج مطبق را در خارج از خانه کاشت کرد.

 

کاج مطبق را چگونه آبیاری کنم؟
در فصل بهار تابستان همواره بهتر است خاک مقداری مرطوب بماند البته زیاده روی در آبیاری می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود. معمولاً در تابستان هفته‌ای دو مرتبه و در زمستان هر ده روز یک مرتبه آبیاری کافی می‌باشد. و مطمئن شوید آب اضافی از کف گلدان خارج می‌شود. در فصل زمستان بهتر است آبیاری را کم کنید.

 

دمای مناسب برای نگهداری کاج مطبق چقدر می‌باشد؟
دمای مناسب برای رشد بهتر این گیاه در حدود ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد ‌می باشد. بهتر است دما به زیر ۱۰ درجه بالای صفر نرسد. دمای بالای ۴۰ درجه می‌تواند به گیاه آسیب برساند.

 

آیا باید به کاج مطبق کود بدهم؟
بله از کودهای مناسب این درخت می‌توانید در بهار و تابستان هر دو هفته یک مرتبه استفاده کنید. برای خرید کود مناسب کاج مطبق اینجا کلیک کنید.

 

آیا کاج مطبق به هرس نیاز دارد؟
خیر کاج مطبق نیازی به هرس ندارد مگر برای ساخت بونسای. تنها شاخه‌های پایینی مرده را باید کات کرد.

 

دلیل افتادگی برگ‌های کاج مطبق چیست؟
افتادگی برگ‌ها و شاخه‌های کاج مطبق می‌تواند سه دلیل داشته باشد. اولین دلیل کم آبی می‌تواند باشد که ممکن است در اثر پوسیدگی ریشه یا آبیاری کم باشد.برای درمان پوسیدگی ریشه می‌توان از سم‌های قارچ‌کش استفاده کرد. برای خرید سم قارچ‌کش اینجا کلیک کنید. دلیل دوم کمبود مواد غذایی که با دادن کود این مشکل برطرف می‌شود. و دلیل سوم می‌تواند گرمای زیاد یا تهویه نامناسب باشد.

 

برای راهنمایی بیشتر در مورد علت ریزش برگ کاج مطبق اینجا کلیک کنید.

افتادگی برگ کاج مطبق

تکثیر کاج مطبق چگونه است؟
کاج مطبق را می‌توان از طریق بذر و قلمه تکثیر کرد که روش کاشت از قلمه بیشتر مورد توجه است.

کاشت بذر کاج مطبق کاشت بذر کاج مطبق کاشت بذر کاج مطبق

بهترین ترکیب خاک برای کاج مطبق چیست؟
خاک سبک مانند مخلوطی از ۴۰ درصد ماسه و ۳۰  درصد خاک باغچه و ۳۰ درصد خاک برگ پوسید برای این گیاه مناسب است. همچنین می‌توان از خاک پیت ماس یا کوکوپیت یا خاک باغچه نیز به اندازه ۲۰ درصد استفاده کرد. هر دو سال یک مرتبه بهتر است خاک گلدان را عوض کنید. زمان مناسب برای تعویض گلدان از اواسط اسفند ماه تا اواسط اردیبهشت می باشد. در شهرهای جنوبی از اول اسفند تا اواخر فروردین مناسبتر است.

 

با رعایت نکات بالا می‌توانید از نگهداری این گیاه لذت ببرید. سؤالات خود را در مورد نگهداری کاج مطبق در زیر این مقاله بفرستید کارشناسان میهن کاکتوس به آنها پاسخ خواهند داد.

پاسخ به ۱۰ سؤال مهم در مورد نگهداری کاج مطبق

پاسخ به ۱۰ سؤال مهم در مورد نگهداری کاج مطبق پاسخ به ۱۰ سؤال مهم در مورد نگهداری کاج مطبق پاسخ به ۱۰ سؤال مهم در مورد نگهداری کاج مطبق زرد شدن برگ کاج مطبق پاسخ به ۱۰ سؤال مهم در مورد نگهداری کاج مطبق

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

131 دیدگاه برای “نکات طلایی در نگهداری کاج مطبق در منزل

  1. ماهان گفته:

    سلام
    من یه کاج مطبق خریدم
    تو فاصله یک و متر نیم از پنجره جنوبی گذاشتم وقتی سه سانت از خاک خشک شد ابیاری میکنم روزی یکبار صبح ها غبارپاشی در حد کم میکنم. این شرایط خوبه برا کاج؟

    و حتما باید جزیره درست کنم براش:

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله شرایطی که فرمودید مناسب هست، مه پاشی رو میتونید اواسط روز هم انجام بدید.

  2. محبوبه گفته:

    سلام، من یه کاج مطبق دارم که شاخه های پایین کنده شده ویه ساقه باریک وبلند داره، ایا میشه از ساقه کوتاهش کرد ودوباره کاشت،؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از شاخه های سالم وجوان که هنوز سبز هستند وچوبی نشدن میشه تکثیر کرد ولی باید در شرایط گلخانه ای نگهداری بشن وزمان میبره تا ریشه دار بشند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالش هست که در اثر گرما این مشکل بوجود اومده باشه گیاه رو کامل ابیاری کنید تهویه ورطوبت محیط رو افزایش بدید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر در پارکها وفضای باز شهرتون باشه بله میتونید بکارید اگر نباشه نه شاید خشک بشه چون این گیاه برای رشد به رطوبت محیط نیاز داره هوا گرم وخشک باشه ازبین میره.

  3. زهرا گفته:

    سلام .من گل کاج مطبق از گلخانه خریداری کردم بعداز ۱۰روز گلدانش عوض کردم .بعد شروع به پژمرده شدن کرده و الان یکم گلم پژمرده و بیحال هست . و برگ هایش انگار خشک شده طراوت اولش نداره باید چیکار کنم که درست بشه.گلم داخل گلخانه هست و نور دریافت میکنه .برگ های گل آبپاشی نکردم چون نمیدونستم .ممنون میشم جواب بدهید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بعد از تعویض خاک گیاه، بهتر هست بمدت یک هفته در محیط خنک وسایه نگهداری بشه ورطوبت محیطش زیاد باشه تا شوک تغییر گلدان وخاک برطرف بشه احتمالا شوک بهش وارد شده اگر برگها خشک شدن کاری نمیشه کرد ولی اگر فقط حالت پژمرده داره رطوبت محیط رو افزایش بدید یا میتونید چند روزی گیاه رو کاور کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله بمرور زمان جوانه میزنه ولی رشد جوانه ها عمودی نخواهند بود وبصورت افقی رشد خواهند کرد که میتونید بعد از کمی بزرگ شدن از گیاه مادری جدا کنید وریشه دار کنید.

  4. محمد طاها گفته:

    سلام وقت بخیر ببخشید گل کاج من میخوام اطمینان داشته باشم مشکلی نداره ؟؟اگه میشه بگین

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • محمد طاها گفته:

        شرایط نگهداری : کنار پنجره هست وهفته ای یکبار آب میدم وهفته ای هم قبار باشی میکنم

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، گیاهتون سالم هست ومشکلی نداره حتما بررسی کنید که زهکش گلدان باز باشه برای تامین رطوبت محیط بهتر هست از جزیره زیر گلدانی استفاده کنید وزیاد روی برگها غبار پاشی نکنید چون موندن اب بمدت طولانی روی برگها باعث بیماری قارچی میشه در جای ثابت که نور وتهویه ودمای مناسبی داره نگهداری کنید ابیاری رو هم زمانی که سطح خاک یک بند انگشت خشک شد انجام بدید.

  5. Avesta_garena@live.com گفته:

    سلام
    برگ های پایینی کاج زرد و خشک شدند و میشه گفت فقط دو برگ بالا سالم هستن
    نور خیلی زیادی نمی گیره، آبیاری ده روز یکبار، در جنوب هست، اما هیچ کودی داده نمیشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  6. مرتضی گفته:

    سلام،درخت کاج من هم ازپایین برگهاش دارن زردمیشن چه بایدکرد ،تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  7. فریماه گفته:

    سلام من یه کاج مطبق دارم تو دفتر کار نمیدونم چرا برگ هاش افتاده رو به پایین وخشک شده لطفا راهنمایی کنین

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  8. پارسا رضوانی گفته:

    سلام خسته نباشید
    من یه کاج مطبق دارم که خیلی وقت طبقاتش داره میریزه چه کار کنم افتاب و آبیاری هم منظم هسته چه کنم لطفا بگین

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستیدتا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.