کاور یا در ظرف کاشت بذر کاکتوس را کی بردارم؟

کاور ظرف کاشت بذر کاکتوس را کی بردارم؟

در این مقاله به این سؤالات پاسخ داده می‌شود:
کی روکش ظرف کاشت دانه بذر را بردارم؟
هوادهی به جوانه‌های کاکتوس از کی آغاز می‌شود؟
هر چند روز باید هوادهی کنیم؟
در ظرف کاشت بذر را کی بردارم؟
تا کی جوانه‌ها داخل کاور باقی می‌مانند؟ و ….

ابتدا باید بدانیم اصلاً چرا موقع کاشت بذر کاکتوس در ظرف را می‌بندیم؟
قرار دادن ظرف کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت در محیط بسته جهت ایجاد رطوبت برای جوانه زنی بذرها انجام می‌شود. برای سبز شدن بذر کاکتوس به رطوبت بالایی نیاز است لذا برای تأمین این مقدار رطوبت ظرف کاشت را در محیط بسته مانند قرار دادن ظرف داخل نایلون و بستن در آن. حال این سؤال مطرح می‌شود که تا چه زمانی باید ظرف کاشت را در این شرایط نگهداری کنیم؟

مدت زمان بسته بودن در ظرف کاشت به محل نگهداری بستگی دارد.

در شهرهای با رطوبت بالا
اگر مکان نگهداری گلخانه با رطوبت بالا است یا در شهری زندگی می‌کنید که رطوبت هوای بالایی دارد می‌توانید در ظرف یا وکیوم را یک تا دو هفته پس از سبز شدن بذرها بردارید و مشکلی برای جوانه‌ها ایجاد نخواهد شد.

 

در شهرهایی با رطوبت هوای متوسط و خشک
اگر رطوبت هوا در مکان نگهداری جوانه‌های کاکتوس کم است و آب و هوای شهر شما خشک است باید برای برداشتن در ظرف کاشت خیلی عجله نکنید و این کار را به تدریج و در یک بازه حدوداً ۲ ماهه انجام دهید. چرا حدوداً؟ چون بستگی به میزان رشد، نوع خاک، رطوبت هوا و گونه گیاه دارد. هوادهی رو هر هفته بیشتر کنید تا جایی که در ظرف رو برمی‌دارید. هوادهی رو میتونید از روزی مثلاً نیم ساعت شروع کنید و رفته رفته با افزایش ساعت هوادهی جوانه‌ها را برای زندگی در آب و هوای بیرون عادت بدید.

 

آبیاری پس از برداشتن کاور بذرها چگونه باید باشد؟
از آنجایی که جوانه‌های در حال رشد کاکتوس‌ها ممکن است سریعاً بی آب و چروکیده شوند بهتر است تا حدود شش ماهگی، پس از مشاهده خشک شدن سطح خاک آبیاری را انجام بدیم. توجه داشته باشید نباید اجازه بدید خاک کاملاً خشک شود چون باعث ایجاد ترک در خاک ریشه آسیب ببیند. جذب مجدد آب در بعضی از خاک ها مانند پیت ماس پس از خشک شدن کار دشواری خواهد بود.

  • در ماه‌های اول آبیاری را به آرامی انجام دهید تا جوانه‌ها آسیب نبینند این کار رو می‌توانید با اسپری کردن یا قرار دادن ظرف داخل آب برای جذب از پایین گلدان انجام دهید.
  • برای رشد بیشتر میتوان پس از سه ماهگی کوددهی را شروع کرد.
  • جوانه‌های کاکتوس خیلی سریع می‌توانند توسط بیماری‌ها و آفت‌ها از بین بروند پس بهتر است پس از برداشتن کاور ظرف آن را در مکانی استریل و به دور از گیاهان آلوده نگهداری کنیم.
  • اگر محل نگهداری ظرف کاشت شما رطوبتی بالاتر از ۷۰ درصد دارد کلا نیازی به کاور کردن ظرف ندارید.
  • برای اطمینان از جوانه زنی با درصد بالا حتما در هفته های اول ظرف را به صورت کامل کاور کنید طوری که هوا در جریان نباشد.
  • ظرف کاشت میتواند سینی ، گلدان، یا هر ظرف دیگری باشد. خیلی سخت نگیرید.

کاور ظرف کاشت بذر کاکتوس را کی بردارم؟

نوع خاک:
نوع خاک هم می‌تواند در زمان خارج کردن جوانه‌ها از وکیوم مؤثر باشد. کاور ظرفی که دارای خاکی است که دیر رطوبت از دست می‌ده را می‌توان زودتر از خاک‌هایی که زود خشک می‌شوند برداشت.

نتیجه گیری:
زمان برداشتن وکیوم یا کاور ظرف کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت به رطوبت هوای محل نگهداری، میزان رشد جوانه‌ها و نوع خاک بستگی دارد و می‌تواند از چند هفته تا چندین ماه طول بکشد و این شما هستید که با آزمون خطا بهترین زمان را برای مکان کاشت خودتان باید به دست بیاورید.

لطفاً شما هم نظر بدید که چه زمانی برای برداشت کاور ظرف کاشت بذر کاکتوس مناسب است؟

کاور ظرف کاشت بذر کاکتوس را کی بردارم؟

نویسنده: کاظم دروگریان

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

30 دیدگاه برای “کاور یا در ظرف کاشت بذر کاکتوس را کی بردارم؟

  1. amirhosseinmohammadi2828 گفته:

    سلام خدمت عوامل زحمت کش میهن کاکتوس
    بنده ۲ سال پیش ازتون بذر گرفتم بیشترش سبز شدن ولی به دلیل اشتباه خودم که زیادی جابه‌جا کردم خزانه رو از بین رفتن
    الان میخواستم باز بکارم چند تا سوال داشتم.
    پیت ماس خوب رو چطور باید تشخیص داد؟ بازش بهتره یا بسته بندی شده اش؟گفته بودید پیت خوب استفاده کنید.
    بعد درب خزانه رو میتونم سلفون بکشم و بسته بشه سلفون روشن شبیه مشما؟؟
    بجز آستروفیتوم و آستریاس که می‌خوام بکارم چه کاکتوس دیگه ای رو پیشنهاد میکنید برای یه مبتدی در خانه بکاره؟
    بذر توربینی میکس چطور هست برای کاشت؟ سخته کاشتش برا مبتدی؟ از کاکتوسش خوشم اومده ولی برا مبتدی نوشته بودید مناسب نیست!

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پیت ماس خوب رو باید توی دست چک کنید بادست یک مشت بردارید ودستتون رو محکم مشت کنید وبعد باز کنید اگر موقع باز شدن مشت ذرات پیت ماس به هم نچسبید واز هم بازشد وحالت اسفنجی داشت برای کاشت بذر مناسب هست از مارکهای میکس کار، نورداگری، گرامافلور ،لامبرت، اگر پیدا کنید بهتر هستند برای کشت بذر phهم بین ۵/۵ الی۶، بله از سلفون هم میتونید استفاده کنید. از انواع بذرها میتونید کشت کنید بذرهایی که راحت سبز میشند روی صفحه ی اصلی سایت طبقه بندی شدن از بین اون بذرها (بذرهای اسان برای کاشت ) میتونید انتخاب کنید.

  2. ساره گفته:

    با سلام بعد از چند ماهگی باید مثل کاکتوس های بزرگ با خزانه رفتار کرد بعنی خاک خشکی ببیند و بعد آبیاری وقتی جوانه هستند نباید بستر خشک بشه ولی اصولا بعد از یک دوره ای باید خاک خشک و بعد آبیاری بشه چون کاکتوس هستند اون زمان چه وقتیه ؟ ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،این موضوع بستگی به منطقه نگهداری داره، مناطق خشک ومعتدل از ۹ ماهگی، مناطق رطوبی از ۶ ماهگی.

  3. F.s گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید کاکتوس های من الان حدود ۱ تا ۲ سانت هستن و مدتیه بهشون کود و قارچ کش ندادم. پشت پنجره جنوبی نگه دا‌شته میشن، ابیاری هم هروقت خاک خشک شد. الان احساس میکنم خاک بستر که پیت ماس هست خیلی زودتر خشک میشه و اصلا رطوبت رو نگه نمیداره و بعد خشک شدن روش نقطه های سفیدی ایجاد میشه،چندتا از کاکتوس ها هم چروک شدن و رنگ قسمت پایینی یکیشون کمی فرق کرده.به نظرتون اون چندتا مشکلشون چیه و ایا باید بسترشون رو عوض کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، برای بستر کشت خاک رو باید مرطوب نگهدارید ونگذارید خشک بشه، از جوانه ها وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • F.s گفته:

        ممنون. الان که احساس میکنم خاک رطوبت رو حفظ نمیکنه بهتر نیست خاک رو عوض کنم؟و اینکه اگه خاک مرطوب باشه به کاور نیازی هست؟

        • کارشناس 2 گفته:

          سفیدک ها رسوبات اب هست، برای اینکه بصورت کامل سیراب بشن میتونید بستر رو داخل تشت اب بگذارید کامل تا سطح خاک اب که اومد از داخل اب خارج کنید، خاک هم باید مرطوب باشه وکاور هم داشته باشند ولی اگر شش ماه رو تموم کردن نیازی به کاور کردن نیست.

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون از شما ،ظاهرن که مشکلی نداره ولی تنه گیاه رو بررسی کنید اگر نرم شده حتما ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

  4. farhadnaqash گفته:

    سلام ببخشید من خزانه ژمینو ابلقم جلبک گرفته بود و جلبکاش خیلی زیاد بودن منم مجبور شدم دست نشائشون کردم و وارد ی خزانه دیگ کردمشون. چیکارشون کنم از رشد نیوفتن. هوادهی رو هم باید انجام بدم. ۳ ماهه هستن جوونه ها

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، روی بستر محلول قارچ کش اسپری کنید و دوهفته بعد از اسپری قارچ کش کوددهی روشروع کنید.

  5. مرتضی محمدی گفته:

    برداشتن کاور یک چیز مشخص نیست،اگر حوصله داشته باشین و بخاین جوونه ها از سلامت بیشتری برخوردار باشن،میتونید بعد از سبز شدن بذرها کاور رو بردارید،ولی رسیدگی زیادی میخاد و نباید بزارید جوونه ها بی ابی ببینن،در اینصورت سلامت جوونه بیشتر میشه، چون اداپته تر میشن،ولی رشدشون دیرتر انجام میش،ولی کاور باعث رشد بیشتر میش،اما باید حواستون باشه،جلبک نزنه،تا یک ماه اول اصلا کاور رو برندارید،بستر زیر نور نباید باشه،بعد از یک ماه هفتگی دو سه دقیقه کافیه،و همین منوال ک جلوتر میرین تایم برداشتن کاور بیشتر بشه،بخار چسبیده پشت کاور رو هم نریزید داخل بستر بهتره،

  6. باران گفته:

    باسلام، ۶ماه اول روزی ده دقیقه بعد از ۶ماه روزی نیم ساعت وهرروز نیم ساعت به زمان روز گذشته اضافه میشه.

  7. حسین گفته:

    با عرض سلام
    کاور برداشتن خزانه ها بستگی به آب و هوای شهر، بذر کاشته شده و خاک کشت دارد، به همین دلیل برداشتن کاور از اهمیت زیادی برای ادامه رشد جوانه ها دارد، به همین دلیل برای باز کردن کاور زیاد عجله نکنید.
    اصولا برای برداشتن کاور حدودا ۲ماه زمان لازم است این زمان برای بعضی گونه ها زودتر یا برای بعضی گونه ها دیر تر انجام می‌شود،
    برای گونه های ژمینو و آستریاس و… دیرتر
    برای آدنیوم و میرتلو و… زودتر انجام میشه.
    برداشتن کاور باید به صورت آهسته انجام شود چون برداشتن یکباره کاور باعث شوک در جوانه ها میشه به همین دلیل اولین روز به مدت ۳الی۵دقیقه باز کنید و هر روز به این زمان اضافه کنید تا در طول یک ماه کاور رو کامل بردارین، دقت کنین که اکثرا کسانی که خزانه یا جوانه خراب میکنن مربوط میشه بعد از باز کردن کاور خزانه ها چون فکر میکنن دیگه کشت تموم شده، به همین دلیل بایستی بعد از باز کردن کاور رطوبت و دمای خزانه ها رو کنترل و فراهم کنین،
    در ادامه این مطلب رو اضافه کنم که بعضی از افراد به خاطر اینکه سطح خزانه هاشون جلبک می‌زند کاور خزانه ها رو زودتر باز میکنن و باعث شوک وخرابی جوانه ها می‌شوند، برای جلوگیری از اینکار باید نوسانات دمایی شب و روز رو به حداقل برسانید و همچنین کاور خزانه هاتون بایستی جوری باشد که بخار موجود در کاور یا درب ظرف به روی سطح بستر کشت نریزد تا سطح بستر جلبک نزند،مطلب دراین باره خیلی زیاد هست ولی بعضی مسائل رو باید به چشم دید تا تجربه شود،
    با تشکر از همتون و همچنین از سایت خوب میهن کاکتوس

  8. دکتر ژمینو گفته:

    طبق تجربه بنده تا زمانی که ریشه مناسب ایجاد نشده برداشتن درب خزانه اشتباهه و موجب کندی رشد میشه. اصولا محیط با رطوبت بالا ریشه دهی را افزایش می دهد

  9. سیمین گفته:

    با سلام خدمت شما
    به طور کلی روکش روی بذرها با توجه به اینکه رابطه ی مستقیمی با هوادهی بذر ها داره از اهمیت به سزایی در رویش بذرها و در ادامه، رشد مطلوب جوانه ها، برخوردار می باشد.
    در ابتدای امر و پس از کاشت بذرها در بستری مطلوب، باید مادامی که بالای هشتاد درصد بذرها جوانه نزده اند، گلدان مورد نظر رو به طور کامل وکیوم کرد. میزان جوانه زنی بذر ها کاملا متفاوت است، اما تا زمان جوانه زدن بذرها، لازم است که هر روز به هر شکلی بذرها کاملا چک شوند که اگر بذری دچار آفت بوده باشد هرچه زودتر متوجه شده و از پیشروی قارچ در بستر جلوگیری کنیم.
    بعد از اینکه اکثر بذرها جوانه زدند، باز هم مطلوب ترین رشد رو در حالتی دارند که اکثر زمان رشدشون بستر وکیوم باشد، اما هوادهی کوتاه در حد یک دقیقه در روزهای اول لازم است.
    بعد از بزرگتر شدن جوانه ها کم کم میزان هوادهی را بیشتر میکنیم. باید دقت کنیم که در یکی دوماه اول اگر هوای زیادی به جوانه وارد شود ممکن باعث شوک وارد شدن به جوانه ها شده و در نهایت از بین بروند و در مقابل هوادهی نکردن جونه ها هم باعث آسیب رسانیدن به ریشه ها و جوانه ها و در نهایت نابودی آنها میشود.
    به طور معمول و با در نظر گرفتن آب و هوای منطقه ای معتدل، از شش ماهگی میتوان به طور کامل وکیوم روی جوانه ها را برداشت. اما حتما باید دقت داشته باشیم که در طی این شش ماهه گذشته به مرور به تایم هوادهی اضافه کنیم تا در شش ماهگی و برداشتن کامل وکیوم، جوانه ها دچار شوک دمایی نشوند.
    در فاصله ی زمانیه شش ماهگی تا دو سالگی نیز همچنان جوانه ها به مراقبت بیشتر و ویژه ای احتیاج دارند و نباید در معرض افتاب مستقیم و سرمای مستقیم قرار بگیرند و هوای معتدل و نور مناسب و غیر مستقیم باید برای آن ها فراهم شود.

  10. النور گفته:

    سلام خسته نباشید.
    به نظر من درآسترو استرس بعد شش ماه خوب و بقیه در ۹ ماه کافی برای رشد مطلوب.
    در نور مصنوعی یا در نور غیر مستقیم آفتاب
    دما ۲۳ تا ۲۸
    با آب دادن اولین ۳ ماه جزئی خشک شدن ستح خاک .۳ ماه بعد با آب دادن ۷۰ در صد خشک شدن خاک.

  11. رامین گفته:

    در طرفای ما که رطوبت کمه و سرد سیری هس فرق داره.اینجا بهترین زمان از ۳ ماهگی کاور رو یواش یواش ورمیداریم و البته تا ۶ ماهگی بذر کاور میکنیم.بعد ۶ ماهگی دیگه کلا ورمیدارم.کاور هم برای رطوبت هس

  12. رضوی گفته:

    بستگی به میزان رشد و نوع کاکتوس دارد ولی میتوان یک ماه بعد از سبز شدن همه بذرها هوادهی را شروع کرد و کم کم در ظرف را کلا برداشت

  13. محمد گفته:

    بعد از جونه زنی بذر ها روزانه ۱ دقیقه در هفته درب ظرف را بر میداریم و هر هفته ۱دقیقه به زمان باز بودن درب ظرف اضافه میکنم یعنی مثلا هفته اول روزی ۱ دقیقه ،هفته دوم روزی ۲ دقیقه تا جوانه ها به مرور به محیط بیرون عادت کنند و مثلا بعد سه ماه ممکن است روزی ۸ ساعت درب ظرف باز باشد و میتوان این زمان های هوادهی روزانه را چند قسمت کرد و در روز چند بار درب ظرف برداشت.این روش در منطقه ما که سرد کوهستانی است جواب داده و من نتیجه گرفتم طی ۸ سال تجربه. ولی در کل بنظرم جوانه ها به حدی برسند که کمی شکل گرفته باشند و تیغ ها و ارئول ها مشخص باشند کم کم آمادگی تحمل محیط بیرون ظرف دارند

  14. سمیه تدین گفته:

    بستر کشت بذرهای من یک ظرف بستنی با در شفاف و محدب هست که کاملا محکم میشه با بذرهایی که از شما گرفتم

  15. سمیه تدین گفته:

    بهترین زمان برداشتن وکیوم یا کاور ظرف زمانیه که تقریبا همه ی بذرها جوانه زده باشن و مطمئن بشیم که ریشه ی بذر وارد خاک شده و زمان برداشتن ظرف باید ساعتی از روز باشه که گرما یا سرمای هوا شدید نباشه مثلا در شهر ما ساعت ۹صبح هوا معتدلتر از ساعات دیگه هست و برای شروع از روزی ۵ دقیقه برداشتن در ظرف شروع میکنم تا یک هفته و از هفته ی دوم روزی ۵دقیقه به مدت زمان اضافه میکنم و هروقت احساس میکنم سطح بستر در حال خشک شدنه با اسپری آب جوشیده ی سرد شده که املاح کمتری داره آبیاری رو انجام میدم و سعی میکنم اسپری بیشتر روی سطح خاک باشه و خود جوانه ها خیس نشن که باعث قارچی شدنشون نشه این روند هوا دهی رو تقریبا تا دوهفته انجام میدم و بعد از دوهفته هرروز ۱۵ الی ۳۰ دقیقه به مدت زمان هوادهی اضافه میکنم تاجایی که مطمئن بشم جوانه ها به هوای محیط عادت کردن

  16. amini.mohammadali گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    بسته به نوع کاکتوس داره و نمیشه زمان قطعی برای همه خزانه ها در نظر گرفت من شخصا با ازمایش و خطا همیشه جلو میرم واریته های مثله اریو ها ، دیسکو ها که روی خاک بسیار دیر رشت هستند هرچه رطوبت بیشتری داشته باشند و فاصله هوادهی ها بیشتر باشد رشد بیشتری نسبت زمانی که هوادهی روزانه دارند و این کار زمانی جواب میدهد که از قارچی معتبر و پیت ماس تمیزی استفاده بشود به هیچ عنوان نه قارچ و مگس سیاه در خرانه بوجود نمیاد و همینطور جابه جایی خزانه ها هم تاثیر مثبتی بر روی رشد ان ها میگذار به طور کلی برای برداشت در خزانه اصلا نباید عجله کرد که چرا که تاثیر ی ندارد
    مطالب گفته شده صرفا تجربه خودم و همینطور مقاله های داخل سایت هست.

  17. پوریا گفته:

    زمانی ک سایز کاکتوس ها به اندازه یک نخود یا بزرگتر بشود یا شکل واقعی خود کاکتوس را بگیره تا تنش برداشتن درب ظرف را بتونه تحمل کنه ترجیحا پنجره هایی با نور کافی دمای محیط بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد وچون درب ظرف بسته بوده رطوبت داخل ظرف محبوس شده

  18. Armin گفته:

    سلام و وقت بخیر
    دستتون درد نکنه بابت مقاله های خوبتون
    چون آب و هوای منطقه ای که من توش زندگی
    میکنم خیلی گرم و خشکه هوادهی رو با روزی
    نیم ساعت شروع میکنم و هر ۳ روز نیم ساعت
    به تایم هوادهی اضافه میکنم و نهایتا تا ۱ ماه
    و دوهفته این هوادهی رو ادامه میدم بعد این
    مدت هم در ظرف رو به مدت ۱ الی ۲ ماهن نیمه
    باز میزارم. بعد این مدت هم کلا در رو بر میدارم
    یا بستر کشت جوانه ها رو کلا از کاور خارج میکنم

    و اینکه یه خواهشی ازتون داشتم و اونم اینه که ممنون
    میشم اگه یه مقاله کلی در مورد واریته کاکتوس هایی که
    در گرده افشانی تک پایه هستن و کاکتوس هایی که ژئوفیت
    هستن رو در سایت خوبتون قرار بدید
    با تشکر از سایت خوبتون

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام بله حتما سعی میکنیم گونه های تک پایه و جفت پایه رو کامل معرفی کنیم بزودی

دیدگاه‌ها بسته شده است.