چند نکته مهم در سمپاشی

چند نکته مهم در سمپاشی

چند نکته مهم در سمپاشی گیاهان و درختان. سم پاشی یکی از روش‌ها برای از بین بردن آفت‌ها و علف‌های هرز در کشاورزی می‌باشد. گاهی اتفاق می‌افتد با وجود خیلی از نکات در سم پاشی نمی‌توانیم نتیجه لازم را از آن بگیریم در زیر به چند مورد از کارهایی که در هنگام سم‌پاشی باید رعایت کنیم اشاره می‌شود.
دمای مناسب برای سم پاشی:
دما تأثیر زیادی در سمپاشی دارد که خیلی باید مورد توجه قرار گیرد به عنوان مثال سموم سیستمیک در دمای بین ۱۷ تا ۳۰ درجه اثر می‌کنند و اگر در زمان سمپاشی دما پایین باشد شیره آوندی گیاه به خوبی برقرار نشده و سم اثر لازم را نخواهد داشت، و همچنین در دماهای بالا نیز نباید سم پاشی کرد معمولاً اگر دما بیشتر از ۳۲ درجه باشد قبل از جذب گیاه و یا اثر گذاری سم تبخیر خواهد شد. در فصل‌های گرم بهتر است در ساعت‌های گرم روز سم پاشی صورت نگیرد.

 

دریچه نازل:
اندازه و فشار سم پاشی بسیار مهم می‌باشد به طوری که اگر فشار نازل بیش از حد باشد باعث آسیب به برگ‌ها و گیاه شده همچنین سم با فشار زیاد با برگ‌ها برخورد کرده و به زمین می‌ریزد در این حالت معمولاً پشت برگ‌ها خشک می‌ماند و بخصوص در سم‌های تماسی باعث بی تأثیر شدن آن خواهد شد. پس بهتر است نازل را به صورت پودری با فشار مناسب قرار دهیم تا هم از هدر رفتن سم جلوگیری شود و هم سم به تمام بخش‌های گیاه برسد.

 

آب مناسب سم پاشی:
برای تأثیر بهتر سم بهتر است از آب‌های خالص استفاده شود، آب‌های آلوده و دارای املاح بالا به‌شدت بر روی سم تأثیر خواهد گذاشت به‌طوری که ممکن است در اثر تغییر زیاد پی اچ محلول سم بر روی گیاهان تأثیر منفی داشته باشد.

 

چند نکته در مورد سمپاشی زمستانی:
– سمپاش زمستانه را بعد از انجام هرس درختان انجام دهید.
– حداقل یک هفته قبل از تورم جوانه ها عملیات سمپاشی را انجام دهید.
– تنه درختان از شاخه ها هم مهمتر است. پس سمپاشی تنه درختان و حتی سایه انداز درختان را هم فراموش نکنید.
– قبل از مصرف روغن یا سموم ابتدا آنها را در مقداری آب ولرم به خوبی حل نمایید و سپس در مخزن سمپاش بریزید.

 

انتخاب نوع سم:
سموم کشاورزی را به دلیل حساسیت بالای این موضوع همیشه از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز تهیه کنید، برای تهیه نوع سم با مشاورین و متخصصین کشاورزی مشورت کنید و از استفاده خودسرانه سموم اجتناب کنید. سم‌های با مارک‌های معتبر مانند مارک بایر آلمان تهیه نمایید. همیشه قبل از مصرف سموم روی بسته را مطالعه کنید و بر طبق آن عمل کنید، کم یا زیاد کردن دز مصرف باعث کاهش کارایی سم خواهد شد و ممکن است تأثیر عکس داشته باشد. هنگام خرید سم به تاریخ انقضاء توجه نموده و از خرید سموم دارای نشتی رسوب دار و تغییر رنگ داده خودداری نمایید. از اختلاط بی‌مورد سموم با یکدیگر و یا با کودهای مایع بدون مشورت با کارشناسان خبره جدا خودداری نمایید.

سم پاشی در منزل

آموزش سم پاشی در منزل:
طریقه سمپاشی در خانه، اگر در منزل گل‌های آپارتمانی نگهداری می‌کنید حتماً با سم و سمپاشی آشنایی دارید در اینجا به چند نکته ضروری اشاره می‌کنم که در سمپاشی منازل باید رعایت شود.

۱_ همیشه سعی کنید سمپاشی را در حیاط یا بالکن انجام دهید یعنی بهتر است سم‌پاشی در فضای باز انجام شود.

۲_ سموم کشاورزی بسیار خطرناک و سمی هستند در موقع سم‌پاشی از نزدیک شدن کودکان و افراد مسن به محل سمپاشی جلوگیری نمایید.

۳_ از ماسک و دستکش مناسب استفاده کنید و در هنگام سمپاشی از خوردن و آشامیدن خودداری شود.

۴_سم را از مراکز معتبر تهیه نمایید و به تاریخ انقضاء سم توجه کنید.

۵_گل‌ها و گیاهان را پس از سم‌پاشی اجازه دهید محلول روی گیاهان خشک شود سپس به منزل منتقل کنید.

۶_ در ساعت گرم و خیلی سرد سمپاشی انجام نشود و سعی کنید در محلی سایه سم‌پاشی کنید تا کارایی سم بیشتر شود.

۷_ از ریختن سموم در محیط زیست خودداری کنید.

۸_از بکار بردن مخلوط های سم باقیمانده در سمپاشها که برای مدت طولانی باقی مانده است پرهیز کنید.

۹_ پس از پایان سمپاشی مخزن سمپاشها را به دقت بشویید.

۱۰_ در صورتی که پس از سمپاشی احساس سردرد، سرگیجه و تهوع داشتید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

۱۱_در مورد سم‌پاشی گیاهان آپارتمانی بخصوص کاکتوس‌ها هر سؤالی داشتید با ما در میان بگذارید تا پاسخ داده شود.

 

نویسنده:کاظم دروگریان

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

192 دیدگاه برای “چند نکته مهم در سمپاشی

  1. محمود گفته:

    سلام وقتتون بخیر باشه
    حدودا یک ماه پیش به چندتا از گیاه های خونم قارچ کش زدم و بعد از اون یک ماه هست که گیاه ختمی نه رسد می‌کنه نه گل میده
    فیکوس هم که رشد نمی‌کنه
    چند روز پیش تمام برگاشو شستم ولی بازم بی فایدس
    شما راه حلی دارید؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، مقدار مصرف قارچ کش چقدر بوده؟ از گیاهان عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    میشه چندروز بعد سم پاشی گیاهان, اپارتمانی کوددهی کرد؟ باتشکر.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، حداقل دو هفته باید فاصله باشه. ولی بیشتر از دوهفته هم باشه بهتر هست برای مثال یک ماه.

  3. سپنتا گفته:

    سلام خسته نباشید. آیا قارچکش و یا سمی که در آب محلول میکنیم میتونیم برای مدت طولانی مثلا یک ماه نگهداریم؟

  4. امیرفلاح نیا گفته:

    سلام وقت بخیر ، کاکتوس های زیادی دارم اما میخوام سم پاشی کنم اونارو، از چه سمی استفاده کنم؟ اثر از بیماری روشون دیده نمیشه، فقط ۲ تا کاکتوسم شیره های کاملا شیری رنگ پس دادن، پایینشونم حالت صمغ سفت شده ،
    کودهایی که بهشون میدم هیومیک اسید و ۲۰/۲۰/۲۰ هست، گاهی هم قارچ کش مانکوزب و کاربندازیم بهشون میدم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر مشکلی ندارن نیازی به سمپاشی نیست برای پیشگیری میتونید هر سه ماه یک بار سمپاشی رو انجام بدید،از سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون میتونید استفاده کنید، در مورد شیره خارج شده از قسمتی که میفرمایید وخود گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، برای کاکتوسها کود سه بیست مناسب نیست بهتر هست از کودهایی که ازت کمتری از پتاس دارند استفاده کنید.

  5. زهرا ف گفته:

    ببخشید یه سوال هم درمورد درخت لیمو ترش دارم .درخت لیمو ترش داریم دوساله تقریبا.آفت کنه داشت و قارچ.دو سه هفته ای هست که با سم کنفیدور آبیاری و سمپاشی میشه و همچنین با قارچ کش مرکبات.بعد ازبهبودی با لازم هست تقویت بشه با کود یا مکملی یا نه.و همچنین استفاده ماهیانه از سم و قارچ کش در آینده برای پیشگیری از آفت یا نه؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      دز مصرف سم زیاد بوده وباعث سوختگی گیاهتون شده بعد از بهبود کامل بله بهتر هست با کودهای تقویتی گیاه رو تقویت کنید اگر افتی نداشته باشه نیازی به سمپاشی نیست ولی میتونید هر سه ماه یک بار برای پیشگیری سمپاشی با سم رو انجام بدید.

  6. زهرا ف گفته:

    این هم یه عکس از برگهای زردش.حتی برگهایی که تازه جوونه زده دارن میفتن.تو اون عکس دوم علت فررفتگی های رو برگ میتونه به خاطر قارچ یا کنه باشه؟؟؟

  7. زهرا ف گفته:

    سلام و وقت بخیر.علت زرد شدن برگهای درختچه یاس کبود میتونه سمپاشی باشه.؟؟آخه من یکی دوبار با سم کنفیدور آبیاری کردم و یک بار هم با قارچ کش سمپاشی.مطمئن هم نبودم که آفت داره .چون کنار درخت لیمو بود اون کنه و قارچ زده بود.گفتم شاید درختچه یاس هم داشته باشه.

  8. زهرا ف گفته:

    سلام و خسته نباشید.من یک درختچه یاس کبود دارم که توباغچه حیاط پیش درخت لیمو کاشتمش.درخت لیمو ترش آفت کنه و قارچ زده بود که دو سه هفته ای هست با سم قارچ کش و کنفیدور سمپاشی میشه.بهر موقع که لیمو رو سمپاشی میکردم درختچه یاس رو هم با سم کنفیدور آبیاری و سمپاشی کردیم و یک بار هم قارچ کش زدیم.ولی بعد از دوسه هفته برگهای درخت یاس دارن زرد میشن و میفتن.علتش میتونه به خاطر سمپاشی باشه یا به خاطر آبیاری زیاد یا کم هست.عکس برگهاش رو میفرستم ببینید آیا درختچه قارچ داره یا نه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اگر دز مصرف سم زیاد بوده احتمالش هست که گیاه مسموم شده باشه، ویا استفاده دو نوع سم بصورت همزمان، تنها کاری که میتونید انجام بدید این هست که یا خاک اطراف ریشه گیاه رو تعویض کنید ویا خاک رو ابشویی کنید بصورتی که سم از خاک خارج بشه، البته اگر داخل باغچه باشه سم موجود در خاک رقیق تر میشه وگیاه بهبود پیدا میکنه، تمام تغییراتی که روی برگها رخ داده دلیلش مسمومیت هست.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاهان رو بفرمایید وعکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.