کاکتوس‌های رنگ آمیزی شده یک زندگی کوتاه و دردناک

کاکتوس‌های رنگ آمیزی شده

امروزه در بسیاری از گل‌فروشی‌ها کاکتوس‌ها و ساکولنت هایی می‌بینیم که دارای رنگ طبیعی نیستند. این گیاهان با رنگ‌های مختلف رنگ آمیزی می‌شوند. هدف اصلی از رنگ آمیزی، افزایش زیبایی آنها است، هر چند این کاکتوس‌های رنگی شده به چشم دوستداران واقعی گل و گیاه زیبا نیستند ولی برای برخی افراد می‌تواند جذاب و زیبا باشد. در این مقاله به مسئله رنگ آمیزی کاکتوس‌ها می‌پردازیم و معایب و مزایای احتمالی آن را بررسی می‌کنیم.

 

مزایای رنگ آمیزی کاکتوس و ساکولنت

  • کمک به فروش بیشتر

معایب رنگ آمیزی کاکتوس و ساکولنت

  • اختلال در فتوسنتز
  • اختلال در تنفس گیاه
  • اختلال در تعریق
  • افزایش دمای داخل بافت‌ها
  • کم نوری
  • کمبود انرژی
  • ضعف کلی و عدم رشد
  • عدم گلدهی
  • آلودگی خاک

ساکولنت رنگی

اختلال در فتوسنتز:
رنگ مانعی برای تابش نور بر روی تنه یا برگ‌ها شده و عدم دریافت نور کافی باعث عدم انجام عمل فتوسنتز می‌شود. بدون فتوسنتز گیاه قادر به تولید انرژی نخواهد بود. در نتیجه گیاه ضعیف شده و اگر نتواند برگ‌های جدیدی برای دریافت نور تولید کند از بین خواهد رفت.

اختلال در تنفس:
رنگ باعث بسته شدن منافذ موجود بر روی برگ و تنه شده و باعث اختلال در ورود، خروج اکسیژن و دی اکسید کربن در گیاه می‌شود. عدم تنفس طبیعی نیز باعث اختلال در فتوسنتز و ایجاد مشکلات بعدی می‌شود.

اختلال در تعریق:
همان‌طور که اشاره شد بسته شدن منافذ گیاه باعث مشکلات زیادی می‌شود عدم تعرق طبیعی و اختلال در ورود خروج آب نیز از عوارض بسته شدن منافذ های گیاه است.

افزایش دمای گیاه:
رنگ مانند یک پوشش عمل می‌کند و در کنار عدم تنفس و تعرق طبیعی باعث افزایش دمای داخل بافت‌های گیاه می‌شود. رنگ‌ها بخصوص رنگ‌های تیره نور آفتاب را به خود جذب کرده و باعث افزایش دمای بافت‌های گیاه خواهد شد.

کم نور:
عدم دریافت نور کافی باعث کم نوری و رشد علفی آن می‌شود. برای خواندن مقاله رشد علفی کاکتوس اینجا کلیک کنید.

کمبود انرژی:
تمامی مواردی که اشاره شد در نهایت باعث کاهش انرژی و عدم رشد گیاه می‌شود.

آسیب به گیاه

آیا امیدی برای زنده ماندن گیاه هست؟
به چند عامل بستگی دارد

  • اگر تنها تیغ‌های کاکتوس رنگ آمیزی شده باشد به گیاه آسیب جدی نمی‌رسد و پس از رشد کاکتوس تیغ‌های رنگی به قسمت‌های پایینی منتقل می‌شوند.
  • اگر رنگ طبیعی استفاده شده باشد و بتوان بخش‌هایی از آن را با آب و الکل کم پاک کرد شاید گیاه نجات یابد.
  • اگر گیاه بتواند برگ‌های جدید تولید کند و از طریق آنها فتوسنتز کند می‌تواند نجات یابد. از بین رفتن برگ‌ها و قسمت‌های رنگ آمیزی شده ممکن است سال‌ها طول بکشد باید صبور باشید.

و بسیار اگر های دیگر، من واقعاً نمی‌دو نم گیاهان احساساتی دارند یا نه ولی خوب می‌دو نم گیاه برای زندگی به نور و آب نیاز دارد. متأسفانه بسیاری افراد تنها به زیبایی کاکتوس اهمیت می‌دهند و زنده ماندن آنها برایشان اهمیتی ندارد و پس از خراب شدن آن را با گیاه جدیدی جایگزین می‌کنند و این کار رو تا آخر عمر ادامه می‌دهند. این کار مانند این میمونه که شما سگ و گربه بخرید و آب و غذا بهش ندید تا بمیره و پس از مردنش یکی جدید بخرید!

تلاش گیاه برای تولید برگ‌های جدید برای ادامه حیات در تصویر زیر
تلاش برای نجات کاکتوس

چسباندن گل مصنوعی نیز همانند رنگی کردن کاکتوس می‌تواند به گیاه آسیب جدی برساند. تصویر زیر
گل مصنوعی روی کاکتوس

 

نویسنده: کاظم دروگریان

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “کاکتوس‌های رنگ آمیزی شده یک زندگی کوتاه و دردناک

  1. کاربر گفته:

    واقعا وقتی رنگشون میکنن درسته شاید زیبا تر بشن ولی رنگ سبزی که دارن قشنگ تره و تازه اگر بعضی ها میخرن بعد از یک مدت رنگ از بین میره . به گیاهتون عشق بورزید و براشون ارزش قاییل بشیم

  2. مهدیس گفته:

    سلام من یه کاکتوس خریدم تیغ هاش رورنگ کردن من نمی‌دونستم این رنگ ها به گیاه آسیب می‌رسونه.الان خیلی ناراحتم.چجوری ازش مراقبت کنم ازبین نره.توروخدا راهنماییم کنید??

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر میتونید رنگهارو از روی گیاه جدا کنید. اگر امکانش نیست بمرور زمان از بین میره.

    • هرتسلیا گفته:

      یکی دو عدد گوش پاک کن بردارید و به الکل آغشته کنید و بمالید روی تیغ ها بعد از ، از بین رفتن رنگها با یک گوش پاک کن که آغشته به آب هست بمالید روی تیغ ها

  3. اسی گفته:

    نمیفهمم واقعا! اگر رشد و زنده موندن گیاه برای طرف اهمیت نداره، چرا یه مصنوعی نمیخره؟ اگر شکل طبیعی و سبز کاکتوس براش جذاب نیست ، چرا پلاستیکیشو نمیخره؟

  4. شهره گفته:

    پارسال یه کاکتوس قرمز خریده بودم یارو بهم گفت رنگ طبیعیه و تاثیری رو کاکتوس نمیذاره، امروز یهو از ریشه جدا شد?

    • گیو گفته:

      وقتی که از رنگ سبز خود کاکتوس لذت نمی برید .بهتره برید یه کاکتوس پلاستیکی بخرید که هیچ زیبایی نداره و به آب و نور هم احتیاجی نداره . مردم نباید این کاکتوس های زبون بسته رو که با اسپری رنگش میکنن بخرن .با نخریدن این کاکتوس ها باعث میشوید که گلفروشی هایی که فقط به فکره پولش هستن دیگه این کار ظالمانه رو با این زبون بسته ها نکنن .حیف که گیاهان نمی تونن حرف بزنن که اگر می تونستن فحش تون میدادن ،شما دوست دارید یکی با اسپری رنگ صورت و بدنتونو رنگ کنه بعد میتونین یک ساعتم دوام بیارید ، نه . تو رو خدا دیگه از این کاکتوسا نخرید تا فروشندگان دیگه این کارو با گیاهان نکنن .کاکتوس طبیعیش قشنگه نه رنگ شدش

  5. Armin گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    ممنون میشم اگه بفرمایید کی بذر هاتون رو بروز میکنید؟
    بی صبرانه منتظر بذر های جدیدتون هستم

دیدگاه‌ها بسته شده است.