به طبیعت اضافه کنیم یا نکنیم!؟ چرا؟

زباله در محیط زیست

نویسنده
محمدمهدی مرادی

عنوان نوشته
به طبیعت اضافه کنیم یا نکنیم؟ چرا؟

متن نوشته

بسیاری از ما تا حالا ده ها بار شنیده‌ایم که وقتی از طبیعت برمیگردیم ، نه باید چیزی از آن کم کرده باشیم ، و نه چیزی اضافه کرده باشیم .
منظور این جمله ، این است که نباید چیزهای ارزشمند طبیعت مثل : گیاهان ، جانوران ، حشرات ، حتی سنگ‌های آن منطقه و … را از آن خارج یا نابود کنیم .
و همچنین نباید زباله های خودمان را هم به آن اضافه کنیم .

خب رسیدیم سر اصل مطلب، اضافه کنیم یا نه؟

به هیچ عنوان نباید زباله های غیر طبیعی مثل : نایلون ، ظروف یکبار مصرف ، لباس یا پتوی کهنه و کثیف (خودم ده بار دیدم) ، آشغال چپس و پفک و… رو در طبیعت رها کنید.

اما زباله های طبیعی چی؟

شما نباید زباله‌های طبیعی تون رو با خودتون برگردونید.

از جمله‌ی این زباله‌ها اینها هستند : آشغال هر نوع میوه، دستمال کاغذی معمولی (که حتی از پوست پرتقال هم زودتر تجزیه میشه) ، آشغال تخمه و تمام چیز هایی که در این مجله ، میبینید که میتوانند تبدیل به کمپوست شوند.

اگر این زباله‌ها را در طبیعت رها کنید ، بعد از یک سال اگر به آنجا برگردید ، اثری از آنها نمیبینید و همگی تبدیل به یک کمپوست عالی برای طبیعت شده‌اند . حتی ممکن است چند تا از هسته‌های میوه‌هاتون جوانه زده باشن و بعدا تبدیل به یک منبع غذایی و یک سایه‌ی خوب برای افرادی باشد که به جان شما دعا میکنند.

اما ۳ تا مشکل باقی مانده است:

  1. تا یک سال باید طبیعت زشت بماند و هر کس آن زباله‌های شما را میبیند شما را لعنت کند؟
  2. شاید افرادی که این مطلب را نخوانده‌اند ، اقدام به جمع آوری زباله های طبیعی شما بکنند.
  3. زباله هایی مثل دستمال کاغذی ، به جای تجزیه شدن ، دائم به همراه باد پرواز میکنند و بر روی هوا هم که نمیتوانند تجزیه شوند.

پس برای حل این مشکلات هم ، باید آنها را دفن کنید. اگر هم وسلیه‌ حفر چاله ندارید ، یا خاک آن منطقه خیلی سفت است ، کافی است زباله‌ها را یک جا جمع کنید ، و رویشان چند تا سنگ بگذارید.

اینطوری در زیر سنگ ، محیط خوبی برای تجزیه به وجود می‌آید .
همچنین اگر که وسیله‌ی مناسب برای حفر چاله را دارید ادامه‌ی متن رو هم بخونید . چون یک کار بسیار خوب میتوانید انجام دهید . ?

اگه چیزایی که تا اینجا گفته شد رو انجام بدید ، زحمتی برای طبیعت نکشیده‌اید . تازه زحمت شما کمتر هم شده . چون دیگه نیاز نیست آشغال میوه‌هاتون رو با خودتون برگردونید .
پس یه زحمت بسیار کوچیک رو حداقل انجام بدید .
یک سطل زباله ‌، کنار سطل زباله‌ی آشپزخونتون بذارید ، داخلش رو هم مثل بقیه‌ی سطل زباله‌ها کیسه‌ی زباله بذارید ؛ بعد هر چی آشغال میوه تولید میکنید ، بریزید توی اون . بعد که پر شد، کیسه‌ی پلاستیکی رو گره بزنید و یک گوشه‌ای از خونتون نگهش دارید . تا نوبت طبیعت گردی بعدیتون فرا برسه . حالا تمام کیسه‌های پر از آشغال میوه رو که جمع کردید ، ببرید و در طبیعت ، به طور کامل دفن کنید . مشکلی هم که با نگهداری کیسه‌های زباله داخل خونه ندارید . چون وقتی در کیسه رو گره میزنید ، نه بوی زباله میاد بیرون ، نه حشره هایی که داخلش ممکنه تولید بشن . اصلا بذارید هر حشره‌ای داخلش بوجود بیاد . از کیسه که نمیتونن خارج بشن .

این مطلب رو به همه یاد بدید.

چون اگه همه مردم به این کار عمل کنند ، به شما قول میدم که بعد از ۱۰ سال ، تمام ایران مثل جنگل های آمازون سرسبز شود .

زباله در محیط زیست طبیعت

مطالب تصادفی از مجله میهن کاکتوس

ارسال پست در مجله میهن کاکتوس به چهار روش

بازگشت به مجله میهن کاکتوس

6 دیدگاه برای “به طبیعت اضافه کنیم یا نکنیم!؟ چرا؟

  1. محمدمهدی گفته:

    سلام
    من یه جایی خوندم ریختن مواد شیمایی داخل کمپوست باعث میشه که انرژی تجزیه کننده‌های کمپوست برای اینکه بخوان اونو خنثی کنن ، تلف میشه .
    پس یعنی اگه من توی سطل رنگ که هر چی میشورم باز داخلش رنگ چسبیده ، کمپوست درست کنم ، رنگش خنثی میشه ؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.