نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا : کاکتوس اپونتیا که در ایران به کاکتوس راکتی و یا کاکتوس زبان مادر شوهر نیز معروف است نام علمی کاکتوس زبان مادر شوهر opuntia می‌باشد یکی از کاکتوس‌های با مقاومت بالا است که در اکثر نقاط جهان دیده می‌شود. زیستگاه اصلی اپونتیاها آمریکای جنوبی می‌باشد.

دارای میوه‌های به رنگ قرمز و زرد می‌باشد که به‌عنوان میوه خوراکی در بازار به فروش می‌رسد. خود کاکتوس هم در بسیاری از کشورها خورده می‌شود و برای درمان بیماری‌های قندی و دیابت مفید است.

خواص میوه کاکتوس اپونتیا:
میوه کاکتوس اپونتیا دارای مواد فیبری است همچنین دارای آنتی اکسیدان ها می‌باشد دارای ویتامین E می‌باشد، در کاهش کلسترول خون مؤثر است همچنین میوه اپونتیا مقوی دستگاه گوارش بوده و خاصیت رونده داشته و باعث لینت مزاج می‌شود. مهم‌ترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با نظر پزشک مربوط مفید است.

 

نگهداری از کاکتوس اپونتیا:
نگهداری اپونتیا بسیار راحت‌تر از سایر کاکتوس‌ها می‌باشد. در مکانی با نور زیاد و آبیاری منظم نگهداری کنید، خاک مناسب کاکتوس زبان مادر شوهر خاک ماسه‌ای با زهکشی مناسب همراه با پیت ماس می‌باشد.

 

تکثیر کاکتوس راکتی یا اپونتیا:
تکثیر این گیاه به راحتی از طریق قلمه زدن امکان پذیر است. ابتدا راکت‌های بالغ را جدا کنید و اجازه بدهید محل جدا شده یکی دو روز بیرون در محل سایه مانده و خشک شود سپس در خاک مخصوص کاکتوس بکارید و تا یک هفته آبیاری نکنید تا راکت‌های اپونتیا ریشه دار شوند.

کاشت بذر کاکتوس اپونتیا:
بذرهای اپونتیا را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار دهید سپس در خاک مخلوط پیت ماس و ماسه بکارید و روی بذرها یک لایه خیلی کم پیت ماس بریزید در مکانی با نور ملایم و دمای بین ۲۵_۳۰ درجه با رطوبت بالای ۷۰ درصد قرار دهید. معمولاً بذرها از یک هفته شروع به سبز شدن می کنند.

 

چند نکته دیگر در مورد نگهداری و گل‌دار کردن کاکتوس اپونتیا:

کاشت پدهای اپونتیا:
١. حذف یکی از پدهای کاکتوس با چاقو تمیز و ضد عفونی شده از بالا که حداقل سن ان شش ماه باشد.

 

٢. چند برش با چاقو در قسمت بالای پد زیرین ایجاد کنید تا برای میوه دادن در سال بعد آماده شود. و پد بالایی که بریدید را به عنوان یک قلمه بکارید.
در آب و هوای گرم، برای جلوگیری از پوسیدگی کاشت پد را دو هفته بعد از برش انجام دهید و حتماً با قارچ‌کش محل برش رو ضد عفونی کنید.

 

٣. برای محافظت از عفونت‌های قارچی، شما می‌توانید یک مقدار از مخلوط بوردو مناسب برای باغداری با اضافه کردن ۳ قاشق غذاخوری از ان و ۱/۳ سولفات مس و ۱۰ قاشق غذاخوری آهک هیدراته خشک، را با ۴ لیتر آب مخلوط کنید و به گیاه بدهید که به میوه دهی در سال بعد کمک شایانی می‌کند.

۴.  قسمت بریده شده را در مخلوطی از ۱ قسمت شن و ماسه و ۱ قسمت خاک باغچه بکارید. پد گلابی خاردار نیاز به رطوبت دارد و آنها را قادر به جوانه زدن ریشه می‌کند. اگر شما آب زیادی به قلمه بدید ممکن است فاسد شود.

 

۵. به قلمه بعد از یک ماه که ریشه تشکیل شد، و به خودی خود
ایستاد بار دیگر آب می‌دهیم تا زمانی که خاک خشک شود و مجدد آب می‌دهیم.

 

برداشت میوه اپونتیا:
دقت کنید برای جدا سازی میوه حتما باید پد خوراکی (برگ اپونتیا که میوه دارد ) زمانی که آنها کم اسید هستند قطع شود یعنی از ساعت حدود ١٠ صبح تا ۵ بعدازظهر . یک اپونتیا کامل ممکن است به شش برداشت ۲۰ تا ۴۰ پد در هر سال برسد.

 

پد بالغ ممکن است تا ۳۰ شکوفه بدهد و پدهای جوان ٨ تا ١۶ شکوفه .
پیچ و تاب و میوه نشانه رسیده شدن میوه است و حاوی حداکثر میزان قند. Glochids خوشه قرمز یا زرد از مهره های کوچک خاردار است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به پد، از کشیدن میوه با دست خودداری کنید و سعی کنید ان را با کاتر قطع کنید .

 

کود؛
کود متعادل به صورت ماهانه در طول بهار و تابستان کود اپونتیا شامل مقدار مساوی وزن نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. کود ١٨/١٨/١٨ عالیست.

 

اگر می خواهید برگهای اپونتیا بزرگ شود کود نیتروژن بالا بدهید .
با یک کودی که شامل نیتروژن است شما می توانید اپونتیا خود را به تولید گل و میوه های خوراکی تشویق کنید .کود مخصوص گلدهی باید به صورت ماهانه در زمستان هنگامی که گیاهان خفته است داده شود در غیر اینصورت اپونتیا شما دیر به میوه دهی میرسد.

 

آشنایی با تعدادی از واریته های کاکتوس اپونتیا همراه با عکس و اسم:

کاکتوس زبان مادر شوهر
OPUNTIA MICRODASYS V. PALLIDA

 

اپونتیا تیغ سگی
OPUNTIA TUNICATA

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

اپونتیا بنفش
Opuntia violacea

 

اپونتیا راکتی
Opuntia brasiliensis

 

کاکتوس پهن
OPUNTIA ACICULATA

 

کاکتوس میوه
Opuntia clavata

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    437 دیدگاه برای “نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

    1. حانیه گفته:

      با سلام من کاکتوس زبان دارم الان قدش خیلی بلند شده و خودش رو انداخته و یک قسمت یکیش چروک شده
      با یه میله بستمش ولی چجوری باید قلمه بزنمش یا نه؟

    2. رحیمی ۲۲ گفته:

      سلام من یه اپونتیا دارم که داره پد های بالییش چروک میشه اول که قلمه زدمش سالم بود وقتی سپردمش دست یکی دیگه وقتی از ش گرفتم اینجوری بود هفته ای ۱ بار آبیاری میشه توی حیاط نگهداری میشه نور خوبی هم داره راهنمایی کنید

      https://uupload.ir/files/5kj_16109726003834168845084636078644.jpg

      https://uupload.ir/files/kffu_16109726184078903139584759118904.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، گیاهتون مشکلی نداره، گیاه زمانی که به خواب زمستانی بره به این صورت چروک میشه که طبیعی هست، بعد از شروع به رشد بهبود پیدا میکنه.

    3. Pj گفته:

      سلام در همین مقاله نوشته که باید در زمستون به اپونتیا ها کود گلدهی بدیم تا زودتر به گل بشینم آیا این مطلب درسته؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بله درست هست اپونتیاها نسبت به سایر کاکتوسها به اب وکود بیشتری نیاز دارند وبرای گلدهی ومیوه دهی بهتر هست زمستان هم کوددهی داشته باشند.

    4. POOYA.S گفته:

      سلام خدمت شما
      اگر میشه بی زحمت چند تا کود خوب برای گیاهانی که میگم، معرفی کنید. (اسم کود را بگید،مقدار مخلوطی با آب را هم بگید و مدت کود دهی هم بگید ممنون میشم، مثلا هر چند روز یکبار باشه. )
      ۱_برای خیلی بزرگ شدن پد های اپونتیا و گلدهی بیشتر.
      ۲_برای شادابی و رشد سریع تر ساکولنت ها.
      ۳_برای رشد سریعتر و گلدهی بهتر کاکتوس ها.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، برای کاکتوسها میتونید ازکودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید، مثل انواع کودهایnpk12،۱۲،۳۶،یا ۳،۱۱،۳۸یا۵،۱۰،۴۰ این کودها رو میتونید در زمان رشد از اوایل بهار تا اواخر تابستان ماهی یک بار به اندازه یک گرم در یک لیتر اب برای انواع کاکتوسها وگیاهان گوشتی استفاده کنید ،ولی تنها با کوددهی گیاهان رشد بهتر ی نخواهند داشت باید حتما از نور کافی،خاک مناسب،دمای مناسب،تهویه مناسب،گلدان مناسب هم برخوردار باشند تا رشد ایدال وبهتری داشته باشند، ازکود بیوبیست طلایی هم میتونید هر شش ماه یک بار در زمان رشد گیاهانتون استفاده کنید مقدار مصرفش یک سی سی در یک لیتر اب هستش.

    5. POOYA.S گفته:

      سلام
      بنده چند تا سوال داشتم:
      ۱_فرق اپونتیا روبوستا و فیکوس ایندیکا چی هست؟
      ۲_من یه بار یه اپونتیا براتون فرستادم گفتید اسمش اپونتیا سیلوِر هست؛میخواستم ببینم اسم علمیش چیه،چون تو اینترنت انگلیسی نوشتم opuntia silver ، عکس اپونتیا روبوستا سیلور رو آورد؛درحالی که اپونتیای من کلا با گونه روبوستا فرق داره؛اینم عکسش:
      http://uupload.ir/files/juhu_16016546625921642154729.jpg
      .
      http://uupload.ir/files/f9d4_1601654744517326282307.jpg
      بعد جالبه؛همین اپونتیا ها میوه دادن هنوز میوه هاش نرسیده
      با این وضع فکر کنم اگر برسه به دردی هم نمیخوره.
      ۳_اسم این اپونتیا های بنده چی هست؟
      شماره یک:http://uupload.ir/files/c61s_20201002_182625.jpg
      شماره دو:http://uupload.ir/files/4ll0_20201002_182843.jpg
      شماره سه:http://uupload.ir/files/fpm2_20201002_183528.jpg و http://uupload.ir/files/3swq_20201002_183538.jpg
      تشکر از شما بزرگواران.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، در مورد اسم اپونتیاها اطلاع دقیقی ندارم برای کسب اطلاعات بیشتر روی مرورگرتون سرچ کنید. کلا اسمها از نظر اروئل، نوع واندازه تیغها ورنگ گیاه وشکل وفرم گیاه متفاوت هست.

    6. Fatemeh? گفته:

      سلام و عرض ادب . گلدون اپونتیای من اول در حیاط و در تابش مستقیم خورشید بود.الان آوردمش داخل خانه پشت پنجره.و گلدون رو هم عوض کردم و خاک گلدون قبلی +خاک کاکتوس رو در گلدون جدید ریختم.الان همچنان رشد داره اما ساخت های جدید فقط رشد طولی دارند و پهن نمیشن.در قسمت پایینی هر شاخه قدیمی تر هم یه لایه سفید رنگ گرفته و شاخه های جدید کمی رنگ تیره تر دارند .نمیدونم این علائم طبیعی هست یا نه.میشه وضعیت کاکتوسم رو بررسی کنین..??
      http://uupload.ir/view/rbbq_۲۰۲۰۰۹۲۰_۱۶۳۹۵۵.mp4/
      در ضمن آبیاری منظم هم نداره.برای شرایط نگهداریش هم راهنمایی کنین.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، کمبود نور باعث باریک رشد کردن پدها میشه میتونید بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید لکه های سفید بیماری ویروسی هست که متاسفانه درمانی نداره ولی در رشد گیاه تاثیری ندارند فقط ظاهر گیاه رو نازیبا میکنند،ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید وگیاه رو در محیطی که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید.

    7. فاطمه گفته:

      سلام و عرض ادب
      من دو تا کاکتوس اپونتیا رو حدود ٣ .۴ ماه پیش که داخل یه گلدون کوچیک بود و روی هر کدوم هم ٣ تا شاخه نسبتا بالغ بود رو از روی حیاط(با نور نسبتا مستقیم و در اب و هوای گرم و خشک)اوردم داخل خانه.چون گلدون های دیگه حالت پیر و پژمرده گرفته بودند.داخل خانه پس از گذشت این ۴ ماه ۴ تا شاخه دیگه دراورده و روی دوتا از اون ها هم دوتا روی هم در اومده)یعنی هنوز شاخه های پایینی حتی پهن هم نشدند ولی باز رو اونها جوانه دراومده)میخواستم بدونم دلیل ذخیم نشدن اونجا چیه؟ ایا کمبود نور داره ؟ باید تو نور زیاد باشه؟ و اینکه چند روز ١ بار بهش اب بدم ?ممنون

    8. آصف گفته:

      سلام و عرض ادب ممنونم از سایت بسیار عالیتون انشالله بازارتون پررونق و رزق تون پربرکت گلخونتون آباد و همیشه سبز و پر محصول . بیزحمت لطف میفرمایید این لک ها روی چندقسمت از این تیغ سگی چی هست و بیزحمت راه درمانی اگه داره بفرمایید و آیا امکان سرایت به گلهای دیگه هم هست . در ضمن شرایط نگه داریش : داخل منزل با تهویه مناسب بدور از باد کولر البته زیر نور مصنوعی میباشد .
      http://uupload.ir/files/3u2y_۲۰۲۰۰۹۰۹_۲۳۴۷۵۶.jpg

      http://uupload.ir/files/2nrb_۲۰۲۰۰۹۰۹_۲۳۵۱۲۱.jpg

      http://uupload.ir/files/bpk_۲۰۲۰۰۹۰۹_۲۳۴۶۳۴.jpg
      سپاسگذارم ار وقتی که میذارید .

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون از شما هچنین، لکه ها رو چند روزی تحت نظر داشته باشید،اگر گسترش داشتند شاخه ای رو که لکه داره رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید،وگیاه رو با محلول قارچ کش دو بار بافاصله یک هفته ابیاری وسمپاشی کنید.

    9. Ali گفته:

      با عرض سلام و خسته نباشید

      من این نوع اپونتیا رو دارم که بعد از جوونه زنی جوونه های بالایی که کمی بزرگ شدن، چروک میشن و از بین میرن
      دفه پیش یکی از جوونه هایی که ۵۰ درصد خراب شده بود رو قطع کردم

      الان تویه عکس دومی قسمت باا بین دوتا جوونه دوباره چروک شده

      خاک مخصوص کاکتوس داره و آبیاری منظم
      تا جایی ک من فهمیدم با نور کم بیشتر سازگاره برا همین اوردمش اتاق

      http://uupload.ir/files/t007_20200904_121211.jpg
      http://uupload.ir/files/qofr_20200904_121219.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، کمبود نور باعث این مشکل میشه،کلا کاکتوسها به نور زیادی احتیاج دارند گیاهتون رشد علفی داره ،میتونید بمرور زمان به محیط پرنور وفیلترشده انتقال بدید.

    10. کیانا محمدی گفته:

      سلام یکی از دوستان من گیاه اپونتیا داره و متاسفانه یک ماه به علت مشکلی خانه نبوده و گیاه در خانه بوده و الان چروک شده بدنش و یه سر ی لکه های سفید ایجاد شده و اینکه یه بخشایی که روی بدنه اصلی به صورت علفی رشد کرده بود کاملا سفید شده

    11. POOYA.S گفته:

      سلام
      ممنون?
      بله مجتبی جان من هم خیلی چیز ها یاد گرفتم??
      فقط من یه چن وقته که یه چیز سیاه خیلی کوچولو مثل خرخاکی اومده رو کاکتوسام که
      همزمان با تشریف آوردنش یه چیز دیگه قارچ مانند سیاه میاد از داخل کاکتوس رو خورده خورده میکنه و از بین میبره..
      قارچ کش مانکوزب که زدم ولی خب اولا جواب نداد دوما میخوام بدونم اسم آفتش چیه.
      http://uupload.ir/files/as9i_20200821_152016.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بیشتر شبیه کپک زدگی هست ابتدا باید تمام قسمتهای الوده رو کات کنید بعد با محلول قا چ کش گیاه رو سمپاشی وابیاری کنید.

    12. سید مجتبی گفته:

      ما یه اپونتیای بزرگ داریم که یک بار میوه داده ولی الان چند ساله گل هم نداده
      چه کار کنیم که میوه بده؟

    13. POOYA.S گفته:

      سلام
      صادقانه میگم که ممنونم???????
      بنده در آینده نزدیک میخوام یه گلخونه یزنم به مساحت ۱ کیلومتر مربع….
      به جرئت میتونم بگم که ۸۰ درصد کارم با کمک سایت شما شما راه افتاد.
      چون الان ۱۳ سالم هست و در آینده میخوام فوق دکترای
      کشاورزی بگیرم و تا الان کلیییی چیز یاد گرفتم و همشو مدیون سایتتونم.
      در ضمن اون اچینو پسیسه که کمبود نور داشت(برای بنده نبود)اچینو پسیس اسپاچیانا بود؟؟؟
      اطلس کاکتوستون هم خیلی کمک کرد.
      مخصوصا اونجای که آریوکارپوس کاتسچوبیا نوس الفنتادنسیدنس؛اسلد کاوسکی؛البایفلورس و ….بود.
      تشکر???

    14. mina گفته:

      سلام وقت بخیر
      بنده میخواهم کاکتوس کشت کنم در زمین کشاورزی ( اپونتیا و دراگون فروت) میخواستم بدونم فاصله بین ردیفهایی که بذر میکارم و فاصله بین هر بذر از یکدیگر چگونه باشد؟ و خاک شنی و سنگی بستر بیابان ایا مناسب این کار هست یا نه؟ و اینکه چگونه به صورت مسقیم بذر را داخل خاک مزرعه کشت کنیم؟ و کاشت از طریق بذر چه مدت طول میکشه به میوه دهی برسیم؟ نحوه ابیاری و کوددهی و قارچ کشی در زمین کشاورزی از ابتدای کاشت به چه صورت باید انجام شود ؟
      سپاس از راهنمایی

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، داخل زمین زمانی میتونید کشت کنید که بتونید دما ورطوبت ونور کافی برای جوانه ها فراهم کنید که کاربسیار مشکلی هست مگر اینکه گلخونه مجهزی داشته باشید، من بهتون پیشنهاد میکنم ابتداداخل بسترهایی که قابل انتقال وجابجایی باشند بکارید بعد ازاینکه جوانه ها بزرگ شدند میتونید داخل زمین انتقال بدید. بزرگ شدن جوانه ها بستگی به شرایط نگهداری داره ازابتدای کشت تا گلدهی حدود ۳الی ۵ سال زمان میبره.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، عکس اول سمت چپ اچینو پسیس هست کمبود نور باعث رشد طولی وعلفی گیاه شده،عکس دوم وسط اپونتیا روبوستا Opuntia Robusta هست،عکس سوم سمت راست هم اپونتیا روبوستا نقره ای Opuntia Robusta Silver هست.

    15. علی گفته:

      من یه اپونتیا قلمه زدم سه هفته هست ایا بزارم تو تراس تو افتاب خراب نمیشه؟ بعد زمستون سرد هست و برف میاد چی خراب میشه تو سرما۷ درجه زیر صفر؟

      • کارشناس 2 گفته:

        اگر نور فیلتر شده هست بله میتونید انتقال بدید در زمستان بهتر هست از یخ زدگی محافظت کنید.

    16. cactusesam گفته:

      سلام
      چندتایی اپومتیا تیغ سگی ساده و دفرمه دارم امروز با دقت و زیاد و حتی ذره بین روش قطرهایی مثل قطرهای آب ولی خیلی ریز و مثل شیره درختها کش اومد و تو قسمت پیچ و ما پیچش تار البته تارش بیشتر شبیهه تار عنکوته ولی لک و قرمزی و آتار کنه ندیدم عکس تقدیم میکنم انشالله قابل رویت باشه .
      http://uupload.ir/files/ubbv_15948347506028760177113326018716.jpg
      http://uupload.ir/files/a9ey_15948348792652783883273040356352.jpg
      http://uupload.ir/files/z3wt_15948349768867413648238163989836.jpg
      http://uupload.ir/files/or3n_15948350956381472919701573901732.jpg
      http://uupload.ir/files/2ga5_15948352592926151620831100579910.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بله قابل مشاهده هستند، زمانی که گیاه از خواب زمستانی بیدار میشه وشروع به رشد میکنه اب در اوندها جریان پیدا میکنه ومقداری از اضافی اب از اروئلها بیرون میزنه وطبیعی هست مشکلی نیست ،ولی برای اینکه حشرات جذب این شیره نشن میتوند با یک گوش پاکن تمام قطرات رو پاک کنید.

    17. ss گفته:

      اپونتیا بجای این که گوشاش خرگوشی بشه فقط دراز میشه, روب پدهاش هم ی لایه سفید افتاده بی حالم هست

      • کارشناس 1 گفته:

        شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    18. منا گفته:

      سلام ممنون از کمک هاتون. کاکتوس من حالش خوب بود.پد جدیدم دراروده. امروز صبح دیدم غش کرده. جاش ثابت بوده. آبیاریش قبلا هرهفته یکبار بوده. یکم روش چروک شده بود فکر کردم ابیاریش شاید کمه. هفته ای دوبار بهش اب دادم. حالا امروز دیدم غش کرده.از آبیاریشه؟ یا ممکنه افت زده باشه؟؟ دوباره خوب میشه؟؟ خیلی دوسش دارم

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون از شما شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • منا گفته:

          بیرون رو تراس نگهداری میکنم. خاکش روهم آبان سال قبل عوض کردم.قبلا دو هفته ای یکبار اب میدادم. از اردیبهشت هفته ای یکبار اب میدادم. دوهفته ای یک بار هم کود مایع مخصوص کاکتوس میدم بهش. از اول خرداد دور قسمتی که تیغ رشد میکنه یکم چروک بود فکر کردم شاید ابیاریم کمه. چون بیرونه خاکش زود خشک میشه . هفته ای دوبار ابیاری انجام دادم. تا دیروزم حالش خوب بود. امروز صبح دیدم این شکلی شده. http://uupload.ir/files/qwqw_۲۰۲۰۰۶۱۱_۱۰۴۳۱۸.jpg

          • کارشناس 2 گفته:

            بوسیله یک تکیه گاه گیاه روببندید تا عمود باشه، اپونتیاها نسبت به سایز کاکتوسها به اب زیادی احتیاج دارند هر زمان خاکش خشک شد ابیاری کنید. گلدان رو هر هفته نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه.

    19. علیرضا گفته:

      با عرض سلام خسته نباشید خدمتتون،
      من یه کاکتوس اپونتیا اواخر تابستون پارسال(سال۹۸) توی یه گلدون نسبتا بزرگ داخل حیاط خونمون کاشتم،
      اوایل رشتش زیاد نبود، زمستون هم تو حیاط موند و هیچ محافظی هم در برابر سرما و برف نداشت(برف میبارید روش)،بهار که شد، رشد فوق‌العاده ای کرد، کاکتوس ۱۵سانتی با دوتا برگ نسبتا جوان، تبدیل شد به یه کاکتوس ۴۵سانتی با کلی برگ و جوانه قشنگ، بدون هیچ مشکل و بیماری و پوسیدگی و رنگ پریدگی و… اما مشکلی که الان من دارم، اینه که هیچ شکوفه و گلی نکرده و اصلا انگار خبری از میوه نیس…?
      میخوام بدونم چرا؟
      به قول شما خواب زمستونی رو هم گذرونده،
      شرایط نگهداریش هم با توجه به اینکه هیچ مشکلی نداره و رشد فوق‌العاده ای کرده، خوبه…
      پس چرا هیچ شکوفه ای نکرده؟
      به جای شکوفه، تند تند داره جوونه میزنه و برگای بیشتری در میاره، جوونه هاش یکم که بزرگ میشن دوباره جوونه میزنن…

      پس میوه کِی میده؟

          • کارشناس 1 گفته:

            اپونتیاها بالای ۵سالگی بالغ میشن،هر پدهم برای بالغ شدن وگلدهی حداقل باید دوالی سه سال داشته باشه، بافرمایشات شما پدها تازه امسال رشد کردند وهنوز نابالغ هستند وبرای گلدهی باید حداقل دوسال صبر کنید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.