معرفی گل مرجان یا افوربیا میلی

معرفی گل مرجان یا افوربیا میلی

معرفی گل مرجان یا افوربیا میلی : گل مرجان یکی از گل‌های زیبای بیرونی و آپارتمانی است با تنوع بالای رنگ گل که به دلیل زیبایی و تکثیر آسان در تمامی دنیا یافت می‌شود. مرجان دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد که از نظر ظاهری به انواع مرجان گل درشت گل ریز مینیاتوری مرجان ابلق مرجان برگ درشت و سایر گونه‌ها تقسیم‌بندی می‌شود. گیاه مرجان که نام علمی آن Euphorbia milii می‌باشد. یکی از گونه‌های خانواده افوربیا Euphorbia است. که در بهار تابستان و پاییز گل می‌دهد.

 


برگ‌های جدید گیاه بر روی ساقه‌های جوان و جدید گیاه شکل می‌گیرد و بنابراین قسمت‌های مسن‌تر گیاه به تدریج چوبی و کم برگ خواهد شد. برگ‌ها حدود ۳٫۵ سانتیمتر طول و ۱٫۵ سانتیمتر عرض دارد. گل‌ها کوچک هستند و قسمت رنگین گل‌ها در واقع برگه‌های کوچکی Bracts به عرض حدود ۱۲ میلی‌متر هستند که جلب توجه می‌کنند و به رنگهای قرمز، صورتی و سفید وجود دارند و رنگ قرمز آن متداول‌تر از سایر رنگ‌های این گیاه است. البته باید خاطر نشان کرد انواعی که امروزه وجود دارند از طریق روش دو رگه گیری اصلاح نژاد شده‌اند و گلهای بزرگ‌تری و بیشتری دارند، این انواع با نام دورگه‌های تایلندی Thai hybrids شناخته می‌شوند و رنگ‌های قرمز، صورتی، کرم و زرد رنگ دارند. گل‌ها در دسته‌های ۲ الی ۸ عددی شکوفا می‌شوند، طبق اعتقادات چینی‌ها زمانی که این گیاه در دسته گل خود ۸ عدد گل تولید کند برای صاحبش شانس خواهد آورد! این گیاه در سراسر سال می‌تواند گل دهد. اما در مقاطعی از سال بیش از سایر زمان‌ها گلدهی خواهد داشت. شیره این گیاه سمی است و در هنگام دست زدن به این گیاه باید مراقب پوست دست خود باشید. نام‌های انگلیسی این گیاه Crown of thorns,Christ plant, Christ thorn است ،زیرا بر اساس برخی از افسانه‌ها این گیاه همانی است که به عنوان تاج خاردار بر روی سر حضرت مسیح گذاشته شد. این گیاه در محیط ما مرجان و گاهی فرفیون خوانده می‌شود. گیاه مرجان گیاهی سرسخت است که نگهداری نسبتاً آسانی دارد و می‌توان برای مدت طولانی آنرا در محیط خانه نگهداری و از زیبایی آن بهره مند شد.

عکس گل مرجان
انواع رنگ گل مرجان

 

نگهداری از گیاه مرجان:

آبیاری گل مرجان:
زمانی آبیاری این گیاه را انجام دهید که سطح خاک تا عمق ۵-۲٫۵ سانتیمتر خشک شده باشد در طی فصل رشد فاصله زمانی آبیاری با توجه به گرمای هوا متفاوت است اما در طی فصول سرد و زمانی که گیاه رشد چندانی ندارد آبیاری هر ۳-۲ هفته یکبار انجام می‌شود. در زمان آبیاری از آب ولرم با دمای حدود ۲۰ درجه استفاده کنید. وجود رطوبت ماندگار در خاک منجر به پوسیدگی ریشه و طوقه گیاه (محل اتصال ساقه‌ها به ریشه) می‌شود و گیاه از بین خواهد رفت. زمانی که به گیاه آب می‌دهید مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که حتماً آب از منافذ زیر گلدان خارج شود زیرا این کار علاوه بر رسیدن رطوبت کافی به ریشه‌ها منجر به خروج عناصر و املاح اضافی از اطراف ریشه‌ها خواهد شد. اما مقدار این آب نباید زیاد باشد. هر قدر در مصرف آب زیاده روی شود بخصوص زمانی که دمای هوا حدود ۲۷-۲۴ درجه است خطر از دست دادن این گیاه بیشتر خواهد شد. اما به گیاه خشکی نیز ندهید. رسیدن رطوبت مورد نیاز گیاه به ریشه‌های آن، منجر به رشد مناسب و گلدهی خوب آن خواهد شد. با افزایش دمای محیط و گرمتر شدن هوا می‌توان آبیاری گیاه را نیز بیشتر کرد. همچنین اگرچه وجود رطوبت در هوا به رشد و لطافت این گیاه کمک می‌کند، اما غبارپاشی و ماندگاری آب بر روی برگهای گیاه احتمال شیوع بیماری قارچی بخصوص بوترتیس و سفیدک پودری را افزایش می دهد و لزومی به انجام این کار نیست اما در روزهای گرم تابستان و برای افزایش رطوبت هوا می توان از روش زیرگلدانی حاوی سنگریزه و آب استفاده کنید. یعنی یک زیرگلدانی را از سنگ ریزه(قلوه سنگهای کوچک ) پر کنید و سپس تا نیمه آن آب بریزید. گلدان را بر روی سنگریزه ها قرار دهید اما توجه کنید که هرگز کف گلدان با آب موجود در زیرگلدانی در تماس نباشد. آب موجود در زیرگلدانی به تدریج تبخیر شده و موجب افزایش رطوبت هوا می شود.

 

نور گل مرجان:
این گیاه نور مستقیم آفتاب و محیط روشن و پر از نور را دوست دارد به شرطی که در این مسئله بخصوص در روزهای گرم سال زیاده روی نشود. به بیان دیگر هر مقدار که هوا خنک تر باشد ، بیشتر می توان از نور مستقیم آفتاب بهره گرفت و در سراسر روز گیاه در زیر نور مستقیم افتاب باشد اما در روزهای گرم تابستان بهتر است که گیاه را از آفتاب بعد از ظهر محافظت کرد اما توجه داشته باشید که در چنین روزهایی نیز گیاه باید حداقل به ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب دسترسی داشته باشد کمبود نور در محیط منجر به کم رنگ شدن گلها ، عدم شکل گیری گلها و ریزش برگها می شود. توجه داشته باشید که وجود نور در طی شب(وجود لامپهای با شدت نور زیاد در مکان نگهداری گیاه در طی شب) می توان منجر به شکل گیری خارهای فراوان در قسمت بالای گیاه و عدم گلدهی مناسب این گیاه شود.

گل افوربیا میلی
گل افوربیا میلی

دمای مناسب گل مرجان:
به طور کل این گیاه محیط گرم را دوست دارد و در چنین محیطی رویش برگها و گلدهی صورت می گیرد. بهترین دما برای رشد این گیاه ۳۲-۲۴ درجه سانتیگراد است اما این گیاه در طیف نسبتا وسیعی از دما یعنی از ۴ درجه تا ۴۰ درجه سانتیگراد زنده می ماند. هر مقدار که دما بیشتر باشد از گلدهی گیاه کاسته میشود و برای زنده ماندن گیاه بهتر است که بخصوص در قسمت بعداز ظهر از مقداری سایه بهره مند شود. با پایین رفتن دما نیز ریزش برگهای گیاه شدت می یابد اما گیاه تا ۴ درجه نیز زنده می ماند اما اصولا زمانی که دمای هوا به ۱۰درجه رسید گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.نکته جالب در مورد این گیاه این است که اگر این گیاه را در محیطی با دمای یکنواخت نگه داریم از گلدهی آن کاسته میشود بنابراین اگر در طی زمستان آنرا در دمای حدود ۱۳ درجه سانتیگراد نگه داریم به گلدهی این گیاه کمک می شود.

 

خاک مناسب گل مرجان :
در مورد خاک سخت گیر نیست اما بهتر است که خاک زهکش مناسب داشته باشد تا مانع از ماندگاری طولانی مدت آب در اطراف ریشه های گیاه شود مثلا مخلوطی از خاک معمولی+خاک برگ+ شن به نسبت مساوی و یا یک قسمت شن درشت+ نصف قسمت کوکوپیت + نصف قسمت ورمی کمپوست و یا کود بسیار پوسیده گاوی استفاده کرد برای این گیاه مناسب است. در مورد کوددهی نیز باید گفت وجود نیتروژن و فسفر به رشد رویشی (تولید ساقه و برگ) و رشد زایشی (تولید گل ) کمک می کند اما اگر در مصرف این عناصر زیاده روی شود نتیجه آن گلدهی کم و بلندی و نازکی ساقه های جوان است. برای کود دهی از بهار تا پاییز می توان هر دو هفته یکبار از کود ملایم و با نصف غلظت معمول کود استفاده کرد.فرمول ۵-۱۰-۵ یکی از فرمولهای مناسب برای این گیاه است . تعویض این گیاه را می توان هر ساله و یا هر دو سال یکبار انجام داد. بهترین زمان تعویض گلدان این گیاه در تابستان است زمانیکه رشد رویشی گیاه در وضیعت خوبی است. بعد از تعویض گلدان این گیاه را تا حدود ۲ روز آب ندهید.

 

تکثیرگل مرجان:
استفاده از قلمه این گیاه یکی از راه های تکثیر آن است. در طی فصول بهار و تابستان می توانید از قسمت انتهایی ساقه های جوان قطعاتی به طول ۱۰-۷ سانیتمتر جدا کنید و انتهای قلمه ها را در آب قرار دهید تا جریان شیره سفید از قلمه ها متوقف شود، سپس قلمه ها را برای ۴-۳ روز درمکانی خشک و به دور از نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که بعد از جدا کردن قلمه برای چند دقیقه انتهای آن را در آب گرم قرار دهیم تا جریان شیره متوقف شود و بعد یک روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهیم تا رطوبت اضافه خشک شود و سپس آنرا در بستر ریشه زایی بکاریم. سپس این قلمه را در بستری بسیار سبک همانند شن + پرلیت که کمی مرطوب است بکارید و گلدان محتوی قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور خورشید و دمای حدود ۲۰ درجه قرار دهید. ریشه زایی این قلمه ها ممکن است تا دو ماه طول بکشد. کاشت بذرها روش دیگر تکثیر این گیاه است. البته اگر گیاه بعد از تولید گل بذر نیز تولید کند. زیرا برای انجام عمل گرده افشانی و تولید بذر شما به دو یا چند گیاه احتیاج دارید. زیرا گلهای این گیاه در چند روز اول زندگی خود یعنی زمانی که جوان هستند نقش گل ماده را دارند زیرا قسمتهای ماده فعال است و بعد که سن گل بیشتر می شود قسمتهای نر گل که مسئول تولید گرده هستند فعال می شوند، بنابراین برای گرده افشانی یک گل در زمانی که قسمت مادگی آن فعال است نیاز به گلهای مسن تر داریم که باید در مجاورت این گل قرار داشته باشند به همین دلیل داشتن چندین گیاه در کنار هم که گلهایشان از نظر زمانی در مقاطع مختلفی هستند برای انجام عمل گرده افشانی و تشکیل شدن بذرها لازم است همچنین گرده افشانی یا باید دستی انجام شود و یا فعالیت حشراتی مانند زنبور عسل انجام گیرد. بذر را باید در شن مرطوب در بهار کاشت و حرارت خاک ۱۶-۱۳ درجه سانتیگراد مناسب است . از زمان کاشت بذر تا گلدهی گیاه ۸-۵ ماه طول می کشد.

افوربیا میلی
قسمتهای نر و ماده گل که به شکل همزمان نمی رسند به همین دلیل برای گرده افشانی مناسب این گیاه وجود بیش از دو عدد گیاه در کنار هم لازم است.

 

بذر مرجان
تشکیل شدن میوه حاوی بذرها

 

هرس گل مرجان:
به طور کل توجه داشته باشید که در صورت قطع ساقه و یا برگ گیاه شیره ای سفید رنگ از محل برش بیرون می آید که سمی است و بخصوص باید مانع از تماس آن با چشمها شد.همچنین برای محافظت دستان خود در برابر شیره این گیاه و تیغهای آن حتما قبل از انجام عمل هرس دستکش مخصوص باغبانی دستتان کنید. از آنجایی که این گیاه رشدی آهسته دارد بنابراین گیاهان جوان را تا سال سوم لازم نیست که هرس کنیم. در مورد گیاهان بالغ و بزرگ، هرس این گیاه دو هدف دارد یکی تحریک رشد ساقه های جوان است زیرا با بزرگ شدن گیاه قسمت های پایین ساقه عاری از برگ می شود و بهتر است که رشد ساقه های جوان که برگ نیز دارند تحریک شود و هدف دوم هرس زمانی است که شاخه ها خشکیده و آسیب دیده هستند و یا در مرکز گیاه ازدحام شاخسار وجود دارد. برای مورداول یعنی رشد شاخه های جانبی می توان در فصل بهار ساقه های مسن را تا نصف ارتفاع آنان کوتاه کرد. اما توجه داشته باشید که بیشتر از نصف ارتفاع گیاه را کوتاه نکنید و در این کار شدت عمل به خرج ندهید. در مورد دوم یعنی قطع شاخه های خشکیده و یا شاخه هایی است که موجب ازدحام بیش از اندازه مرکز گیاه شده اند، می توان شاخه ها را از نزدیکی سطح خاک قطع کرد. به یاد داشته باشید که این گیاه به هرس سالیانه نیاز ندارد و هر ۳-۲ سال یکبار برای هرس این گیاه باید اقدام کرد.

 

آفات و بیماری گل مرجان:
آفات زیادی به این گیاه حمله نمی کنند و گاهی شته ، شپشک و یا کنه های تارعنکبوتی و تریپس مشاهده میشوند که امکان فعالیت دو مورد آخر بیش از سایرین است. در مورد این گیاه بیماریها بیش از آفات مشکل ساز هستند و زمانی شیوع می یابند که شرایط نگهداری گیاه مناسب نباشد. بیماری هایی مانند لکه برگی های قارچی و یا باکتریایی ، پوسیدگی ریشه ساقه و با عامل فوزاریوم و ریزوکتونیا و یا سوختگی بوترتیس گلها از جمله بیماریهای شایع این گیاه هستند.

مرجان دفورمه
مرجان دفورمه

قیمت مرجان در بازار ایران متفاوت بوده و به اندازه، رنگ گل و گونه آن بستگی دارد. برای خرید انواع بذر گل اینجا کلیک کنید.

منبع: باغ سبز

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

78 دیدگاه برای “معرفی گل مرجان یا افوربیا میلی

  1. محمد منصوری گفته:

    با سلام
    استاد بزرگوار میشه توضیح بفرمایید دقیقا فرق مرجان مینیاتوری با نوع عادیش چیه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، مرجان مینیاتوری هم برگها وهم شاخه ها وهم گلهاش ریزتر از مرجانهای معمولی میشه، مرجان گل درشت هم از مرجان معمولی بزرگتر میشه هم شاخه ها هم برگها وهم گلها.

  2. دیانا گفته:

    سلام وقت بخیر
    من یه مرجان دارم، حدود ۴ ماهی هست دارمش، توی این مدت همیشه پرگل بوده اما برگ اصلا نزده. الان هم برگ هاش دادن پیر میشن، زرد شدن
    نورش خوبه، پشت پنجره آفتابگیر. الان هم که آفتاب تیز نیست گاهی میذارمش توی تراس. چند تا جوانه از پایین زد قبل عید اما اصلا رشد نکرده. کود هم ۱۲ر۱۲ر۳۶ چند دوره بهش دادم اما تغییری نکرده . لطفا راهنمایی کنید
    http://8upload.ir/uploads/f346013257.jpg
    http://8upload.ir/uploads/f92465194.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زمانی که گیاه به گل میشینه نیروی گیاه صرف گلدهی میشه،وبرگ جدیدی نمیده بعد از اتمام گلدهی گیاه رو با همین کود تقویت کنید شروع به برگدهی ورشد میکنه.

  3. سالار گفته:

    شرمنده یه سوال دیگه ای هم داشتم یادم رفت اضافه کنم
    ۳ تا هم مرجان گل کوچیک دارم اینم برعکس گل درشت عمل میکنه فقط کارش گل دادنه یک میلی متر هم بزرگ نمیشه ثابت مونده فقط گل میده اینو چیکار کنم بزرگ بشه تو این سایز نمونه

  4. سالار گفته:

    سلام خسته نباشید

    یه دونه کاکتوس مرجان گل درشت دارم یکساله و نیم هستش که گرفتم آخر سر گل داد بعد این همه مدت فقط موقع خرید گل داشت تا الانش

    از رو تنه زیاد غنچه میده ولی نیم سانت نشده خشک میشن میفتن

    فقط این یک مورد گل داده
    http://uupload.ir/files/2ybx_photo_2020-03-01_22-17-10.jpg

    تو این عکس هم مشخصه غنچه ها خشک شدن

    http://uupload.ir/files/625n_photo_2020-03-01_22-17-01.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گیاه کمبود عناصر داره به همین دلیل قدرت گلدهی همه ی غنچه ها رو نداره وغنچه های ضعیفتر خشک میشند، میتونید با کودهای فسفره وپتاس محلول درست کنید وفقط بصورت محلول پاشی روی برگها اسپری کنید داخل خاکش نریزید بعد از اتمام گلدهی میتونید داخل خاک هم بریزید. تا زمانی که گیاه روی گل هست کوددهی فقط بصورت محلول پاشی انجام بشه هر دو هفته یک بار اوایل صبح بهتر هست محلول پاشی فقط روی برگها انجام بشه.

  5. مرتضي وفايي گفته:

    سلام گل مرجان من پشت پنجره ترأس هستش و نور هم بهش میرسه ولی گل تمیده أیا مرجان نیاز به نور مستقیم داره حتما

  6. مرتضي وفايي گفته:

    یعنی حتما باید قلمه بگیرم ازش بعد وقتی قلمه گرفتم ساقه باقی مانده گل چی باز برگ میده یا از بین میره و اگر همینطور نگهش دارم از بین میره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قسمتی که سیاه شده از بین رفته، قلمه نگیرید بقیه گیاه هم از بین میره.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کوددهی خیلی زیاد بوده، ممکن هست بدلیل کود زیاد این مشکل پیش اومده باشه، مقدار مصرف کود یک قاشق چای خوری در یک لیتر اب هست،گلدانش هم خیلی بزرگ هست، گیاه رو از قسمتی که ساقه سبز هست با کمک یک چاقوی تیز وضدعفونی شده ببرید تا به اوند سالم برسید، تمام برگها رو جدا کنید دو الی سه برگ بالایی بمونه کافی هست، قلمه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ودر محیط اتاق نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که ماسه ای ومتخلخل باشه بکارید وابیاری رو بصورت سطحی واسپری انجام بدید تا زمان ریشه دار شدن در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

  7. مرتضي وفايي گفته:

    سلام من چند ماهی هست گل مرجان هلندی یا گل درشت خریدم حالش خوب بود تا الان که از بالا خمیده شده علتش چیه لطفا راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • مرتضي وفايي گفته:

      سلام هفته ای یکبار ابیاری میکنم خیلی هم کم اب میدم و در اپارتمان نگهداری میکنم برگ جدید میداد و برگهای پایین زرد میشه و میریزه ولی چند وقتیه که از بالا خم شده فرموید عکس بفرستم چطور میتونم عکس بفرستم ممنون البته چند هفته پیش به تمام گیاهام اسپرین دادم

  8. دیانا گفته:

    سلام روز بخیر. مرجان من حال ش خوبه ولی نمی دونم چرا برگ نمیزنه . مدام هم گل داره ولی دیگه جوانه های گل ش داره تموم میشه . نورش کامل یعنی تقریبا روزی ۷ ۸ ساعت آفتاب میگیره. آب دهی هم هر وقت پاش خشک بشه. لطفا راهنمایی بفرمائید برای اینکه گیاه به تولید برگ جدید و گل ترغیب بشه چکار باید بکنم. ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر رشد داره بعد از اتمام گلدهی با کودهای مخصوص کاکتوسها، گیاه رو ماهی یک بار تقویت کنید یک گرم در یک لیتر اب از کود npk12/12/36 میتونید استفاده کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خاکش هر وقت کامل خشک شد ابیاری کنید وبرگهای خشک شده رو از داخل گلدان جمع کنید،اگر محیط پرنوری دارید مثل پنجره جنوبی یا شمالی در اون قسمت نگهداری کنید نور کافی دریافت کنه به گل میشینه.

  9. حسین گلدوست گفته:

    سلام‌ یه مرجان گرفتم‌ فروشنده گفته گل‌درشته ،تفاوت شکل مرجان گلدرشت و گل کوچیک در چیست ؟ یعنی الان که گل نداره از کجا بدونم گلدرشته؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از نظر شکل برگها وتنه وتیغها تفاوت زیادی ندارند ولی از نظر گلها، گلهای بعضی واریته ها درشت وبعضی واریته ها کوچک هست یا باید گیاهی که گل داشت تهیه میکردید ویا اینکه باید صبر کنید به گل بشینه تا بدونید که گل درشت هست یا گل ریز.

  10. دیانا گفته:

    سلام روز بخیر
    مرجان من داره گل هاش بی رنگ میشه. البته مدت کوتاهی که دست منه ولی اول گل هاش خیلی پر رنگتر بود. خاک و گلدان ش عوض نکردم ولی وقتی خریدم توی فروشگاه یه بار با دیازینون سم پاشی کردنش .نورش هم خوبه تقریبا روزی ۲ ساعت آفتاب میگیره . آب دهی هم هر وقت پاش خشک بشه انجام میدم. لطفا راهنمایی بفرمایید
    http://uupload.ir/files/sr4v_20191210_075428.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کمرنگ شدن گلها دلیلش کمبود نور هست،گیاه رو در محیطی که نور بیشتری داره نگهداری کنید.

  11. سید حمید میرکمالی گفته:

    درود بر شما
    خدا قوت
    فرمودید برای تکثیر گیاه مرجانی بعد از متوقف شدن شیره گیاه در آب به جای خشک و کم نور منتقل کنیم!
    یعنی داخل همون ظرف آب باشه ، فقط به جای کم نور منتقل کنم یا باید از داخل آب خارج بشه دو سه روز؟

    و اینکه چه کودی تهیه کنم برای اینکه گلدهی کنه گیاه؟
    کود مایع باید تهیه کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، نه داخل اب فقط برای قطع شیره گذاشته میشه، بعد از قطع شدن شیره باید از داخل اب خارج کنید وقلمه رو بمدت دو الی سه روز بسته به قطر قلمه در جای خنک وسایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد بکارید ،کوددهی تقریبا زمانی باید انجام بشه که قلمه ریشه دار شده وشروع به رشد کنه ،حدود دو ماه بعد، از کودهایی که فسفر وپتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید.

  12. سارا گفته:

    سلام و خسته نباشید
    من گل مرجان دارم چند ماهی میشه گرفتم رشد برگهاش خوبه و مرتب برگ میده ولی گل نمیدن اصلا ،قبلا شرایطشو نمی‌دونستم آب زیاد میدادم الان طبق گفته شما آب میدم و نورش هم از پنجره ی شمالی هست ولی آفتاب مستقیم نداره کود گلدهی هم دادم ماهی دوبار تقریبا ولی فایده نداشته ،میشه بگید مشکلش چیه؟؟؟ ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای گلدهی همه ی فاکتورها باید عملی بشن تا گیاه به گل بنشینه درزمستان حتما باید گیاه در دمای۵_۱۰ درجه قرار بگیره تا به گل بنشینه.

  13. ترلان گفته:

    سلام
    من وقتی گل مرجانم رو خریدم گل میداد
    اما الان گلش قبل از اینکه باز بشه خشک میشه
    گلم رو بیرون توی آفتاب مستقیم میذارم برگاش خشک میشه و میریزه و هیچی برگ نمیمونه!
    اما وقتی تو اتاقه مثل اولش برگاش در میاد و کاملا سالم میشه
    اما گل نمیده
    نمیدونم مشکل چیه که تو افتاب میذارمش برگاش میریزه!

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ریزش برگها موقع تغییر محیط نگهداری تاحدودی طبیعی هست گیاه رو برای مدتی در جای ثابتی قرار بدید ریزش برگها قطع میشه،علت گل ندادن میتونه از کمبود نور ویا کمبود عناصر موجود در خاک باشه زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه.

  14. سالار گفته:

    سلام و عرض ادب
    خسته نباشید

    اساتید محترم امروز خواستم خاک مرجان مینیاتوری رو عوض کنم از بیرون خریده بودم دیدم قسمت زیادی از ریشه ها سفید چسبیده پرلیت هستش یا اون شپشک آرد؟

    http://uupload.ir/files/fuq2_photo_2019-05-03_17-00-40.jpg

    http://uupload.ir/files/1hvf_photo_2019-05-03_17-00-50.jpg

    http://uupload.ir/files/kdzk_photo_2019-05-03_17-01-01.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      برای اینکه گلدهی صورت بگیره زمستان باید در جای خنکی نگهداری بشه وبهار به جای پرنوری انتقال داده بشه، برای گلدهی نیاز به نور زیاد داره اگر در باغچه زیر سایه درختان هست بهتر هست بجای پرنوری انتقال بدید برای تقویت میتونید داخل خاکش کود دامی کاملا پوسیده یا ورمی مخلوط کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.