نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا : کاکتوس اپونتیا که در ایران به کاکتوس راکتی و یا کاکتوس زبان مادر شوهر نیز معروف است نام علمی کاکتوس زبان مادر شوهر opuntia می‌باشد یکی از کاکتوس‌های با مقاومت بالا است که در اکثر نقاط جهان دیده می‌شود. زیستگاه اصلی اپونتیاها آمریکای جنوبی می‌باشد.

دارای میوه‌های به رنگ قرمز و زرد می‌باشد که به‌عنوان میوه خوراکی در بازار به فروش می‌رسد. خود کاکتوس هم در بسیاری از کشورها خورده می‌شود و برای درمان بیماری‌های قندی و دیابت مفید است.

خواص میوه کاکتوس اپونتیا:
میوه کاکتوس اپونتیا دارای مواد فیبری است همچنین دارای آنتی اکسیدان ها می‌باشد دارای ویتامین E می‌باشد، در کاهش کلسترول خون مؤثر است همچنین میوه اپونتیا مقوی دستگاه گوارش بوده و خاصیت رونده داشته و باعث لینت مزاج می‌شود. مهم‌ترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با نظر پزشک مربوط مفید است.

 

نگهداری از کاکتوس اپونتیا:
نگهداری اپونتیا بسیار راحت‌تر از سایر کاکتوس‌ها می‌باشد. در مکانی با نور زیاد و آبیاری منظم نگهداری کنید، خاک مناسب کاکتوس زبان مادر شوهر خاک ماسه‌ای با زهکشی مناسب همراه با پیت ماس می‌باشد.

 

تکثیر کاکتوس راکتی یا اپونتیا:
تکثیر این گیاه به راحتی از طریق قلمه زدن امکان پذیر است. ابتدا راکت‌های بالغ را جدا کنید و اجازه بدهید محل جدا شده یکی دو روز بیرون در محل سایه مانده و خشک شود سپس در خاک مخصوص کاکتوس بکارید و تا یک هفته آبیاری نکنید تا راکت‌های اپونتیا ریشه دار شوند.

کاشت بذر کاکتوس اپونتیا:
بذرهای اپونتیا را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار دهید سپس در خاک مخلوط پیت ماس و ماسه بکارید و روی بذرها یک لایه خیلی کم پیت ماس بریزید در مکانی با نور ملایم و دمای بین ۲۵_۳۰ درجه با رطوبت بالای ۷۰ درصد قرار دهید. معمولاً بذرها از یک هفته شروع به سبز شدن می کنند.

 

چند نکته دیگر در مورد نگهداری و گل‌دار کردن کاکتوس اپونتیا:

کاشت پدهای اپونتیا:
١. حذف یکی از پدهای کاکتوس با چاقو تمیز و ضد عفونی شده از بالا که حداقل سن ان شش ماه باشد.

 

٢. چند برش با چاقو در قسمت بالای پد زیرین ایجاد کنید تا برای میوه دادن در سال بعد آماده شود. و پد بالایی که بریدید را به عنوان یک قلمه بکارید.
در آب و هوای گرم، برای جلوگیری از پوسیدگی کاشت پد را دو هفته بعد از برش انجام دهید و حتماً با قارچ‌کش محل برش رو ضد عفونی کنید.

 

٣. برای محافظت از عفونت‌های قارچی، شما می‌توانید یک مقدار از مخلوط بوردو مناسب برای باغداری با اضافه کردن ۳ قاشق غذاخوری از ان و ۱/۳ سولفات مس و ۱۰ قاشق غذاخوری آهک هیدراته خشک، را با ۴ لیتر آب مخلوط کنید و به گیاه بدهید که به میوه دهی در سال بعد کمک شایانی می‌کند.

۴.  قسمت بریده شده را در مخلوطی از ۱ قسمت شن و ماسه و ۱ قسمت خاک باغچه بکارید. پد گلابی خاردار نیاز به رطوبت دارد و آنها را قادر به جوانه زدن ریشه می‌کند. اگر شما آب زیادی به قلمه بدید ممکن است فاسد شود.

 

۵. به قلمه بعد از یک ماه که ریشه تشکیل شد، و به خودی خود
ایستاد بار دیگر آب می‌دهیم تا زمانی که خاک خشک شود و مجدد آب می‌دهیم.

 

برداشت میوه اپونتیا:
دقت کنید برای جدا سازی میوه حتما باید پد خوراکی (برگ اپونتیا که میوه دارد ) زمانی که آنها کم اسید هستند قطع شود یعنی از ساعت حدود ١٠ صبح تا ۵ بعدازظهر . یک اپونتیا کامل ممکن است به شش برداشت ۲۰ تا ۴۰ پد در هر سال برسد.

 

پد بالغ ممکن است تا ۳۰ شکوفه بدهد و پدهای جوان ٨ تا ١۶ شکوفه .
پیچ و تاب و میوه نشانه رسیده شدن میوه است و حاوی حداکثر میزان قند. Glochids خوشه قرمز یا زرد از مهره های کوچک خاردار است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به پد، از کشیدن میوه با دست خودداری کنید و سعی کنید ان را با کاتر قطع کنید .

 

کود؛
کود متعادل به صورت ماهانه در طول بهار و تابستان کود اپونتیا شامل مقدار مساوی وزن نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. کود ١٨/١٨/١٨ عالیست.

 

اگر می خواهید برگهای اپونتیا بزرگ شود کود نیتروژن بالا بدهید .
با یک کودی که شامل نیتروژن است شما می توانید اپونتیا خود را به تولید گل و میوه های خوراکی تشویق کنید .کود مخصوص گلدهی باید به صورت ماهانه در زمستان هنگامی که گیاهان خفته است داده شود در غیر اینصورت اپونتیا شما دیر به میوه دهی میرسد.

 

آشنایی با تعدادی از واریته های کاکتوس اپونتیا همراه با عکس و اسم:

کاکتوس زبان مادر شوهر
OPUNTIA MICRODASYS V. PALLIDA

 

اپونتیا تیغ سگی
OPUNTIA TUNICATA

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

اپونتیا بنفش
Opuntia violacea

 

اپونتیا راکتی
Opuntia brasiliensis

 

کاکتوس پهن
OPUNTIA ACICULATA

 

کاکتوس میوه
Opuntia clavata

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    437 دیدگاه برای “نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، اپونتیا انجیر تیغی هست، گلدهی معمولا هر پد باید سه ساله باشه وشرایط نگهداری ایدالی داشته باشه که به گل بشینه.

    1. چیکو گفته:

      سلام ایا میوه ی همه‌ی ارقام اپونتیا قابل خوردن هستن یا فقط میوه همین یک مدل اپونتیا راکتی قابل خوردن هست ؟؟؟؟؟؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، میوه همشون خوراکی هست ولی این نوع میوه بیشتری تولید میکنه برای همین بیشتر پرورش داده میشه.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بیماری قارچی میتونه باشه اون پد رو دور بندازید وگیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری کنید.

    2. محمدمهدی گفته:

      سلام ببخشید چرا هرچی پرتغال میکارم ، سرشون قبل از اینکه از خاک بیاد بیرون ، سیاه میشه ؟
      رطوبتش زیاده یا مثلا عمق خاکش زیاده ؟ حدود دوسانت روش خاک میریزم . خاکش هم سعی میکنم نرم ماسه‌ای باشه تا راحت بیرون بیاد .
      کمنچتر از این بریزم ، جوانه ها از خاک بیرون میمونن . یدونه جوانه رو جوری کاشتم که نصفش بیرون مونده ، ظاهرا سالمه .

      https://s6.uupload.ir/files/img_۲۰۲۲۰۳۲۰_۱۴۳۸۰۹_u3gs.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، روی بذرها حدود یک سانت خاک بریزید دو سانت زیاد هست ونیروی جوانه برای از خاک بیرون اومدن از بین میره برای همین این مشکل بوجود میاد ودر محیط پرنور نگهداری کنید.

        • محمدمهدی گفته:

          آخه فقط یدونه نیست که .
          شاید بالای ۳۰ یا چهل تا جوانه‌ی پرتقال ، در شرایط مختلف ، کاشتم ‌ جلوی آفتاب کاشتم ، دراومده ولی نوکش همینطوری سوخته .
          توی نور فیلتر شده‌ی و در عمق های مختلف کاشتم ولی باز همین مشکل پیش میاد . توی دمای زمستون ، دمای اتاق حدود ۳۰ درجه و دمای ۲۰ درجه، هر چی پرتقال میکارم ، قبل از اینکه از دوسانت بیشتر بشه نوکش میسوزه .
          حتی بعضیا رو ، پوست روییشون رو کندم ، و بعضیارو هم با پوستش کاشتم .

            • محمدمهدی گفته:

              نصفش خاک باغچه‌ی خودمون ، که از چند ماه پیش جلوی آفتاب خشک کردم ریختم توی سطل در بسته . یه مقدار کمی هم خاک باغچه بسته بندی که خریدم . بقیش هم ماسه . البته تو گلدون های مختلف ، ممکنه فرق کنه . اما به طور کلی اینطوریه .
              ولی از خاک هم فکر نکنم باشه . چون بعیده خاک های من ویروسی باشن .
              اصلا نمیدونم مشکلشون چیه . هسته‌ی ازگیل هم پارسال دوتا کاشتم ، همینطوری در اومدن بعد نوکشون سوخت . شما گفتید احتمالا بذرش پوچ بوده . اما الان پرتقال خیلی کاشتم . همشون میسوزن . از ازگیل هم جوانشون نازکتره . یه چیز نازک یه ذره از خاک میزنه بیرون ، بعد دیگه بیشتر رشد نمیکه .

              • کارشناس 1 گفته:

                احتمالش هست که داخل خاک اهک باشه یا داخلش کود نپوسیده باشه؟ این موارد رو بررسی کنید برای کاشت انواع بذر میتونید از ترکیب پیت ماس وماسه شسته استفاده کنید احتمالش هم وجود داره که خاک فقیر باشه یا الوده باشه که این مشکل بوجود میاد.

                • محمدمهدی گفته:

                  داخل خاک همین باغچه ، تعداد زیادی از تخم میوه هایی که پاییز ریخته بودم ، جوانه زدن .
                  حتی عکس یکیشون رو براتون فرستادم گفتید هستش شبیه مرکبات هست .
                  اما اونایی که خودم میکارم اونطوری زنده نمیمونن .
                  خاکشون رو هم همینکه سطحش میخواد خشک بشه ، آب میدم .
                  زیر گلدان رو هم خیلی سوراخ کردم .زیر گلدان هم ماسه‌ی درشت الک شده ریختم تا آب راحت خارج بشه .

                  • کارشناس 1 گفته:

                    باید بررسی کنید ببینید مشکل کارتون کجاست، یا از خاک هست یا از دما ویا از ابیاری یا محیط نگهداری یا نور… چه شرایطی در باغچه فراهم هست که بخوبی جوانه میزنند ورشد میکنند ولی وقتی خودتون میکارید با مشکل روبرو میشید تمام جوانب رو باید بررسی کنید ومشکل رو برطرف کنید.

                  • محمدمهدی گفته:

                    ممنون از شما .
                    فعلا دوسه تا از اونایی که جلوی آفتاب مستقیم گذاشتم ،دارن در میان . یه کم از بقیه جوانه ها کلفت تر به نظر میان . امیدوارم خشک نشن .

    3. علیرضا گفته:

      سلام ببخشید سن گلدهی کاکتوس سیلندریکا و تیغ سگی چقدر است و اگر زحمتی نیست یه سوال دیگه تیغ سگی خود افشان یا باید گرده افشانی کنم ؟؟؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بستگی به شرایط نگهداری داره، حدود ۱۵ الی ۲۰ سالگی بالغ میشن، دقیق نمیدونم ولی احتمال میدم جفت پایه باشند ونیاز به گرد افشانی باشه.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، مبارکتون باشه خیلی زیباست، بله سالم وسرحال هست مشکلی بوجودد نمیاد فقط بمدت چند روز رطوبت محیط رو افزایش بدید چون گلدانش تازه عوض شده یا میتونید چند روزی کاور کنید.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بیماری ویروسی داره، ولی رشد میکنه، میتونید از قسمتهای سالم قلمه بگیرید.

    4. مهین گفته:

      https://s4.uupload.ir/files/d2063bd9-0875-4f1f-b1d6-3419912919c3_2oce.jpeg
      سلام وقت شما بخیر باشه
      این گیاه سر کارمه
      قبلا ایستاده و سلامت بود اما بعد مدتی امروز دیدم افتاده و خم شده چک کردم متوجه شدم از قسمت انتها به خاک وصله شل شده ساقش
      از خاک بیرون اوردم
      حالا این وضعیت رو چطوری دزست کنم

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، انتهای گیاه پوسیده شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده تا قسمتی که پوسیده شده کات کنید تا به اوند سالم برسید بعد روی قسمت بریده شده پودر دارچین یا اگر قارچ کش دارید پودر قارچ کش بزنید وحدود یک هفته در محیطی که سایه وخنک باشه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده خشک بشه بعد داخل گلدان کوچکی با خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وابیاری رو بصورت سطحی واسپری انجام بدید بصورتی که فقط سطح خاک مرطوب بشه به قسمتهای زیرین خاک اب نره بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید مجدد ریشه میزنه وشروع به رشد میکنه.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام،میتونید مقداری داخل خاکش ترکیب کنید ولی نباید از ده درصد زیاد باشه باعث پوسیدگی ریشه کاکتوسها میشه.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، روی بسته بندی محصول چی نوشته شده؟ بیشترشبیه کود اوره هست که برای کاکتوسها مناسب نیست ولی برای گیاهان اپارتمانی یا درختان میتونید استفاده کنید.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، برای گلدهی شرایط خاصی هست که گیاه باید در اون شرایط قرار بگیره تا به گل بشینه، اول اینکه گیاه حتما باید بالغ باشه، دوم در زمان رشد از خاک مناسب، نور کافی، ابیاری وکوددهی منظمی برخوردار باشه ودر زمستان خواب زمستانی رو سپری کنه تا به گل بشینه.

    5. امیرحسین گفته:

      سلام وقت بخیر ممنون از اطلاعاتی که داخل سایت گذاشتید فقط یه سوال دارم من دو مدل اپونتیا تو باقچه کاشتم میخواستم ببینم میوه می‌دهد یا نه

    6. مهدی گفته:

      سلام ممنون از سایت خوبتون.یه سوال داشتم اونم این که کدوم واریته اپونتیا(گلابی خاردار)از لحاظ میوه دهی بهتره؟ میشه اسمش رو بفرمائید و عکسی هم ازش بذاریم.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون از شما، اکثریت اپونتیاها میوه میدن هر چقدر سن گیاه بالا باشه میوه دهی بیشتری خواهد داشت، از نظر واریته اطلاع دقیقی ندارم، در ایران به اسم گلابی تیغدار یا انجیر تیغی معروف هست. برای دیدن انواع میوه این نوع گیاه اسم opunti رو روی مرور گرتون سرچ کنید. روی مقاله هم عکسهاشون موجود هست.

    7. علی گفته:

      سلام برای اپونتیا چه ترکیب خاکی استفاده کنیم که برای کشت بالا بصرفه باشه
      گفتین خاک باغچه با ماسه ولی خب خاک باغچه عمده پیدا نمیشه

      • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

        سلام منظور از خاک باغچه حاک معمولی مثل خاک باغ های کشاورزی است

        • کارشناس 1 گفته:

          باید دفنشون کنید تا تجزیه بشن اینطوری فقط پشه ومگس جمع میشه وحتما باید قارچ کش هم بزنید تا ضدعفونی هم بشن. بهتر هست روشون یک لایه هم خاک بریزید.

          • محمدمهدی گفته:

            الان دیگه پاییزه . تا یه ماه دیگه برگ درخت روشون رو میپوشونه .
            اگه بخوام قارچ کش بزنم که ، هزینش خیلی بیشتره .

          • محمدمهدی گفته:

            الان بیشتر از این زباله‌ی دفن نشده بریزم توی باغچه ضرر داره؟ امکان دفن کردنشون رو ندارم . فقط خودشون میتونن به مرور زمان با برگ درخت پوشیده بشن .

            • کارشناس 1 گفته:

              میتونید روشون برگ درختان رو بریزید ویا خاک بپاشید بمرور زمان خودشون پوسیده میشند.

    8. محمدمهدی گفته:

      ببخشید این حشره‌ها چی هستن ؟ برای درخت ضرر دارن ؟
      برای کاکتوس هایی که در فاصله‌ی ۳ یا۴ متری اونا وجود دارن ضرر دارن ؟

      • کارشناس 2 گفته:

        مگس سرکه هستند این نوع حشرات به گیاهان اسیب نمیزنند فقط اگر داخل باغچه میوه پوسیده شده باشه جذب اونا میشن.

            • محمدمهدی گفته:

              ببخشید من مقدار زیادی آشغال میوه توی باغچه ریختم . همونطور که میدونید توی این شرایط یه جور کرم های کوچیک تقریبا سفید به وجود میاد که فکر کنم تا حالا دیده باشید ‌. این کرم‌ها چی هستن ؟ برای گیاهان ضرر دارن ؟ توی باغچه ، یه درخت سیب ۱۵ ساله هست ‌. همه‌ی آشغال میوه‌ها رو زیر اون ریختم . پشه و مگس و زنبور هم زیاد داره . به طور کلی شرایط خوبی برای رشد حشرات و قارچ‌ها درست کردم .

              • کارشناس 2 گفته:

                خوب حشرات برای تغذیه جمع میشن وباعث تجزیه شدنشون میشن، باید دفنشون کنید تا هم بو ندن وهم حشره جمع نشه، دفن نشن بوی اشغال همه جارو میگیره. باید زمین رو بکنید یک لایه پوست میوه ویک لایه خاک بریزید چند لایه باید این کار رو انجام بدید.

                • محمدمهدی گفته:

                  آخه خاک باغچه باغچه اومده خیلی اومده بالا . بخوام چند لایه خاک بریزم جا نمیشه . فقط میتونم آخرش که خیلی آشغال جمع شد روشون خاک بریزم . فقط همین که بدونم حشراتش به گیاهای زنده آسیب میزنن یا نه ‌کافیه . مگس و اینجور چیزاش زیاد برام مهم نیست .

                  • کارشناس 2 گفته:

                    برای درست کردن کمپوست باید گودال حفر کنید به این صورت که شما انجام دادید کمپوست مرغوبی هم بدست نمیاد حشرات وافت هم زیاد میشه به سایر گیاهان هم اسیب میزنند.

                  • محمدمهدی گفته:

                    آخه اولش چاله کنده بودم . و همونطور که شما میگید روی هر لایه هم به خوبی خاک میریختم . ولی خیلی زود چاله پر شد . چاله رو هم نمیتونستم زیاد بزرگ بکّنم . چون ریشه‌ی درخت زیرش بود .
                    الان لطفا راهنمایی کنید تا درخت نزدیکش آسیب نبینه .
                    و چیز های آزار دهنده‌ی کمپوست مثل بو و حشره رو هم تحمل میکنم . کیفیت کمپوست هم برام مهم نیست . همینکه از خاک باغچه ، مواد مغذی بیشتری داشته باشه کافیه . چون هدف اصلی من کاهش زباله هست . و اینکه بو و حشره رو که تحمل میکنم چیز های موقتی هستن . ممکنه مثلا یه کرمی توی خونمون پخش کنه که حتی وقتی کمپوست(منبع تغذیه حشرات) کامل تجزیه شد ، بازم هم از بین نرن ؟
                    مثلا اون کرمای سفید الان که هوا سرد شده ، همش دارن از باغچه بالا میان ، بعد از پنچره میرن بالا و وارد خونه میشن . اگه به برنج یا کابینت مواد غذایی برسن اتفاق بدی که نمیفته؟

                  • کارشناس 2 گفته:

                    کرمها برای تجزیه زباله ها جمع شدن، تجزیه تموم بشه کرمها ها ازبین میرن، برای تهیه کمپوست خانگی روی مرور گرتون سرچ کنید کمپوست همینجوری روی سطح خاک درست نمیشه باید رطوبت وگرما هم باشه، داخل چاله وزیر خاک بصورت طبیعی گرما ورطوبت تولید میشه وتجزیه راحتر انجام میشه، برای اینکه بخوبی تجزیه بشه باید هر از گاهی مواد رو زیرو رو کنید.

                  • محمدمهدی گفته:

                    ممنون خیالم راحت شد .
                    برای گرما و رطوبت حتما باید خاک باشه؟
                    مثلا زباله‌هایی که هر روز اضافه میکنم و روی زباله های قبلی رو میپوشونه ، خودش مثل خاک عمل نمیکنه و گرما و رطوبت مواد زیرش رو تأمین نمیکنه ؟
                    خاک رو فقط برای گرما و رطوبت گفتید؟ یا کلاً برای تشکیل کمپوست ، از نظر شیمیایی به وجود خاک نیازه؟
                    یه جا هم خوندم که اگه زباله هارو همینطوری داخل نایلون در بسته نگه داریم بعد ۶ ماه کمپوست درست میشه .
                    باغچه‌ی ما یه کم کرم خاکی هم داره . با این زباله‌ها تعدادشون زیاد میشه؟
                    شیرابه‌ی زباله‌ها هم برای ریشه‌ی درخت یا کرمای خاکی ضرر نداره؟

                  • کارشناس 1 گفته:

                    ممنون از شما، نه حتما نیاز به خاک نیست میتونید داخل یک سطل هم کمپوست درست کنید، لایه های جدیدی که اضافه میشه باید با لایه های قبلی خوب ترکیب بشه رطوبت باید بصورتی باشه که اب چکه نکنه فقط مرطوب باشند تا تجزیه انجام بشه ومقداری گرما هم نیاز هست که نور افتاب میتونه کافی باشه ولی زیاد هم گرم نباشه. نه کرم خاکی جاهای تمیز فعالیت میکنه شیرابه زباله یا جاهای کثیف باشه از بین میره. بله باید داخل ظرف دربسته ویا زیر خاک باشند که تجزیه بشند.

                  • محمدمهدی گفته:

                    توی سطل هم درست کردم . این کمپوست رو از فروردین گذاشتم . الان این کمپوست درست شده؟ قبل از عکس گرفتن کامل هم زدم .

                  • کارشناس 1 گفته:

                    نه متاسفانه، سطل باید سوراخ داشته باشه تا داخلش هوادر جریان باشه تا تجزیه بخوبی انجام بشه ،این اصلا کمپوست نیست، نباید داخلش ابکی باشه کمپوست بدست امده مثل پیتماس باید نرم باشه وابکی نباشه.

                  • محمدمهدی گفته:

                    تا یک ماه اول قشنگ هر روز همش میزیدم . درش هم باز بود . بعد که یواش یواش بوی زیادی پیدا کرد درش رو بستم . چون یه جا خونده بودم بی هوازی هم کمپوست میشه درست کرد . پس چرا الان میگید خراب شده؟
                    مشکلش فقط رطوبت زیادشه؟ اگه یه مدت درش باز بمونه خشک تر بشه درست میشه؟

                  • کارشناس 1 گفته:

                    برای تهیه کمپوست نکاتی هست که باید رعایت بشه این نکات انجام نشه نه تنها مواد بدست امده مفید نخواهند بود ممکن هست برای گیاهان مضر هم باشه سعی میکنیم در مورد تهیه کمپوست در منزل مطلبی روی سایت بگذاریم تا با مطالعه بتونید کمپوست بهتری درست کنید.

                  • محمدمهدی گفته:

                    ممنون وقت میذارید .
                    الان کمپوست من از چه نظر ضرر داره و به درد نمیخوره؟ مثلا کامل تجزیه نشده و باعث جذب حشره میشه؟ یا کلّا یه ماده‌ی سمی تولید شده؟
                    اگه کمپوست واقعی رو بذارم یه مدتی توی آب بمونه ، شکل کمپوست من نمیشه؟

                  • کارشناس 1 گفته:

                    ممنون از شما،کمپوست شما بصورت کامل تجزیه نشده ومقدار ابش زیاد هست میتونید داخل یک سبد بریزید تا ابش بره وزیر افتاب پهن کنید تا خشک بشه. کمپوست بدست امده نباید بوی نامطبوعی داشته باشه، بوی خاک مرطوب باید بده وذراتش مثل پیت ماس نرم وحالت اسفنجی باید داشته باشه. چون کامل تجزیه نشده باعث پژمردگی گیاهان ویا ازبین رفتنشون میشه.

                  • محمدمهدی گفته:

                    یعنی توی کوتاه مدت برای کرمای خاکی فایده نداره . اما توی بلند مدت (چون بعد یه مدتی کمپوست تجزیه میشه برای کرم خاکی غذای خوبی میشه) باعث افزایش کرمای خاکی میشه؟

                  • کارشناس 2 گفته:

                    کرمهای خاکی از خاک تغذیه میکنن وکلا با کرمهایی که زباله خوار هستند فرق میکنند. کرمهایی که برای تجزیه زباله ها جمع میشن فرق میکنن وبه کرم زباله خوار معروف هستند که باعث تجزیه زباله ها میشند.

                  • محمدمهدی گفته:

                    پس کرمی که باهاش ورمی کمپوست درست میکنن چیه ؟ عکسش شبیه کرمای توی باغچه‌ی منه .

                  • محمدمهدی گفته:

                    من سرچ کردم ظاهراً که کرم خاکی و کرم ورمی و کرم زباله خوار هر سه تاشون یه شکلی هستن . وهمون نوعی هستن که توی باغچه‌ی ما هست .

                    شما از یه طرف گفتید کرم خاکی با کرم زباله خوار فرق داره . و نمیتونه زباله‌ی میوه و کمپوست بخوره .
                    از یه طرف هم گفتید کرمی که باهاش کمپوست درست میکنن همون کرم خاکیه . پس اینطوری که کرم خاکی باید بتونه کمپوست رو بخوره .
                    کلّا من گیج شدم .
                    البته با نژاد کار ندارم . چون نژاد مثلا به میزان تکثیر و یا میزان تجزیه کنندگیشون مربوطه . اما بحث من سر غذاشون بود که اونم توی نژاد های مختلف ، فرق زیادی نداره .

                  • کارشناس 2 گفته:

                    این کرمها دو نوع هستند ،کرم خاکی آیزینیا فوتیدا است که در زبان فارسی به «کرم قرمز خاکی حلقوی بارانی» و در سطح بین المللی به «کرم قرمز کالیفرنیایی» معروف است.
                    دومی کرمی به رنگ قهوه ای مایل به قرمز و کوچکتر از کرمهای خاکی معمولی می باشد. این کرم دارای دو جنس نر
                    و ماده بوده که کرمهای ماده درمحل حلقه جنسی وسط بدن خود و پس از جفت گیری ،تخم یا کوکون را تشکیل می دهند، کرمهای دومی زباله خوار هستند ومدفوعشون همون ورمی کمپوست هست، کلا کمپوست با ورمی کمپوست فرق میکنه.

            • محمدمهدی گفته:

              از اینا تابستون هم یه بار دیدم . یه گلدون رو که سطحش ماسه‌ای بود و دیر خشک میشد رو گذاشتم جلوی آفتاب ولی یه سایه بون هم براش درست کردم . توی اون گلدون( شرایط: گرمای یه کم زیاد ، نور ملایم ، رطوبت ) زیاد شدن .
              الانم یه کاکتوس سیلندریکا و چند تا اپونتیا رو که توی زمین کاشتم رو کاور کردم . اطراف کاور دیده میشن . اتفاقا سطح خاک این کاکتوس های کاور شده هم مثل اون گلدون تابستونیه ، ماسه‌ی زیادی داره . همون کنه هستن ؟
              عنکبوت بذارم توی کاور ، از اینا میخوره؟
              من یه سایت خوندم کنه رطوبت دوست نداره و باید سطح گیاه خشک باشه . پس چجوری توی کاور که رطوبت داره پیدا شدن ؟

              • کارشناس 2 گفته:

                در مورد ین نوع افت اطلاعی ندارم احتمالش هست که عنکبوت هم باشه ویا کنه تارعنکبوتی.

      • محمدمهدی گفته:

        این درخت الان با اینکه پاییزه ، کلی شکوفه داده و جوونه زده . البته مثل بهار غرق شکوفه نشده ، ولی شکوفه‌های زیادی داده . ممکنه به خاطر آشغال میوه‌های زیادی باشه که توی باغچه ریختم ؟
        چون توی یه سایت نوشته بود دمای کمپوست درحال تجزیه ، ۸۰ درجه‌ی سانتیگراد(سیلسیوس) هم ممکنه برسه .
        البته حدود یک ماه پیش هرس هم شده .

    9. محمدمهدی گفته:

      سلام
      اپونتیای من یدونه میوه داده یکمی بعضی از جاهاش قرمز هستن ولی بیشترش هنوز سبزه .
      من همه‌ی کاکتوسام از قلمه بودن . پس چجوری یکی از غنچه‌ها تبدیل به میوه شده ؟
      میوش کی میرسه ؟
      بذرش رو چجوری بکارم ؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، احتمالش هست که حشرات گرد افشانیش کردن، باید کامل قرمز مایل به بنفش بشه بعد میتونید جداش کنید واز داخلش بذرهارو خارج کنید وخشک کنید وبگذارید داخل یخچال دوره سرمادهی رو که گذروندن اماده کشت هستند.

          • کارشناس 1 گفته:

            بذرها که خشک شدن داخل یک کیسه پلاستیکی بریزید وداخل یخچال جای تخم مرغی نگهداری کنید.

            • محمدمهدی گفته:

              میشه دقیق‌تر توضیح بدید ؟ من تا حالا انجام ندادم؛ جزئیاتش رو نمیدونم .
              مثلا داخل کیسه پلاستیکی هوا بکشه یا نه ؟
              داخل کیسه‌ی پلاستیکی آب بریزم یا خشک باشه ؟

              • کارشناس 2 گفته:

                بذرهارو بعد از اینکه خشک شدن داخل یک نایلونی که کاملا خشک باشه بریزبد ودربش رو گره بزنید یا داخل پلاستیکهای کوچک کیپ زیپ بریزید ودربش رو ببندید میتوید داخل ظرفهای پلاستیکی کوچکی هم بریزید حتما باید داخل ظرف یا کیسه پلاستیکی خشک باشه بعد داخل یخچال جای تخم مرغی بگذارید دمای یخچال بهتر هست ۲الی۳ درجه باشه.

                • محمدمهدی گفته:

                  گردو رو هم میشه به صورت خشک سرمادهی کرد ؟ حدود یک یا دو ماه هست که گردوی خشک توی یخچال دارم . دوره‌ی سرما دهیش کامل شده ؟
                  کلّا بذر چه میوه‌هایی نیاز به سرمادهی داره ؟
                  بذر لیمو شیرین نیاز به سرمادهی داره ؟
                  من خیلی دلم میخواد نهال میوه پرورش بدم ، اما نمیتونم .

                  • کارشناس 2 گفته:

                    گردو باید دوره سرمادهی رو بگذرونه حدود سه الی چهار ماه بعد بکارید، یا میتونید به همون صورت داخل گلدان یا باغچه بکارید زمستان رو هم داخل خاک بمونه ودوره سرمادهی رو داخل خاک بگذرونه بهار جوانه میزنه، بذر میوه هایی مثل پرتقال ولیمو نیازی به سرمادهی ندارند ومیتونید از داخل میوه خارج کرده وبلافاصله بکارید. بذرهای گیلاس، البالو، زردالو، گردو، فندق، بادام، هلو،اناب، انبه،بلوط،زالزالک، خرمالو، ازگیل، … نیاز به گذراندن دوره سرمادهی دارند، بذرمیوه هایی مثل سیب، لیمو، پرتقال، انار،انواع توت،انجیر، … نیاز به سرمادهی ندارند ومیتونید از داخل میوه که خارج کردید بلافاصله بکارید.

                  • محمدمهدی گفته:

                    خیلی ممنون .
                    ۱_ من الان گردوی خشک شده رو که چند ماه توی یخچال بوده ، رو یه کم سوراخ کردم (درحدی که فقط آب بتونه بره داخلش . بعد گذاشتمش داخل آب تو دمای اتاق. بعد ۱۲ ساعت باید بکارمش توی خاک و بذارم توی حیاط ؟

                    ۲_ بذرگیلاس خشک شده رو که تابستون نگه داشته بودم رو هم دو یا سه هفته پیش توی گلدون کاشتم و توی حیاطه . خاکشم خیسه .

                    ۳_ ازگلیل رو هم بهار کاشتم ، بعضی گلدون ها ، جوانه زدن ، بعد خشک شدن ، بعضی ها هم هنوز در نیومدن . چکار کنم ؟

                    ۴_هلو رو هم دو هفته پیش ، بعد خیس خوردن ، کاشتم گذاشتم حیاط .

                  • کارشناس 1 گفته:

                    همه ی گلدونها رو میتونید داخل حیاط انتقال بدید چون همشون گیاه بیرونی هستند زمانی که هوا سرد شد روی خاک مالچ بریزید میتونید از برگهای خشک شد درختان هم استفاده کنید، همشون بهار جوانه میزنند، در مورد ازگیل احتمالا بذرها پوچ بوده، محیط ازگیل باید بعد ازجوانه زنی گرم ومرطوب باشه.

                • محمدمهدی گفته:

                  امروز میوشو چیدم و بذرهاشو فعلا گذاشتم توی آب . تخم ها لیز هستن ‌‌ . چجوری میوه‌ی روشون رو پاک کنم ؟

                  • کارشناس 2 گفته:

                    میتونید داخل یک توری بریزی وبذرها رو به ارامی بشورید تا مواد لیز از اطراف بذرها خارج بشه.

    10. یوسفی گفته:

      سلام و خسته نباشی جناب کارشناس عزیز من کاکتوس اپونتبا در باغچه حیاط کاشتم الان نزدیک یکساله ولی خبری از گل و میوه نیست .این کاکتوس کی میوه میده؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، گیاه باید بالغ باشه وشرایط نگهداری ایدال داشته باشه تا گل ومیوه بده، قرار نیست که هر گیاهی روکه توی باغچه کاشتیم یک سال بعد به گل بشینه. باید نور مناسبی داشته باشه ابیاری وکودهی منظمی داشته باشه وحتما خواب زمستانی رو سپری کنه ومهم اینکه باید بالغ باشه.

    11. زهرا گفته:

      سلام
      اپونتیای من در تراس جنوبی هستش ولی نور مستقیمو براش فیلتر میکنم،ابیاری بعد از خشک شدن خاک و کود ۱۲ ۱۲ ۳۶ هردوهفته میدم
      ۱-یکمی رنگ پریدگی در پدهای پایین دیده میشه
      ۲-کمی شل هستش
      چرا؟
      گلدونش هم باید بزرگتر بشه؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، قسمتهایی که علامت زدید جزو پدهای قدیمی هستند وتغییر رنگشون طبیعی هست ومشکلی نیست میتونید گلدانش رو دوسایز بزرگتر کنید.

          • زهرا گفته:

            ۱-ایا راهی هست که پدهای پایینتر هم رشد کنن و چند سر بشن ؟
            ۲-تا الان نور مستقیمو براش فیلتر میکردم ، همچنان فیلتر کنم یا افتاب مستقیم (افتاب ظهرتا بعدازظهر) پاییز براش خوبه؟
            پیشاپیش ممنون از پاسخگویی

            • کارشناس 2 گفته:

              کوددهی منظمی داشته باشه وشرایط نگهداری ایدال باشه از پدهای پایینی هم تنه جوش میزنه، نه نور رو حتما فیلتر کنید افتاب پاییز وبهار بصورت مایل میتابه وبیشتر باعث افتاب سوختگی در گیاهان میشه، فقط از افتاب مستقیم اوایل صبح میتونید استفاده کنید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.