Notice: Function WP_Object_Cache::add was called incorrectly. کلید کش نباید عبارت خالی باشد. Please see Debugging in WordPress for more information. (این پیام در نگارش 6.1.0 افزوده شده است.) in /home/mihancac/domains/mihancactus.com/public_html/wp-includes/functions.php on line 6085

نگهداری گل پیله آ یا گیاه آلومینیومی در خانه

گل پیله آ یا گیاه آلومینیومی

گیاه پیله آ یا همان گیاه آلومینیومی یکی از گیاهانی است که به دلیل شرایط دما و نور این گیاه را به یکی از گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است که نگهداری از این گیاه هم کار ساده ای است. نام علمی گیاه پیله آ Pilea cadierei است و لقب آلومینیومی به دلیل رنگ سفید مایل به نقره ای موجود بین سبزی و قرمزی برگ های پرزداراین گیاه بوده وباید اشاره کرد که گیاه پیله آ در رنگ های قرمز و سبز موجود هستند.خوب است بدانید گیاه پیله آ در فصل تابستان شروع به گلدهی میکند و اگر آن را در محیط خانه نگهداری کنیم گلدهی گیاه کمتر میشود.

زیستگاه:
زیستگاه این گیاه مناطق جنگلی کشورهای چین و ویتنام می باشد و البته زیستگاه اولیه آن ویتنام است.

دمای مناسب نگهداری گل پیله آ:
گیاه پیله آ یک گیاه گرما دوست است و در هوای گرم و مرطوب رشد بهتری دارد و زیاد توانایی تحمل سرما را ندارد. ودمای ایده آل برای رشد این گیاه ۱۵ الی ۲۲ درجه سانتی گراد می باشد و چنانچه گیاهمان احساس سردی کند رنگ آن رفته رفته سیاه و سیاه تر میشود.

خاک مناسب گل پیله آ:
خاک گیاه پیله آ باید دارای مواد موردنیاز برای تغذیه آن باشد که بهترین و مطلوب ترین خاک، خاک هلندی بوده که متشکل از کوکوپیت,پیت ماس و پرلیت است و اگراز خاک های دیگر استفاده کردیم باید دارای مواد معدنی و خاصیت زهکشی باشند که میتوانیم با افزودن شن و ماسه این خاصیت را افزایش دهیم.

نحوه آبیاری گل پیله آ:
گیاهان پیله آ همیشه ترجیح میدهند خاکشان دارای رطوبت باشد ولی این بدان معنی نیست که خاک را همیشه خیس نگه داریم و آن را آبیاری کنیم زیرا خیس بودن مداوم خاک موجب قهوه ای و سیاه شدن و پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه شده و در اخر موجب از بین رفتن این گیاه نازنین میشود البته اگر زود تر متوجه این موضوع بشویم میتوانیم قسمت های خراب شده را از گیاه جدا کنیم تا این خرابی بیشتر نشود و بهتر است که از گلدان دارای زهکش برای این گیاه استفاده کنیم و اگر گیاه دچار کم آبی بشود برگ های آن شکل خمیده به خود میگیرند.آبیاری این گیاه باید به گونه ای باشد که در ماه های گرم سال(بهار و تابستان) هنگام آبیاری کمی از آب از زهکش بیرون بریزد وآبیاری ۲ تا۳ بار در هفته باشد و در ماه های سرد سال مانند اکثر گیاهان باید تعداد دفعات آبیاری این گیاه را کاهش داد همچنین باید به این نکنه توجه نموند که اگر گیاهمان در معرض هوای سرد باشد از آبیاری آن جلوگیری کنید زیرا این امر موجب خرابی و از بین رفتن گیاه شود.

نور مناسب گل پیله آ:
نور مورد نیاز گیاه پیله آ حداقل ۴ ساعت نور غیر مستقیم خورشید است و نباید در معرض نور مستقیم و شدید خورشید قرار بگیرد زیرا گیاه دچار سوختگی میشود و چنانچه نور کافی به گیاهمان نرسد به صورت علفی رشد میکند

کوددهی گل پیله آ:
برای رشد مطلوب گیاه پیله آ میتوان مانند اغلب گیاهان از کود استفاده کرد ولی بهتر است از کودهای گیاهی مایع با اندازه معین و در مدت زمان ۲ الی ۴ هفته یکبار و در فصل های بهار و تابستان این کار را انجام دهیم ولی اگر مشاهده کنیم که گیاهمان دچار ضعف شده است باید زمان کوددهی را کاهش داده و هر هفته یکبار این کار را انجام دهیم تا زمانی که گیاهمان دوباره به حالت عادی خود بگردد.
گل پیله آ

خطراتی که پیله آ را تهدید میکند:
به جز خیس بودن مداوم خاک گیاه و سرما که در بالا ذکر شد, یکی دیگر از خطراتی که گیاه را تهدید میکند حشرات هستند که میتوانند موجب از بین رفتن گیاه بشوند. معمولا دلیل ریزش برگها آبیاری زیاد و نور کم می باشد. سوختگی برگها نیز به دلیل تابش شدید آفتاد یا کمبود مواد غذایی میتواند باشد.

علت پدید آمدن لکه های موجود روی پیله آ:
گیاه پیله آ غبار پاشی را دوست دارد اما اگر غبار پاشی زیر نور مستقیم که البته نور مستقیم نیز برای گیاه مضر است انجام شود قطرات آب به جای رطوبت رسانی به صورت ذربین عمل کرده و روی گیاه لکه ایجاد میکنند و عامل دیگری که روی گیاه لکه ایجاد میکند و آن را زشت جلوه میدهد استفاده از براق کننده های مصنوعی است که در این حالت روزنه های گیاه با مواد روغنی براق کننده پر میشود و به گیاه اجازه تنفس داده نمیشود.

تکثیر گل پیله آ:
گیاه پیله آ را میتوان به دو روش پاجوش و قلمه زنی تکثیر کرد که اگر بخواهیم به روش قلمه زنی آن را تکثیر کنیم بهتر است از ساقه های بلند گیاه که طول ۷ الی۱۰ سانتی متر داشته باشند استفاده کنیم.

هرس:
طول گیاه پیله آ تا ۳۰ الی ۶۰ سانتی متر و شاید بیشتر رشد میکند اما برای زیبایی گیاه و تحریک برای رشد بیشتر بهتراست آن را هرس کنیم تا گیاهمان برگ های بیشتر و پرپشتی داشته باشد و از قسمت های برش داده شده گیاه نیز میتوان برای قلمه زنی استفاده کرد اما گیاه ما تا زمانی که دراز نشده است نیازی به هرس ندارد.لازم به ذکر است که هنگام هرس کردن از ابزار استرلیزه شده استفاده کنید تا موجب بیماری گیاه نشود.

تعویض گلدان:
سیستم ریشه گیاه پیله آ گسترده است و اگر ریشه های آن زیاد شوند و به فضای بیشتری نیاز داشته باشد گلدان را از بین میبرد پس بهتر است تقریبا ۵ الی ۶ ماه یکبار ریشه های آن را بررسی کینم تا چنانچه به تغییر گلدان نیاز داشته باشد این کار را انجام دهیم.

منبع: میهن کاکتوس
نویسنده: رضا جاورسی

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

5 دیدگاه برای “نگهداری گل پیله آ یا گیاه آلومینیومی در خانه

  1. MAEDEH گفته:

    سلام وقتتون بخیر گیاه پیله ا من برگ هاش کم شده و وقتی گرفتمش سر هاش سیاه بود که اون هارو با قیچی تمیز قیچی کردم اما باز رشدی نداشته و برگ های میریزه یک روز در هقته اب میدم بهش و نور غیر مستقیم هم هست لطف کنید راهنماییم کنید مشکلش چیه https://s6.uupload.ir/files/whatsapp_image_2022-01-27_at_16.28.29_073w.jpeg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید ابیاریتون هم زیاد هست، زمانی که سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که باز باشه واب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه. سفیدی روی خاک چی هستند؟ برای تقویت هم بهتر هست ماهی یک بار با کودهای کامل تقویت کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.