نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا : کاکتوس اپونتیا که در ایران به کاکتوس راکتی و یا کاکتوس زبان مادر شوهر نیز معروف است نام علمی کاکتوس زبان مادر شوهر opuntia می‌باشد یکی از کاکتوس‌های با مقاومت بالا است که در اکثر نقاط جهان دیده می‌شود. زیستگاه اصلی اپونتیاها آمریکای جنوبی می‌باشد.

دارای میوه‌های به رنگ قرمز و زرد می‌باشد که به‌عنوان میوه خوراکی در بازار به فروش می‌رسد. خود کاکتوس هم در بسیاری از کشورها خورده می‌شود و برای درمان بیماری‌های قندی و دیابت مفید است.

خواص میوه کاکتوس اپونتیا:
میوه کاکتوس اپونتیا دارای مواد فیبری است همچنین دارای آنتی اکسیدان ها می‌باشد دارای ویتامین E می‌باشد، در کاهش کلسترول خون مؤثر است همچنین میوه اپونتیا مقوی دستگاه گوارش بوده و خاصیت رونده داشته و باعث لینت مزاج می‌شود. مهم‌ترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با نظر پزشک مربوط مفید است.

 

نگهداری از کاکتوس اپونتیا:
نگهداری اپونتیا بسیار راحت‌تر از سایر کاکتوس‌ها می‌باشد. در مکانی با نور زیاد و آبیاری منظم نگهداری کنید، خاک مناسب کاکتوس زبان مادر شوهر خاک ماسه‌ای با زهکشی مناسب همراه با پیت ماس می‌باشد.

 

تکثیر کاکتوس راکتی یا اپونتیا:
تکثیر این گیاه به راحتی از طریق قلمه زدن امکان پذیر است. ابتدا راکت‌های بالغ را جدا کنید و اجازه بدهید محل جدا شده یکی دو روز بیرون در محل سایه مانده و خشک شود سپس در خاک مخصوص کاکتوس بکارید و تا یک هفته آبیاری نکنید تا راکت‌های اپونتیا ریشه دار شوند.

کاشت بذر کاکتوس اپونتیا:
بذرهای اپونتیا را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار دهید سپس در خاک مخلوط پیت ماس و ماسه بکارید و روی بذرها یک لایه خیلی کم پیت ماس بریزید در مکانی با نور ملایم و دمای بین ۲۵_۳۰ درجه با رطوبت بالای ۷۰ درصد قرار دهید. معمولاً بذرها از یک هفته شروع به سبز شدن می کنند.

 

چند نکته دیگر در مورد نگهداری و گل‌دار کردن کاکتوس اپونتیا:

کاشت پدهای اپونتیا:
١. حذف یکی از پدهای کاکتوس با چاقو تمیز و ضد عفونی شده از بالا که حداقل سن ان شش ماه باشد.

 

٢. چند برش با چاقو در قسمت بالای پد زیرین ایجاد کنید تا برای میوه دادن در سال بعد آماده شود. و پد بالایی که بریدید را به عنوان یک قلمه بکارید.
در آب و هوای گرم، برای جلوگیری از پوسیدگی کاشت پد را دو هفته بعد از برش انجام دهید و حتماً با قارچ‌کش محل برش رو ضد عفونی کنید.

 

٣. برای محافظت از عفونت‌های قارچی، شما می‌توانید یک مقدار از مخلوط بوردو مناسب برای باغداری با اضافه کردن ۳ قاشق غذاخوری از ان و ۱/۳ سولفات مس و ۱۰ قاشق غذاخوری آهک هیدراته خشک، را با ۴ لیتر آب مخلوط کنید و به گیاه بدهید که به میوه دهی در سال بعد کمک شایانی می‌کند.

۴.  قسمت بریده شده را در مخلوطی از ۱ قسمت شن و ماسه و ۱ قسمت خاک باغچه بکارید. پد گلابی خاردار نیاز به رطوبت دارد و آنها را قادر به جوانه زدن ریشه می‌کند. اگر شما آب زیادی به قلمه بدید ممکن است فاسد شود.

 

۵. به قلمه بعد از یک ماه که ریشه تشکیل شد، و به خودی خود
ایستاد بار دیگر آب می‌دهیم تا زمانی که خاک خشک شود و مجدد آب می‌دهیم.

 

برداشت میوه اپونتیا:
دقت کنید برای جدا سازی میوه حتما باید پد خوراکی (برگ اپونتیا که میوه دارد ) زمانی که آنها کم اسید هستند قطع شود یعنی از ساعت حدود ١٠ صبح تا ۵ بعدازظهر . یک اپونتیا کامل ممکن است به شش برداشت ۲۰ تا ۴۰ پد در هر سال برسد.

 

پد بالغ ممکن است تا ۳۰ شکوفه بدهد و پدهای جوان ٨ تا ١۶ شکوفه .
پیچ و تاب و میوه نشانه رسیده شدن میوه است و حاوی حداکثر میزان قند. Glochids خوشه قرمز یا زرد از مهره های کوچک خاردار است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به پد، از کشیدن میوه با دست خودداری کنید و سعی کنید ان را با کاتر قطع کنید .

 

کود؛
کود متعادل به صورت ماهانه در طول بهار و تابستان کود اپونتیا شامل مقدار مساوی وزن نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. کود ١٨/١٨/١٨ عالیست.

 

اگر می خواهید برگهای اپونتیا بزرگ شود کود نیتروژن بالا بدهید .
با یک کودی که شامل نیتروژن است شما می توانید اپونتیا خود را به تولید گل و میوه های خوراکی تشویق کنید .کود مخصوص گلدهی باید به صورت ماهانه در زمستان هنگامی که گیاهان خفته است داده شود در غیر اینصورت اپونتیا شما دیر به میوه دهی میرسد.

 

آشنایی با تعدادی از واریته های کاکتوس اپونتیا همراه با عکس و اسم:

کاکتوس زبان مادر شوهر
OPUNTIA MICRODASYS V. PALLIDA

 

اپونتیا تیغ سگی
OPUNTIA TUNICATA

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

اپونتیا بنفش
Opuntia violacea

 

اپونتیا راکتی
Opuntia brasiliensis

 

کاکتوس پهن
OPUNTIA ACICULATA

 

کاکتوس میوه
Opuntia clavata

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    437 دیدگاه برای “نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، اپونتیا مینیاتوری هست،بله میتونید بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وبعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید.

    1. ابوالفضل گفته:

      سلام.
      من یک کاکتوس اپونتیا درام که سال قبل گل داد و منتظرم که امسال هم گل بده .چه کار هایی میتونم بکنم که به گل دادن تشویق بشه ؟بعد فقط یک پد داره و کوچک هست میتواند میوه بدهد.
      سوال دو:من یک ژمینو دارم که سال پیش با گل گرفتم ولی گل هاش باز نشد باید چیکار کنم؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، کاکتوسها برای گلدهی ابتدا باید بالغ باشند، خواب زمستانی رو سپری کنند ودر زمان رشد از خاک مناسب،نور کافی وابیاری وکوددهی منظمی برخوردار باشن ودما وتهویه مناسبی داشته باشند، کاکتوسها زمانی که روی گل وغنچه باشند نباید جابجا بشن تغییر محیط نگهداری یا تعویض خاک باعث ریزش واز بین رفتن گلها میشه.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، برای گلدهی باید بالغ باشه،خواب زمستانی رو سپری کنه ودر زمان رشد از خاک مناسب،ابیاری وکوددهی منظم ونور کافی ودمای مناسب برخوردار باشه تا به گل بشینه.

    2. منا گفته:

      سلام روزتون بخیر.اپونتیای من تازه جوونه زده. جوونه هاش یکی دوسانت هستن. میشه الان از پدهایی که جوونه دارن قلمه بزنم؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بهتر هست صبر کنید کمی بزرگتر بشن بعد جدا کنید زودتر جدابشن احتمال از بین رفتنشون وجود داره.

    3. mahdi456321 گفته:

      سلام وقت بخیر ،این کاکتوسو‌ من‌ هر چی سم و قارچ کش زدم بهش فرقی نمیکنه ،مشکلش چیه؟ چیکارش باید کنم؟ هفته ای یکبار بهش آب میدم نورش هم فیلتر شدست.
      http://uupload.ir/files/rg3l_15900386776738030665214977178765.jpg
      http://uupload.ir/files/1c1u_15900387192362012502853084549641.jpg
      http://uupload.ir/files/qj65_15900387348241559459157446480810.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بیماری باکتریایی هست،متاسفانه این نوع بیماری درمان نداره برای گیاه هم مشکلی بوجود نمیاره چون گیاه به رشدش ادامه میده فقط از نظر ظاهری گیاه زشت میشه، میتونید از پدهای سالم قلمه بگیرید یا به همین صورت نگهداری کنید عکس اول پدی رو که زنگ داره جدا کنید ودور بندازید.

        • mahdi456321 گفته:

          ممنون از جوابتون ،آخه بین پد هاش تار عنکبوت داشت و جدیدا هم پژمرده شده گفتم شاید آفت زده؟

          • کارشناس 2 گفته:

            از قسمتهایی که تارعنکبوت داره عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    4. Mahdi گفته:

      سلام وقت خوش
      ببخشید
      میشه بعد از جداکردن قلمه برای جلوگیری از قارچی شدن هم قلمه هم محل برش از مادر رو به پودر دارچین آغشته کرد بجای استفاده از سموم شیمیایی؟؟؟ روش استفاده رو هم در صورت امکان بگید
      ممنونم از سایت بسیار عالی تون
      از طریق سایت شما بود ک من عاشق گیاهان شدم و خونه رو پر از گل و گیاه کردم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام،ممنون از توجه شما، بله میتونید استفاده کنید،مقداری از پودر دارچین رو روی قسمتهای بریده شده بریزید.

    5. محمد گفته:

      ۹zc_۲۰۲۰۰۵۰۸_۱۹۲۴۲۶.jpg
      سلام من کاکتوسم اواسط پاییز سال ۹۸ خریدم و به خونه آوردم نور کافی داشت و زمستون حواسم بود و شاید ماهی یکبار در حدی که آب از زیر گلدون بیرون بیاد آب می دادم از همون گلفروشی متوجه شدم که پایین ترین و بزرگ ترین راکت گیاه که نصفش توی خاکه کاملا قهوه ایه و پوسته پوسته شده ست یک تیکه پوسته رو کندم و دیدم زیرش سبزه ولی بخاطر کندن پوسته زخم شده. ولش کردم و فکر کردم از سن بالای گیاهه ( چون تو گلفروشی بهم گفتن حداقل سه تا چهار سالشه) تو زمستون که مشکلی پیش نیومد اما مشکلاتش از بهار شروع شد
      راکت هایی که به راکت اصلی وصلن پایینشون از همون اول خشک بود اما حالا چروکن دوتا از راکت های کوچیکشم چروک و خشک شدن و افتادن
      اول فکر کردم پوسیدگی ریشه باشه ولی از همون روزای اول بهار سه تا پد بزرگ و خوشگل از زیر ساقه اصلی درآورد نمی دونم مشکلش چیه یه کود هم خریدم و طبق دستور رو بسته ۱۵ روز یه بار بهش میدم.
      البته الان چون هوای جنوب خیلی گرمه و ممکنه بسوزه آوردمش تو اتاق و زیر نور مهتابی رشد گیاهه البته نمی دونم مهتابی چند واته.
      شرمنده سرتونو درد آوردم ولی خیلی نگران گیاهم هستم

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، در اثر کهولت سن به این شکل در اومده دو کار میتونید انجام بدید یا از پدهای سالم قلمه بگیرید ویا گیاه رو از خاک دربیارید وکمی عمیقتر بکارید تا پدهای جوان داخل خاک ریشه دار بشن وگیاه مقاوم وبزرگی داشته باشید، خاکش هم مناسب نیست از خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه استفاده کنید.

          • عرفان گفته:

            ببخشید میشه بگید مثلا چقدر عمیق بکارم؟ اگه عمیق بکارم پد هایی که دچار خشکی شدن هم ریشه دار میشن یا باید تا پد بالایی اونا بکارم؟

            • کارشناس 2 گفته:

              یک سوم پدها باید داخل خاک باشند، پدهایی که قسمت خشک شده دارند کمی عمیق تر بکارید تا قسمت خشک شده داخل خاک بمونه.

    6. mani6742 گفته:

      http://uupload.ir/files/tdp4_20200423_183318.jpg
      سلام و روزتون بخیر ,میشه بگید مشکل این اپونتیای من چیه ,چند وقت بود رشد خیلی خوبی داشت , اونکه پیره سه بار بچه هاش رو جدا کردم و جدا کاشتم دوباره تند و تند بچه میده و خودش چروک تر میشه , نور کامل آفتاب بندر رو میگیرن ,فقط با نایلون ضخیم براشون سقف و دیواره زدم , آبیاری هم با اینکه گرمه هفته ای یا ۵ روز یکبار میدم ,یکبار در میون هم چند قطره هیومیک اسید مایع به آب اضافه میکنم , گاهی هم محلول قارچ کش که برای جوانه ها درست میکنم اضافیش رو پای گلدونا میریزم ,اگه موقع آبیاری باشه

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، قسمت پایینی از بین رفته بهتر هست قسمتهای بالایی رو جدا کنید وریشه دار کنید،چروک شدن گیاه در اثر پوسیدگی ریشه ویا استفاده بیش از اندازه از قارچ کش میتونه باشه،مابقی قارچ کشها رو داخل خاک گیاهان نریزید باعث مسمومیت گیاه میشه.

    7. حامد گفته:

      سلام بنده یک کاکتوس آپونتیا خریدم اما اون سبزی و درخشندگی رو نداره انگار خاکی شده رو پوستش
      چیکار میشه کرد اون سبزی زیبا رو پیدا کنه

    8. رضا گفته:

      سلام خسته نباشید، بنده بذر اپونتیا یا کاکتوس رو سفارش دادم الان میخواهم بکارم، فروشنده عرض میکنن که باید ۲ ماه سرما دهی انجام بدم، آیا این سرمادهی ضورری هستش؟ و اگر ضروریه نحوه انجامش به چه شکله؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ابیاری نامنظم باعث این مشکل میشه،ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه. گیاهتون کمبود نور هم داره بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

    9. رضا گفته:

      سلام وقت بخیر
      اپنتیام انگار ترک میخوره و شیره میده بیرون
      آبیاریش به موقع اس و نور خیلی میگیره و شب ها سرده اما روز ها گرمه جاش ، مشکلی داره ؟
      نمیدونم چرا نمیشه لینک عکسو پیست کنم اینجا

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم لینک عکس رو در wordکامپیوتر یا اگر با گوشی کار میکنید در قسمت نوت سیوکنید بعد قسمت ارسال نظرات کپی کنید.

    10. امیرحسین گفته:

      سلام خسته نباشید.
      میشه انواع واریته ی اپونتیا که میوه ی خوراکی میدن رو برام توضیح بدین ، و اینکه کدوم واریته بیشتر و بهتر برای میوه دهی خوبه که راحت پرورش بدیم و کیفیت خوبی داشته باشه .

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ابیاری،دمای نگهداری،ترکیب خاک،میزان نور دریافتی در روز… کلا گیاه سرحال نیست.

      • سمیرا گفته:

        آبیاریش و .. فک کنم بیش از حد بوده و کلا تو حیاط مونده بوده. نمیدونم کاریش میشه کرد. رشد داره و سرسبزه ولی شکلشو دیدید دیگه

        • کارشناس 1 گفته:

          میتونید از خاک در بیارید وریشه ها رو بررسی کنید وقسمتهای پوسیده رو جدا کنید یک الی دوروز در دمای اتاق نگهداری کنید، بعد مجدد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید.

    11. مهرداد ف گفته:

      سلام. آیا گیاه اپونتیا جز تک پایه هاست یا دو پایه برای بذر گیری ؟

    12. قربون گفته:

      سلام
      کاکتوس اپونتیا از بیابون قلمه زدم بعد موقع حمل تمام تیغاش کنده شده،راهی هست تیغاش دوباره رشد کنن؟گذاشتم کنار شوفاژ تا الان دو تا جوانه زده.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، نه متاسفانه تیغهای کنده شده مجدد رشد نمیکنند ولی با رشد گیاه تیغهای جدیدی در میاد. اگر قسمت بریده شده پینه بسته میتونید داخل گلدان با خاک مخصوص کاکتوسها بکارید.

    13. معین گفته:

      http://uupload.ir/files/zkad_img_20191001_135513.jpg
      ببخشید که مزاحم شدم دوباره من چند سایت هم دیدم بعضی میگن اپونتیا تا منفی ۱۰ درجه هم زنده میمونه بعضی میگن از بین میره میخواستم بدونم کدوم درست تره؟
      و سوال دومم اینه که کود دهی توی زمان خواب کاکتوس خوبه یا بد چون بعضی ها میگن اگر زمان خواب کود دهی نکنی کاکتوس گل نمیده؟ وسوال سومم اینه که این لینک که گراشتم از کاکتوسم ممکنه تابستان میوه بده؟ خیلی ممنون

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، اگر خاکش خشک باشه بله تا منفی ده درجه رو هم تحمل میکنه ولی بهتر هست از یخ زدگی محافظت کنید،نه این موضوع صحیح نیست در زمان خواب ریشه ها فعالیتی ندارند کوددهی هم بکنید جذب نخواهد شد واحتمال پوسیدگی ریشه وجود داره پس بهتر هست کوددهی فقط در زمان رشد گیاه انجام بشه، برای گلدهی حتما گیاه باید استراحت زمستانی رو سپری کنه، یعنی در زمستان بین دمای۵_۱۰ درجه نگهداری بشه. شرایط نگهداری ایدال باشه بله میوه خواهد داد.

    14. حدیث گفته:

      سلام
      ببخشید یک سوال در مورد اپونتیا دارم
      OPUNTIA MICRODASYS V. PALLIDA
      خیلی سریع خارهاش به دست میچسبه
      راسته که میگن خارهاشو پرتاب میکنه؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، این موضوع از نظر علمی ثابت نشده، ولی چون تیغهای این نوع اپونتیا خیلی ریز هست وباکوچکترین لمسی جدامیشه این فریضه به وجود اومده که تیغهاپرتاب میشن.ولی باکوچکترین نسیمی هم تیغهای این گیاه جدا میشه وچون سبک هستند پخش میشن.

    15. معین گفته:

      ببخشید این عکس ها رو که پایین فرستادم یادم رفت بپرسم کوچیک هاش رو باید قطع کنم یا سال بعد بزرگ میشه و اینکه اگه کود رو زمان خواب بدم ممکنه گلدهی کنه؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، نیازی به جدا کردن نیست ولی اگر میخواهید تکثیر کنید میتونید جدا کنید،برای سال بعد بزرگ میشن، گیاه رو در زمان خواب کوددهی نکنید چون کود رو جذب نخواهد کرد وباعث پوسیدگی ریشه گیاه میشه.

      • کارشناس 2 گفته:

        بسیارعالی وزیبا، هیچ مشکلی نداره ورشد طبیعی داره قسمتهایی که ترک خوردند دلیلش پیر شدن گیاه هست وبمرور زمان دارن چوبی میشن که طبیعی هست، تا زمانی که دما از ۱۵ درجه کمتر نشده میتونید همون قسمت قبلی نگهداری کنید، دما که از ۱۵ درجه کمتر شد به محیط سربسته انتقال بدید،برای دوره سرمادهی باید بمدت ۳_۵ ماه در دمای بین ۵ الی ۱۰ درجه نگهداری بشه. میتونید روی خاک مقداری سنگریزه بریزید تا تنه گیاه با خاک مرطوب در تناس نباشه،بهار اینده هم میتونید دو سایز گلدانش رو بزرگتر کنید ولی الان نیازی نیست.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.