علت پوسیدگی و نرم شدن ساقه و تنه کاکتوس‌ و راه درمان آن

پوسیدگی ساقه کاکتوس‌ها

پوسیدگی ساقه کاکتوس‌ها یکی از بیماری‌های شایع در میان انواع کاکتوس‌ها است که به سرعت باعث از بین رفتن گیاه می‌شود این بیماری ناشی از فعالیت نوعی قارچ به نام Drechslera cactivora می‌باشد، این قارچ بسیار خسارت زا بوده و به سرعت گیاه را از بین می‌برد.

 

عوارض بیماری پوسیدگی ساقه کاکتوس‌ها

این قارچ جوانه‌های تازه سبز شده کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را مورد حمله قرار می‌دهد و به سرعت باعث خرابی و حالت له شدگی در جوانه‌ها می‌شود ، از طرفی در گیاهان مسن‌تر از راه زخم‌های روی تنه یا روزنه‌ها و بیشتر قسمت‌های جوان‌تر نوک ساقه وارد گیاه می‌شود.

به همین دلیل این بیماری را پوسیدگی تاج هم نام‌گذاری کرده‌اند. برعکس بیماری‌های دیگر ناشی از قارچ که از خاک شروع می‌شود، شروع بیماری در اندام هوایی کاکتوس ظاهر می‌شود. (گاهی در قسمت‌های پایین گیاه و نزدیک خاک هم دیده شده است.)

در قسمت‌های آلوده شده ابتدا لکه‌هایی به رنگ زرد ظاهر می‌شود و به سرعت به رنگ سبز تیره تغییر رنگ می‌دهد و در نهایت به رنگ قهوه‌ای تیره خواهد شد. در این شرایط کاکتوس طی ۲ تا ۴ روز کاملاً از بین می‌رود.

این قارچ با تولید هاگ و پراکنده شدن آن توسط حشرات، باد یا خود ما باعث آلودگی سایر کاکتوس‌های اطراف می‌شود. در کاکتوس‌هایی مانند سرئوس ها اچینو و مامیلاریا و انواع گونه‌های دیگر بیماری مشاهده می‌شود.

تشخیص این بیماری با سایر پوسیدگی‌ها در علائم بیماری است. در آسیب قارچ‌های بیماری‌زای Phytophthora cactorum و Pythium debaryanum، گندیدگی در ابتدا از قسمت‌های پایین ساقه شروع شده و به تدریج به قسمت‌های بالاتر گسترش می‌کند. عوارض آسیب ناشی از دو گونه قارچ Fusarium، لکه‌ها خشک با حاشیه زرد رنگ می‌باشد.

 

پوسیدگی ساقه کاکتوس‌ها
پوسیدگی ساقه کاکتوس‌ها

 

درمان:
اقدامات پیشگیرانه از مهم‌ترین راه‌های کنترل این بیماری است. جدا سازی کاکتوس‌های آلوده، ضدعفونی کردن خاک و بذر، مدیریت آبیاری و پرهیز از پاشیده شدن آب روی گیاه.

(اسپورهای عامل بیماری برای جوانه‌زنی آب نیاز دارند) روش‌های کنترلی برای دچار نشدن کاکتوس‌ها به این بیماری است.

پوسیدگی ساقه کاکتوس‌ها
کنترل شیمیایی:
برای درمان شیمیایی قارچ کش های متعددی در منابع مختلف پیشنهاد شده است. استفاده از قارچ کش کاپتان با فاصله سمپاشی ۱۴ روز و نیز قارچ‌کش سیستمیک پروپیکونازول به روش آبیاری یا مه پاشی برای گیاهان و ضدعفونی بذر و خاک با قارچ‌کش سیستمیک توپسین به روش آبیاری یا مه پاشی مفید می‌باشد.

 

منبع: کاکتوس گاید آی آر

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

65 دیدگاه برای “علت پوسیدگی و نرم شدن ساقه و تنه کاکتوس‌ و راه درمان آن

  1. کاوه مددیان گفته:

    من گیاهی چند ساله جان من یک برگ بده دارم البته اسم اصلی اش را نمیدانم
    خیلی ناگهانی مثل گیاهی که دچار کرم ساقه خار شده باشد از یک نقطه گرد بر میشود و هیچ انگل و حشره ای نمیبینم گسی میتواند کمکم کند

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اسمش افوربیا تیروکالی هست، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. Drya گفته:

    سلام خسته نباشید ۶ تا کاکتوس گرفتم یکیشون بعد از چند روز که سر زدم بهش دیدم کل کاکتوس گندیده ولی همچنان ریشه های محکمی داره راهی هست؟از گلدان مشترک جداشون کنم؟تمامیه کاکتوس ها حشرات سفید پنبه ای روش داشت از اول اون ۵ کاکتوس دیگه هم پاییناش یکم زرد شده
    راستیتش خاک خیلی بدرد نخوری داشت
    ولی خب خیلی برام مهمه که الان اونی که فقط ریشه و خار هاش مونده و کل گیاه سیاه و پوسیده شده رو نجات بدم خواهشا کمک کنید در این باره

  3. صدیقی گفته:

    سلام .تعدادی کاکتوس کلکسیونی دارم و میخواهم خیالم از بابت بیماری قارچی و پوسیدگی ریشه و ساقه راحت باشه و تلفات نداشته باشم..سوالم اینه که اگر همیشه .در هر یکی در میان آبیاری. قارچ کش پروپیکونازول ۲۵ درصد بصورت مه پاشی روی ساقه و محلول در آبیاری انجام دهم …کار درستی است و به هدفم میرسم یا اینکه وجود سم در بلند مدت از سرحالی کاکتوس میکاهد …اگر مشکلی ندارد چه میزان دزی استفاده کنم روی لیبل خودش ۱ لیتر در هکتار زده …تشکر از این وقت گذاشتید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای اینکه مشکلی بوجود نیاد حتما باید خاک مناسبی داشته باشندو ابیاری منظم باشه، این میزان سمپاشی بیشتر باعث از بین رفتنشون میشه وگیاه ضعیف شده ودر مقابل بیماری وافتها مقاومتی نخواهد داشت. میتونید برای پیشگیری هرشش ماه یک بار خاک وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسم پاشی کنید ،مقدار مصرف یک در هزار هست، یعنی یک سی سی داخل یک لیتر اب. قارچ کشهای پودری یک گرم در یک لیتر اب.

  4. فرناز گفته:

    سلام وقت بخیر
    کاکتوس من خیلی خوب رشد می کرد ولی متاسفانه چند روزیه از پایین رنگ و شکلش عوض شده(انگار چروک شده) ریشه رو نگاه کردم سالمه راه برای نجاتش هست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  5. ابوالفضل گفته:

    با سلام خسته نباشی.دوساله کاکتوس افوربیا اینگنس خریدم تو این مدت خیلی خوب رشد کرده و بزرگ شده.یه چن روزی بود ک کج شده بود گلدونشم کوچیکه فک کردم بخاطر سنگینشه ک کج شده شاخو برگاشم زیادن ولی امروز بکل افتاده بااینکه خیلی سرحاله .از ساقه تخلیه شیره نداره و نشکسته ریششم نگا کردم انتهاش خیلی کم خراش داره و قهوه ایه ولی له نیست.ممکن پوسیده شده باشه ؟!خراب میشه؟!باید چیکار کنم خیلی دوسشدارم?

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید وازگیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  6. وحیده گفته:

    سلام و روز بخیر
    ممنون از کارشناس سایت میهن کاکتوس که با حوصله کامل ودقیق جواب سوالات رو میده
    بنده حدود یک سال هست که گیاه زیبای افوربیا اینگنس رو دارم .. حدود یک هفته هست که متوجه شدم از پایین ساقه ی اصلی (محل رویش در خاک) ساقه دچار پوشیدگی شده به طوری که پوسته کاکتوس از تنه ی اصلی جدا میشه .. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چه کنم ؟؟ واگر باید از بالای پوسیدگی قلمه بزنم به چه صورت این کار رو انجام بدم
    ممنونم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما،گیاه رو از خاک در بیارید وتا جایی که پوسیده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید برای قطع شدن شیره گیاه ،چند دقیقه داخل اب ولرم بگذارید،بعد از اب خارج کنید ودر دمای اتاق روی یک روزنانه بگذارید تا قسمت بریده شده پینه ببنده،تقریبا یک هفته،بعد از پینه بستن داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید وابیاری رو کاملا سطحی بصورت اسپری انجام بدید بصورتی که فقط سطح خاک مرطوب بشه،تا زمان ریشه زنی در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید، بعد از ریشه زنی وشروع به رشد به محیط پرنوری انتقال بدید وابیاری رو بصورت کامل انجام بدید، دقت کنید شیره انواع افوربیا ها سمی هست وحتما از دستکش استفاده کنید.

  7. علیرضا گفته:

    سلام ببخشید گلخانه دارم، تولید کننده گل سیکلمه هستم مشکل قارچ فوزاریوم دارم کلی خسارت دارم میبینم تاحالا کلی قارچکش استفاده کردم ولی جواب نگرفتم دیگه خسته شدم شما راهکاری دارید کمکم کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        شما باید اول تمام قسمتهای الوده شده رو کات کنید واز گلخانه خارج کرده ومعدوم کنید،کلا تمام قسمتهای گیاهان روبررسی کنید واگر مورد مشکوکی بود جدا کنید،بعد سمپاشی رو انجام بدید کلا خاک وشاخه وبرگهای گیاهان رو سمپاشی کنید ورطوبت محیط رو کم وتهویه رو مناسب کنید، در این مدت هر روز گیاهان رو بررسی کنید ویک هفته بعد سمپاشی رو مجدد تکرار کنید. تاوقتی که شاخه وبرگهای الوده جدا نشده باشن بیماری تمام گیاهان رو از بین میبره.در این شرایط هر چقدر هم قارچ کش استفاده کنید اثری نخواهد داشت.

  8. احمدرضا عربانی مستقیم گفته:

    سرئوس پرویانوس به ارتفاع ۱.۵ متر پایینش لکه های بزرگ هم اندازه سکه ۵۰۰ تومنی بوجود اومده که مشابه تصویره
    اما اون بخش ها همچنان مثل کاکتوس سالم سفت هستند
    تقریبا مشابه عکس های مقاله
    میشه درمانش کرد؟ اگر نه با قطع کردن اون بخش رفع میشه مشکل؟ یا اینکه کلا کارش تمومه؟
    دقیقا چکار باید بکنم

    • کارشناس 2 گفته:

      شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وقسمتهایی که لکه دارند عکس واضح بدون نور فلش بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  9. شیدا گفته:

    سلام من یک کاکتوس دراز حدود یک متر دارم ک چند روز پیش بچه هاش دیدم ازش جداشدن افتادن توی گلدان و یکی از بچه ها و خودش از ریشه شروع به سیاه شدن شده وتابالا داره میره چیکار باید کنم ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، چه نوع کاکتوسی هست اسم عامیانه یا علمی رو میدونید؟میتونید جوانه ای رو که سیاه شده از خاک در بیارید وبرای اطمینان از پوسیده نشدن خود گیاه ریشه های گیاه رو چک کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.