معرفی گیاه حسن یوسف

معرفی گیاه حسن یوسف
نام علمی: coleus blumei
خانواده: lamiaceae
بومی نواحی جنوب شرقی آسیا گیاهی علفی. چند ساله که اگر شرایط محیطی مناسب باشد می‌تواند مانند گیاهی چند ساله به زندگی خود ادامه دهد به خاطر رنگ زیبای برگسار هم به عنوان گیاه آپارتمانی و هم به عنوان گیاه فضای باز کشت می‌شود برگ‌ها ممکن است سبز. صورتی.سیاه (بنفش بسیار تیره) زرشکی. قرمز و ….تقریباً هر نوع رنگی به جز آبی در واریته های مختلف حسن یوسف دیده می‌شود پهن برگ برخی ارقام تنها یک رنگ است در حالی که در برخی انواع این گیاه رنگ‌ها متنوع با طرح‌های گوناگون می‌باشد گل‌های گیاه ریز و بنفش است و در طی تابستان شکوفا می‌شود. فرم گل‌هایش مثل گل‌های نعناع و بوته‌های پونه کنار جوی آب در یک سنبله جای گرفته است شاید حسن یوسف در نگاه اول خیلی شبیه (گزنه) باشد اما به دلیل شرایط خوب انطباق با باغچه و آپارتمان به عنوان یک گل آپارتمانی بسیار محبوب انتخاب و نگهداری می‌شود.

برای خرید بذر گل حسن یوسف اینجا کلیک کنید.

معرفی گیاه حسن یوسف :

حسن یوسف را گاهی کورتون فروتن می‌نامند زیرا از لحاظ زیبایی برگ با کورتون هماوردی می‌کند.ولی نسبت که کورتون عمر کوتاه‌تری دارد و نگهداریان بسیار ساده‌تر از کورتون پر توقع است.

ساقه‌های بلند حسین یوسف ایجاب می‌کند که این گیاه همواره کوتاه نگه داشته شود تا از سخت شدن بخش‌هایی پایین گیاه جلوگیری شود.
طول ساقه‌های گیاه در صورت کوتاه نشدن به حدود نیم تا یک متر می‌رسد و عرضی در حدود ۳۰ سانتیمتر از فضا را اشغال می‌کند. حسن یوسف ممکن است بعد از زمستان گذرانی در بهار سال بعد نیز رشد کند

شرایط نگهداری حسن یوسف :

آبیاری : بستر حسن یوسف باید مرطوب باشد (مرطوب نه خیس) گیاهان جوان در برابر خشکی کشیدن حساس‌تر از گیاهان بالغ هستند
برای فصل رشد،  بهار به خصوص تابستان سطح بستر رطوبت خود را از دست داد آبیاری کنید. پاییز و به ویژه زمستان فواصل آبیاری را طولانی و آبیاری را محدود کنید اما مراقب خشکی کشیدن گیاه باشید.

رطوبت:رطوبت بیش از اندازه و سردی هوا در طی فصول سرد یکی از دلایل شیوع بیماری قارچی و پوسیدن ساقه گیاه است.در روزهای گرم رطوبت محیطی را افزایش دهید با استفاده از زیر گلدانی حاوی آب و سنگریزه به نحوی که انتهای گلدان با آب تماس نداشته باشد، اگر حین مه پاشی از آب‌های سرد و املاح دار استفاده کنید احتمال ظهور لکه‌های سفید رنگ بر روی برگ‌ها وجود دارد.

 

نور : حسن یوسف مکان‌های نیم سایه را می‌پسندد در این مکان‌ها رشد رویشی خوبی دارد (آفتاب اول صبح مستقیم بقیه ساعت‌ها فیلتر شده)اگر مکان نگهداری سایه و تاریک باشد از میزان رشد گیاه و همچنین درخشندگی برگ‌های این گیاه کاسته شده و برگ‌ها کم رنگ شده و یا حتی تغییر رنگ می‌دهند، ساقه‌ها بلند و فاصله بین برگ‌ها زیاد می‌شود، اگر به آبیاری و به خصوص رطوبت برگسار توجه شود می‌توان در مکان‌های افتابگیر (فضای باز) هم این گیاه را کاشت اما رنگ برگ‌ها متفاوت می‌شود، اشعه مستقیم آفتاب در روزهای گرم موجب سوختن و قهوه‌ای شدن برگ‌ها می‌شود.
برای جلوگیری از رشد یکنواخت برگسار و عدم انحرافان به سمت نور هر چند وقت یک‌بار گلدان را ۸۰ درجه بچرخانید.

 

دما: دمای روز ۲۳تا ۲۸ و شب‌ها ۲۱تا ۲۳ برای حسن یوسف مناسب است،
دمای زیاد و خشکی هوا موجب چروکیدگی و خشکیدگی برگسار و در نهایت مرگ گیاه می‌شود، سرمای هوا طی شب موجب زرد شدن و اصولاً کمرنگ شدن رنگ برگ‌ها می‌شود، در زمستان برای حسن یوسف دمای ۱۶ تا ۲۰ درجه مطلوب است البته تا ۱۰ درجه را تحمل می‌کند اما دما ۴ درجه موجب از بین گیاه می‌شود، در بهار موقعی گلدان را به فضای باز منتقل کنید که دما از ۱۵ درجه افزایش یافته باشد.

خاک: خاکی با زهکش بالا و مرطوب نیاز دارد، از جمله ترکیبات مناسب یک قسمت پیت +یک قسمت کوکوپیت، یا مخلوط پیت +ماسه +کوکوپیت +مقداری ورمی کمپوست، برای کشت در فضای باز مخلوط یک قسمت خاک برگ +دو قسمت خاک باغچه+یک قسمت کوکوپیت +یک قسمت پیت، حسن یوسف در هر خاکی قادر به سبز شدن و ادامه حیاط است ولی بهترین رشد را در خاک‌های سبک با زهکش مناسب دارد، در خاک سبک به علت از دست دادن سریع رطوبت نیاز آبی گیاه مخصوصاً در فصل رشد و تابستان بیشتر است و از این رو خاک‌های سبک دوره آبیاری کمی دارند، در خاک‌های سنگین رشد گیاه کند است و به خاطر بافت خاک رطوبت دیرتر از دست می‌رود برای همین دوره آبیاری طولانی‌تر است.

 

کود:برای رشد بهینه حسن یوسف نیاز به کود دهی دارد، فصل رشد فعال بهار تا اول پاییز به میزان دو گرم در یک لیتر کود ۲۰٫۲۰٫۲۰ با نصف غلظت معمول.

تکثیر:حسن یوسف به دو روش کاشت بذر و  قلمه ساقه به راحتی تکثیر می‌شود، برای تکثیر از طریق قلمه ساقه بهتر است اواخر تابستان تا اواخر پاییز اقدام کنید، قلمه‌هایی به طول پنج تا هشت سانت از سرشاخه‌های جوان انتخاب کرده برگ‌های اضافی را جدا و فقط دو برگ انتهایی را برای عمل فتوسنتز نگه دارید، قلمه را در خاک سبک (مخلوط پیت ماس و ماسه یا پیت ماس و کوکوپیت یا خاک مخصوص بذر و قلمه ترکیب پیت ماس*کوکوپیت *پرلایت)بکارید گلدان را در حد مرطوب کردن بستر آبیاری و در مکانی با نور محیطی و دمای ۲۳تا ۲۰ بگذارید، اگر رطوبت محیطی شما کم است برای نتیجه مطلوب روی گلدان را کاور کنید، به نحوی که نایلون با برگ تماس نداشته باشد، چند حفره روی کاور ایجاد کنید.
هر وقت سطح بستر خشک شد با اسپری اقدام به آبیاری کنید قلمه‌ها بعد یک هفته تا ده روز ریشه میزند. زمانی که ریشه شکل گرفت و گل شروع به رشد کرد می‌توانید از کود ۲۰٫۲۰٫۲۰ برای کود دهی گیاه جوان استفاده کنید

هرس حسن یوسف:حسن یوسف گیاهی علفی است که برای رشد بهتر شاخه‌های فرعی و تبدیل کردنش به شکل بوته نیاز به هرس زیاد دارد، از ساقه‌های مرکزی ۱۵تا ۱۰ سانت باقی گذاشته بقیه را هرس کنید تا رشد جوانه‌های جانبی تحریک شود، البته می‌توان شاخه‌ها را از نزدیک سطح خاک (پنج تا هشت سانت از شاخه گذاشته و بقیه را کات کنید) نیز قطع کرد، هرس حسن یوسف اجتناب ناپذیر است در صورت عدم هرس شاخسار زیاد رشد کرده و علفی می‌شود در گیاهانی که پیر شده‌اند موجب بدشکلی و سخت شدن ساقه می‌شود، برای حفظ قدرت رویش گیاه زمانی که ساقه‌های گل شکل گرفت می‌توان آنها را جدا کرد.

عکس حسن یوسف
Coleus fire dance

آفات و بیماری‌های حسن یوسف 

۱- شپشک آرد آلود:
حسن یوسف بسیار مستعد ابتلا به شپشک آرد آلود است این آفت بیشتر پشت برگ‌ها نقطه اتصال برگ به ساقه و روی ساقه یا انتهای سرشاخه (نقطه رشد) بیشتر فعالیت می‌کند، از شیره گیاه تغذیه کرده موجب زردی و بد شکل شدن برگ‌ها و پژمردگی گیاه و در نهایت تضعیف و مرگ گل می‌شود.

۲_مگس سفید:
مگس سفید افت دیگری است که در حجم بالا به گیاه خسارت وارد می‌کند،
مگس سفید از شیره گیاه تغدیه کرده و ماده چسبناک عسلک تولید می‌کند این ماده محیط مناسبی برای رشد قارچ و ایجاد بیماری در گیاه تضعیف برگها و شاخه زردی و پژمردگی گل و در نهایت مرگ گیاه می‌شود.

۳_شته:
این افت گاهی به حسن یوسف حمله کرده محل فعالیت بیشتر پشت برگ و انتهای ساقه از شیره گیاه تغذیه و موجب تضعیف و زرد شدن برگهای جوان گیاه می‌شود در اثر فعالیت شته عسلک تولید شده و باعث چسبناک شدن برگ و ساقه گیاه ابتلا به بیماری قارچی و در نهایت مرگ گیاه می‌شود.

۴_کنه تار عنکبوتی:
در اثر فعالیت این افت علاوه بر تشکیل تار در قسمتهای بسیار جوان گیاه و همچنین نواحی زیرین برگها بد شکل. چروکیده. خشکیده و در نهایت زرد شدن و ریزش برگ شده در تعداد و حجم بالا باعث تضعیف گیاه و خشکی کامل می‌شود.

۵ _قارچ سفیدک پودری:
این بیماری در ابتدا روی برگها لایه سفید رنگ تشکیل داده به تدریج لکه‌ها قهوه‌ای شده و در مواردی که با بیماری مقابله نشود باعث پیچیدگی برگ و چروکیده شدن برگ‌ها و در صورت گسترش بیماری باعث مرگ گیاه می‌شود.

 

۶_سفیدک دروغین:
این بیماری قارچی منجر به شکل گیری لک قهوه‌ای رنگ با اشکال نامنظم در گیاه می‌شود، عمده فعالیت این بیماری در قسمت برگها لایه زیرین و رویی برگ است موجب زرد شدن و ریزش برگهای مسن و جوان گیاه می‌شود به سرعت گیاه را درگیر و از بین می‌برد.

۷_بیماری ویروسی:
بیماری ویروسی منجر به بروز لکه‌های قهوه‌ای یا زرد نامنظم بر روی برگها شده باعث کوتاهی قامت. بدشکلی گیاه در نهایت تضعیف و مرگ گیاه می‌شود، بیماری ویروسی درمان ندارد، تنها راه حذف برگ و قسمت‌های آلوده از روی گیاه یا قلمه گیری قسمتهای سالم و دور انداختن گیاه آلوده است.

 

مگس سفید
مگس سفید

 

کنه تار عنکبوتی
کنه تار عنکبوتی

 

بیماری ویروسی
بیماری ویروسی

 

لک ایجاد شده توسط بیماری ویروسی
لک ایجاد شده توسط بیماری ویروسی

معرفی گیاه حسن یوسف

مشکلات خاص:

۱_ خشکی باعث زرد شدن برگ‌ها می‌شود.

۲_اگر برگ‌های پایین زرد شد و به راحتی با کشیدن از ساقه جدا نشد، پس این مشکل در اثر رطوبت زیاد است و زهکش گلدان باید بررسی شود.

۳_ اگر برگ‌ها خشک شدن و در حال ریزش است، به خاطر خشکی هوا و کم آبی است، باید آبیاری را تنظیم کرد.

۴_ اگر برگ‌های  مسن ریزش دارند ممکن است به خاطر سردی هوا باشد.

۵_اگر در نور مستقیم آفتاب غبار پاشی شود، بر روی برگ‌ها، لکه‌های سوخته ایجاد می‌شود.

۶_اگر نور کم باشد و از کود ازت بالا به طور متناوب برای کود دهی استفاده شود، برگ‌ها کم رنگ می‌شود.

۷_خاک باید زهکش مناسب داشته باشد و خاک‌هایی که آب را زیاد در خود نگه می‌دارند و ضعیف هستند، به گیاه آسیب می‌رسانند. اگر غرقابی اتفاق بیافتد، برگ‌ها قهوه‌ای شده و حاشیه برگها سوخته شده و می‌ریزند.

 

۸_ مکانی نیمه سایه برای رشد آن مناسب است اما به شرطی که نور کافی باشد.

۹_تابش مستقیم آفتاب نیز باعث سوختگی برگ‌ها می‌شود.

مراقبت‌ها برای زمستان گذرانی:

گیاه سالم را انتخاب کنید. قبل از اینکه گیاه در اثر سرما آسیب ببیند، به داخل ساختمان بیاورید و کنار پنجره با نور کافی بگذارید. اگر گیاه بیمار است یا آفت به آن حمله کرده، قبل از ورود به ساختمان، آن را تیمار کنید. گلدان را در محلی روشن قرار دهید و با اسپری، آن را مرطوب نگه دارید. مراقب باشید بیش از حد به آن آب ندهید. زمانی که رشد فعال آن در بهار شروع شد، به آن کود دهید و هرس را انجام دهید. در بهار، آرام آرام گیاه را با محیط بیرون آشنا نموده تا برای بیرون گذاشتن، سازگار شود.

حسن یوسف مبتلا به شپشک آرد آلود
حسن یوسف مبتلا به شپشک آرد آلود

تکثیر حسن یوسف از طریق کاشت بذر

 

برای این کار شما نیاز به خاک مناسب، سم قارچ و سم حشرات برای ضد عفونی خاک، اسپری یا سمپاش، ظرف مناسب کشت، سلفون، بذر حسن یوسف دارید.

برای اینکه بهترین نتیجه را از کار کاشت بگیرید باید از خاک مرغوب و سبک استفاده کنید.

برای خاک بستر می‌توان از پیت ماس یا مخلوط پیت ماس و کوکوپیت استفاده کرد.

قبل استفاده حتماً خاک را به روشی که قبلاً آموزش داده (سم پاشی با محلول سم قارچ کش و محلول سم حشرات، بیست و چهار ساعت استراحت دادن و بعد آبشویی) ضد عفونی کنید.

سینی را از خاک ضد عفونی پر کرده و روی سطح بذرها را به آرامی بپاشید، روی بذرها را یک لایه بسیار نازک کوکوپیت ریخته (خیلی کم اگر بذر مدفون شود سبز نمی شود) بذر برای سبز شدن به نور نیاز دارد پس پوشاندنش باعث عدم جوانه زنی می‌شود.

پس از سمپاشی با محلول سم قارچ کش بستر را با سلفون کاور کنید، جوری که نایلون به سطح بستر تماس نداشته باشد، روی کاور را چند حفره ایجاد کرده بستر را در مکانی مناسب با نور محیطی دور از تابش نور مستقیم خورشید و دمای ۲۰تا ۲۵ درجه بگذارید.

بذر حسن یوسف
بذر حسن یوسف

 

پر کردن بستر کشت بذر با پیت ماس
پر کردن بستر کشت بذر با پیت ماس

 

پاشیدن بذر و ریختن یک لایه بسیار نازک کوکوپیت روی بستر
پاشیدن بذر و ریختن یک لایه بسیار نازک کوکوپیت روی بستر

بسته به دما و رطوبت محل نگهداری ۳ تا پنج روز طول می‌کشد که بذرها جوانه بزند بعد از جوانه زنی کاور را از روی بستر برداشته و هر وقت سطح خاک خشک شد با اسپری آب بدون املاح تأمین رطوبت کنید تا وقتی جوانه‌ها به اندازه کافی رشد نکرده مراقب آبیاری باشید آبیاری را با آب بدون املاح و به کمک اسپری انجام دهید، حین این کار مواظب باشید جوانه‌ها از جای خود تکان نخورد چون ریشه‌ها بسیار ضعیف هستند و امکان بازسازی را ندارند.

جوانه های سبز شده و برداشتن کاور
جوانه های سبز شده و برداشتن کاور

قد جوانه‌ها به پنج تا شش سانت که رسید می‌توانید اقدام به نشا آنها در گلدان با خاک مناسب کنید تا دو هفته بعد انتقال گلدان را در مکانی سایه با نور محیطی گذاشته و آبیاری را کم در حد مرطوب کردن بستر انجام دهید تا ریشه در بستر جدید خود را پیدا کند بعداز ان کم کم به مکان با نور مناسب منتقل کنید وآبیاری را منظم و کود دهی را آغاز کنید.

کاشت حسن یوسف

برای خرید بذر گل حسن یوسف اینجا کلیک کنید.

نویسنده: خانم یزدانی

منبع :میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

12 دیدگاه برای “معرفی گیاه حسن یوسف

  1. تدین گفته:

    چقد خوبه که هستید من تا به مشکلی بر میخورم میام مقالات سایت رو میخونم مطالبتون خیلی مفیده سبز باشید همیشه

  2. محبوب گفته:

    درود مجدد
    قبلا در مورد گیاه گل سنگ‌ پرسیدم بودم ازتون برگاهای پایینی همه ریختن و ساقه کچل شد و برگ‌های بالا هم نوکشون سیاه میشه جلوی درب بالکن هفته ای دوبار با آب هم دمای محیط و بدون کلر آبیاری میشه جلوی درب بالکن جنوبی با توری فلزی فیلتر شده نور و با تهویه علت این کچل شدن چیه
    و اینکه از پایین پایین برگ جدید دراورده یه حالت پرز داره مدلش همینه یه قارچ گرفته؟؟
    http://uupload.ir/files/kpmd_096d9e9a-e2cd-41bd-8e5d-7a9e8824fc3e.jpeg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، رطوبت محیط رو افزایش بدید ویا جزیره زیر گلدانی برای گیاه تامین کنید،با کودهای کامل هر دو هفته یک بار گیاه رو تقویت کنید،از قسمت پایین مجدد شاخه وبرگ میده.

  3. محبوب گفته:

    سلام ببخشید در مورد گل سنگ مطلبی پیدا نکردم اینجا سوالمو میپرسم
    گل سنگ توی دو ماه تقریبا قدش دو برابر شده ولی برگ‌هاش مرتب خشک میشن و میریزه احساس می‌کنم بی جون هستش
    http://uupload.ir/files/8w4w_c18e7f68-817d-489c-bf22-e53685751db1.jpeg
    پشت درب بالکن جنوبی آفتاب فیلتر و هفته ای یکبار آبیاری خاک برگ و یکم خاک باغچه و خیلی کم کوکوپیت هست کود هم دو هفته یکبار کود آماده و رقیق شده اسپری کردم
    میشه راهنمایی کنید مشکل خاصی داره ؟!

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قبلا کمبود نور داشته ولی بعد نور کافی دریافت کرده، خاکش رو مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید از اب همدمای محیط وبدون املاح برای گیاه استفاده کنید از کودهای کامل هم میتونید دو هفته یک بار برای تقویت گیاه استفاده کنید. برگهایی رو که سیاه شدن جدا کنید.

  4. amirhossein.parspoor گفته:

    اگه بخوام دو رنگ مختلف رو با هم گرده افشانی کنم و رنگ جدید تولید شه با قلمو می شه انجام داد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      بله میشه،گیاهی که از بذر تولید خواهد شد دورگه وهیبرید خواهد بود، وترکیبی از رنگهای هر دو گیاه خواهد بود.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه حسن یوسف خود گرد افشان هست ونیازی به گرد افشانی نداره، بعد از اتمام گلدهی بگذارید گلها روی شاخه گلدهنده خشک بشه تا بذرها تشکیل بشن. ابیاری رو هم ادامه بدید بعد از خشک شدن کامل گلها بذرها تشکیل میشن ومیتونید از گیاه جدا کنید.

  5. س گفته:

    با سلام و سپاس از توضیحات عالیتون. سؤالی داشتم. آیا انواع مختلف حسن یوسف به هم تبدیل میشوند؟ من از حسن یوسف بنفش قلمه تهیه کردم و پس از کاشت هم برگهای ابتدایی بنفش بود ولی از وقتی کنار گلدان حسن یوسف سبز و صورتی گذاشته ام برگهای جدیدش شبیه آن شده است. خیلی تعجب کردم. انگار پیوند زده باشم. آیا ممکن است؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.