معرفی انواع گونه گیاه پاچیپودیوم یا نخل ماداگاسکار

معرفی پاچیپودیوم

معرفی پاچیپودیوم ها: جز گیاهان محبوب در دنیا هستند که معروف‌ترین آنها پاچیپودیوم لامری یا همان نخل ماداگاسکار و پاچیپودیوم گیی می‌باشد این گیاه بومی ماداگاسکار و قاره آفریقای جنوبی، یعنی آنگولا، بوتسوانا، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی، سوازیلند و زیمبابوه است.
زیستگاه:
زیستگاه اصلی در ارتفاعات در هر دو سرزمین اصلی آفریقا و ماداگاسکار در ارتفاع ١٩٠٠ متر از سطح دریا، رشد می‌کنند که در آن برخی گونه‌ها
مانند geayi Pachypodium در تپه‌ها رشد می‌کنند، تا ارتفاع ١۶٠٠ متر.
در قاره جنوب آفریقا، درجه حرارت شدید از محدوده ١۴ درجه سانتی گراد و در برخی از نقاط به اندازه ۴۵ درجه سانتی گراد می‌رسد در حالی که در ماداگاسکار، دامنه درجه حرارت بیشتر است به طوری که دما از۶- تا ۴۰ درجه سانتی گراد بالا پایین می‌شود و این گیاه در این دما به راحتی زندگی می‌کند.

معرفی پاچیپودیوم

این گونه در مناطقی که مدت قابل توجهی از ماه‌های سال خشک هست نیز رشد می‌کند. به نظر می‌رسد احتمال وجود دارد که اقیانوس اطلس و هند نقش عمده‌ای در ایجاد آب و هوا منجر به بارش برای رشد این گیاه ایجاد کرده‌اند به عنوان مثال، جنگل برگ‌ریز خشک ماداگاسکار با فصل خشک طولانی خود و سنگ آهک زده خاک شدیداً یک محیط ایده آل برای پاچیپودیوم ها فراهم می‌کنند.

پاچیپودیوم لامری یا نخل ماداگاسکار
پاچیپودیوم لامری یا نخل ماداگاسکار

شرایط نگهداری :
در انواع مختلف از بسترها رشد می‌کند. برخی از گونه تنها در یک بستر رشد می‌کنند در حالی که اکثر گونه‌ها در بسترهای مختلف رشد می‌کنند.

انتخاب نوع بستر را می‌توانید با توجه به رشد در چگونگی تخصصی زیستگاه آن انتخاب کرد.

این دسته از گیاهان به نوسانات رطوبت، بادهای شدید، و درجه حرارت زیاد عادت دارند. گیاهانی با سازگاری‌های ویژه که در زمان قرار گرفتن در معرض خشکسالی شدید هم رشد می کنند و به همین دلیل از گیاهان مهم در زیستگاه زمین شناسی قرار گرفته است.

ریشه پاچیپودیوم در شکاف تشکل‌های سنگی جای می‌گیرند. ریشه غیر آبدار در خاکی که، مواد معدنی، و هوموس در این شکاف‌ها وجود دارند نفوذ می‌کند.

در ایران بیشتر گونه لامری و گیی پرورش داده میشود که به نامهای نخل ماداگاسکار معروف هستند که قیمت نخل ماداگاسکار به سن و اندازه آن بستگی دارد، از طریق بذر نخل ماداگاسکار و قلمه زدن نخل ماداگاسکار میتوان تکثیر کرد. پرورش نخل ماداگاسکار در منزل به راحتی امکان پذیر است.

پاچیپودیوم در شن و ماسه و درصد کمی از خاک سرخ لاتریت بسیار عالی رشد می‌کند. اما در ترکیب بستر در منازل ترکیب ٢٠٪‌ ورمی کمپوست و ٢٠٪‌ پیت ماس و ۶٠٪‌ ماسه یا پرلیت در گیاهان جوان می‌تواند ترکیب خوبی برای این گیاه باشد، هر چند در ترکیبات دیگر هم به راحتی رشد می‌کنند.

برگهای این گیاه عمر کوتاهی دارند و زرد شده و زود می‌ریزند و به همین دلیل در جنگلهای این گیاه در پای درختان همیشه انبوهی از برگهای خشک این گیاه ریخته که مواد غذایی مناسبی هم برای آنها به حساب میاد. و به همین جهت خاک برگ جنگلی را دوست دارند. اما خاک برگ زیاد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

نکته مهم؛ آبیاری باید نامنظم انجام شود، آبیاری منظم این گیاه را اذیت می‌کند گاهی تا مرز خشکی و گاهی در زیر باران و نیاز به اکسیژن و نور فراوان دارد، در پشت پنجره که نور بیشتری دارد و حتی الامکان در فصل غیر از زمستان در تراس یا بالکن یا حیاط گذاشته شود که رشد بهتری کند. ریزش برگ‌ها در پاییز و زمستان کاملاً طبیعی هست و نگران کننده نیست.

به بوی غذا در منزل حساس و حتی الامکان در آشپزخانه نگهداری نکنید.
کوددهی؛ در بهار کود ٢٠/٢٠/٢٠ و در تابستان و پاییز کود پتاس بالا و فسفر بالا برای حفظ مقاومت در زمستان (اگر در بیرون از منزل نگهداری می‌کنید) اما حتی الامکان بهتره در زمستان از سرمای شدید محفوظ باشند. فقط ٣ ماه زمستان نیاز به کود ندارند و از جمله گیاهان پر مصرف کود هستند.

بیماری:
نکته مهم و قسمت سخت نگهداری که اکثراً باعث خرابی این گیاه در منازل میشود، مستعد بودن این گیاه به بیماری قارچی در ریشه‌ها است که معمولاً از خاک این بیماری به داخل بدن گیاه نفوذ و باعث چروکیدگی ساقه و در نتیجه مرگ گیاه میشود که درمان معمولاً غیر ممکن یا ضعیف هست و تنها راه مقابله پیشگیری می‌باشد که باید هر ۶ ماه از سم کاربندازیم در بستر با دز سه به هزار برای بیمه کردن بستر استفاده کنید و همچنین از ابیاری منظم خودداری کنید. که خود باعث به وجود آمدن این بیماری میشود، هر دو سال یکبار خاک گیاه را تعویض کنید و ریشه‌ها را چک کنید. زمان تعویض در سه فصل بهار و تابستان و تا اواسط پاییز امکان پذیرهست. اگر چروکیدگی ساقه را ملاحظه کردید بلافاصله از خاک در بیاورید و ریشه‌های گندیده را هرس کنید و سپس در محلول سم قارچکش به مدت ده دقیقه شناور کنید و مجدداً در بستر جدید بکارید. سوختن نوک برگها و گندیدگی آن از علائم شروع بیماری و گاهی هم از کمبود رطوبت باشد.

عکس انواع نخل ماداگاسکار

Pachypodium bispinosum
Pachypodium bispinosum

Pachypodium bispinosum

Pachypodium

Pachypodium bispinosum
Pachypodium bispinosum

بعض از واریته های پاچیپودیوم:
Pachypodium ambongense
Pachypodium baronii
Pachypodium bicolor
Pachypodium bispinosum
Pachypodium brevicaule
Pachypodium cactipes
Pachypodium decaryi
Pachypodium densiflorum
Pachypodium eburneum
Pachypodium geayi
Pachypodium gracilius
Pachypodium horombense
Pachypodium inopinatum
Pachypodium lamerei
Pachypodium lealii
Pachypodium makayense
Pachypodium meridionale
Pachypodium menabeum
Pachypodium namaquanum
Pachypodium rosulatum
Pachypodium rutenbergianum
Pachypodium saundersii
Pachypodium sofiense
Pachypodium succulentum
Pachypodium windsorii

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

1 دیدگاه برای “معرفی انواع گونه گیاه پاچیپودیوم یا نخل ماداگاسکار

دیدگاه‌ها بسته شده است.