آیا مصرف نوشابه برای گیاهان مفید است؟

آیا مصرف نوشابه برای گیاهان مفید است؟ چند وقتی هست که در شبکه های اجتماعی می‌بینیم که از نوشابه برای تقویت گیاهان نام برده می‌شود بران شدیم که در این مورد تحقیق کنیم و نتیجه نهایی را اعلام کنیم که آیا می‌توان از نوشابه به‌عنوان کود برای تغذیه‌ی گیاهان استفاده کرد یا نه؟

نوشابه دارای قند زیادی است، و زمانی که برای تقویت گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد و داخل خاک ریخته بشود باعث چسبندگی خاک و ریشه گیاه می‌شود و در این حالت ریشه گیاه دیگر نمی‌تواند مواد غذایی را از خاک جذب کند و به‌مرور زمان پوسیده شده و گیاه از بین می‌رود.

 

عامل دوم قند موجود در نوشابه است که باعث جذب آفت و حشرات داخل خاک می‌شود. آفاتی مانند شته‌ها، مورچه‌ها و بسیاری آفات دیگر به شیرینی جذب می‌شوند و شیرین شدن برگ گیاهان باعث حمله آفات به آن‌ها می‌شود. همچنین شیرینی باعث بسته شدن روزنه‌های برگ می‌شود و تنفس گیاه را با مشکل مواجه می‌کند.

 

همین‌طور اسپری نوشابه روی برگ‌های گیاهان باعث می‌شود منافذ برگ‌ها بسته شود وبرگهای گیاهان به‌مرور زمان پوسیده شده و از بین بروند. پس نوشابه گزینه مناسبی برای تقویت گیاهان نیست.

هیچ یک از مواد موجود در نوشابه برای گیاهان مفید نیست.
مواد نگه‌دارنده و اسیدها و قند موجود در نوشابه به شدت برای گیاهان مضر است و در صورت ادامه استفاده از نوشابه برای گیاهان باعث مرگ آنها خواهد شد.

 

برای گیاهان بسته به نوع گیاهان از کودهای مخصوص گیاهان استفاده کنید. و برای موادی که باعث نابودی گیاهانتان می‌شود هزینه نکنید از موادی که مختص گیاهان ساخته شده استفاده کنید.

 

بعضی از دوستان در مورد پوست تخم مرغ و یا پوست موز هم سؤال می‌کنند که بهتر هست این مواد به‌صورت کامل خشک و آسیاب شود بعد داخل خاک گیاهان آپارتمانی ترکیب شود و یا تفاله قهوه یا چای که بهتر هست به‌صورت کامل خشک شوند بعد داخل خاک گیاهان آپارتمانی ترکیب شوند.

برای کاکتوس‌ها و گیاهان گوشتی استفاده از این مواد مناسب نیست و باعث پوسیدگی ریشه کاکتوس‌ها و گیاهان گوشتی می‌شود.

 

نویسنده: کارشناس میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

18 دیدگاه برای “آیا مصرف نوشابه برای گیاهان مفید است؟

  1. زهرا کارور گفته:

    سلام .گلدانی رو ۳ ماه پیش خریدم متاسفانه روی برگهاش لکه های قهوه ای اومد .هفته ای یکبار بهش اب میدم ولی حالش خوب نیست

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. Julian گفته:

    روز بخیر دوستان تجربه خودم با شما به اشتراک میگذارم. من بجای خشک کردن پسماندهای چای میوه پوست تخم مرغ دمنوش و قهوه هرروز داخل یک سطل بزرگ میریزم که اطرافش سوراخهای زیادی ایجاد کردم.یک سطل خاک هم گذاشتم کنارش.هر چیزی که میریزم داخل سطل بزرگ با یک لایه خاک پوشش میدم.نوشابه و جوش شیرین هم میریزم و زغال و کرم خ. هر یکماه یکبار محتویات سطل بزرگ با سبد سوراخ بزرگ الک میکنم و میگذارم چند روز در معرض هوا خشک بشه .بعد واسه گلدون هام استفاده میکنم.البته همه اینکارها داخل بالکن انجام میدم.کمی زحمت داره ولی پول زیادی صرفه جویی میکنم بجاش گلهای جدید میخرم البته واسه من که ۲۰۰گلدون توی خونه دارم لذتبخشه??

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،ترکیب خاک مناسب برای اگاوها،ماسه نخودی۶۰ درصد، پیتماس۲۵یا۳۰ درصد، ورمی کمپوست ۱۰درصد، میتونین به این ترکیب پنج درصد خاک رس هم اضافه کنید، کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند برای این نوع گیاهان مناسب هستند.

  3. مهدی گفته:

    سلام .خسته نباشید.از تفاله چای چگونه و چه مقدار و برای کدام یک از گیاهان آپارتمانی میشه استفاده کرد وآیا برای پتوس ،حسن یوسف ،گندمی و نخل مرداب مناسب است؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،ممنون،برای انواع گیاهان اپارتمانی میتونید استفاده کنید، باید تفاله چای رو کامل خشک کنید وداخل خاک گیاهان اپارتمانی ترکیب کنید خوب باید ترکیب بشه اگر مرطوب باشه وکامل با خاک ترکیب نشه کپک میزنه وباعث قارچی شدن گیاه میشه، حدود ۱۰الی۲۰ درصد میتونید داخل خاک گیاهان اپارتمانی ترکیب کنید.

  4. Mahruz گفته:

    سلام خسته نباشین من این کاکتوسو چن وقتی هست گرفتم اما رشد علفی داره و نگرانشم محیط رشدشم همونطوریه که تصویر نشون میده چیکار کنم؟

  5. یاسمین گفته:

    سلام وقت بخیر
    کروتون من برگاش از زیر اینجوری لکه دار میشن و بعد از یه مدت کلا نارنجی میشن و میوفتن
    حدود یک ماه پیش هم سه تا جوونه تازه زده بود که افتادن و از اون به بعد اینجوری برگا لکه دار میشن.
    چیکار کنم که برگاش نریزن و اینکه چیکار کنم باز برگ جدید در بیاد؟
    خیلی ممنون??

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداریش رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،ترکیب خاک، دمای نگهداری،ابیاری،کوددهی یا سمپاشی اگر داشته و…

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، مامیلاریا هست، بذرها رو در دمای اتاق بمدت یک هفته نگهداری کنید بعد داخل یخچال بمدت یک الی دو ماه نگهداری کنید تا دوره سرمادهی رو بگذرونند بعد اماده کشت هستند ومیتونید بکارید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دمای پایین، کمبود رطوبت محیط، نور زیاد باعث این مشکل میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.