تکثیر پایه کاکتوس روی پایه دیگر

نویسنده
سلیم افروزه

عنوان نوشته
تکثیر پایه روی پایه دیگر

متن نوشته
در دنیای کاکتوس ها تولید یک پایه مناسب جهت تکثیر کاکتوس های کلکسیونی دغدغه ای مهم است و از آنجایی که گاهی تولید یک پایه پر هزینه میشود باید تا حد ممکن صرفه جویی کرد .
شاید شما اول به فکر پیوند جوانه های پایه های مثل میرتلو و استنو سرئوس بیوفتید ولی هزینه خرید بذر و زمان چند ماهه در طولانی مدت به صرفه نیست بحث گلخانه های بزرگ را ندارم که گیاهان مادری دارند روی صحبت من با افراد تازه کار است که مکان کمی در اختیار دارند و تا ایجاد یک مجموعه گیاه مادری زمانی زیادی باید صرف شود.

همه شما با پایه اپونتیا آشنا هستید و حتما از خار هایش هراس دارید اما برخلاف ظاهر نحیف پایه مناسبی جهت تکثیر تمامی کاکتوس ها است پیشنهاد من پیوند آرئول های پایه بر روی این کاکتوس است روش پیوند این نوع نیز مانند پیوند افقی کاکتوس ها است و دلیل این انتخاب شکل آوند اپونتیا است چون هنگامی که آوند پایه و پیوندک با هم موازی باشند احتمال پس زدن پیوند خیلی کم میشود و شما میتواند با یک قلمه ده سانتی حدود ده پایه را تامین کنیم یک مشکل اپونتیا سخت قرار دادن پیوندک
با کش است که می توان از چسب نواری استفاده کنیم نکته مهم در این پیوند اگر به صورت افقی پیوند می‌زنید بهتر است که پیوندک یک طرف بزرگ تر داشته باشد.(در پایه هایی با شیار نامساوی) در این روش احتمال گرفتن پیوند بیشتر میشود.
مزایا این کار این است که برای مناطق سرد سیر این پایه زود تر شروع به رشد می کند و دوران خواب کوتاهی دارد و در طی مدت رشد زیادی خواهد داشت .
پس از پیوند کمی پیوندک دیر شروع به رشد می کند و پایه قبل از رشد به بیشترین حد قطر و اندازه می‌رسد و توان تحمل بسیار زیادی خواهد داشت و برای افراد مبتدی و کسانی که گلخانه ندارند می توانند آن را در فضای باز نگهداری کنند و لذت رشد کاکتوس هایشان را دو چندان کنند.

مطالب تصادفی از مجله میهن کاکتوس

ارسال پست در مجله میهن کاکتوس به چهار روش

بازگشت به مجله میهن کاکتوس