نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا : کاکتوس اپونتیا که در ایران به کاکتوس راکتی و یا کاکتوس زبان مادر شوهر نیز معروف است نام علمی کاکتوس زبان مادر شوهر opuntia می‌باشد یکی از کاکتوس‌های با مقاومت بالا است که در اکثر نقاط جهان دیده می‌شود. زیستگاه اصلی اپونتیاها آمریکای جنوبی می‌باشد.

دارای میوه‌های به رنگ قرمز و زرد می‌باشد که به‌عنوان میوه خوراکی در بازار به فروش می‌رسد. خود کاکتوس هم در بسیاری از کشورها خورده می‌شود و برای درمان بیماری‌های قندی و دیابت مفید است.

خواص میوه کاکتوس اپونتیا:
میوه کاکتوس اپونتیا دارای مواد فیبری است همچنین دارای آنتی اکسیدان ها می‌باشد دارای ویتامین E می‌باشد، در کاهش کلسترول خون مؤثر است همچنین میوه اپونتیا مقوی دستگاه گوارش بوده و خاصیت رونده داشته و باعث لینت مزاج می‌شود. مهم‌ترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با نظر پزشک مربوط مفید است.

 

نگهداری از کاکتوس اپونتیا:
نگهداری اپونتیا بسیار راحت‌تر از سایر کاکتوس‌ها می‌باشد. در مکانی با نور زیاد و آبیاری منظم نگهداری کنید، خاک مناسب کاکتوس زبان مادر شوهر خاک ماسه‌ای با زهکشی مناسب همراه با پیت ماس می‌باشد.

 

تکثیر کاکتوس راکتی یا اپونتیا:
تکثیر این گیاه به راحتی از طریق قلمه زدن امکان پذیر است. ابتدا راکت‌های بالغ را جدا کنید و اجازه بدهید محل جدا شده یکی دو روز بیرون در محل سایه مانده و خشک شود سپس در خاک مخصوص کاکتوس بکارید و تا یک هفته آبیاری نکنید تا راکت‌های اپونتیا ریشه دار شوند.

کاشت بذر کاکتوس اپونتیا:
بذرهای اپونتیا را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار دهید سپس در خاک مخلوط پیت ماس و ماسه بکارید و روی بذرها یک لایه خیلی کم پیت ماس بریزید در مکانی با نور ملایم و دمای بین ۲۵_۳۰ درجه با رطوبت بالای ۷۰ درصد قرار دهید. معمولاً بذرها از یک هفته شروع به سبز شدن می کنند.

 

چند نکته دیگر در مورد نگهداری و گل‌دار کردن کاکتوس اپونتیا:

کاشت پدهای اپونتیا:
١. حذف یکی از پدهای کاکتوس با چاقو تمیز و ضد عفونی شده از بالا که حداقل سن ان شش ماه باشد.

 

٢. چند برش با چاقو در قسمت بالای پد زیرین ایجاد کنید تا برای میوه دادن در سال بعد آماده شود. و پد بالایی که بریدید را به عنوان یک قلمه بکارید.
در آب و هوای گرم، برای جلوگیری از پوسیدگی کاشت پد را دو هفته بعد از برش انجام دهید و حتماً با قارچ‌کش محل برش رو ضد عفونی کنید.

 

٣. برای محافظت از عفونت‌های قارچی، شما می‌توانید یک مقدار از مخلوط بوردو مناسب برای باغداری با اضافه کردن ۳ قاشق غذاخوری از ان و ۱/۳ سولفات مس و ۱۰ قاشق غذاخوری آهک هیدراته خشک، را با ۴ لیتر آب مخلوط کنید و به گیاه بدهید که به میوه دهی در سال بعد کمک شایانی می‌کند.

۴.  قسمت بریده شده را در مخلوطی از ۱ قسمت شن و ماسه و ۱ قسمت خاک باغچه بکارید. پد گلابی خاردار نیاز به رطوبت دارد و آنها را قادر به جوانه زدن ریشه می‌کند. اگر شما آب زیادی به قلمه بدید ممکن است فاسد شود.

 

۵. به قلمه بعد از یک ماه که ریشه تشکیل شد، و به خودی خود
ایستاد بار دیگر آب می‌دهیم تا زمانی که خاک خشک شود و مجدد آب می‌دهیم.

 

برداشت میوه اپونتیا:
دقت کنید برای جدا سازی میوه حتما باید پد خوراکی (برگ اپونتیا که میوه دارد ) زمانی که آنها کم اسید هستند قطع شود یعنی از ساعت حدود ١٠ صبح تا ۵ بعدازظهر . یک اپونتیا کامل ممکن است به شش برداشت ۲۰ تا ۴۰ پد در هر سال برسد.

 

پد بالغ ممکن است تا ۳۰ شکوفه بدهد و پدهای جوان ٨ تا ١۶ شکوفه .
پیچ و تاب و میوه نشانه رسیده شدن میوه است و حاوی حداکثر میزان قند. Glochids خوشه قرمز یا زرد از مهره های کوچک خاردار است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به پد، از کشیدن میوه با دست خودداری کنید و سعی کنید ان را با کاتر قطع کنید .

 

کود؛
کود متعادل به صورت ماهانه در طول بهار و تابستان کود اپونتیا شامل مقدار مساوی وزن نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. کود ١٨/١٨/١٨ عالیست.

 

اگر می خواهید برگهای اپونتیا بزرگ شود کود نیتروژن بالا بدهید .
با یک کودی که شامل نیتروژن است شما می توانید اپونتیا خود را به تولید گل و میوه های خوراکی تشویق کنید .کود مخصوص گلدهی باید به صورت ماهانه در زمستان هنگامی که گیاهان خفته است داده شود در غیر اینصورت اپونتیا شما دیر به میوه دهی میرسد.

 

آشنایی با تعدادی از واریته های کاکتوس اپونتیا همراه با عکس و اسم:

کاکتوس زبان مادر شوهر
OPUNTIA MICRODASYS V. PALLIDA

 

اپونتیا تیغ سگی
OPUNTIA TUNICATA

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

اپونتیا بنفش
Opuntia violacea

 

اپونتیا راکتی
Opuntia brasiliensis

 

کاکتوس پهن
OPUNTIA ACICULATA

 

کاکتوس میوه
Opuntia clavata

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    437 دیدگاه برای “نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

    1. مقدم گفته:

      سلام وقتتون بخیر. من هفته پیش این اپونیتا رو خریدم چند روزه که اون قسمت کوچیکِ بالاش خم شده بعد چندتا لکه‌ سفید هم رو اون قسمت و یک قسمت دیگه از کاکتوس هست. میخواستم ببینم مشکل خاصی داره یا نه؟

      ببخشید یک سوال دیگه هم دارم اینکه اسم این گیاه چیه و آیا شرایط نگهداریش مثل بقیه کاکتوس‌هاست؟
      https://s4.uupload.ir/files/20210710_200139_zjt6.jpg
      پیشاپیش ممنون از پاسخگوییتون

      • کارشناس 1 گفته:

        درود،استاپلیا ستاره ای هست بله شرایط نگهداریش مثل سایر کاکتوسهاست ولی نسبت به سایر کاکتوسها اب بیشتری نیاز داره سطح خاک هر زمان سه سانت خشک شد ابیاری کنید. اپونتیا شپشک ارد الود داره از سایر گیاهانتون جدا نگهداری کنید وتهویه محیط رو بالا ببرید تمام نقاط سفید وپنبه ای رو حذف فیزیکی کنید وگیاه رو دو بار بافاصله یک هفته با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید در طی این دو هفته هر روز گیاه رو تحت نظر داشته باشید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

        • مقدم گفته:

          الان برای حذف فیزیکی از قلمو و گوش‌پاکن آغشته به الکل استفاده کردم ولی نشد این قسمتای سفید اصلا نرم و پنبه‌ای نیستن؛ با خلال‌دندون تلاش کردم جداشون کنم به سختی ی قسمتاییش جدا شد حالت ی پوسته سفت داشت و وقتی جداشون کردم انگار خود کاکتوس زخمی شد. تو عکس وسط اون طرفشم انگار داره اینجوری میشه ولی کمرنگ‌تره

          • کارشناس 1 گفته:

            قسمتهای سفید وپنبه ای شپشک ارد الود هستند قسمتهای سفیدی که روی تنه گیاه وجود داره اثار خسارت شپشکها هستش، یکی از اروئلها جدا شده مشکلی نیست سعی کنید تمام قسمتهای سفید وپنبه ای رو ازروی گیاه جدا کنید چون اون قسمتهای سفید وپنبه ای داخلشون تخم افت هست، میتونید با یک پنس هم از روی گیاه جداشون کنید بعد از اتمام کار گیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی کنید وگیاه رو هر روز تحت نظر داشته باشد مورد مشکوکی بود زودحذف کنید.

            • مقدم گفته:

              آخه هیچ قسمت نرم و پنبه‌ای وجود نداره همشون جزو گیاه و سفتن. ببخشید من تاحالا از حشره‌کش استفاده نکردم میشه بگین چه نوعی رو باید تهیه کنم و چجوری سمپاشی و آبیاری بکنمش؟

              • کارشناس 1 گفته:

                روی عکس اول وسوم کاملا مشخص هستند، قسمتهای سفید ارد مانند، میتونید از فروشگاه لوازم کشاورزی سم رو تهیه کنید، از سم حشره کش دلتامترین میتونید استفاده کنید، مقدار مصرف یک سی سی دریک لیتراب. بصورت سمپاشی روی گیاه وابیاری خاک میتونید استفاده کنید.

    2. golsa گفته:

      من کاکتوسم رو گذاشتم جلو نور مستقیم بعد یک هفته همه پد هاش ب پایین خم شد ولی بعد یکسال پد جدید رشد کرد الان نمیدونم ازبین رفته یا نه

      • کارشناس 2 گفته:

        پد مادری سالم هست، پدهای فرعی رو میتونید جدا کنید ومجدد ریشه دار کنید.

    3. محمدمهدی گفته:

      میشه به عنوان هرس ، غنچه های اپونتیا رو همون اول که کوچیکن بکّنم تا نیروی گیاه رو هدر نده ؟
      قسمت سبز غنچه که همرنگ کاکتوسه ، اگه بزارمش تو خاک ریشه میزنه ؟

      • کارشناس 2 گفته:

        برای تقویت گیاه میشه این کار رو انجام داد، در این مورد اطلاعی ندارم فکر نکنم ریشه بزنه میتونید امتحان کنید.

    4. محمدمهدی گفته:

      ببخشید این چه گلیه ؟
      چجوری میتونم تکثیرش کنم ؟ برگاش ریشه میزنن ؟
      چه کار کنم اون گلایی که داده تبدیل به میوه بشه ؟

      • کارشناس 2 گفته:

        گل ناز هست، با قلمه ساقه تکثیر میشه بابرگ نه، میوه که نمیده بذر میده میتونید بصورت دستی گردافشانی کنید معمولا خود گردافشان هست وخودش بذر میده.

    5. محمدمهدی گفته:

      اگه یه کاکتوس ( مثلا اپونتیا ) هر چی جوانه‌ی جدید میخواد دربیاره رو بِکَنم ، آخر سر چی میشه ؟
      منظورم اینه که اینقدر حوانه در بیاره و من جدا کنم تا آرئول هاش تموم بشن .

      • کارشناس 2 گفته:

        اگر روی اپونتیا پیوند زدید باید تمام جوانه هایی رو که رشد میکنند جدا کنید یا اروئلها رو کور کنید تا نیروی گیاه صرف پیوندک بشه، در غیر این صورت پیوندک از بین میره یا خودش ریشه میزنه.

        • محمدمهدی گفته:

          حالا اگه من این کار رو بکنم و از طرف دیگه هم ، پیوندک خودش از بین بره ، این اپونتیا که همه‌ی آرئول هاش کنده شده ، چی میشه ؟ چه جوری رشد میکنه ؟ مثلا چون فقط یه پد داره ، نیروی گیاه فقط صرف رشد اون یدونه پد میشه ؟ اینجوری میشه یه پد بزرگتر از معمول به دست آورد ؟

          • کارشناس 2 گفته:

            باید مراقب باشید تا پیوندک از بین نره اگر پیوندک از بین بره مجدد تنه جوش میزنه. از روی اروئلهای کور شده هم مجدد جوانه میزنه، این موضوع برای اپونتیاها واچینو پسیسها صدق میکنه.

      • کارشناس 2 گفته:

        ممنون از شما، بعضی وقتها در اپونتیاها این مشکل بوجود میاد وگیاه مادری مواد غذایی به پدها نمیرسونه وپد چروک میشه میتونید اون پد رو جدا کنید وقلمه بگیرید ومجدد ریشه دار کنید.

      • محمدمهدی گفته:

        یه کاکتوس دیگه هم دارم مثل این یه پدش چرک شده ، اما اون پد امسال یه جوانه رو بزرگ کرده . پدی که بهش الان وصله ، سرحاله ، اما خودش چرک .

        • کارشناس 2 گفته:

          از ظاهر چروک شده واوندش سالم هست میتونید موقع تعویض گلدان قسمت چروک شده رو داخل خاک بگذارید.

          • محمدمهدی گفته:

            پدش بالاس . به خاک نمیرسه . جزئ بالاترین پد ها بوده . ولی امسال یه پد دیگه هم از روش در اومده .
            قسمت های چوبی کاکتوس هم ریشه میزنن؟

    6. محمدمهدی گفته:

      من یه نظریه دارم . من فکر میکنم که اگه گلدون کاکتوس کوچیک بشه و دیگه کاکتوس نتونه زیاد رشد کنه ، به فکر گل دادن میکنه تا شاید بتونه میوه بده . اما اگه ریشه ها جای زیادی داشته باشن ، کاکتوس کلی جوانه‌ی جدید میزنه و کلی بزرگ میشه ولی گل نمیده . به نطر شما درسته ؟
      من خودم دوتا کاکتوس تقریبا هم اندازه داشتم . گلدون یکی رو عوض کردم و الان داره ۲۰ تا جوانه‌ی جدید در میاره . اما اون یکی که عوض نکردم ، فقط ۴ تا جوانه‌ی جدید در آورده ولی یدونه غنچه هم داره .

      • کارشناس 2 گفته:

        بله گلدون کاکتوسها باید کوچک باشه ،این نظریه درست هست ولی سن گیاه هم در این موضوع نقش داره. یعنی کاکتوسی رو که بالای سی سالگی بالغ میشه با این روش نمیشه گلدار کرد.

    7. امیر گفته:

      سلام اینه اپونتیا بنفش
      اینجوری لاغر میشه.
      یه سوال دیگه داشتم
      تابستان پارسال هم اکثر کاکتوس ها تا یه جایی رشد کردن بعد رشدشون متوقف شد دلیلش چی بوده؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ریشه های گیاهتون مشکل داره گلدانش هم کوچک هست احتمالش هست که ریشه ها متراکم شده باشند، بهتر هست گلدانش رو یک سایز بزرگتر کنید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید دما ونور زیاد باشه گیاه بصورت موقتی به خواب میره ورشدش متوقف میشه.

        • محمدمهدی گفته:

          منظورم اینه که به جای اینکه کاکتوس رو ایستاده و عمودی داخل خاک بذارن ، افقی گذاشتن تا ریشه بزنه ؟
          آخه توی یکی از مقالاتتون که اسمش قلمه زدن کاکتوس به روشی دیگر هست ، گفته که میشه کاکتوس رو افقی یا حتی خوابیده هم بذاری تا ریشه بزنه .کاکتوسای من خیلی بزرگن ، ولی هیچ کدوم اینطوری پایینش به این پهنی نیست . یعنی هرجا که من از این کاکتوسای اپونتیا میبینم که خیلی بزرگ نیستن ولی پایینشون به دو طرف گلدون رسیده ، یعنی طرف دراز قلمه رو تو خاک گذاشتن ؟

          • کارشناس 2 گفته:

            نه این نوع اپونتیا مدلش به این صورت گرد هست ولی میشه بصورت افقی هم قلمه زد. یعنی بصورت خوابیده روی خاک گذاشت تا ریشه دار بشه.

    8. امیر گفته:

      سلام
      من یه مدل از اپونتیا رو دارم اسمشو نمیدونم یه اپونتیا تپل تر نسبت به بقیه گونه ها نورش هم خوب باشه بنفش میشه و تیغ هم نداره تعداد کمی در هر پد خال مانند داره.
      توی پشت بوم جلوی نور مستقیم نگه میدارم گلدانش هم سفالیه خام هست بعد لاغر و چروک شده آب معمولا هفته ای یکبار برای همه کاکتوسا میدم اینو جدیدا دوبار در هفته میدم ولی باز چروکه در حال رشد هست.
      علت لاغر و چروک شدن چی هست؟
      ممنون

    9. محمدمهدی گفته:

      سلام
      چند تا سوال داشتم.
      کاکتوس سمت راستی یه بار پارسال گل داده . امسالم دو سه تا از جوونه هاش انگار شبیه همون قسمتی هستن که پارسال روش گل داد . عکسشون رو روی نظر قبلیم فرستادم . اما سمت چپی که از همه بزرگتره ، گلی تا حالا نداده .
      سمت چپی امسال ۴۰ تا جوونه داره در میاره . با این تعداد جوونه تقریبا حدس میزنید چند برابر میشه ؟ و چند سال دیگه میتونه میوه بده ؟
      گلدون وسطی رو تازه عوض کردم . اون یکیا هر کدوم رو کی عوض کنم ؟
      در ضمن توی نظر قبلیم گفتم ۱۲ تا ۱۳ ساعت آفتاب میگیره . ولی ۱۲ ساعت زیاد گفتم . تقریبا ۸تا ۱۰ ساعتش آفتاب درست حسابیه .
      چند سال این کاکتوسام عمر میکنن ؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، گلدانشون فعلا اندازه هست بزرگ هست که کوچک نیست تا دوسال هم نیازی نیست گلدانشون رو عوض کنید برای تقویتشون ماهی یک بار با کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید، شرایط نگهداریشون ایدال باشه به گل میشینند. زمستان حتما باید در دمای ۵الی ۱۰ درجه نگهداری بشن تا بهار به گل بشینند، عمرشون بستگی به شرایط نگهداری داره از ۱۵ الی ۱۰۰ سال عمر میکنند.

    10. محمدمهدی گفته:

      من یه کاکتوس اپونتیا دارم که حدود ۲۰ تا جوونه جدید داره در میاره . دو سه تا از این جوونه‌ها فک میکنم جوونه نیست و قراره تبدیل به گل بشه . میشه بگید چجوری به گرده افشانیشون کمک کنم ؟ فصل گل و غنچه‌ی درخت ها هم تموم شد و دیگه زنبور نیست . لطفا یه روشرتضمینی بگید تا صد در صد امسال دیگه بتونم یه میوشو بخورم .
      مقاومت و کلفتی کاکتوس مناسبه
      از اول بهار گذاشتم بالای پشت بوم ‌.
      اونجا روزانه ۱۲ تا ۱۳ ساعت آفتاب میگیره
      گلدونش بزرگ نیست اما خیلی کوچیک هم نیست
      حدود یک ماه پیش مقدار یه مشت کود شیمیایی سفید رو در دو مرحله بهش دادم که فک کنم به خاطر اون اینهمه جوونه داشته .
      کود حیوانی (گاوی یا شاید گوسفندیه) سطح خاکش رو پوشونده .
      عکسش هم فرستادم . ببینید واقعا اینا قراره گل بشن ؟ چند روز دیگه گل میشن ؟ پارسال همین کاکتوس یه گل داد که این شکلی بود .

      • کارشناس 1 گفته:

        بله غنچه هستند برای گرد افشانی باید یک گیاه دیگری هم داشته باشید که از یک گیاه مادری نباشند وهمزمان گل بدن وبتونید گرد افشانی کنید، با یک قلمو میتونید خودتون هم گردافشانی کنید، گرده های یک گل رو بردارید وروی قسمت کلاله گل گیاه دیگری بزنید با این روش گرد افشانی انجام میشه چند بار باید این کار رو تکرار کنید. حدود یک ماه زمان میبره تا گل باز بشه. برای کاکتوسها یا ازکودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید یا از کود گاوی کاملا پوسیده شده، کود شیمیایی که استفاده کردید اوره بوده که برای کاکتوسها زیاد مناسب نیست البته اپونتیاها چون نسبت به سایر کاکتوسها به اب بیشتری نیاز دارند یک بار استفاده مشکلی بوجود نمیاره.

        • محمدمهدی گفته:

          فقط همون یدونه داره گل میده ‌ . اون یکیا هم بعدا گل بدن ، بازم همشون رو از یه کاکتوس تکثیر کردم . دقیق یادم نیست اما اصلا فکر کنم کاکتوس سمت چپی ، مادر اون دوتای دیگه باشه . همه رو هم از طریق قلمه زیاد کردم .
          ما توی حیاتمون یه درخت سیب داریم . هیچ کدوم از همسایه‌ها هم درخت سیب ندارن ‌ پس چجوری هر سال این درخت گرده افشانی میکنه سیب میده ؟

          • کارشناس 1 گفته:

            اگر همشون از یک گیاه مادری باشند نمیتونید گرد افشانی کنید گرد افشانی هم بشه بذری تولید نمیشه، باروری درخت سیب با کاکتوسها کاملا متفاوت هست، درختان میوه بعضیهاشون معمولا تک پایه هستند وگرده ی خود گلها گل رو بارور میکنند.

    11. محمدمهدی گفته:

      میشه بگید کود مناسب کاکتوس ، و اینکه پتاس و ازت و از اینجور چیزا چین ؟ و هر کدوم رو از چه چیزی (خاکستر ، پوست میوه ، برگ خشک ، برگ تازه ، برگ کاج …) میشه بدست آورد ؟

    12. محمدمهدی گفته:

      ۱ _ آیا کاکتوس خیاری هم میتونه پابه پای کاکتوس اپونتیا به نور زیاد عادت کنه ؟

      ۲_ برای انتقال کاکتوس اپونتیا از جایی که روزانه حداقل ۳ساعت آفتاب مستقیم داره ، به جایی که حدود دوازده ساعت آفتاب داره ، چند روز باید زمان صرف بشه ؟ یعنی بادچه سرعتی باید آفتابشو زیاد کنم ؟
      ۳ _ من یه قلمه کاکتوس اپونتیا از اونا که تیغاش خیلی زیادن بدست آوردم . این قلمه مدت زیادی مونده و الان واسه‌ی تو خاک گذاشتن مناسبه . واسه‌ی پیوند زدن هم خوبه ؟ یا اینکه واسه پیوند باید تازه باشه ؟ الان پیوندش بزنم روی اون یکی اپونتیا ؟ یا بذارم ریشه بزنه تا سال بعد شاخه‌هایی که در میاره رو قلمه بزنم ؟ فقط هم همین رو دارم ‌ نباید خراب بشه .

      • کارشناس 1 گفته:

        اکثریت کاکتوسها رو میتونید به نور مستقیم عادت بدید این کار رو میتوید اوایل بهاروصبح که هوا خنک هست شروع کنید. نیازی به چند روز نیست ازهمون ابتدا که گیاه رو به نور مستقیم منتقل کردید بمرور زمان عادت میکنه،فقط هوا باید خنک باشه واوایل صبح یا شب انتقال رو انجام بدید. میتونید قسمت بریده شده رو که خشک شده با چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وپیوند بزنید.

        • محمدمهدی گفته:

          آخه نور کمی نیست که . کاکتوس توپی من به خاطر نصف این نور ، یه طرفش کلا خشک شد ‌. الان بعد چند سال هنوزم درست نشده . هر کاکتوسی نمیتونه تو این نور باشه . من اپونتیا رو امتحان کردم و این محیط براش خیلی خوب بود‌. الانم یه کاکتوس خیاری دارم که حدود ۳۰ سانت قد داره . میخوام بذارم جلوی آفتاب شدید تا کلفت رشد کنه . چون این کاکتوس وقتی لزرگ میشه نازک میشه و نمیتونه خودشو نگه داره . منم جایی ندارم که بخوام ببندمش . پس باید از اول کلفت بار بیاد . نور مستقیم عادت داره . اما نوری که میخوام عادتش بدم بالای ۱۲ ساعت توی فصل رشدش آفتاب داره . اگه اپونتیا اونجا رشد میکنه ، اینم میتونه ؟

    13. مینا گفته:

      سلام من یه اپونتیا دارم که الان ۲ ساله خریدم سال اول ۲ تا پد اضافه شد بهش امسال هم ۳ تا اضافه شده به تازگی، میخواستم ببینم چکار کنم میوه بده من از کود ۱۲٫۱۲٫۳۶ تو فصل رشدش استفاده کردم و اینکه تو گلدون و بالکن جنوبی گذاشتم چکار باید انجام بدم تا میوه بده؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، برای میوه دهی گیاه باید بالغ باشه وهر پد حدودهفت ماه ویا بیشتر عمر داشته باشند. اپونتیا ها بالای هفت سالگی بالغ میشند.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، در این مورد اطلاعی ندارم، برای کاکتوسها کودمناسب کودهایی هستند که پتاس بیشتری از ازت دارند مثل ۳،۱۱،۳۸

          • کارشناس 1 گفته:

            ۲۰ روز زمان کمی هست در این فصل زمان میبره تا قلمه ریشه داربشه احتمالش هست که سه ماه طول بکشه بایدصبور باشید، بهترین زمان برای قلمه زنی بهار هست که در عرض یک ماه قلمه ها ریشه دار میشند.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.