اهمیت خاک در نگهداری گیاهان

اهمیت خاک در نگهداری گیاهان: همان‌طور که میدانید و قبلاً توضیح داده شده مهم‌ترین فاکتوری که یک گیاه به آن احتیاج دارد خاک خوب و غنی می‌باشد. گیاهان ریشه‌های خود را در خاک گسترده کرده و از طریق ریشه املاح معدنی و آب موجود در خاک را جذب می‌کنند. خاک اولین و مهم‌ترین شرط برای بقاء گیاهان می‌باشد یعنی شما اگر کامل‌ترین نور را برای گیاه تأمین کنید و بهترین کودهای دنیا را به گیاهان خود بدهید ولی خاک خوبی نداشته باشید گیاه سالمی نخواهید داشت مخصوصاً گیاهانی که در گلدان نگهداری می‌شوند، به این موضوع حساسیت بیشتری نشان خواهند داد.

 

برای تهیه خاک همان‌طور که میدانید نیاز نوع بافت خاک در اکثر گیاهان متفاوت می‌باشد. برخی گیاهان به نوع خاک بسیار حساسیت نشان می‌دهند اما برخی از گیاهان نوع خاک برایشان اهمیتی نداشته و سالم می‌مانند ولی می‌تواند رشد آن هارا کندتر کند.

 

یک نکته دیگر که در نگهداری گیاهان زینتی مهم می‌باشد استفاده از خاک‌های پاکیزه و استرلیزه می‌باشد. خاکی که تهیه می‌کنید اگر پاکیزه نباشد ممکن است تخم و لارو انواع حشرات و آفت‌ها در آن وجود داشته باشد و پس از استفاده از آن این آفت‌ها متولد شده و مشکلاتی را برای گیاهان به وجود بیاورند. امروزه خاک‌های زیادی در بسته بندی‌های پاکیزه با برندهای گوناگون و ترکیب‌های آماده در بازار یافت می‌شوند که بسیاری از آن‌ها خوب و مرغوب بوده و کیفیت بالایی دارند.

 

نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد عمر خاک گلدان می‌باشد. خاک‌ها پس از مدتی نوع بافت و املاح معدنی خود را از دست می‌دهند و دیگر فوایدی برای گیاهان ندارند. سعی کنید هر ساله خاک گیاهان را تعویض کنید و خاکی جدید و تازه جایگزین کنید تا گیاهان به خاک تازه دسترسی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث از بین رفتن بافت خاک می‌شود آبیاری گلدان از بالا می‌باشد. اکثر افراد گیاهان خود را از بالای گلدان آبیاری می‌کنند و این باعث می‌شود مواد معدنی موجود در خاک شسته شده و از زیر گلدان خارج شود که پس از مدتی خاک فقیر می‌شود و خاصیتی برای گیاه ندارد.

 

بهترین روش آبیاری از زیر گلدان می‌باشد که روش این کار در مقالات قبلی توضیح داده شد. آبیاری از زیر گلدان چند نوع خاصیت دارد که یکی از مهم‌ترین آنها عمر بیشتر خاک می‌باشد. علت دیگری که در طول عمر خاک تأثیر دارد استفاده از کودهای شیمیایی می‌باشد. این کودها پس از مدتی تأثیراتی بر روی خاک گذاشته و نوع بافت آن هارا تغییر می‌دهند.

 

پس‌ حتما خاک گیاهان را هرسال یا هر دو سال تعویض کنید و سعی کنید از خاکی استفاده کنید که مناسب گیاه شما باشد و نیازهای گیاهان شمارا فراهم کند.

 

برای مطالعه مقاله کامل خاک مناسب گلدان اینجا کلیک کنید.

 

آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانیآموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی
آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

21 دیدگاه برای “اهمیت خاک در نگهداری گیاهان

  1. غیاثی گفته:

    سلام وقتتون بخیر من چند وقت پیش خاک ساکولنت ها رو عوض بعد از یک هفته شروع به نرم و جمع شدن کردن یک مورد هم خسک شد بقیه هم به همین منوال اند ،لطفا راهنمایی بفرمایین ?

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، وقت بخیر، از چه نوع ترکیب خاکی استفاده کردید وبعد از کاشت در چه محیطی نگهداری کردید بصورت خلاصه بفرمایید و از گیاهان عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. محمدحسین گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید ی سوال داشتم
    برخی از گل‌هایی ک میگیرم ریشه های بلندی از زیر گلدون زده بیرون
    حالا من خودم عین هم همون گل رو ک چند ساله دارم اینجوری نشده
    آیا این مدلی شدنشون بخاطر اینه ک در گلخونه از زیر آبیاری شدن؟؟؟
    از یکی شنیدم گف چون سطح زیرین خاک خیس میشه ریشه بدنبال آب میدود و اینجوری بلند میشه
    آیا درسته؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زمانی که گلدان گیاه کوچک باشه ریشه ها از زهکش گلدان بیرون میزنه،ونیاز هست که گلدان تعویض بشه. تو گلخونه هم گل زیاد هست وزمان برای تعویض گلدان نیست برای همین بیشتر گلها گلدانشون کوچک میشه وریشه ها از زهکش گلدان بیرون میزنه.

  3. Mim.kh گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من یه ساکولنت برونزیا اپیکولاتا دارم حدود یک ماهه برگهاش چروک و بعد پوسیده میشدن.چندتا جوونه هم داشت که خشک شدن.اما جوونه های سر شاخه ها و اونایی که کنار برگها هستن هنوز چروک نشدن. گیاه رو از خاک دراوردم قسمتهای نازک ریشه پوسیده بود اما همه قسمتها نرم نبود یعنی یه حالت چوبی داشتن .
    خواستم بدونم گیاه ازبین رفته یا نه . اگه با قلمه میشه نجاتش داد باید چیکار کنم.

    http://uupload.ir/files/39bg_20200728_215033.jpg
    http://uupload.ir/files/78gv_20200728_215013.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاک گیاهتون مناسب نیست ،پوسیدگی ریشه هم بدلیل خاک نامناسب بوجود اومده،میتونید از قسمتهای سالم قلمه بگیرید ،عکس اول از قسمتی که ساقه چوبی نیست کات کنید وداخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید بعد از ریشه زنی وشروع به رشد به محیط پرنوری انتقال بدید.ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، اسم علمی گیاه Distimake dissectus – Alamo Vine گیاه نیلوفر آلامو یا پیچ آلامو هست، اسم گیاه رو روی مرور گرتون سرچ کنید شرایط نگهداری رو براتون میاره.

  4. احسان گفته:

    سلام خسته نباشید
    آیا به جای ماسه برای زهکش بهتر خاک و سبک تر شدن و خروج آب میشه برای هر گیاهی از پرلیت استفاده کرد؟ (کف گلدون هم لیکای نخودی میریزم)
    و اینکه بعضی گلدونامو که تعویض کردم زهکشی خوبی نکردم و خاک دیر خشک میشه و رشد هم از موقع تعویض گلدون نداشتن(حتی روزی حداقل دوساعت پنجره هامو باز میذارم تا باد طبیعی در جریان باشه و خشک بشن)؛ میتونم دوباره خاک گیاه رو دربیارم و پرلیت به خاک اضافه کنم و کف گلدون هم لیکا بریزم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله میتونید استفاده کنید،الان زمان مناسبی برای تعویض خاک گیاهان نیست بهتر هست صبر کنید وزمانی که هوا خنکتر شد اقدام کنید.

      • احسان گفته:

        آخه اکثر گلدونا ریشه هاشون خیلی از گلدون بیرون زده شده، همچنین با وجود چند نوبت سم پاشی بعضی آفات مخصوصا حلزون هنوز از بین نرفتن و تعدادشون هم زیاد و خیلی ریز هستن؛ میتونم با وجود این شرایط تعویض گلدون رو به تعویق بندازم؟

        • کارشناس 1 گفته:

          اگر محیط خنکی برای نگهداری گیاهان دارید میتونید انجام بدید. بعد از تعویض خاک بمدت یک هفته گیاهان رو در محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا مشکلی بوجود نیاد.

  5. احسان گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    سوالم در مورد نگهداری خاکهای استرلیزه و بسته بندی برای مدت طولانی است. اصولا برای نگهداری خاک های بسته بندی که باز نشده اند آیا بهتر هست که خاکها از بسته بندی خارج شوند و خشک شوند و داخل کیسه پلاستیکی نگهداری شوند یا اینکه در همان کیسه استرلیزه شده خودشان برای مدت طولانی مثلا یک یا دو سال نگهداری شوند؟ ( کیسه های بسته بندی خود خاک، همه سوراخ های ریز که براثر جابجایی ایجاد میشوند را دارند)
    با تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اگر برای مدت طولانی میخواهید نگهداری کنید بهتر هست از بسته بندی باز کنید وکامل زیر نور افتاب خشک کنید بعد داخل یک کیسه ای که داخلش اب نفوذ نکنه بریزید ودر محیط خنک وتاریک نگهداری کنید.

      • احسان گفته:

        اگر روی زمین پشت بام پهن کنم که در معرض مستقیم نور آفتاب باشه، به لحاظ سرایت آفات مشکلی نداره؟
        خیلی ممنون از راهنمائیهاتون

        • کارشناس 1 گفته:

          در زیر نور مستقیم افتاب هیچ افتی زنده نمیمونه موقعی که افتاب رفت جمع کنید وروز بعد مجدد زیر نور افتاب پهن کنید تا کامل خشک بشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.