معرفی گیاه سرخس

معرفی گیاه سرخس

معرفی گیاه سرخس: سرخس از گیاهان چند ساله است که مخصوص آب و هوای گرمسیری است اما انواع مختلفی از سرخس در مناطق مختلف جغرافیایی معرفی شده‌اند به نام‌ها گوناگون و در مناطق مختلف آب و هوایی حتی سردسیر و برخی از نویسندگان بر این باورند سرخس در واقع از چند گونه ساخته شده است.

تجارت این گیاه برای ویژگی‌های مختلف عجیب و غریب بودن از برگ و شرایط تحمل دمائی بسیار مناسب و قابل قبول هست.
روش نگهداری سرخس:
نور: سرخس‌ها می‌توانند در آفتاب کامل و حتی سایه تقریباً کامل رشد کنند. در بهترین حالت آن در سایه جزئی، به عنوان مثال زیر درختان کاج بلند عالی رشد می‌کنند. 
روش نگهداری:
این گیاه به نور متوسط، دمای معمولی منزل، آبیاری متوسط (پس از خشک شدن سطح خاک)، رطوبت هوای ۷۰-۹۰ درصد
کود کریستالون سبز رنگ و یا کود ١٨/١٨ /١٨ بهترین کود برای این گیاه ماهی یکبار به جز زمستان.

خاک: خاک کوکوپیت و کوکوچیپس و یا مخلوط پیتماس و پرلیت میتواندخاک خوبی برای این گیاه باشد.

 

روش تکثیر: سرخس را می‌توان به دو روش تکثیر کرد. زمانی که گیاه ساقه‌های رونده ریشه زا تولید می‌کند، در صورت تماس انتهای ساقه‌ها با خاک گیاهان کوچک به وجود می‌آیند که پس از ریشه دار شدن، با جدا کردن و پرورش آنها می‌توان گیاهان جدیدی تولید کرده این روش بهار و تابستان بهترین زمان تکثیر است.

روش دیگر تکثیر سرخس، استفاده از هاگ‌های بوجود آمده در سطح زیرین برگ‌ها است. هاگ‌ها را روی یک صفحه کاغذ سفید جمع آوری کنید و در سینی نشاء در بستر کوکوپیت به شکل پراکنده روی سطح خاک بکارید.. گیاه را همیشه دور از تابش مستقیم خورشید بگذارید. بهتر است آبیاری از زیر انجام گیرد یعنی گلدان را در بشقابی قرا داده و آب را داخل بشقاب پر کنید. ضمناً گاهی گیاه را با یک سم‌پاش کوچک خیس نمایید.

معرفی گیاه سرخس

موارد استفاده از این گیاه:
استفاده از سرخس به عنوان یک پوشش زمین در خاک‌های شنی بسیار معمول است. به خصوص که در آن یک منطقه تا حدی سایه در زیر درخت بلوط بزرگ نیز فراهم باشد. جایی که چمن به سختی زنده می‌ماند سرخس به راحتی زنده می‌ماند.

بخش‌های مختلف از سرخس‌ برای انواع مقاصد دارویی (داخلی و خارجی) توسط مردم مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود. و کارشناسان زیادی معتقد به سرطان‌زا بودن سرخس هستند اما با این وجود، بسیاری از مردم در کره، ژاپن، تایوان و اقیانوسیه هنوز هم بخش‌هایی از سرخس را می‌خورند.

توجه:
شاخ و برگ سرخس سمی است و برای دام مضر و خطرناک است. هر چند که هنوز توسط مردم در چند فرهنگ در سراسر جهان خورده می‌شود.
بدیهی است که شیوع بالایی از ابتلا به سرطان معده در برخی از جوامع ژاپنی از مصرف بی رؤیه سرخس‌ها هست اما همچنان مصرفان ادامه دارد.

گل سرخس؛
در افسانه‌ها در مورد گل افسانه‌ای سرخس در فرهنگ عامه اسلاوی از گل سرخس اعتقاد دارند در سال یکبار شکوفه می‌دهد که آن هم در طول شب‌ها اتفاق می افتد. اگرچه گفته می‌شود زمان پیدا کردن گل بسیار دشوار است و هر کسی که یک “گل سرخس ببیند تصور می‌شود که برای همیشه شاد و ثروتمند خواهد شد. و برای بقیه عمر خود زندگی راحتی خواهد داشت.به طور مشابه، سنت فنلاندی معتقد است که کسی که از شکوفه سرخس در شب نیمه تابستان دیدن کند و ان را بکند و در اختیار خود داشته باشید، داشتن آن، باعث می‌شود به سفر نامرئی به مکان‌های که در آن تا ابد فروزان خواهد شد برود.

در واقع گل سرخس وجود دارد و نقطه‌ای از گنج پنهان است.

 

فهرست قسمتی از ارقام سرخس در فضای باز:

۱_ ostrich ferns
: این یکی از بلندترین و با شکوه ترین انواع سرخس در فضای باز است، با برگ‌های که اغلب به پنج متر طول می‌رسد. برگ در این سرخس در رفت و برگشت به سمت بالا که شبیه به یک گلدان رشد می‌کنند هست. این سرخس خاک مرطوب و سایه نیاز دارد. آب آنها هر وقت سطح زمین خشک شد. و رطوبت بر روی برگ‌ها نیاز است.

۲_Japanese painted ferns
: اگر شما در یک منطقه با زمستان‌های سخت زندگی می‌کنید، این سرخس در فضای باز گیاه مناسبی برای باغ شما خواهد بود.و تا ۳۰F_ درجه را می تواند تحمل کند.برگ‌های مخروطی در این سرخس مخلوط زیبا از بنفش و نقره‌ای هستند و رشد آنها تا ۱۸ اینچ طول دارد. و بینهایت برای ایران مناسب هست.

۳_Australian tree fern
: همان‌طور که از نام آن پیداست، این گیاه در واقع یک درخت است که به طور معمول به حدود ۳۰ فوت ارتفاع رشد می‌کند، با برگ‌هایی هشت پا و تنه حدود شش اینچ در دور است. که در سراسر جنگل‌های بارانی در نیوزیلند و استرالیا، به طوری که فقط آن را در آب و هوای با بارش سنگین و دمای گرم را کشت می‌توان کرد.

۴_Asparagus fern
: اگر چه سه رقم از این سرخس وجود دارد، شایع‌ترین نوع خوب سرخس است، برگ سوزن مانند دارد که تحریک کننده پوست أست. آنها به خوبی در نور روشن رشد می‌کنند و به دلیل رشد زیاد هرس مکرر نیاز دارند. ضمناً گروهی این نوع را جزء خانواده سرخس‌ها نمی‌دانند.

۵_Bird nest ferns
: سرخس لانه پرنده مانند و ارائه یک تضاد بزرگ برای گیاهان گل‌دار یک باغ است. آنها در سایه کامل و می‌توانند در سنگ‌ها و درختان و همچنین در خاک رشد می‌کنند.

۶_Cinnamon fern
: این سرخس اغلب وحشی رشد می‌کند به همراه نهرها و رودخانه‌ها، و نیاز به مقدار زیادی آب دارد اگر در یک باغ کاشته شود این رشد ممکن است حدود پنج متر قد بکشد و دارای دو نوع از برگ هستند. آنهایی که سبز روشن نابارور هستند و آنهایی سبز پررنگ هستند بارور.

 

فهرست بعضی از سرخس‌های داخل سالن:

۱_Boston fern:
این محبوب‌ترین انواع گیاهان اپارتمانی هست، اگر چه آنها نیز در خارج از منزل وحشی در بسیاری از مناطق رشد می‌کنند.

۲_Holly ferns:
این مدل متنوع است. در بین بوته‌ها و در گرما و به نور و آب مقاوم هستند. آنها درسه گونه از جمله ژاپنی، هاوایی و شرق هند موجود هستند.

۳_Maidenhair ferns:
به عنوان یکی از ظریف‌ترین انواع سرخس داخلی محسوب می‌شوند. این گیاه منحصر به فرد است سیاه و سفید دارای ساقه نازک و کوچک، برگ خوش طعم. آنها به یک چالش به رشد معروفند. آنها به عنوان بهترین در محیط‌های با رطوبت بالا رونق دارند. در نور مستقیم بلافاصله می‌میرند و در گوشه حمام به دلیل نیاز رطوبت بالا بهترین محل نگهداری هست.

۴_Staghorn ferns:
اگر چه این گونه معمولاً در پوست درختان در آسیا، آفریقا و استرالیا رشد می‌کند، آن را یک گیاه اپارتمانی خوب می‌دانند. اگر در خاک درشت دانه با زهکشی خوب کاشته شود رشد خوبی خواهد داشت. این گیاه دارای دو مجموعه از برگ. برگ‌های سبز حاصلخیز هستند، شبیه شاخ گوزن، و بسیار زیبا.

معرفی گیاه سرخس با عکس:

سرخس
Staghorn fern

 

عکس سرخس
Maidehair fern

 

انواع سرخس
holly fern

 

پرورش سرخس
boston fern

 

سرخس کمیاب
Bird nest fern

 

فروش سرخس
Asparagus fern

 

هاگ سرخس برای تکثیر
هاگ سرخس برای تکثیر

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

12 دیدگاه برای “معرفی گیاه سرخس

  1. امیر گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    قبلا سرخس پرسیاوشان خریدم گلدان پر بود بعد، از گلدان درش آوردم چندتا از ریزوم ها رو با دو سه تا برگ جدا کردن و محل زخم رو به پودر زغال آغشته کردم کاشتم تو گلدان جدا.
    بعد از چند روز هر شاخه با برگاش دونه دونه خشک میشد هم بوته اصلی هم اون یکی ها یعنی گیاه یکدفعه خراب نشد. بعد از اولین آبیاری که دو روز بعد از تعویض گلدان انجام شد شروع به خراب شدن کرد.
    به نظرتون دلیلش چی بوده؟
    ممنون.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، رطوبت کم محیط باعث از بین رفتن این گیاه میشه احتمالا رطوبت محیط کم بوده که خشک شدند. خاکش همیشه باید مرطوب باشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گیاه بومادران با نام علمی Achillea millefolium،هست گلهای سفید وزرد وصورتی رنگی داره.

      • Parsa گفته:

        ممنون بابت پاسخگویی چندساله هست یا دوساله؟(مطمئنم یک ساله نیست چون یه سال کامله نگهش داشتم هنوز هست)به غیر از مناطق کوهستانی هم جاهای دیگه میشه کاشتش؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میشه ولی باید شرایط نگهداری ایدال باشه ومحیط رطوبت کافی داشته باشه سرخسها بیشتر در مناطق رطوبی رشد میکنند.

      • Parsa گفته:

        رطوبتشو فراهم میکنم منظورم از بابت زمستون بود میخوام زیر درخت گردو تو باغمون بکارم واسه سرما دغدغه دارم وگرنه آفتاب و رطوبت رو میتونم کنترل کنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بتازگی گیاه رو کوددهی کردید ؟اگر بله چه نوع کودی با چه دزی؟ دما ی زیاد نور مستقیم وکمبود رطوبت محیط هم باعث سوختگی برگهای گیاه میشه این موارد رو چک کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.