لیتوپس یا کاکتوس سنگی آموزش نگهداری در خانه آپارتمان و گلخانه

معرفی لیتوپس

معرفی لیتوپس یا سنگ زنده، گل سنگی نام علمی لیتوپس Lithops می‌باشد. شکل سنگی این گیاه باعث می‌شود که شبیه سنگ‌های کوچک  در طبیعت دیده شود و به این شکل در برابر حیوانات علفخوار از خود محافظت نماید.
زادگاه اصلی ساکولنت لیتوپس در مناطق خشک گسترده‌ای از آفریقای جنوبی می باشد. در مناطقی که این گیاه رشد می‌کند بارش باران در ماه کمتر از ۵ میلی‌متر است.  هنگامی که بارش باران بسیار کم باشد گونه‌هایی از لیتوپس رطوبت مورد نیاز خود را از هوا تأمین می‌کنند.

 

فصل رشد لیتوپس:
رشد لیتوپس ها در فصل پاییز با خنک شدن هوا شروع می‌شود و در سراسر پاییز و زمستان ادامه دارد. اولین نشانه رشد لیتوپس نمایان شدن شکاف می‌باشد. در اواخر بهار و تابستان با گرم شدن هوا دوره خواب لیتوپس آغاز می‌شود و آبیاری در این دوره باید به حداقل برسد، در غیر این صورت گیاه به طور ناگهانی پوسیده و به اصلاح خمیری می‌شود و باعث از بین رفت گیاه می‌شود. در طول تابستان گیاه چروکیده می‌شود و باز تاکید می‌کنم نباید زیاد آبیاری شود.

 

نور:
لیتوپس ها به برای رشد به نور فراوانی نیاز دارند، در حدود ۳ الی ۵ ساعت نور مستقیم البته فیلتر شده باشد و نور شدید باعث سوختگی گیاه خواهد شد.

 

سن گلدهی:
لیتوپس ها معمولاً زمانی که به سن ۳-۵ سالگی برسند شروع به گلدهی می‌کنند و بعد دو سالگی شروع به تقسیم شدن(تکثیر) می‌کنند. گل لیتوپس معمولاً به رنگ زرد سفید دیده می‌شود که با گرده افشانی می‌توان تبدیل به کپسول بذر کرد و از لیتوپس بذر گرفت.

در دورانی که گیاه جدید به وجود می آید خاک باید خشک باشد تا برگ‌های جدید بتوانند آب ذخیره شده در گیاه قدیمی تغذیه کنند. گیاه جدید همچنان به استخراج آب و مواد مغذی ذخیره شده در برگهای قدیمی ادامه می‌دهد تا زمانی که برگ‌های قدیمی از بین می‌رود.

ایجاد برگ های جدید لیتوپس
ایجاد برگ های جدید لیتوپس

تکثیر لیتوپس
چروک شدن و از بین رفتن برگ های قدیمی

نگهداری از لیتوپس:
گیاه در زمستان باید از سرما و یخ زدگی محافظت شود و در دمایی بین ۷ الی ۱۲ درجه سانتی گراد نگهداری شود. در آبیاری لیتوپس ها باید دقت کرد و آبیاری منظمی انجام شود و در فاصله بین دو آبیاری خاک کامل خشک شود و در فصل استراحت گیاه آبیاری بسیار کم باشد.

 

بیماری و آفت لیتوپس:
لیتوپس ها گیاهان بسیار آسیب پذیری هستند و آفت‌هایی مانند شپشک آرد آلود، کنه‌ها، قارچ‌ها می‌توانند به گیاه آسیب برسانند، که با خاک مناسب و آبیاری منظم و نگهداری در محل خشک و به دور از آفت می‌توان تا حد زیادی از این بیماری‌ها جلوگیری کرد. لیتوپس ها خیلی سریع به پوسیدگی ریشه مواجه می‌شوند که باید از گلدان با زهکشی مناسب و خاک با تخلخل زیاد استفاده می‌شود که می‌تواند ترکیبی از ماسه و پیت ماس باشد.

 

تکثیر لیتوپس ها:
بهترین روش برای تکثیر لیتوپس ها تکثیر از طریق بذر می‌باشد.

آموزش کاشت بذر لیتوپس:بذر لیتوپس یکی از ریزترین بذرها در میان کاکتوس‌ها می‌باشد و تقریباً مانند اکثر کاکتوس‌ها در خاک پیت ماس کاشته می‌شود، ولی در دمایی کمتر در حدود ۱۵-۲۵ درجه کاشته می‌شود با رطوبت بالای ۷۰ درصد. به علت ضعیف بودن و حساسیت زیاد جوانه‌های لیتوپس پس از سبز شدن بذرها بهتر است رطوبت به تدریج کم شود و هر ده روز با قارچ کش هایی مانند مانکوزب یا کاربندازیم سم‌پاشی شود تا از پوسیدگی و بیماری‌های قارچی جلوگیری شود.

کپسول بذر لیتوپس
کپسول بذر لیتوپس

انواع لیتوپس:
لیتوپس ها دارای تنوع و گونه‌های زیادی هستند که اکثراً با رنگ تقسیم بندی می‌شود. لیتوپس ها در رنگ‌های گوناگونی مانند لیتوپس قرمز، سفید، کرمی، زرد، سبز، فسفری، سیاه، قهوه‌ای و سایر رنگ‌ها مشاهده می‌شود. در زیر تعدادی از انواع لیتوپس با اسم او عکس مشاهده می‌کنید.

عکس انواع لیتوپس با عکس

نویسنده: کاظم دروگریان

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

93 دیدگاه برای “لیتوپس یا کاکتوس سنگی آموزش نگهداری در خانه آپارتمان و گلخانه

    • کارشناس 1 گفته:

      رطوبت محیط رو افزایش بدید یا چند روزی گیاه رو کاور کنید اولین ابیاری رو هم بهتر هست با محلول قارچ کش انجام بدید.

  1. کاکتوس گفته:

    این جوانه لیتوپسه؟؟؟؟؟
    بذر هایی که کاشتم خیلی ریز و سیاه بود

    یک بذر دیگه هم کاشتم شبیه دانه انگور بود ولی بنفش اگر میشه بگید چی بوده

    • کارشناس 1 گفته:

      جوانه لیتوپس خیلی کوچک میشه، فعلا نمیشه تشخیص داد باید کمی بزرگ بشه. از بذر عکس بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، بذرهایی رو که کاشتید از شرکت ما تهیه کردید؟ اسم بذرها رو بخاطر ندارید؟

  2. کاکتوس گفته:

    من یه آئونیوم بلک دارم که تازه خاکش رو عوض کردم ولی بعد ۱ روز از حالت بشقابی و تخت در اومده و۳ تا از برگ هاش خشک و یا چروک شده
    و میشه بگید بعد از چند وقت جلوی آفتاب خوردن کامل سیاه میشه
    میتونم کمی از دانه های سفید پرلیت کنار خاک لیتوپس برای تقویت بریزم

    • کارشناس 1 گفته:

      تعویض خاک وگلدان بهش شوک وارد کرده دوهفته بعد از تعویض خاک در محیط پرنور و فیلتر شده قرار بدید تاشروع به رشد کنه، پرلیت نوعی خاک معدنی هست که رطوبت رو حفظ میکنه وارزش غذایی چندانی نداره برای لیتوپسها مناسب نیست باعث پوسیدگی تنه لیتوپسها میشه.

  3. کاکتوس گفته:

    برای تهیه ماسه شسته شده میشه فقط از آی استفاده کرد و به جای وورمی کمپوست چه خاکی میشه استفاده کرد

  4. کاکتوس گفته:

    و ببخشید این لیتوپس ها اول ۴ تا بودن بعد هر بار آبیاری حالت لهیدگی پیدا کردند و خراب شدند اگر میشه بگید چه کار کنم
    زهکشی گلدان بسته نیست و نگرفته
    آبیاری ۳ تا ۴ سرنگ

  5. کاکتوس گفته:

    ببخشیر اسن لیتوپس ها چند سالتونه و اینکه رشد علفی داشتن
    و اگر میشه یک راهی برای تکثیر لیتوپس که با بذر نباشه بگید

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام احتملا ۲ تا ۴ ساله باشند، بهترین راه تکثیر لیتوپس کاشت بذر آن می باشد

  6. کاکتوس گفته:

    ببخشید من زیاد سوال میکنم اگر لیتوپس کمی رشد علفی داشته باشه میشه درستش کرد و این که این لیتوپس ها چند سالتونه و رشد علفی کردن و

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام اگر در مراحل اولیه علفی شدن باشند با افزایش نور مشکل حل میشه ، حدود ۲ الی ۴ سال

  7. کاکتوس گفته:

    اگر میشه چجوری کاری کنم که پاپوش بدن چون لیتوپس هام همونطوری که گفتم خراب شدن

    • کارشناس 1 گفته:

      شرایط نگهداری ایدال باشه پاجوش میدن مهمترین فاکتور در نگهداری در لیتوپسها، نور مناسب وخاک متخلخل هست که اب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه وگلدان متناسب با اندازه گیاه باشه.

  8. کاکتوس گفته:

    ببخشید لیتوپس پاپوش هم میده آخه من یک جا دیگه پای یه لیتوپس پر لیتوپس های کوچک بود

  9. کاکتوس گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید من ۴ تا لیتوپس داشتم که ۲ هاشون خراب شدن که هر کدوم بعد ۶ ساعت پس از آبیاری خراب شدن قبلش هم چروک شده بودن الان دو تا پونده اگر میشه بگید چی کار کنم که اون دو تا هم خراب نشن
    آبیاری در حد ۳ یا ۴ تا سرنگ
    زهکشی هم برسی شده و گرفته نبود

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، احتمالش هست که ریشه گیاهتون پوسیده شده باشه وبعد از ابیاری چنین مشکلی بوجود اومده. حتما خاک رو بررسی کنید که مناسب گیاه باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه خاک لیتوپس باید ماسه ای ومتخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه.

  10. کاکتوس گفته:

    اینا حالشون خوبه ولی یکمی شلن باید ببرم داخل خاک
    خاکش کم بود تا حدی خاک پرلیت ریختم میشه بازم پرلیت بریزم یا در بیارم دوباره بزنم تو خاک

    • کارشناس 2 گفته:

      لیتوپس به اب کمی نیاز داره ابیاری زیاد باعث از بین رفتنشون میشه خاکش هم بهتر هست ماسه ای ومتخلخل باشه ترکیب پیت ماس وپرلیت خاک مناسبی برای این نوع گیاه نیست. میتونید از ماسه رودخونه ای شسته ومقداری پیت ماس وورمی کمپوست برای خاکش استفاده کنید ابیاری رو زمانی که خاکش کامل خشک شد انجام بدید.

  11. کاکتوس گفته:

    سلام ببخشید این لیتوپس من امروز روش حالت لهیدگی دیدم ولی من نمیدونم چه کار کنم این لیتوپس از خاک در آوردم و دیدم که ریشه هاش سالمه ریشه کلفتی هم داره ولی لهیدگی داره لطفا هر چه سریعتر جواب بدید

    نور فیلتر شده با هر وقت خاک خشک شد آب دادم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر تنه اصلی حالت نرم وله شدگی داره متاسفانه نمیشه کاری انجام داد فقط میتونیدگیاه مادری رو از بالا به ارامی باز کنید احتمالا داخلش جوانه باشه اگر جوانه بود مجدد بکارید رشد میکنه اگرجوانه نبود از بین رفته وباید دور بندازید.

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، اگر اویز شدن شاخه منظورتون هست سنگینی برگ باعث این مشکل شده میتونید براش تکیه گاه بزنید.

  12. فهیمه محمدی گفته:

    سلام من امسال میخوام به کاکتوس هام در زمستان اجازه خواب بدم.خانه ما دو طبقه است و طبقه دوم خالی است و در یک اتاق،فرش و… هست و فکر کنم آنجا گرمتر از اتاق های دیگر باشد.نو آنجا عالی است.آیا می‌توانند در آنجا به خواب بروند؟
    در ضمن ما در تیران در استان اصفهان هستیم.

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، اگر دما بین ۵الی ۱۰ درجه باشه ونور متوسطی داشته باشه بله میشه انجام داد، حتما باید تهویه محیط هم داشته باشه.

  13. محمد حسین عباس زاده گفته:

    سلام
    ببخشید چه مدت پس از جوانه زنی لیتوپس باید پلاستیک شفاف رو از روی گلدان بردارم؟ و اینکه تا چه مدت باید با اسپری آبیاری بشن و میزان آبیاری چقدر باید باشه و چند روز یکبار آبیاری بشن؟ نیاز به رطوبت هوا دارن؟ با دستگاه بخار میشه رطوبتشونو تامین کرد؟ بخار سرد یا گرم؟ درباره ساکولنت ها این موارد چطور؟
    ممنون میشم اگر جواب بدین
    توی خونه این گیاه هارا می خوام پشت پنجره مشجر نگهداری کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای هوادهی باید پس از جوانه زدن اکثریت بذرها کاور رو بردارید وهوادهی رو شروع کنید ومجدد ببندید کاور معمولا تا پایان شش ماهگی بهتر هست بمونه اگر در مناطق رطوبی هستند تا پایان چهار ماهگی، ابیاری رو زمانی که سطح بستر رطوبت از دست داد وکمرنگ شد میتونید انجام بدید، کاور داشته باشند نیازی به دستگاه رطوبت ساز نیست، اگر بدون کاور میخواهید نگهداری کنید باید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید فرقی نمیکنه جوانه ساکولنت باشه یا کاکتوس. حتما در محیط پرنوری نگهداری کنید چون جوانه ساکولنتها به نور زیادی برای رشد ایدال نیاز دارند.

  14. فهیمه محمدی گفته:

    و این اپونتیا را یکی از همسایه ها بیرون انداخته بود نجاتش دادم و حالا میوه ای سبز داده.کی می توانم برداشت کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      گلش افتاده ومیوه تشکیل نشده، پد مادری از قسمت پایین درحال پوسیدگی هست بهتر هست ازخاک دربیارید وقسمت پوسیده شده رو با چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وروی قسمت بریده شده پودر دارچین بزنید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید. میوه معمولا بعد ازاینکه قرمز شد اماده میشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.