راهکارهای مبارزه با هزار پا و کرم داخل گلدان در منزل

یک روش قرار دادن گلدان تا لبه آن داخل ظرف آب به مدت بیست دقیقه تا نیم ساعت. اینطوری کرمها خفه یا برای خفه نشدن روی سطح اب می آیند.

راه دیگه برای مقابله با هزارپا ها، عدم استفاده از خزه بر روی گلدان هستش و بهتره روی خاک گلدان رو در حدود ۲ تا ۵ سانتی متر از شن یا سنگ های ریز استفاده کنید .
در این حالت بعد از آبیاری گلدان ، بسیاری از هزارپاها از بین میرن و امکان زندگی درون گلدان براشون فراهم نمیشه و نمیتونن به خوبی درون خاک تنفس کنن و ازبین میرن. این روش برای مبارزه با خرخاکی ها نیز مناسب هست.

 استفاده از سموم شمیایی

بهترین کار این هست که تمام گلدان ها را سالی دو مرتبه و بهترین موقع اول بهار با استفاده از سم دیازینون یا هر سم حشره کشی که در دسترس دارید با دز یک به هزار زمانی که گلدانها نیاز به ابیاری دارند ابیاری کنید طوری که ترکیب سم اضافه از زهکش گلدان خارج بشه.

بهترین پیشگیری برای این که ” گلدونهامون این افات ها را نداشته باشه چیه اخه سوال شده من تازه خاک گلدون را عوض کردم ولی بعد از مدتی این حشرات را میبینم” ؟

بهترین کار اینه که اولا تا جایی که میتونید از خاک برگ در گلدونهاتون استفاده نکنید .جایگزینش از پیت ماس استفاده کنید و بهترین خاک برای گلدونهاتون از ترکیب خاک هلندی استفاده بشه
برای خاک برگ یا خاکهایی که از گلفروشی ها تهیه میکنید این کارهایی که میگم انجام بدید

خاک را با درصد دو یا حتی سه به هزار با سم حشره کش خیس کنید اینجا چون گیاهی در خاک نیست از دز بیشتر استفاده می کنید ایرادی نداره ، سپس داخل یک نایلون شفاف قرار دهید و درب نایلون را گره بزنید و دو روز حمام افتاب بدید و بعد پهن کنید تا خشک بشه

همین مرحله بالا را یک بار دیگه با قارچ کش هم میتونید تکرار کنید و بعد یک هفته از پهن کردن و خشک کردن، خاکی عاری از قارچ و تخم حشرات و افات دارید که میتونید برای خاک گلدونها استفاده کنید.

نویسنده: کارشناس میهن کاکتوس

مطالب تصادفی از مجله میهن کاکتوس

ارسال پست در مجله میهن کاکتوس به چهار روش

بازگشت به مجله میهن کاکتوس

30 دیدگاه برای “راهکارهای مبارزه با هزار پا و کرم داخل گلدان در منزل

  1. امیر گفته:

    سلام . من توی خزانم یه جور موریانه مانند هست و اول کم بود و الان خیلییی شدع . سم پاشی هم کردم ولی هیچی نمیشن و هر روز تعدادشون بیشتر مبشه . چیکار باد کنم ؟ ممنون از پاسخ گوییتون

        • کارشناس 2 گفته:

          از همین کنفیدور میتونید استفاده کنید فاصله مصرف خیلی زیاد بوده برای همین اثر نکرده، یک سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وبا فاصله یک هفته بستر رو ابیاری کنید از بین میرند.

  2. علی گفته:

    سلام. منظورتون از خیس کردن اینه داخل یه تشت که سم داره بزاریم؟میشه خاک رو روی یه سینی بریزیم و با اسپری کاملا مرطوبش کنیم؟
    میشه همون موقع که سم میزنیم،قارچ کش هم بزنیم و بعد توی پلاستیک شفاف بریزیم و بعد از دو روز حمام آفتاب دادن پهن کنیم تا خشک بشه بعد استفاده کنیم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، متوجه سوالتون نشدم برای ضدعفونی کردن خاک منظورتون هست یا از بین بردن هزارپاها؟

      • علی گفته:

        منظورم اون قسمتی هست که گفتین:
        برای خاک برگ یا خاکهایی که از گلفروشی ها تهیه میکنید این کارهایی که میگم انجام بدید.

        • کارشناس 1 گفته:

          برای ضدعفونی کردن بله میتونید استفاده کنید اگر باسم میخواهید ضدعفونی رو انجام بدید موقع استفاده از خاک بهتر هست ابشویی کنید تا سم موجود در خاک خارج بشه. اگر مقدار سم کم باشه مشکلی نیست بدون ابشویی هم میتونید استفاده کنید.

          • علی گفته:

            خب من مثلا میخوام الان ضدعفونی کنم بعد بریزم توی پلاستیک و دو،سه ماه دیگه استفاده کنم؛آیا باز هم نیاز به آبشویی داره بعد دو ماه؟
            نگفتین میتونم همزمان باهم،هم سم بزنم هم قارچ کش بعد بزارمش کنار تا موقع استفاده؟

            • کارشناس 1 گفته:

              با سم قارچ کش وحشره کش میتونید ضدعفونی کنید هر دو محلول رو همزمان میتونید استفاده کنید بشرطی که داخل خاک گیاهی نباشه یعنی فقط خود خاک رو ضدعفونی کنید بعد از اینکه خشک شد داخل کیسه ای که نور ورطوبت داخلش نفوذ نکنه نگهداری کنید مدت زمان زیادی نگهداری کنید نیازی به ابشویی مجدد نیست چون بمرور زمان اثر سمها از بین میره. کامل هم خشک نشه مشکلی نیست مقدار کمی رطوبت داشته باشه ولی خیس اب نباشه چون بعد از مدتی کپک میزنه.

  3. امیر گفته:

    دوم اینکه خزانه هام بعضی هاش پایینش قرمز شدن دلیلش چی می‌تونه باشه . این ها تو اتاق هستن و ربطی به بیرون و دمای بیرون ندارند

    • کارشناس 1 گفته:

      این تغییر رنگ در جوانه هاطبیعی هست چون تنه خارج از خاک هست رنگش تغییر میکنه تقریبا حالت چوبی به خودشون میگیرند میتونید روی سطح بستر سنگریزه بریزید.

  4. امیر گفته:

    سلام . ببخشید دوتا سوال داشتم . سوال اولم این هست که چرا پایه ی کاکتوسم این شکلی شده . آبیاری رو طولانی کردم و دما هم شب حدود ۱۵ درجه میشد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قسمتی که تغییر رنگ داده رو بررسی کنید ببینید نرم هست اگر نرم شده باید اون قسمت رو کات وجدا کنید اگر سفت هست مشکلی نیست رنگ پیوندک به این صورت بوده یا اونم تغییر کرده؟ اگر سفت هست در ابیاری بعدی با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

      • امیر گفته:

        رنگش پیوندک تغییر نکرده ولی اونجا نازک نازک شده . شل نشده ولی دیگه مثل بقیه جا ها سفت نیس با فشار خم میشه . ببرم ؟ بعد کل اون قسمت رو ببرم یا کل پایه رو از بالا کات کنم ؟ بعد دلیلش چی می‌تونه باشه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          اگر نرم هست بله باید ببرید، از بالای قسمتی که تغییر رنگ داده ببرید تا به اوند سالم برسید بعد به قسمت بریده شده پودر دارچین یا پودر قارچ کش بزنید و گیاه رو در محیط منزل نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید مجدد ریشه میزنه،قسمت پایین رو هم تا جایی که به اوند سالم برسید میتونید برش بزنید اگر قسمتی از تنه سالم باشه مجدد جوانه میزنه، دلیلش بیماری قارچی هست احتمالش هست اوند درگیر شده باشه اگر تا بالای اوند درگیر شده باشه میتونید پیوندک رو جدا کنید و روی پایه ی سالم ومناسب پیوند بزنید.

          • امیر گفته:

            آها خیلی ممنون از پاسخگویی خوبتون . نمیدونم چرا اینجوری شد من در عرض دو ما حدود سه بار قارچ کش زدم

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون از شما، رطوبت زیاد محیط همرا با کاهش دما هم باعث این مشکل میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید ابی که برای ابیاری گیاهان استفاده میکنید هم باید تمیز باشه وجلبک نزنه همینطور تمام ظروفی که برای ابیاری استفاده میشه هر ازگاهی باید کامل شسته وضدعفونی بشه.وابی که برای ابیاری گیاهان استفاده میشه باید بدون املاح وهمدمای محیط باشه.

      • علی گفته:

        سلام من قبل یک سنسور یا پا کوتاه داشتم کرم خاکی نابودش کرد
        الان امروز متوجه شدم یک گلدان دیگر دوجار همین افت شوده
        و گزاشتمش داخل اب
        ایا نابود شده
        و یا میشه از سم کارابایل سویم استفاده کنم
        و میزان مصرف این سم ۱ لیتر اب و جند قاشوق جای خوری است

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، داخل اب بگذارید یا از زهکش یا از روی سطح خاک بیرون میاد یا داخل خاک خفه میشه واز بین میره، بله میتونید استفاده کنید مقدار مصرفش یک سی سی در یک لیتر اب هست برای اندازه گیری از سُرنگ میتونید استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.