انواع گیاهان پوششی

انواع گیاهان پوششی

گیاهان پوششی، گیاهانی هستند کوتاه با رشد سریع که اکثر آنها در زمان بسیار کوتاهی، سطح خاک را فرا گرفته و زمین را به خوبی می‌پوشانند. از گیاهان پوششی برای تزیین باغچه، دیوار و همچنین داخل تراریوم می‌توان استفاده کرد. از این گیاهان در طراحی فضای سبز، پارکها و ویلاها میتوان استفاده کرد.

 

چگونه گیاه پوششی انتخاب کنیم؟
گیاهان پوششی بسیار متنوع هستند و امکان انتخاب نمونه‌های مختلفی در بین آنها وجود دارد. از جمله مسائلی که در هنگام انتخاب یک گیاه پوششی باید به آن توجه کرد نیازهای دمایی، نوری، شرایط خاک و رطوبت مورد نیاز گیاه مورد نظر است. همچنین باید گیاهی را انتخاب کرد که زمان کافی برای رسیدگی به آن را داشته باشیم. هر چند که بسیاری از گیاهان پوششی نیاز کمی به نگهداری و مراقبت دارند اما به عنوان یک گیاه باز هم نیازمند توجه هستند.

 

معرفی برخی از انواع گیاهان پوششی

گیاهان پوششی انواع بسیار متنوعی دارد که در ادامه با معمول‌ترین آنها آشنا می‌شویم لازم به ذکر است که این گیاهان در این مقاله با ذکر مختصری از خصوصیات معرفی شده‌اند و شرایط محیطی مورد نیاز برای آنان به تفصیل ذکر نشده است.

 

بومادران (علف هزار برگ) Achillea millefolium

بوته‌ای علفی حداکثر به ارتفاع یک متر و همیشه سبز با گل‌هایی زرد یا صورتی- بنفش است که از اواخر بهار تا اواخر شهریور شکوفا می‌شوند. این گیاه آفتاب دوست است و خاک‌های خشک را به خوبی تحمل می‌کند. حداقل دما را نیز تا ۱۵- درجه سانتی‌گراد می‌تواند تحمل کند. اسامی انگلیسی این گیاه common yarrow, thasound leaf, milfoli می‌باشد.

 

آجوگا(جعده- ریش تره) Ajuga reptans

گیاهی با ارتفاع کم و خزنده و متراکم است است که سطح زمین را به خوبی می‌پوشاند و حداکثر به ارتفاع ۲۵-۲۰ سانتیمتر می‌رسد. گلهای آبی، ارغوانی و قرمز رنگ آن در اواخر بهار شکوفا می‌شوند. برگ‌ها در صورت یخ زدگی قهوه‌ای رنگ می‌شود و دما را تا ۱۵- سانتیگراد تحمل می‌کند اگر چه بهترین رشد را در آفتاب دارد اما در مکان‌های سایه نیز به خوبی رشد می‌کند و طیف مختلفی از رطوبت خاک را دوست دارد.

گل در باغچه

آپتنیا Aptenia sp 

آپتنیا (ناز یخی) گیاهی گوشتی و خزنده است که مقاومت قابل توجهی در برابر خشکی و گرمای هوا دارد اما در برابر سرما و یخزدگی حساس است و با سرد شدن هوا از بین خواهد رفت. گلهای رنگین این گیاه زینت بخش شاخسار آن است و از اواسط بهار تا اوایل تابستان مشاهده می‌شود. نام انگلیسی این گیاه Ice plant است.

گل در باغچه

 

آرابیس (سبد نقره) Arabis caucasica

ارتفاع این گیاه ۲۵-۱۰ سانتیمتر است و گلهایی سفید، صورتی و بنفش و فراوان و معطر با قطر ۲٫۵ سانتیمتر دارد. اگر هوا گرم باشد به مکانی سایه نیاز دارد و در خاکهای مرطوب نیز رشد خوبی ندارد و خاک‌هایی با زهکش خوب و یا با آبیاری کم را می‌پسندد. نام انگلیسی آن Wall rockcress است.

گل در باغچه

 

آرناریا (شن دوست-چشم گاو) Arenaria

گیاهی کم ارتفاع به ارتفاع ۵ سانتیمتر است که سرمای زمستان را به خوبی تحمل می‌کند و گل‌های سفید رنگ آن جلب توجه می‌کند. نام انگلیسی sand wort و Irish Moss است.

گل در باغچه

 

آرمریا (عود قرمز-چمن هلندی) Armeria maritima

گیاهی با ارتفاع حدود ۲۰ سانتیمتر و گل‌هایی صورتی، سفید، ارغوانی و قرمز است که از اواسط بهار تا اوایل تابستان شکوفا می‌شوند. گیاه می‌تواند سرما را تا حدود ۱۵- تحمل کند. گلهای این گیاه را به خوبی می‌توان خشک کرد و در تزئینات استفاده کرد. نام انگلیسی common thrift است.

گل در باغچه

 

آستیلب Astilbe

گیاهی به ارتفاع ۹۰-۶۰ سانتیمتر که مکان‌های آفتاب یا سایه آفتاب را دوست دارد. گلهای زیبای این گیاه در اواخر بهار الی اواسط تابستان شکوفا می‌شود و به رنگ‌های سفید، صورتی، قرمز رنگ است. این گیاه در زبان انگلیسی False spirea و False goat’s beard نامیده می‌شود.

گل در باغچه

 

آدونیس Adonis amurensis

گیاهی چندساله با ارتفاع حدود ۳۰ سانتیمتر و گلهایی زرد رنگ که در آفتاب یا نیمه سایه و خاک مرطوب رشد خوبی دارد . نام انگلیسی این گیاه Adonis است.

گل در باغچه

 

آویشن خزنده Thymus serpyllum

گیاهی دائمی همیشه سبز و خزنده که به ارتفاع ۲٫۵ سانتیمتر می رسد. و گلهایی کوچک و معطر به رنگ سفید مایل به ارغوانی یا صورتی از خرداد تا شهریور ماه تولید می کند. این گیاه آفتاب دوست و نام انگلیسی این گیاه Creeping thyme است.

گیاهی که به شکل خزنده بر روی سطح رشد کرده است آویشن خزنده می باشد.

گل در باغچه آویشن

 

آلیسوم (قدومه) Alyssum spinosum

گیاهی به ارتفاع حدود ۲۰ سانتیمتر با گلهایی سفید – صورتی رنگ که در اوایل تابستان شکوفا می شود و ظاهری زیبا به گیاه می دهد. نام انگلیسی این گیاه Alyssum است.

گل در باغچه صورتی

 

ال کانادا Cornus canadensis

گیاهی به ارتفاع ۲۲ سانتیمتر و گلهایی زرد رنگ و میوه هایی قرمز رنگ که در اواخر تابستان ظاهر می شوند. نام انگلیسی این گیاه Bunchberry است.

گل کنار درخت

 

بابونه Anthemis nobilis

گیاهی همیشه سبز و کوتاه به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتیمتر که گلهایی زرد و کوچک دارد و در مکانهای آفتابی و نیمه سایه رشد خوبی دارد. این گیاه وقتی لگلد مال می شود عطر زیادی را پراکنده می کند. نام انگلیسی این گیاه Chamomile است.

بابونه

 

پای بز-علف بز Aegopodium podagraria

گیاهی با ارتفاع ۳۵-۱۵ سانیتمتر است و گلهایی کوچک و سفید رنگ دارد که اواخر بهار شکوفا می شود. نام انگلیسی این گیاه Bishop’s weed,Goutweed است.

گل در باغچه

 

پای شیر Alchemilla alpina

گیاهی چند ساله با ارتفاع حدود ۴۵ سانتیمتر که گلهای زرد رنگ آن در تابستان نمایان می شود و این گیاه در نیمه سایه و سایه رشد خوبی دارد. نام انگلیسی این گیاه Lady’s mantle است.

گل در باغچه

 

پیچ تگرافی Vinca minor

گیاهی سایه دوست و نیمه همیشه سبز به ارتفاع ۱۵-۱۰ سانتیمتر است. برگهایی به رنگ سبز تیره و گلهایی سفید ،صورتی، بنفش رنگ دارد که در فصل بهار شکوفا می شود. این گیاه در زبان انگلیسی Periwinkle خوانده می شود.

گل در باغچه

 

پیگانژه Cotula squalida

گیاهی رونده به طول ۳۰ سانتیمتر با گلهایی تکمه ای و زرد رنگ که با نام انگلیسی New Zealand Brass Buttons شناخته می شود.

گیاهی که بر روی زمین گسترده شده است پیگانژه می باشد.

گیاهان پوشش

 

تلخه بهار (پیر بهار-شیخ بهار) Erigeron karvinskianus

گیاهی پرپشت و رونده است که از اواخر بهار تا هنگام یخبندان گلهایی سفید یا صورتی رنگ تولید می کند. تلخه بهار از جمله گیاهان آفتاب دوست است و این گیاه با نام انگلیسی Fleabane شناخته می شود.

گل در باغچه

 

دایکوندار (شبدر آمریکایی) Dichondra repens

گیاهی با ارتفاع ۵-۲٫۵ سانتیمتر است که در مکانهای نیمه سایه نیز رشد خوبی دارد اما مقاومت کمی در برابر دماهای پایین دارد. کوتاه کردن مرتب گیاه منجر به تراکم بیشتر آن می شود.

گل پوششی

 

درمنه Artemisia stelleriana

گیاهی دائمی و آفتاب دوست به ارتفاع حدود ۶ سانتیمتر است و برگهایی خاکستری و نقره ای رنگ دارد و معطر هستند. در تابستان گلهایی زرد و کوچک تولید می کند. نام انگلیسی آن Dusty Miller,Beach wormwood است.

گل در باغچه

 

ریگا دار Comptonia peregrina

این گیاه می تواند به طول ۱۲۰ سانتیمتر نیز برسد و برگهایی معطر دارد . به دلیل ارتفاع ، این گیاه مناسب حاشیه کاری می باشد . نام انگلیسی این گیاه Sweet fern است.

گل در باغچه

 

 

رزماری Rosmarinus officinalis

گیاهی به ارتفاع حدود ۶۰سانتیمتر و گلهایی به رنگ آبی روشن که به خشکی نیز مقاوم است. نام انگلیسی این گیاه Rosemary می باشد.

روزماری

 

سراستیوم (گوش موشی) Cerastium tomentosum

گیاهی آفتاب دوست با ارتفاع ۲۰-۱۵ سانتیمتر با برگهایی سبز-خاکستری گلهایی به رنگ سفید که اواخر بهار شکوفا می شود. این گیاه نسبت به خاکهای فقیر و خشک و همچنین سرمای هوا مقاوم است و نام انگلیسی آن snow in summer میباشد.

گل روی دیوار

 

سیزاب Veronica repens

گیاهی بوته ای و دائمی و آفتاب دوست که گلهایی کوچک به رنگ صورتی-قرمز یا سفید و سفید به آبی دارد و اواخر بهار شکوفا می شود. نام انگلیسی این گیاه Creeping speedwell است.

گل آبی

 

فراموشم مکن Myosotis alpestris

گیاهی با ارتفاع حدود ۱۵ سانتیمتر با گلهایی آبی کم رنگ که اوایل تابستان ظاهر می شوند نام انگلیسی این گیاه Forget me not است.

گل زیبای ابی

 

فرانکنیا (چمن کویر) Frankenia thymifolia

گیاهی همیشه سبز با ارتفاع حدود ۷ سانتیمتر و خزنده با گلهایی کوچک به رنگهای قرمز-صورتی یا ارغوانی – صورتی است و دما را تا حدود ۱۰- تحمل می کند. نام انگلیسی sea heath است.

گل خوشرنگ

 

گل عسل Iberis

گیاهی به ارتفاع حدود ۲۰ سانتیمتر است که به مکانی سایه – آفتاب نیاز دارد. گلها در اواسط الی اواخر بهار شکوفا می شوند و به رنگهای سفید (که معمولا به این رنگ مشاهده می شود)، صورتی روشن و صورتی تیره هستند. این گیاه در زبان انگلیسی Candytuft خوانده می شود.

گل سفید باغچه

 

گل گندم (برخی از گونه ها) Centaurea

برخی از گونه های گل گندم بین ۳۰ الی ۵۰ سانتیمتر ارتفاع دارند که به عنوان گیاهانی کف پوش از آنان می توان استفاده کرد. رنگ گلهای این گیاهان سفید، صورتی، زرد و بنفش است و مکانهای سایه و آفتاب را تحمل می کنند. گلها از اواخر بهار تا اواسط تابستان شکوفا می شوند.

گل بسیار زیبا دورنگ

 

گل مرواریدی عطری Asperula odorata

گیاهی دائمی و زیبا به ارتفاع ۳۰-۱۵ سانتیمتر است و گلهایی سفید رنگ و خوشبو دارد. نام انگلیسی این گیاه Sweet woodruff است

گل مرواریدی

 

گلوکوما(علف گربه) Glechoma hederacea مترادف با Nepeta hederacea

گیاهی خزنده با ارتفاع حدود ۱۵ سانتیمتر و گلهای آبی رنگ که در تابستان شکل میگیرد نام انگلیسی این گیاه Ground Ivy,Gill over the Ground می باشد.

Glechoma_hederacea

 

علف موندو Ophiopogon japonicus

علف موندو گیاهی با ارتفاع ۴۰-۲۰ سانتیمتر است که میوه های آبی رنگ آن جلب توجه می کند. مکانهای سایه و نیمه سایه را دوست دارد و نام انگلیسی آن Mondo grass می باشد.

گلهای مخصوص باغچه و فضای سبز

 

عشقه (پاپیتال) Hedera helix

گیاهی خزنده و همیشه سبز که تا حدود ۲۰-۱۵ سانتیمتر ارتفاع دارد و در مکانهای سایه و نیمه سایه بهترین رشد را دارد و می تواند سطوح عمودی را نیز پوشش دهد. نام انگلیسی English Ivy است.

پیچک

 

علف جاروب Calluna vulgaris

گیاهی به ارتفاع ۶۰-۱۰ سانتیمتر است و در تابستان و پاییز گلهایی زنگوله ای شکل تولید می کند.این گیاه به مکانهایی سایه- آفتاب و یا آفتابی نیاز دارد و زمان گلدهی آن از اوایل بهار تا اواخر تابستان میباشد. ریشه های گیاه سرمای زمستان را می توانند تحمل کرده و در بهار مجددا جوانه بزنند. نام انگلیسی Scotch heather است.

گل هفت رنگ

 

علف هفت بند Polygonum

گیاهی دائمی به ارتفاع ۴۵ سانتیمتر است که گلهایی سفید مایل به سبز دارد که اواخر تابستان شکوفا می شوند و میوه های قرمز آن نیز در پاییز شکل می گیرند. نام انگلیسی این گیاه Dwarf Japanese Fleece است.

Polygonum

 

علف نقره ای (پنج انگشت) Potentilla verna

گیاهی خزنده و پیچنده است که به ارتفاع ۱۵ سانتیمتر می رسد و گلهایی کوچک و زرد رنگ دارد البته این گیاه به رطوبت زیادی نیاز دارد و در خاکهای خشک نمی تواند رشد کند. نام انگلیسی این گیاه Spring cinquefoli است.

گل زرد فضای سبز

 

لیزوماکیا (لیزوماخیا) Lysimachia nummularia

گیاهی همیشه سبز و کم ارتفاع و خزنده که تا حدود صفر درجه را تحمل می کند .نام انگلیسی گیاه Moneywort, Creeping jenny است.

گل آویزان از دیوار

 

هزار چشم (گل راعی) Hypericum calycinum

گیاهی است به ارتفاع ۳۰ سانتیمتر به گلهایی به رنگ زرد که در اواسط تابستان شکوفا می شوند. مکانهایی سایه – آفتاب و یا آفتابی و همچنین به خاکی غنی نیاز دارد و اصولا به سرما مقاوم است. نام انگلیسی Aronsbeard St.Johnswortاست.

گلهای زرد پارک

هوستا Hosta sp

گیاهی علفی با ریزوم (ساقه زیرزمینی) و ارتفاع ۷۵-۵۰ سانتیمتر و برگهایی نیزه ای یا تخم مرغی که گاهی رگه هایی سفید – کرم در پهنه برگها نیز مشاهده می شود. در زمستان برگها از بین می روند اما در بهار مجددا از قسمتهای زیرزمینی برگها شروع به رویش می کنند. این گیاه به خاکی مرطوب و غنی نیاز دارد. نام انگلیسی این گیاه Plantain lily است.

گل ابلق

انتشار: میهن کاکتوس
منبع: باغ سبز

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

6 دیدگاه برای “انواع گیاهان پوششی

  1. Ftm. Shamohamadi@gmail.com گفته:

    سلام روزتون بخیر، اون گیاه پوششی زمین که زمستونا قرمز میشه اسمش چیه؟

  2. khaledian.z3 گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان میهن کاکتوس ببخشید این گیاه شفلرا من پشت پنجره شمالی هستش سایه روشن و دمای اون هم نزدیک ۲۰ درجه هستش خاکش هم ۳۰ درصد ماسه و ۱۰ درصد کود حیوانی پوسیده و ۶۰ درصد کوکوپیت و پیت ماس و پرلیت ترکیب هستش ولی جدیدا تعدادی از برگ هاش زرد شده میخواستم بدونم مشکلش چیه
    https://uupload.ir/files/r0hn_img_20210310_160923.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بتازگی خاک یا گلدان ویا محیط نگهداری گیاه عوض شده؟ موقع ابیاری اب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج میشه؟

      • khaledian.z3 گفته:

        خاکش یه ساله عوض نشده محیط نگهداریش هم ثابته دو ساله همینجور ابیاری میکنم ولی مشکلی نبوده اب هم از گلدان خارج میشه

        • کارشناس 1 گفته:

          اگر فقط برگهای قدیمی زرد میشند تاحدودی طبیعی هست ولی اگر باسرعت بیشتری برگها زرد میشه بهتر هست گیاه رو با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید حتما زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.