Notice: Function WP_Object_Cache::add was called incorrectly. کلید کش نباید عبارت خالی باشد. Please see Debugging in WordPress for more information. (این پیام در نگارش 6.1.0 افزوده شده است.) in /home/mihancac/domains/mihancactus.com/public_html/wp-includes/functions.php on line 6085

آموزش ساخت لامپ رشد گیاهان

لامپ رشد گیاهان

در این مقاله به شما یاد خواهیم داد که چگونه در منزل یک لامپ رشد برای گیاهان خود بسازید و در محیط خانه به باغبانی و پرورش گیاهان بپردازید.
این مقاله برگرفته از یک مقاله علمی می‌باشد که در آن ناسا از همین تکنیک برای پرورش گیاهان در فضا استفاده کرده بود.
درواقع این لامپ نوری را تولید می‌کند که برای باغبانی و پرورش گیاهان مناسب می‌باشد و می‌توانید مطمئن باشید که گیاهان شما نور کافی برای عمل فتوسنتز را دریافت خواهند کرد.
این لامپ با استفاده از LED های قرمز و آبی که بصورت متناوب به هم متصل شده‌اند ساخته می‌شود زیرا رنگهای قرمز و آبی طول موجهایی هستند که گیاهان بیشترین استفاده را از آنها می‌برند و درواقع به همین دلیل است که گیاهان سبز به نظر می‌رسند زیر آنها طول موجهای قرمز و آبی را جذب می‌کنند و در عوض طول موج سبز را از خود منعکس می‌کنند.

مرحله اول: تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای ساخت لامپ:
از آنجایی که این لامپ بصورت ماژولار ساخته می شود، شما می توانید آنرا به هر اندازه که خواستید بسازید.
برای ساخت این لامپ شما به تجهیزات و لوازم زیر نیاز خواهید داشت:
۴۰ عدد LED قرمز با کیفیت
۱۶ عدد LED آبی با کیفیت
۲۰ عدد مقاومت ۵۶ اهم
۱۶ عدد مقاومت ۱۰۰ اهم
کابل USB
شارژر USB (میتوانید از شارژر موبایل استفاده کنید)
فیبر سوراخ دار الکترونیکی برای مونتاژ مدار
هویه لحیم کاری
سیم لحیم
سیم چین

ابزار لامپ گیاهان
مرحله دوم: مدار الکترونیکی
این لامپ بصورت ماژولار ساخته می شود و درواقع در صفحه مدار شامل دو ماژول می باشد و اگر می خواهید این چراغ را گسترش داده و بزرگتر یا کوچکتر کنید، فقط کافی است تعداد ماژولهای آنرا کم یا زیاد کنید.
هر ماژول این لامپ شامل ۱۰ LED قرمز و ۴ LED آبی می باشد.
LED های قرمز بصورت سری و به همراه یک مقاومت ۵۶ اهم بهم متصل شده اند و LED های آبی نیز به مقاومت ۱۰۰ اهم متصل شده اند. و در نهایت LED های آبی و قرمز (۵ جفت LED آبی و ۴ عدد LED آبی) بصورت موازی بهم متصل میشوند. مانند نقشه مدار زیر (تصویر ۰۲٫JPG):

مدار نور مصنوعی گیاهان
مرحله سوم: لحیم کاری و مونتاژ مدار:
حال بایستی طبق نقشه تمامی قطعات را با هم لحیم کنیم. در نهایت قسمتی از روکش کابل USB را برش داده و سیم های آنرا بیرون بیاورید. در اینجا ما به سیم های سبز و سفید نیازی نخواهیم داشت، پس آنها را قطع کنید ولی سیم های قرمز و مشکی درواقع تامین کننده ولتاژ مدار یا همان لامپ ما خواهند بود. پس سیم قرمز که ولتاژ مثبت می باشد به مثبت مدار و سیم مشکی را به منفی مدار لحیم کنید.

حالا مونتاژ لامپ به اتمام رسید و شما می توانید سر دیگر کابل USB را به شارژر وصل کرده و آنرا به برق بزنید و مدار (لامپ رشد گیاهان) خود را امتحان کنید (تصویر ۰۳٫JPG).

لامپ گیاه
حال شما می توانید این لامپ را بر بالای گیاهان خود قرار دهید تا آنها از نور آن برای فتوسنتز استفاده کنند. البته به این نکته نیز توجه داشته باشد که گاهان (هر موجود زنده ای) به استراحت و خواب هم نیاز دارد، پس بهتر است که حداکثر ۱۶ تا ۱۸ ساعت در شبانه روز گاهان خود را در معرض تابش این نور قرار دهید تا به گیاه فرصت استراحت نیز داده باشید.

در اطراف گیاه از فویل و آینه میتوانید استفاده کنید تا بیشترین استفاده را از نور داشته باشید.

نویسنده: یوسف رحیمی آخوندزاده 

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

61 دیدگاه برای “آموزش ساخت لامپ رشد گیاهان

  1. احمد گفته:

    من متوجه نشدم چجوری باید ال ای دی و مقاومتها رو بهم متصل کرد
    از نقشه مدار هم چیز زیادی سر در نیاوردم
    میشه بیشتر راهنمایی کنین

    • کارشناس 1 گفته:

      برای اینکه از نقشه سردر بیارید باید خوندن نقشه الکترونیکی رو بلد باشید، این نقشه ی کاملا ساده ای هست، وبه زبان ساده توضیح داده شده قسمتهای رنگی لامپها هستند وقسمتهای بالایی که به صورت زیگزاگ نشون داد شده مقاومتها با میزان اهوم هستند، ایناهارو باید باسیم بهم ببندید یا لحیم کاری کنید.

  2. بهناز lk گفته:

    سلام-وقت تون بخیر-میشه راهنمایی کنید از چه لامپی ( مدل لامپ رو ذکر کنید ) برای تهیه نور مصنوعی برای گل کاغذی پشت پنجره جنوبی میشه استفاده کرد؟لامپهای مخصوص هزینه های سنگینی دارن.از علاقه زیاد به این گل نمیتونم ریسک کنم که زود خراب بشه-باتشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      درود ممنون، ترکیب نورتون خوب هست دلیل تغییر رنگ جوانه ها نور زیاد هست میتونید فاصله نور تا بستر رو بیشتر کنید مجدد رنگ جوانه ها سبز میشه بابزرگ شدن جوانه ها میتونید فاصله نور وبستر رو کمتر کنید.

  3. iman1213yazdi گفته:

    سلام خدمت کارشناس محترم
    من یک پروژکتور رشد گیاه درست کردم با ترکیبLED های آبی رویال، قرمز ۶۶۰ مانومتر و قرمز ۶۳۰ مانومتر، فول اسپکتروم . تمام LED ها ۱Wهستند . ترکیب آرایش لامپ‌ها در عکس مشخص است. کل پروژکتور ۱۲۰وات . طول یک‌متر .
    سوال اول: فاصله پروژکتور تا بستر بذر ها باید تقریباً چقدر باشه ؟ 
    سوال دوم : من امکان کم‌و زیاد کردن هر نور را به طور جداگانه را برآورده کردم ،برای رشد جوانها از کدام نور بیشتر استفاده کنم ؟ 
    مشکل: بعد از قرار دادن بستر ها زیر نور مصنوعی همین پروژکتور ، رنگ جوانه ها تغییر کرده و قهوه‌ای و تیره شدند. مشکل کار چیست؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام اگر داخل منزل نگهداری میکنید بله میشه ولی این نوع گیاه بیرونی هست وباید در محیط باز ونور مستقیم قرار داشته باشه.

      • مهدی گفته:

        سلام ممنون ازراهنماییتون
        ببخشید میتونم مثلا باهمین دیودها تعدادشون بیشترکنم وبرای گیاهان استفاده کنم یا اصلا قابل استفاده نیست؟؟

        • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

          خروجی نور شما باید بنفش باشه یعنی دارای رنگ های قرمز سفید و آبی باشه

  4. مهدی گفته:

    سلام خسته نباشید
    ازاین لامت های ال ای دی که درتصویر براتون ارسال کردم میشه استفاده کرد؟؟

  5. مهدی گفته:

    سلام من مقاله های مختلفی رو خوندم ولی این عالی بود
    فقط ببخشید مقاله ای درابطه با کاکتوس اپونتیا میوه دار ندارید؟؟
    ممنون از سایتتون

  6. حسین، tT گفته:

    سلام وقتتون بخیر من ال ای دی های آبی وقرمز تهیه کردم اما جایی درمقاله ایی خوندم که ال ای دی سبز هم میتونه به شادابی وسرسبزی گیاه کم کنه برای همین ال ای دی سبز هم اضافه کنم موردی نداره؟؟
    ممنون از زحمات وسایت خوبتون

دیدگاه‌ها بسته شده است.