انواع گونه گل شمعدانی با تصویر

انواع گل شمعدانی با تصویر

انواع گل شمعدانی با تصویر: با توجه به نوع برگ، گل، عطر و اندازه گیاه انواع مختلف گل شمعدانی را تقسیم بندی می‌کنند. انواع مختلف گل شمعدانی وجود دارد ولی به شش گروه اصلی تقسیم بندی شده است که در این مقاله به معرفی انها می‌پردازیم.

 

Pelargonium Regal رگال:
این گونه از شمعدانی بوته‌هایی چندساله و همیشه سبز دارند و برگ‌هایشان تقریباً دایره‌ای شکل است که گاهی به بخش‌هایی تقسیم شده‌اند و گاهی حاشیه برگ‌ها دندانه‌دار است و معمولاً گل‌هایی با ۵ عدد گلبرگ به رنگ‌های ارغوانی روشن، صورتی، بنفش و یا سفید تولید می‌کنند. این گیاهان را می‌توان در فضای باز و یا گلدان کاشت. شمعدانی‌هایی که با نام شمعدانی اژدر شناخته می‌شوند معمولاً در این گروه قرار می‌گیرند. شمعدانی اژدر را گاهی در محیط ما با نام شمعدانی آلمانی و یا شمعدانی گل درشت نیز معرفی می‌کنند.

Pelargonium Angel آنجل:
این نوع شمعدانی شبیه گروه رگال هستند اما برگ‌هایی متراکم‌تر دارند و اکثراً از گونه P.crispum مشتق شده‌اند و به دست آمده‌اند.

Pelargonium Angel

 

Pelargonium Ivy-leaf برگ عشقه‌ای: 
شمعدانی‌های این گروه چندساله و همیشه‌سبز هستند و شاخسار خزنده و گل‌هایی ساده (۵ عدد گلبرگ) و یا با تعداد گلبرگ بیشتر دارند که اکثراً در سبدهای آویخته و یا گلدان کشت می‌شوند.

Pelargonium Ivy-leaf

Pelargonium zonal زونال: 
شاخسار علفی و آبدار این نوع از شمعدانی‌ها که چندساله نیز هستند معمولاً به شکل مستقیم رشد می‌کند و گل‌هایی ساده (۵ عدد گلبرگ) و یا با تعداد گلبرگ بیشتر دارند. برگ برخی از شمعدانی‌های این گروه جذاب و زیبا است. معمولاً از شمعدانی‌های این گروه در فضای باز استفاده می‌شود.

 

شمعدانی‌های این گروه اکثر از گونه‌های P.inquinans و P.zonale به‌دست آمده‌اند.

Pelargonium Scented-leaved برگ‌های عطری: 
بوته‌هایی همیشه سبز هستند که اکثراً به دلیل عطر خوش برگ‌هایشان کاشته می‌شوند. از برگ‌ها و یا روغن استخراج شده از برگ‌های این گیاهان در صنایع غذایی یا عطر سازی استفاده می‌شود. به همین دلیل گاهی این گیاهان که برای معطر ساختن چای مورد استفاده قرار می‌گیرند با نام گیاه عطر چای نیز شناخته می‌شوند. گونه‌های مختلف شمعدانی می‌توانند عطرهای مختلفی داشته باشند مثلاً P.quercifolium عطر بادام، P. odoralarioides عطر سیب، P.grossalarioides عطر نارگیل، P.crispum عطر لیمو، P.graveolens و P.capitatum و P.radens عطر گل رز را دارند. همچنین از طرفی برخی از حیوانات خانگی همانند سگ و گربه ممکن است در اثر مصرف برگ ها و گل‌های این گیاه دچار مسمومیت شوند بنابراین این گیاه را دور از دسترس این حیوانات قرار دهید. پهنه برگ‌های این گیاهان معمولاً به چند قسمت تقسیم شده‌اند و یا حاشیه‌هایی دندانه‌دار و یا با بریدگی دارند. برخی نیز برگ‌هایی ابلق دارند.

 

Pelargonium unique یونیک: 
این گروه از گل‌های شمعدانی بوته‌هایی همیشه سبز دارند که خصوصیاتی منحصر به فرد دارند به نحوی که در گروه‌های بالا نمی‌توان آنان را قرار داد.

Pelargonium unique

برای مطالعه مقاله چرا شمعدانی من گل نمی‌دهد اینجا کلیک کنید.

منبع: باغ سبز
انتشار: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

 

20 دیدگاه برای “انواع گونه گل شمعدانی با تصویر

  1. حنا گفته:

    سلام ببخشید کسی میدونه اسم این گل چی هست و چند روز یک باز باید بهش آب داد ، ممنون میشم ???

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،برای ارسال عکس ابتدا حجم عکس رو کم کنید بعد صبر کنید لود بشه بعد ارسال کنید.

  2. زهره گفته:

    سلام و وقت بخیر. من چند مدل شمعدونی توی باغچه ی تراسم دارم که یه سری هاش خوب گل میدن ولی دو مدلش هست که همون اول گل داشتن و وقتی گلهاشون ریخت دیگه گل ندادن و فقط برگهاشون بزرگ و زیاد میشن. زمان خاصی گلدهی دارن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای گلدهی باید جوانه هایی رو که تازه رشد کردند هرس کنید تا مجدد به گل بشینند با کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند ماهی یک بار هم تقویت کنید.

  3. شیده گفته:

    سلام، شب بخیر. شمعدانی های من تو تراس جنوبی هستن و نور فیلتر شده داره، با حصیر پوشوندم که نسوزه. برگهای تازه هم در میاره، البته کم ولی گل هاش پژمرده شدن و ریختن و خوبه که چند تا غنچه داره. ولی برگ ها به شدت زرد میشن. نمی دونم مشکل آبیاری زیاد باشه یا نه. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، وقت بخیر، زرد شدن برگهای قدیمی تاحدودی طبیعی هست برگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند که طبیعی هست صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید.

  4. مسلم گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم میهن کاکتوس. ممنون بابت باسخگویی خوبتون.
    دیروز یک گل شمعدانی و بنت قنسول گرفتم امروز متوجه شدم روی برگ بنت قنسول یکی دوتا لکه ی پودری سفید بود،حشراتی هم روی خاک بودند و اینکه شمعدانی چندتا از برگها و گلهاش سوراخ هایی ایجاد شده.
    ممنون میشم اگر راهنماییم کنید.
    البته یسوالی دیگه ای که داشتم اینه یک نوع سم دارم که تقریبا یکسال از ترکیب کردنش میگذره میتونم برای هر دو گیاه استفاده کنم یا نه؟
    اصلا این سم قابل استفاده هست؟

  5. شیرین گفته:

    سلام وقتتون بخیر. شمعدانی من برگهای تازه رشد کرده ای داره ولی زردن انگار رنگدانه سبز توشون از بین رفته . هر جای این گیاه رو نگاه میکنم میبینم بیشتر برگهاش سبزن ولی برگهای جدیدی که ازش رشد کرده زرده و فقط ی غنچه داره اصلا گلدهیشم خیلی بنظر ضعیفه. چهار روز پیش برای گلفروشی توضیح دادم ی کودی به من داد گفت ی قاشق مربا خوری در یک لیوان اب مخلوط کنم بریزم پاشون .انجام دادم ولی انگار تعریفی ک نداشت هیچ زردیهاش بیشترم شد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالا ابیاریتون زیاد هست ابیاری رو کاهش بدید وزمانی که سطح خاک دو بند انگشت خشک شد انجام بدید ،کوددهی رو هم هر دو هفته یک بار انجام بدید، با یک بار کوددهی بهبود پیدا نمیکنه حداقل یک ماه زمان میبره تا کود تاثیر داشته باشه.

  6. نیازی گفته:

    رو اپن گذاشتم کنار مستقیم بهش نمیخوره،یک روز در میان یا گاهی دو روز در میان هم به اندازه یک لیوان بهش آب میدم،الان که اینجوری شده سه روز میذارمش لبه تراس تاافتاب بخوره شاید بهتر بشه،،،چجوری میتونم عکس بفرستم؟؟؟

  7. نیازی گفته:

    سلام وقت بخیر،گل شمعدانی من یک‌ماه میشه خریدم وخاکشو همونجاعوض کردم،اول خیلی گل میداد ولی الان دیگه گل نداده واینکه تازگی یک هفته یا میشه که برگ تازه که درمیاد حاشیه برگها خشک شده واینکه برگهای دیگه کمابیش دارن خشک میشن،نمیدونم علتش چیه؟لطف کنین راهنماییم کنین ممنونم ازتون?

دیدگاه‌ها بسته شده است.