دلیل زرد شدن و ریزش برگ گل شفلرا چیست؟

گیاه شفلرا با برگهای زیبا و بزرگ میتواند گزینه ای بسیار مناسب برای نگهداری فضای منزل باشد. ولی گاهی ممکن است گیاه شما دچار زرد شدن و ریزش برگ شود. در این مقاله دلایل این مشکلات همچنین راههای درمان آن بررسی می شود.

دلایل زیادی میتواند باعث زردی و ریختن برگهای گل شفلرا شود. آبیاری نامناسب، خاک نامناسب، درجه دمای هوا، نور، بیماری ها و آفت ها میتواند از دلایل به وجود آمدن این مشکل باشد. باید گیاه را بررسی کنید و مشکل را پیدا کنید، پس از یافتن مشکل درمان آسان خواهد بود.

 

مشکلات آبیاری:
محل زندگی گیاه شفلرا دارای رطوبت زیادی است ولی آبیاری زیاد در گلدان میتواند باعث پوسیدگی ریشه شود. معمولا زمانی که شفلرا دچار پوسیدگی ریشه می شود ابتدا برگها سیاه شده و سپس می ریزند. در مراحل ابتدایی میتوان از سموم قارچکش استفاده کرد ولی در صورتی که پوسیدگی پیشروی کرده باشد باید گیاه را از گلدان خارج کرده ریشه های پوسیده را جدا کرده و در خاک جدید بکارید.

آبیاری در فصل بهار و تابستان بیشتر از فصل های خنک انجام می شود. اگر مکان خنکی نگهداری میکنید آبیاری را کم کنید. در فصل رشد باید اجازه بدید سطح خاک خشک شده سپس اقدام به آبیاری کنید.

آب با املاح زیاد و کلر مناسب برای آبیاری گیاهان نمی باشد.

ته گلدان شفلرا باید دارای سوراخ هایی برای خروج آب و در جریان بودن هوا باشد.

 

نور:
کم بودن نور یکی از دلایل اصلی زدن شدن و ریزش برگهای گیاه شفلرا است. شفلرا به نور کافی و ملایم احتیاج دارد. قرار دادن در مکان تاریک و بدون نور باعث مرگ تدریجی گیاه می‌شود.

تابش شدید آفتاب بخصوص در فصل تابستان می‌تواند باعث سوختگی برگ‌ها شود.

شفلرا روزانه به چندین ساعت نور ملایم مانند نور پشت پنجره احتیاج دارد.

 

خاک:
خاک سنگین مانند خاک رس یا خاک‌های شور اصلاً برای این گیاه مناسب نیست و باعث زردی و ریزش برگهای گیاه خواهد شد و در نهایت مشکلات بیشتری در انتظار گیاه می‌باشد. از خاک با تخلل بالا استفاده کنید. در ترکیب خاک گل شفلرا علاوه بر خاک باغچه می‌توان از کوکوپیت، پیت ماس، ماسه و ورمی کمپوست نیز استفاده کرد.

 

دمای هوا:
تغییرات ناگهانی دما همچنین دمای کمتر از ۸ درجه سانتی گراد می‌تواند باعث زردی و ریزش برگها شود. دمای مناسب برای نگهداری شفلرا در حدود ۱۵ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

 

جریان هوا:
وجود جریان هوا و تهویه مناسب برای داشتن گیاهانی سالم و سرحال ضروری است. از قرار دادن شفلرا و سایر گیاهان در محیط‌های بسته مانند آشپزخانه خودداری کنید.

مریض شدن گل شفلرا

رطوبت هوا:
همانطور که در بالا اشاره شد محیط زندگی شفلرا بهتر است دارای رطوبت نسبی باشد. هوای بسیار خشک می‌تواند یکی از دلایل ریزش برگها باشد.

 

شوکه شدن شفلرا:
ممکن است پس از خرید و تعویض مکان گلدان شفلرا دچار استرس شده و برگهای آن ریزش داشته باشد. این مشکل پس از تعویض گلدان نیز ممکن است مشاهده شود. اگر گیاه به درستی نگهداری شود این مشکل به‌زودی برطرف خواهد شد.

 

کمبود مواد غذایی:
کمبود مواد مغذی در خاک و کاشت در خاک های فقیر می‌تواند باعث زرد شدن و ریزش برگها شود. در فصل رشد می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان مانند کود سه بیست برای رشد بهتر و درمان مشکل ریزش برگها استفاده کرد. برای خرید کود مخصوص شفلرا اینجا کلیک کنید.

 

آفت و بیماری‌ها:
وجود بیماریها و آفت‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در گل شفلرا شود. از مهم‌ترین آفت‌ها می‌توان به شپشک آرد آلود، شپشک ها، شته، کنه و کرمها نام برد. برای درمان می‌توان از سمهای مخصوص از بین بردن آفتهای گیاهان استفاده کرد.

بیماری‌های قارچی از شایع‌ترین بیماری‌های شفلرا هستند که ابتدا به صورت لکه‌های برگی مشاهده می‌شود. برای درمان در مراحل ابتدایی می‌توان از سمهای قارچکش استفاده کرد. بهتر است سم قارچ کش را به‌صورت آبیاری به خاک داده و روی شاخ و برگ آن اسپری کرد.

زردی برگ شفلرا

چند نکته آموزشی:
دلیل سوراخ شدن برگ گل شفلرا چیست؟
وجود کرم و آفت بر روی برگها

علت سیاه شدن ساقه شفلرا چیست؟
وجود بیماری های قارچی در اثر ابیاری زیاد.

علت سوختگی برگهای گل شفلرا چیست؟
آفتاب زیاد و یا کمبود مواد غذایی

دلیل رنگ پریدگی شفلرا چیست؟
کمبود نور میتواند اصلی ترین دلیل این مشکل باشد.

علت چسبناک شدن برگهای گل شفلرا چیست؟
وجود شته بر روی گیاه

ترجمه: کاظم دروگریان

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

80 دیدگاه برای “دلیل زرد شدن و ریزش برگ گل شفلرا چیست؟

  1. انصاری گفته:

    سلام
    زیر برگ های شفلرای من شته زده بود که با دستمال پاک کردم و به آرامی با دست برداشته و برگ ها رو آب پاشی کردم.
    الان بعد از دو هفته،برگها شروع کردن به زرد شدن و ریزش .
    هفته ای یه بار آب میدم و نور غیر مستقیم در گوشه اتاق روشن دور از پنجره به آن می رسد.
    بنظرتون سمپاشی کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بررسی کنید اگر افت وجود داره بله بهتر هست با محلول حشره کش سمپاشی رو انجام بدید.

  2. زهرا گفته:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من شفلرام درحال رشده و برگهای جدید میده ولی یهو برگهای خیلی زیادیش شروع ب یکباره زرد شدن و ریزش کرد هفته ای یکبار ابدهی دارم دما حدود۲۳ خاکش خوبه نور هم پشت پنجره جنوبی با فاصله و نور فیلتر شده هست دلیلش رو نمیدونم چیه که اینطور شده

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید وترکیب خاکش چی هست؟ شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. زهره زمانی گفته:

    سلام،حدودایکماهی میشه شفلرا روخریدم،وضعیتش خوب بود از پایین شروع کردبه جونه زدن وجونه های خوشگلش دارن بزرگ میشن ولی چند روزیه برگای بالایی دارن میریزن حتی قبل از خشک وزرد شدن
    هفته ای یکباربهش آب میدم
    دو سه بار تو آبیاربش کود دادم(گل فروشی گفت)البته مطمئن نیستم سه۲۰باشه،ولی تناسبش رونمیدونم،برای گل دهی گلام اینو خریدم
    نورصبح داره،ولی کنارپنجره نیست
    زیرگلدونیش روجزیره کنم؟

    یه سرخسی هم دارم که اونم برگاش خشک میشن میریزه
    گذاشتمش کناردرتراس که نوروهوای بیشتری بهش بخوره ولی برگاش بیشترخشک شدن
    دوسه روزه گذاشتمش بی مبل ها که کمتر درجریان هواباشه ولی نورش کمه
    اینم هفته ای یکبار آب میدم،جزیره هم داره

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کود سه بیست برای رشد گیاه هست نه برای گلدهی برای گلدهی بهتر هست از کودهایی که فسفر بیشتری دارند استفاده کنید. ازهر دو گیاه وبرگها عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. بابایی گفته:

    سلام آیا برای بون سای بذر وجود دارد و می توان با بذر آنرا تکثیر نمود

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بنسای یک هنر هست که روی گیاهان انجام میشه وبذر بنسای وجود نداره. بعد از کاشت گیاهانی که هرس پذیر هستند میشه بنسای ساخت این نوع گیاهان اگر هرس نشن مثل گیاهان بالغ رشد میکنند مثل انواع نارون، افرا ،زبان گنجشک و…

  5. رضا گفته:

    سلام وقت بخیر دوماهه گلم رو خریدم برگاش از بالا اینطوری زرد شدن و کم کم میریزن
    گلدونش رو عوض نکردم
    برگ جدید هم درآورده
    از لحاظ نورگیری هم خوبه
    باید چکار کنم؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پشت برگها رو از نظر وجود افت بررسی کنید همه ی برگها این مشکل رو دارند یا فقط یک برگ؟شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم، ابیاری، کودهی، سمپاشی اگر داشته،ترکیب خاک و…

  6. افسانه گفته:

    سلام خسته نباشید من نزدیک دوماه میشه که گیاه شفلرا رو خریداری کردم قبلا گوشه ی سالن با نور کم بود تقریبا بی نور بود اما مشکلی پیش نیومد اما الان بردمش پشت پنجره که اصلا آفتاب خور نیست یعنی نور تیز نداره ونور ملایم داره اما برگهاش داره از پایین زرد میشه ومیفته تقریبا روزی دوتا از برگاش داره میفته این اتفاق الان یه هفته است افتاده چه اتفاقی واسه گلم افتاده ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، تغییر محیط نگهداری به گیاهتون شوک وارد کرده که طیببعی هست بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه زردشدن وریزش برگها متوقف میشه برگهایی رو که زرد شدند جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گیاهتون کمبود نور داره، زرد شدن کلی برگها دلیلش ابیاری زیاد یا خاک نامناسب ویا گرفتگی زهکش هست این موارد رو بررسی وایدال کنید ، اگرخاک اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه میتونید خاک رو متخلخل کنید وحتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وموقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه، ابیاری رو هم زمانی که سطح خاک دو بند انگشت خشک شد انجام بدید.

      • نرگس گفته:

        باسلام و خسته نباشید گیاه هفته۱بار ابیاریش بود زهکشم بازبود اما چون کل برگا ریخت مقداری ازسطح خاک برداشتم خاک جدید ریختم الان به این روزرسیده ساقه ازپایین شروع به سیاه شدن کرد اومدم قلمه گرفتم اما چندروزبعدقلمه گرفتن داره سیاه میشه ایا قارچ؟ باتشکر
        https://s4.uupload.ir/files/img_20220108_212650_ko7b.jpg

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، ممنون، بله متاسفانه قلمه ها هم قارچی شده قلمه ها رو از خاک دربیارید وتا قسمتی که سیاه شدن با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وبعد با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک جدیدی که از قبل ضدعفونی شده بکارید وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید قسمتهای سیاه شده رو هم دور بندازید کنار گیاه قرار ندید گیاه مادری رو هم بهتر هست از خاک خارج کنید ودور بندازید.

  7. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    چندماه پیش شفلرا قارچی شد۴باربافاصله قارچکش زدم تنهایی جواب نمیدادتابه کنارپنجره بازمنتقل کردم خوب شدشروع کردجوانه زدن ولی در این مکان بخاطرسایه بون نورفقط۱ساعت میومدبرگردوندم به جای اول راهرو که فقط از نورمصنوعی کم برخورداره ۱ماهی بودو بازم جونه ها بزرگترشد اما یکدفعه هم جوونه ها ریخت هم دیگر برگا اکثرا در حال ریختن بعضیام کلا باساقشون دسته ای میریزن رنگ برگا سبزپسته ای کم رنگ شد لطفا راهنماییم کنید. آبیاری هرزمان سطح خاک خشک شد. تهویه هوا خوبه. https://s4.uupload.ir/files/img_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B1%DB%B1%DB%B1%DB%B2%DB%B6_%DB%B1%DB%B0%DB%B4%DB%B9%DB%B2%DB%B5_y

  8. احمدرضا گفته:

    سلام من چند ماهی است این گل را دارم جدیدا برگ ها زرد شده اند و بصورت پلاسیده می باشند. خاک برگ بود که با مشورت یکی از دوستان خاک را عوض کردم و خاک برگ و خاک باغچه ریختم ، ریشه به نظرم سالم است. لطفا راهنمایی کنید چکار کنم؟ نور هم بطور غیر مستقیم می باشد ،آبیاری هم دو بار در هفته انجام می شد. دمای اتاق می باشد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کمبود رطوبت محیط ونور، دمای زیاد بیشتر باعث این مشکل میشه، رطوبت محیط رو افزایش بدید اگر گیاه کنارلوازم گرمایشی قرارداره بافاصله از لوازم گرمایشی نگهداری کنید وبرای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید، اگر نور مستقیم هست نور رو فیلترکنید، تعویض خاک واسیب دیدن ریشه ها هم باعث این مشکل میشه. برگهایی رو که زرد شدن جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید.

  9. محسن گفته:

    با سلام خسته نباشید میگم به شما و همکاران گرامیتان و بی نهایت ممنونم از سایت خوب و مفیدتان .بنده یک گل شفلرا دارم که چند روزی است که برگهاش
    شروع به ریزش کردند و امروز دیگه از ساقه شروع به جدا شدن کردند بنده در آبادان سکونت دارم و با توجه به گرمای هوا گلدان زیر پنجره با نور ملایم و دمای هوای خنک داخل منزل نگهداری میشود و هر دو یا سه روز یکبار آبیاری میشود ممنون میشم راهنمایی بفرمایید و اگر نیاز به دارویی دارد لطفا نام دو یا سه تا دارو را عنوان کنید چون ممکنه اینجا نتوانم گیر بیارم ممنون از زحمات شما.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی، دما ورطوبت محیط رو کاهش بدید وتمام برگها وشاخه هایی رو که سیاه شدند جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچکش ابیاری وسمپاشی کنید دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی رو تکرارکنید،از قارچ کش کاربندازیم،مانکوزب، توپسین، میتونید استفاده کنید، فقط یکی.

  10. محسن گفته:

    سلام و خسته نباشید. گیاه شفلرای من شپشک زره ای زده بهترین سمی که پیشنها میشه چیه؟ چه برندی و به چه صورت استفاده کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود ممنون، برای شپشک ابتدا باید تهویه محیط رو بالاببرید وگیاه الوده رو ازسایر گیاهان جدانگهداری کنید وتمام قسمتهای الوده رو حذف فیزیکی کنید بعد گیاه رو با محلول حشره کش سیستمیک دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید در این دو هفته هر روز تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید. از سمهای سیستمیک میتونید استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.