مقاومت کاکتوس ها به شرایط سخت

مقاومت کاکتوس ها به شرایط سخت

مقاومت کاکتوس ها به شرایط سخت :
کاکتوس‌ها جز مقاوم‌ترین گیاهان بر روی کره زمین هستند که در شرایط سخت محیطی مقاومت بالایی دارند در زیر به تعدادی از این خصوصیت‌ها اشاره می‌شود.

برگ‌ها:
برخی از کاکتوس‌ها دارای برگ هستند از جمله ساکولنت ها  و بعضی مانند اپونتیا و استروسیلندراپونتیا در مراحل ابتدایی رشد دارای برگ‌هایاستوانه‌ای هستند که به‌تدریج در جریان بلوغ این برگ‌ها را از دست می‌دهند. اگرچه در این چند گونه برگ‌ها در عمل فتوسنتز کمک می‌کنند، در سایر گونه‌های کاکتوس برگ یا وجود ندارد یا در مراحل اولیه رشد از دست می‌روند. در گیاهان دیگر برگ‌ها دارای روزنه‌هایی هستند که دی اکسید کربن هوا را برای عمل فتوسنتز جذب کرده و همچنین راه خروج آب زیادی در گیاه هستند. گیاه با برگ‌های زیاد سطح زیادی برای عمل فتوسنتز دارد، در صورتی که گیاهان بیابانی به دلیل اهمیت نگهداری آب باید سطح برگ‌ها را کاهش بدهند. به همین دلیل در کاکتوس‌ها عمل فتوسنتز در ساقه انجام می‌شود و چون سطح فتوسنتزی به دلیل کاهش برگ‌ها کم شده رشد کاکتوس‌ها نسبت به سایر گیاهان کندتر است.

مقاومت کاکتوس ها
ساقه:
در کاکتوس‌ها همان‌گونه که ذکر شد،مهم‌ترین عضو فتوسنتز کننده و اندام ذخیره‌ای گیاه ساقه است. شیارها و برآمدگی‌های روی ساقه در هنگام کمبود یا زیادی آب به انقباض و انبساط ساقه کمک می‌کنند. همچنین شیارها مانند کانال، هنگام بارندگی به هدایت آب به پای ساقه و ریشه نقش مهمی دارند. شیارها با ایجاد سایه روشن هنگام تابش آفتاب (مطابق شکل) و هدایت هوای گرم و سرد در طرف آفتاب و سایه ( فلش‌های آبی و قرمز) به خنک شدن گیاه کمک می‌کنند. شاید دقت کرده باشید به‌عنوان مثال اگر همین کاکتوس سرئوس به‌طور افقی روی زمین باشد شدیداً دچار آفتاب سوختگی می‌شود، علت آن از کار افتادن این سیستم خنک کننده است.
در برخی کاکتوس‌ها مانند سفالوسرئوس یا کاکتوس اولدمن یا اسپوستوا ها موهایی وجود دارد که گیاه را از سوختگی در مقابل نور آفتاب حفاظت می‌کند.

مقاومت کاکتوس ها به شرایط سخت
در کاکتوس‌های کروی، شکل کروی ساقه بیشترین حجم ذخیره‌ای و کمترین سطح برای تبخیر و از دست دادن آب را فراهم می‌کند.

در کاکتوس‌ها آب به‌صورت ماده‌ای لعاب دار ذخیره می‌شود که در تابستان باعث کاهش تبخیر و در زمستان با غلظت زیاد از یخ زدن ساقه جلوگیری می‌کند. در اصل کاکتوس‌ها دارای ضد یخ طبیعی هستند! (به همین دلیل در زمستان نباید به کاکتوس‌ها آب زیاد داد چون باعث کاهش مقاومت ساقه به یخ زدگی می‌شود).

نویسنده : مهندس محمدی

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “مقاومت کاکتوس ها به شرایط سخت

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شپشک ارد الود هست تمام نقاط سفید رو جمع کنید خاک گیاه رو دور بریزید ریشه ها رو با محلول حشره کش مثل دیازینون شستشو بدید وداخل خاک جدید بکارید،خاک قبلی حاوی تخمهای این افت هست بهتر هست دور بریزید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.