آموزش نگهداری افوربیا مارگیناتا

آموزش نگهداری افوربیا مارگیناتا

گیاه افوربیا مارگیناتا با نام علمی Euphorbia marginata این گیاه دارای برگهای انتهایی با حاشیه‌هایی سفید است و گل‌هایی سفید رنگ نیز دارد که ظاهری زیبا را برای گیاه ایجاد می‌کند و به همین دلیل به اسم Snow on the mountain (برف در کوه) معروف است. طول عمر گل‌ها نیز نسبتاً طولانی است و به همین دلیل برای مدت زمانی مناسب می‌تواند به دلیل برگهای ابلق و گل‌های ریز و سفید رنگی که دارد زینت بخش محیط اطراف باشد. همچنین از ساقه‌های منتهی به گل آن به عنوان گل شاخه بریده نیز استفاده می‌شود بخصوص که دارای عمر پس از برداشت طولانی نیز هست.

تمامی قسمتهای این گیاه سمی هستند. همچنین گیاه شیره‌ای دارد که می‌تواند در برخی افراد ناراحتی پوستی و آلرژی ایجاد کند.

 

آبیاری افوربیا مارگیناتا:
این گیاهان به طور کل به خشکی و کم آبی مقاوم هستند و شاید برای چند هفته اول بعد از رویش و جوانه زنی نیاز به آبیاری منظم داشته باشند حتی در این مقطع زمانی آبیاری بیش از اندازه موجب زردی برگها و ریزش برگها و پوسیدگی ساقه گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. میزان آبیاری بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و بهتر است زمانی انجام شود که سطح رویین خاک تا حدود عمق ۵ سانتیمتری خشک شده باشد. خشکی بیش از اندازه بخصوص در زمانی که هوا گرم نیز هست می‌تواند موجب خشکی و پژمردگی گیاه و ریزش برگها و گلهای آن شود.

 

نور مورد نیاز افوربیا مارگیناتا:
این گیاه را می‌توان در مکانی با آفتاب کامل تا نیمه آفتاب کاشت. البته در مناطقی که تابستان‌هایی گرم و خشک دارند بهتر است که آن را در مکانی بکاریم که از ظهر به بعد از سایه برخوردار باشد چون دمای بالای هوا به همراه نور شدید آفتاب می‌تواند موجب پژمردگی و سر خشکیدگی گیاه و سوختگی نوک و حاشیه برگ‌هایش شود.

آموزش نگهداری افوربیا مارگیناتا

دمای مناسب رشد افوربیا مارگیناتا:
اگرچه این گیاه می‌تواند سرمای زمستان را تا حدود ۱۵- درجه سانتیگراد تحمل کند اما از آنجایی که بذرهای آن به فراوانی به پای گیاه می ریزند و به آسانی جوانه می‌زنند به شکل گیاه یک‌ساله کشت و کار می‌شود بخصوص اینکه سرعت رشد بالایی نیز دارد و مدت زمانی کوتاه بعد از جوانه زنی می‌توان به ارتفاع حدود یک متر برسد. به همین دلیل با سرد شدن هوا و اواخر پاییز/اوایل زمستان باقیمانده این گیاهان از زمین بیرون آورده می‌شوند تا با فرا رسیدن فصل بهار و مناسب و مساعد شدن هوا مجدداً گیاهان جوان از بذرها می‌رویند. این گیاه با گرمای تابستان تا حدود ۳۰ درجه سانتیگراد مشکلی ندارد و اگر دمای از این گرم‌تر می‌شود بهتر است گیاه را در جایی بکارید که عصر هنگام از سایه برخوردار باشد.

آموزش نگهداری افوربیا مارگیناتا

خاک مناسب افوربیا مارگیناتا:
در مورد خاک چندان سختگیر نیست اما بهتر است که شرایط زهکش مناسبی داشته باشد زیرا جمع شدن آب و ماندگاری آن در اطراف ساقه و طوقه گیاه (محلی از گیاه که ساقه به ریشه متصل است و تقریباً در سطح خاک قرار دارد) می‌تواند منجر به پوسیدگی و از بین رفتن گیاه شود. همچنین این گیاه از نظر مواد غذایی کم توقع است و اگر خاک محل کاشت با مقداری کود پوسیده دامی و یا خاک برگ (حدود ۱۰-۵٪ حجم کلی خاک محل کاشت) نیازهای غذایی گیاه را تا آخر فصل فراهم می‌کند و نیازی به کوددهی نیست. اگر هم امکان مخلوط کردن این مواد با خاک محل کاشت نیست می‌توان یک بار اوایل بهار و بار دیگر اوایل تابستان از کود شیمیایی با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ برای این گیاه استفاده نمود.

 

نحوه تکثیر افوربیا مارگیناتا:
این گیاهان هر ساله بذر تولید می‌کنند و بذرها به پای گیاه بر روی خاک می‌ریزد و سال آینده سبز می‌کنند. همچنین اگر با کاشت بذر بخواهیم این گیاه را تکثیر کنیم یا باید منتظر شویم آخرین یخبندان شبانه رفع شود و بعد نسبت به کاشت بذرها اقدام کنیم. و یا اینکه چند هفته قبل از رفع آخرین خطر یخبندان شبانه نسبت به کاشت بذرها در محیطی محافظت شده این کار را انجام دهیم. برای جمع آوری بذرها نیز کافی است صبر کنیم تا گلهای گیاه بر روی گیاه پژمرده و خشک شوند سپس بذرها را جمع آوری کنیم. بذرها در دمای ۲۰ درجه و در طی ۳-۲ هفته جوانه می‌زنند. در برخی منابع علمی به این مسئله که بذرهای این گیاه قبل از کاشت به ۶-۳ هفته پیش سرمادهی نیاز دارند اشاره شده است.

بذر افوربیا مارگیناتا

نویسنده: باغبان سبز
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

3 دیدگاه برای “آموزش نگهداری افوربیا مارگیناتا

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، مثل سایر افوربیاهاست، نور زیاد وفیلتر شده خاک متخلخل، دما بین ۲۰ الی۳۰ درجه به دمای کمتر از ۱۵ درجه حساس هست واز بین میره، تهویه ورطوبت محیط بالا،کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه ترجیحا از کودهای پتاس بیشتر از ازت. ابیاری با خشک شدن کامل خاک.

دیدگاه‌ها بسته شده است.