کاکتوس ها چند سال عمر می‌کنند؟

کاکتوس ها چند سال عمر می‌کنند؟

عمر کاکتوس چقدر است؟ کاکتوس ها گیاهان مقاومی هستند که در مناطق با منابع کم آب و مواد غذایی که تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدلی دارد زندگی می‌کنند. طول عمر کاکتوس‌ها بسیار متفاوت است و ممکن است بین ۱۰ تا ۲۰۰ سال متفاوت باشد. البته در اواسط دهه ۹۰ میلادی در آریزونا کاکتوسی یافت شد که عمر آن در حدود ۳۰۰ سال تخمین زده شد. که سرانجام در اثر عفونت باکتریایی مرد. طول عمر کاکتوس‌ها به گونه آنها بستگی دارد. کاکتوس‌های ستونی نسبت به کاکتوس‌های توپی عمر بیشتری می‌کنند. همچنین کاکتوس‌هایی که عمر زیادی دارند دیرتر به گلدهی می‌رسند.

عوامل دیگری مانند شرایط آب و هوایی نیز بر طول عمر کاکتوس‌ها تأثیر دارد.

شاید کمتر کسی به یاد داشته باشد که یک کاکتوس در اثر پیری از بین رفته باشد. شرایط نگهداری کاکتوس‌ها در خانه با زیستگاه اصلی آنها متفاوت است و معمولاً کاکتوس‌ها در خانه کمتر عمر می‌کنند. از عوامل کاهش عمر کاکتوس‌ها در خانه و گلخانه می‌توان به کمبود نور، آبیاری غلط، خاک نا مناسب، بیماری‌ها و عدم آشنایی با کاکتوس‌ها اشاره کرد. بهتر است قبل از تهیه کاکتوس‌ها مقالات سایت میهن کاکتوس را مطالعه کنید.

با گذشت زمان بر روی تنه کاکتوس‌ها لکه‌هایی ایجاد می‌شود و تنه به مرور حالت چوبی پیدا می‌کند که نشان دهنده پیری کاکتوس هست. این عارضه دقیقاً مثل چروک شدن و ایجاد لک بر روی پوست انسان‌هاست که در اثر کاهش توانایی سلول‌های پوست و تنه ایجاد می‌شود.

دانشمندان معتقدند گونه‌های  Neobuxbaumia، Pachycereus pringlei، Carnegiea gigantea  بیشترین طول عمر را در بین کاکتوس‌ها را دارند. کاکتوس اچینو گروزنی ( کاکتوس صندلی مادرزن) هم در بین کاکتوس‌های توبی بیشترین عمر را دارد طول عمر این کاکتوس در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال تخمین زده شده است. نام دیگر کاکتوس Carnegiea gigantea ساگوارو است.

کاکتوس Cephalocereus columnatrajani حدود ۱۴۵ سال کاکتوس Neobuxbaumia macrocephala حدود ۲۰۰ سال و کاکتوس Escobaria robbinsorum در حدود ۱۷ سال عمر می‌کنند. کاکتوس اپونتیا یا همان کاکتوس زبان مادر شوهر یا کاکتوس راکتی در حدود ۳۰ سال عمر می‌کند.

Carnegiea gigantea
Carnegiea gigantea کاکتوس ساگوارو
Cephalocereus columna trajani
Cephalocereus columna trajani
Pachycereus pringlei
Pachycereus pringlei
Escobaria robbinsorum
Escobaria robbinsorum
Neobuxbaumia
Neobuxbaumia

با تحقیق بر روی سن کاکتوس‌ها می‌توان نتیجه گرفت که مهم‌ترین عامل در طول عمر کاکتوس‌ها عامل ژنتیکی و تفاوت در گونه‌ها است.
برای افزایش سن کاکتوس‌ها عوامل محیطی را سعی کنید مانند محل زندگی آنها فراهم کنید. یعنی میزان نور، دما، آبیاری شبیه مناطق زندگی کاکتوس‌ها تنظیم شود.

آبیاری زیاد و خاک نامناسب باعث پوسیدگی ریشه و در نتیجه مرگ گیاه خواهد شد. کمبود نور هم باعث رشد علفی و باریک شدن کاکتوس و در نتیجه کاهش سن آن خواهد شد.

متأسفانه امروزه انسان‌ها با آلوده کردن هوا و زمین و با از بین بردن طبیعت باعث کاهش و از بین رفتن انواع گونه کاکتوس‌ها شده است.

کاکتوس‌ها را به گونه‌ای نگهداری کنید که برای آیندگان به ارث برسد.

شما بگید پیرترین کاکتوستان چند سال دارد؟

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

17 دیدگاه برای “کاکتوس ها چند سال عمر می‌کنند؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اپونتیا میکروداسیس تیغ سفید هست حدود۳۰ سال عمر میکنه البته این موضوع بستگی به شرایط نگهداری هم داره.

  1. Ramtin گفته:

    سلام میخاستم بدونم شما میتونید تخمینی سن این اچینو پسیس رو بهم بگید (پدبزرگم که اینو به ما هدیه داد نمیتونه بیاد بیاره که سنش چقدره) و اینکه بنظرتون چندسال دیگه میتونه زنده بمونه چونکه بافت قسمت های پایینیش داره عوض میشه و حالت چوبی پیده میکنه

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،حدود ۲۰ الی ۲۵ ساله میتونه باشه البته سن دقیق نمیشه گفت چون شرایط نگهداری در سن گیاه نقش داره، خاکش مناسب نیست میتونید خاکش رو عوض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید خاکش مناسب باشه وابیاری منظم از بین نمیره اگر قصد تعویض خاکش رو داشتید باید تمام خاک های اطراف ریشه رو هم جدا کنید، دقت کنید که هوا کمی خنک شد اقدام کنید در گرما این کار بهتر هست انجام نشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، دقیقترین سن رو کسی که گیاه رو کاشته میتونه بگه ولی از روی اندازه گیاه هم میشه تشخیص داد که چه سنی داره البته شرایط نگهداری در سن گیاه نقش مهمی داره.

  2. محمدمهدی گفته:

    کاکتکوس اپونتیا اگه
    در گلدان ۱۵ لیتری (یه دبه‌ی خیار شور بزرگ رو تصور کنید )
    و
    نور شدید (فصل رشد :۱۲ساعت آفتاب )
    زندگی کنه،
    سطح خاک هم با کود حیوانی پوشیده شده باشه ، از سال بعد هم قرار باشه کود کمپوستش آماده بشه چقدر عمر میکنه ؟ رطوبت خاک هم برخلاف وجود کود حیوانی و کمپوست ، به موقع خشک میشه . چند سال طول میکشه میوه بده ؟

  3. مرضیه گفته:

    من یه اچینو ۱۵ ساله دارم امیدوارم بتونم تا آخر عمرم ازش نگهداری کنم و به آیندگان تحویل بدم ادامه پرورشش رو

دیدگاه‌ها بسته شده است.