آموزش نگهداری گل بنفشه

آموزش نگهداری گل بنفشه

آموزش نگهداری گل بنفشه : گل بنفشه گیاهی است یک ساله که در صورتی که هرس شود و شرایط لازم فراهم باشد تا دو سال هم می‌توان نگهداری کرد. گل بنفشه دارای رنگ‌ها بسیار زیادی است که هم در فضای سبز کاشته می‌شود و همچنین در گلدان. گل بنفشه به دلیل زیبای و تنوع رنگ همچنین آسان بودن پرورش و نگهداری دارای محبوبت زیادی می‌باشد. نام علمی بنفشه pansy viola می‌باشد. در این مقاله به آموزش نگهداری از این گیاه می‌پردازیم.

دمای مناسب برای نگهداری گیاه بنفشه: 
دما نقش بسیار مهمی در پرورش و گلدهی این گیاه دارد،  در بسیاری از مناطق تصور می‌کنند که بنفشه باید در فصل بهار کاشته شود بنفشه یکی از گیاهانی است که می‌تواند پوشش برف را البته برای دوره‌های کوتاه‌مدت (۴-۳ هفته) تحمل کند. اگر در طی مدت زمستان دما  تا حدود ۲۰- درجه سانتی‌گراد باشد این گیاه زنده می‌ماند اما گل نمی‌دهد اما در مناطقی که در طی زمستان دما در حدود صفر تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد باشد در تمامی مدت زمستان توانایی تولید گل را هرچند به میزان اندک دارد.

توجه داشته باشید که اگر دما بسیار سرد باشد این گیاه بدون پوشش برف زنده نمی‌ماند زیرا بادهای سرد وسوزان آن را از بین خواهند برد. در چنین شرایطی (زمستان بسیار سرد و بدون برف) باید روی گیاهان را با پوششی از مواد ارگانیک همانند خاک برگ یا کودهای پوسیده دامی پوشاند تا از چنین بادهای کشنده‌ای در امان بمانند. در دمای ۱۲ الی ۱۸ درجه این گیاه به خوبی گل می‌دهد. بنفشه  تحمل گرمای زیاد را ندارد به همین دلیل باگذشت بهار و نزدیک شدن به تابستان گل‌های کمتری تولید می‌کنند، گل‌ها ریزتر هم خواهند شد و ساقه‌ها نیز بلند و کشیده می‌شوند (فاصله بین میان گره‌ها افزایش می‌یابد) بنابراین اگر بنفشه‌ها را در گلدان کاشته‌اید، با افزایش حرارت هوا و نزدیک‌تر شدن به فصل تابستان گلدان را در مکانی قرار دهید که در طی روز نیمه سایه- نیمه آفتاب باشد تا با افزایش میزان سایه، از دمای محیط کمی کاسته شود و دوران گلدهی گیاه افزایش یابد.

کاشت بنفشه در گلدان
کاشت بنفشه در گلدان

روش آبیاری بنفشه: 
آبیاری منظم و کافی ازجمله عوامل مؤثر در رشد و گلدهی مناسب این گیاه است. اما اگر آبیاری بیش ‌از اندازه باشد و یا خاک زهکش مناسبی نداشته باشد و آب اضافی به خوبی نتواند خارج شود، ریشه و طوقه گیاه (طوقه محل اتصال ساقه به ریشه است) خواهد پوسید و گیاه از بین خواهد رفت. خشکی کشیدن گیاه نیز موجب عدم گلدهی مناسب گیاه و رشد آن خواهد شد. بهتر است زمانی اقدام به آبیاری گیاه کنید که سطح خاک در حال از دست دادن رطوبت باشد.

نور:
گل بنفشه به مکانی با نور مستقیم آفتاب حداقل به مدت ۸-۶ ساعت در روز نیاز دارند. مکان کم‌نور موجب کاهش گلدهی، بلند شدن و علفی شدن بیش‌از اندازه ساقه‌ها، پریدگی رنگ برگ‌ها و افزایش برخی از بیماری‌های قارچی بخصوص کپک سفید خواهد شد.

خاک مناسب گل بنفشه: 
بنفشه به خاکی مرطوب با زهکش خوب  نیاز دارد. بنابراین می‌توان خاک معمولی باغچه را با خاک‌برگ و یا پیت ماس مخلوط کرد و برای کاشت این گیاه استفاده کرد. برای کوددهی نیز می‌توان هر ۳ یا ۴ هفته یک مرتبه از کودهای معمول گیاهان زینتی استفاده کرد.

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه