بیماری زنگ گل رز و راه درمان آن

بیماری زنگ گل رز

بیماری زنگ گل رز یکی از بیماری‌های رایج گل رز می‌باشد که با کنترل و پیشگیری که در ادامه توضیح داده می‌شود می‌توان از بیماری جلوگیری کرد.
بیماری زنگ گل رز بیماری قارچی می‌باشد که عامل ایجاد آن گونه‌های مختلف از قارچ Phragmidium هستند. این بیماری مانند باقی زنگ‌ها به طور اختصاص روی انواع رزهای پرورشی در گلخانه و منزل و انواع رزهای وحشی ایجاد بیماری می‌کند.

البته در سال‌های اخیر و با تلاش محققان خیلی از رزها به این بیماری مقاوم شده‌اند. ظهور علائم بیماری با شروع بهار آغاز شده و تا پایان برگ‌ریزان ادامه پیدا می‌کند، زنگ گل رز بر خلاف زنگ‌های دیگر قادر به زمستان گذرانی و تکمیل چرخه زیستی خود روی یک گونه می‌باشد.

شکل قارچ زنگ رز
شکل قارچ زنگ رز

شناسایی بیماری زنگ گل رز: 
زنگ گل رز به طور معمول باعث ایجاد لکه‌های گرد زرد تا قرمز رنگ می‌شود. قطر این لکه‌ها گاه به ۵ سانتی متر هم می‌رسد. ظهور لکه‌ها با ایجاد این علائم در برگ‌های زیرین آغاز شده و به برگ‌های بالایی هم می‌رسد.

در مراحل اولیه‌ای ایجاد بیماری ممکن است لکه آن قدر کوچک باشد که متوجه آن نشوید، در این صورت نشانه‌ی بیماری می‌تواند عملکرد ناسالم، ضعف گیاه و همچنین از دست دادن برگ‌های زیرین باشد. هنگام ریزش، ممکن است برگ کمی پیچیده شده و قبل از شروع پاییز خشک شود.

با این حال بهترین روش تشخیص بیماری، پیدا کردن لکه‌های قرمز، زرد، قهوه‌ای و یا سیاه است. این لکه‌ها ممکن است با خراش چاقو از سطح گیاه بریزند. برای جست و جوی زنگ ابتدا برگ‌های زیرین را به دقت (به طوری که هر دو سمت برگ کاملاً مشاهده شود) چک کنید.

 

نشانه‌های زنگ ممکن است ساقه را نیز تحت تأثیر قرار دهد، به طوری که ساقه کج و پیچیده شود و مورد هجوم جوش‌های لکه‌ای قرار گیرد. توجه داشته باشید که هر لکه‌ای نشانه‌ی زنگ نیست، رز مورد هجوم لکه سیاه و سفیدک هم قرار گیرد، به همین علت باید علائم هر بیماری گیاهی به‌دقت موردبررسی قرار گیرد و در صورت لزوم با کمک متخصص گیاه پزشک توسط میکروسکوپ رویت شود و بعد تشخیص قطعی داده شود.

 

اثار بیماری زنگ رز روی برگ
اثار بیماری زنگ رز روی برگ

 

چرخه‌ی زندگی زنگ گل رز:
همه‌ی زنگ‌ها زمستان را روی برگ‌ها می‌گذرانند، زنگ رز هم این دوره را روی برگ‌ها و در مرحله‌ی تلیوسپری (اسپور های تیره و زمستان گذران) می‌گذراند. اسپور ها می‌توانند در حالت خفته روی برگ‌های ریخته شده، زنده بمانند.

با شروع بهار اسپور ها فعال شده و روی برگ‌ها تکثیر می‌شود. با ادامه‌ی تکثیر و وزش باد امکان انتقال اسپور به گیاهان سالم، نشانه‌های اولیه روی ساقه‌های جوان به صورت جوش‌های جوان همراه با ایجاد موج در ساقه مشاهده می‌شود. همراه با آغاز فصل تابستان پیشروی اسپورها بیشتر شده و به برگ هم می‌رسد.

گردهای نارنجی در این زمان رفته‌رفته تیره شده و به سمت نشانه‌های فاز زمستان گذران می‌گرایند.

بیماری قارچی زنگ رز بر روی شاخه گل رز
بیماری قارچی زنگ رز بر روی شاخه گل رز

بیماری زنگ گل رز

بیماری قارچی زنگ رز بر روی شاخه گل رز
بیماری قارچی زنگ رز بر روی شاخه گل رز

 

خسارت و آسیب‌های بیماری:
مقدار خسارت این عامل روی انواع رز به عوامل مختلف بستگی دارد، بیشتر رزها تا حدود زیادی مستعد آلودگی هستند اما برخی گونه‌های کشت زاد نشانه‌های خود را مشخصاً و به شکل از دست دادن برگ‌های زیرین بروز می‌دهند.

 

برای بیشتر رزها شدت خسارت به شرایط آب و هوایی وابسته است. اگر هوای خنک و مرطوب در منطقه جا خوش کرده، مطمئن باشید زنگ رز مهمانی همیشگی برای گل‌های شما خواهد بود و با اشتیاق زیادی بر ماندن و تکثیر اصرار خواهد ورزید و اگر بالعکس باشد، یعنی هوای گرم و خشک حکومت دردناک خود را بر منطقه تحمیل کرده باشد، زنگ هم مثل آب و هوای منطقه خواهد خشکید.

مقدار کم لکه‌ها برای گیاه چندان خطرناک نیست اما با گسترش لکه‌ها و جذب مواد غذایی و آب گیاه، ممکن است ساقه بمیرد. به خاطر داشته باشید که لکه‌ها نمی‌توانند خطرساز باشند مگر در شرایط نادر، به طور کلی رز معمولی با شرایط عادی آب و هوا، اگر هم آلوده به زنگ رز شود، با دقت و اعمال روش‌های مختلف کنترل قابل مدیریت (و نه نابود شدن) است.

 

درمان بیماری زنگ گل رز:
به دلیل حیاتی بودن رطوبت در تکثیر زنگ و ایجاد آلودگی، زیاده روی نکردن در آبیاری ضروری است.

هرس بخش آلوده به محض مشاهده بیماری.

جمع آوری و امحای برگ‌های سطح خاک به منظور کاهش اسپورهای زمستان گذران.

در صورت فراگیر شدن آلودگی توصیه می‌شود که گیاه را از محیط خارج کرده و گیاهی جدید را جایگزین سازید.

 

کنترل شیمیایی:
استفاده از قارچ کش زینب(zineb_ Dithan Z) و مانکوزب. البته استفاده از تریادیمفون هم روی برخی زنگ‌ها نتیجه خوبی دارد.

 

منبع : طراحان

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

6 دیدگاه برای “بیماری زنگ گل رز و راه درمان آن

  1. محمدلو گفته:

    سلام ما یه مزرعه گل محمدی داریم که بخاطر آبیاری و بارندگی زیاد دچار مشکل زنگ زدگی شده است. والان غنچه وگل داده.میتونیم از قارچ کشهایی که بالا ذکر کردین در حین برداشت محصول استفاده کنیم یا خیر؟

  2. بهمن گفته:

    سلام ،قارچ کش بردو چطور آیا برای این نوع بیماری قارچی میشه استفاده کرد؟ ممنون از راهنماییهاتون

  3. گلبانو گفته:

    سلام ،قارچ کش کاپیتان برای این نوع بیماری قارچی مفید است ؟ ممنون از راهنماییهاتون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست از قارچکشهایی که بر پایه مس هستند برای این نوع بیماری قارچی استفاده کنید مثل اکسی کلرو مس یا مانکوزب، قارچ کش کاپتان زیاد موثر نخواد بود.

دیدگاه‌ها بسته شده است.