معرفی گل آزالیا

معرفی گل آزالیا

معرفی گل آزالیا : آزالیا با نام علمی rhododendron simsii به خانواده ericaceae تعلق دارد و بومی شرق آسیا است. بوته آزالیا می‌تواند تا ارتفاع ۲ متر رشد کند اما معمولاً به عنوان گیاه گلدانی حدود ۴۵-۶۰ سانت ارتفاع می‌یابد و به شکل عرضی در ۴۵ سانتیمتر فضا را اشغال می‌کند، برگ‌های آن بیضی شکل به طول ۱/۵-۵ سانت و عرض ۰/۵ تا ۳ سانت است گل‌ها شیپوری شکل و در دسته‌های ۲-۶ تایی شکوفا می‌شوند و در صورت وجود نور مناسب محیط و خنک بودن هوا برای چند هفته ماندگار هستند.

 

نام انگلیسی آزالیا india azalea است.رنگ گلها در نمونه‌های مختلف این گیاه از سفید تا قرمز تیره دیده می‌شود.زمان گلدهی در ارقام مختلف متفاوت و بعضی واریته ها در سراسر سال گلدهی دارند اما نمونه‌های گلدانی در اواخر زمستان و اوایل بهار به گل می‌نشیند.

 

آزالیا در موطن خود در محیط خنک و مرطوب زندگی می‌کند بنابراین در صورتی که این گیاه را در آپارتمان نگهداری می‌کنید حتماً چنین شرایطی را برایش فراهم کنید.

 

شرایط نگهداری آزالیا:

آبیاری: بستر کاشت آزالیا باید هواره مرطوب باشد حتی در زمستان خشکی کشیدن گیاه موجب ریزش برگ‌ها می‌شود.در صورتی که بستر کاشت خشک شود برگهای سبز و جوان هم شروع به ریزش می‌کند برای آبیاری از آب بدون املاح همانند آب باران یا آب مانده در محیط منزل استفاده کنید.آزالیا آب املاح دار را حدود یک تا دو ماه تحمل می‌کند برخی املاح آب بخصوص کلسیم موجب قلیایی شدن بستر کاشت و عدم جذب برخی از عناصر غذایی به خصوص آهن می‌شود در نتیجه این اختلال در جذب مواد برگسار سبز -زرد شده و گیاه رشد مناسبی نخواهد داشت، گیاه را باید در تابستان و پاییز غبار پاشی کرد این عمل به خنک شدن آزالیا کمک کرده و گیاه را به تشکیل جوانه‌های گل تحریک می‌کند. البته می‌توان برای جلوگیری از ابتلا یا شیوع بیماری قارچی غبار پاشی برگسار را کاهش داد و به جای آن از زیر گلدانی حاوی آب و سنگریزه (جزیره زیرگلدانی) برای تأمین رطوبت گیاه کمک گرفت.

 

نور: ازالیا به محیطی پر نور و روشن نیاز دارد اما نباید اشعه آفتاب مستقیماً به آن بتابد نور مستقیم باعث سوختگی برگسار و گلبرگ‌ها و همچنین ریزش جوانه‌های گل می‌شود. نور کم موجب رنگ پریدگی برگسار و عدم تشکیل جوانه‌های گل خواهد شد.

دما: بهترین دما برای نگهداری این گیاه ۱۰-۱۵ درجه است و دمای تا ۲۲ درجه را تحمل می‌کند در تابستان و با افزایش دمای هوا مراقبت، ۱- عدم تابش نور مستقیم آفتاب، ۲- افزایش رطوبت هوای اطراف گیاه باشید، گفته می‌شود این گیاه دما را تا ۴ درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کند اما بهتر است دمای هوا به زیر ۹ درجه نرسد.

آزالیا برای تولید غنچه‌های گل به حدود دو ماه (پاییز و زمستان) هوای خنک و دمای ۴-۱۳ درجه نیاز دارد، در زمان گلدهی هر قدر که هوای محیط خنک‌تر باشد گلدهی گیاه افزایش می‌یابد گرما و دمای بالا موجب ریزش غنچه‌های گل و خشکیدگی و چروکیدگی برگها خواهد شد.

 

خاک: آزالیا خاک غنی از مواد ارگانیک اسیدی با زهکش بالا نیاز دارد اگر از آب‌های املاح دار استفاده می‌کنید و یا به هر دلیلی دیگر اسیدیته خاک افزایش یابد و خاک قلیایی شود برگها و ساقه‌های بسیار جوان گیاه زرد می‌شوند به همین دلیل استفاده از پیت ماس و خاک برگ تهیه شده از پوست تنه و برگ‌های درخت کاج در ترکیب کاشت آزالیا می‌تواند به کنترل و اسیدی کردن خاک کمک کند.

همچنین پوشاندن سطح کاشت با خاک اره تهیه شده از تنه درخت کاج به اندازه ۲-۴ سانت مؤثر است حل کردن یک قاشق سرکه سفید در یک ظرف آب و آبیاری خاک با این محلول، از روش‌های خانگی برای اسیدی کردن بستر کاشت است.

بستر کاشت مناسب این گیاه یک قسمت پیت ماس+یک قسمت خاک برگ (تهیه شده از برگ درخت کاج)+یک قسمت شن +یک قسمت پرلیت.

کود دهی: کوددهی آزالیا از اردیبهشت تا اواسط تیرماه است از جمله کودهایی که برای این گیاه مناسب است کودهای با درصد پتاسیم بالا و همچنین کودهای حاوی آهن است هر دو هفته یک‌بار. وجود پتاسیم به تشکیل جوانه‌های گل کمک می‌کند آهن نیز اصولاً برای گیاهانی مانند ازالیا که محیط اسیدی را برای رشد دوست دارند کمک می‌کند تا شرایط رشد بهتری داشته باشند.

 

اگر در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز گیاه را با کودهای حاوی نیتروژن بالا کوددهی کنید از میزان گلدهی برای سال آینده کاسته می‌شود و در عوض رشد رویشی گیاه بیشتر می‌شود زیرا این کودها گیاه را ترغیب به رشد رویشی می‌کند تا زایشی.

در زمان شکوفایی گلها می‌توان از کود استفاده کرد اما باید میزان را به نصف کاهش داد برخی از پرورش دهندگان این گیاه معتقدند که بعد از اتمام گلدهی باید با گیاه کود داد و قبل آن یعنی در مدتی که گیاه در حال گلدهی است از هیچ کودی حتی شکل ضعیف آن استفاده نکرد.

تعویض گلدان این گیاه هر ۲-۳ سال یک بار انجام می‌شود بعد از اتمام دوره گلدهی اقدام به تعویض گلدان کنید.

 

آفات و بیماری‌های آزالیا:

۱- شپشک آرد آلود: موجب ضعیف شدن گیاه و زرد شدن برگسار و ریزش برگ‌ها می‌شود همچنین ماده چسبناک عسلک را تولید می‌کند که بعدها به دلیل تجمع کپک پودری ممکن است سیاه رنگ شوند.

۲- مگس سفید: فعالیت مگس سفید موجب ضعیف شدن گیاه می‌شود و در موارد فعالیت شدید این افت ممکن است گیاه را از بین ببرد مگس سفید همچنین می‌تواند بیماری‌های ویروسی را به گیاه انتقال دهد.

۳- شته: ممکن است بر روی گل‌ها و برگ‌های جوان فعالیت کند و علاوه بر ضعیف کردن گیاه و بد شکل شدن برگهای جوان و ریزش غنچه‌های گل منجر به شیوع بیماری‌های ویروسی نیز می‌شود.

۴- سفیدک پودری: زمانی که تهویه هوا ضعیف است و یا نور کافی در محیط وجود ندارد و یا زمانی که شب‌ها هوا سرد و روزها گرم و مرطوب است این بیماری شیوع می‌یابد و بر روی سطح برگها پودری سفید را به وجود می‌آورد برگ‌ها زرد و قهوه‌ای و چروکیده شده و در نهایت می‌ریزند.

۵- پوسیدگی ریشه: این بیماری اثر قارچ پیتیوم به وجود می‌آید که انتهای ساقه چروکیده و بد رنگ و ریشه‌ها سیاه می‌شود و می‌پوسند، استفاده از خاک‌های ضد عفونی شده به همراه زهکش مناسب و عدم آبیاری بیش از اندازه از جمله راه‌های جلوگیری از این بیماری است.

۶- بیماری بوترتیس: این بیماری بر روی گلبرگ‌ها نواحی کوچک و آبدار به وجود می‌آورد که با قارچی خاکستری پوشانده می‌شود.

۷-بیماری قارچی شانکر (قانقاریا): در این بیماری ابتدا نواحی قهوه‌ای تیره بر روی پوست ساقه ایجاد می‌شود پوست نواحی آلوده ترک خورده و می‌میرد و به تدریج ریزش می‌کند برگهای روییده بر روی ساقه‌های آلوده پژمرده شده و می‌ریزد.

۸- لکه برگی: این بیماری می‌تواند بر روی برگها لکه‌هایی نامنظم به قطر ۱/۵ سانتیمتر ایجاد کند لکه‌ها می‌توانند قهوه‌ای رنگ با مرکز زرد باشند و درون لکه‌ها نیز بعد از مدتی نواحی قهوه‌ای تیره شکل می‌گیرد برگ آلوده ممکن است ریزش کند.

۹- عامل قارچی: عامل قارچی دیگری نیز می‌تواند لکه‌هایی بر روی برگ‌ها ایجاد کند در این بیماری لکه‌هایی تیره رنگ بر روی برگ‌ها شکل می‌گیرند که گاهی از نظر رنگ یکنواخت هستند و گاهی در اطراف لکه‌ها هاله‌ای از رنگ دیگر وجود دارد وسعت یافتن این لکه‌ها در نهایت منجر به خشکیدگی برگها و ریزش آنان می‌شود.

 

۱۰- بیماری سر خشکیدگی و پوسیدگی ریشه: با قارچ فیتوفترا می‌تواند منجر به کوتاهی قامت و پژمردگی گیاه شود برگ‌ها زرد شده و در نهایت گل می‌میرد در مرحله سر خشکیدگی نوک ساقه‌ها به همراه برگها تیره رنگ و خشک شده و از بین می‌روند.

 

آزالیا
جدا شدن پوست از ساقه در اثر بیماری شانکر

بیماری آزالیا
خشک شدن برگها در اثر بیماری قانقاریا

 

بیماری گل ازالیا
آزالیا مبتلا به بیماری لکه برگی

 

خراب شدن گل آزالیا
بیماری سر خشکیدگی ناشی از فیتوفترا

 

مشکلات خاص گیاه آزالیا: 
زهکش ضعیف خاک، فقر شدید مواد غذایی، عدم کود دهی، افزایش اسیدیته خاک به دلیل استفاده از آب نامناسب منجر به زرد شدن و ریزش برگهای آزالیا می‌شود.

سرمازدگی بهاره یا پاییزه، فعالیت آفاتی که از شیره گیاه تغذیه می‌کنند باعث چروکیدگی برگسار و ریزش برگها می‌شود.
بیماری قارچی کپک پودری و بیماری زنگ زدگی موجب بروز لکه‌هایی بر روی برگ می‌شود اگر گل‌ها تشکیل می‌شوند اما قهوه‌ای شده و از بین می‌روند یا عدم گلدهی گیاه به دلیل سرمای بیش از حد محیط است برخی ارقام چند سال زمان نیاز دارند تا بتوانند گل دهند همچنین مصرف نامناسب کودها بعد از اواسط تیر ماه منجر به افزایش رشد برگسار شده و از شکل گیری جوانه‌های گل جلوگیری می‌کند.

نور کم محیط یا تابش نور مستقیم آفتاب موجب ریزش غنچه‌های گل می‌شود همچنین هوای گرم و خشک موجب ریزش جوانه‌های گل می‌شود
زهکش نامناسب بستر کاشت، عمیق کاشتن گیاه در زمان تعویض گلدان، پوسیدگی ریشه که به دلیل زهکش نامناسب بستر کاشت شیوع می‌یابد، مصرف آب‌های املاح دار که منجر به قلیایی شدن بستر کاشت می‌شود دلیل از بین رفتن آزالیا است.

 

تکثیر گل آزالیا:
با استفاده از قلمه چوب نیمه سخت که از ساقه‌های جوان گرفته می‌شود می‌توان آزالیا را تکثیر کرد قلمه‌هایی به طول ۸-۱۰ سانت تهیه کرده و در بستر کاشتی حاوی مخلوط مساوی پیت ماس و پرلیت به نحوی که حداقل ۲-۳ سانت از قلمه‌ها در بستر کاشت فرو رفته باشند بکارید.

وجود پاگرما (دمای خاک گلدان بیشتر از دمای محیط نگهداری باشد) به میزان ۲۲ درجه سانتی‌گراد و غبار پاشی به ریشه دهی قلمه‌ها کمک می‌کند
زمانی که قلمه‌ها نشانه‌هایی از ریشه دار شدن را نشان دادند برای ۲-۴ هفته در مکانی با دمای ۷ درجه قرار می‌گیرند و سپس دما را به حدود ۲ درجه کاهش می‌دهند.

با رسیدن به اواسط زمستان می‌توان دما را به ۷ درجه افزایش داد برای گیاهان جوان باید از کودهای با فسفر بالا استفاده کرد تا به توسعه ریشه کمک کند.

هرس آزالیا: در صورت نیاز به هرس می‌بایست این عمل را بعد از اتمام گلدهی گیاه انجام داد.شاخه‌های بد شکل و بیمار را جدا کنید و سپس شاخه‌هایی را که خارج از شکل کلی گیاه رشد کرده‌اند کوتاه کنید.همچنین سرزنی شاخه‌های قوی به منظور تحریک رشد جوانه‌های جانبی و حفظ ظاهر بوته‌ای شکل گیاه نیز باید انجام گیرد.

 

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “معرفی گل آزالیا

    • کارشناس 1 گفته:

      اگر گیاه رشد داره میتونید ماهی یک بار استفاده کنید. در ضمن کود اهن رو شب استفاده کنید.

  1. فرزاد گفته:

    سلام تشکر
    من با آب مقطر آبشویی کردم ، یک بار این کارو انجام دادم،هنگام آبیاری از آبجوش مانده استفاده کنم ؟؟ حالا که هوای محیط گرم میشه گل بزارم تو راه پله ؟؟ هوای را پله سرده

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،بهتر هست از اب مانده در محیط منزل برای ابیاری استفاده کنید، میتونید بمرور زمان به محیط خنکتری انتقال بدید ،بیکبار این کار رو انجام ندید باعث ریزش برگهای گیاه میشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، این نوع گیاه به ابهای املاح دار حساس هست،مخصوصا وجود املاحی چون کلسیم باعث رسوب در خاک شده وجذب اهن رو توسط ریشه های گیاه مختل میکنه، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید از اب مانده درمحیط منزل برای ابیاری گیاه استفاده کنید. بهتر هست یک بار خاک گیاه رو با اب مقطر ابشویی کنید تا رسوبات واملاح موجود در خاک خارج بشه.

  2. فرزاد گفته:

    سلام ببخشید گیاه آزالیای من مدتی است همه برگهاش خشک‌میشه و رشدش متوقف شده و ۶ ماه هست که گل نمیده.با توجه به اینکه شرایط نگهداریش اصلا عوض نشده و آبیاری هم طبق قبل هر روز یک‌لیوان انجام میشه.ممنون میشم علت خشکی شدید گیاه رو بفرمایید

  3. شقایق گفته:

    سلام و خسته نباشید من یه گیاه ازالیا در اوایل بهار خریدم که پر از گل بود وقتی اوردم در محیط تراس گذاشتم تا اخر اردیبهشت تمام گلهای گیاه ریزش کرد در خردادماه به خاطر افتاب شدید برگها شروع به قهوه ای شدن و ریزش کرد گیاه رو به منزل اوردم و در پشت پنجره نگهداری کردم روزی یک ساعت دستگاه بخور براشون روشنه و خاک و مرطوب نگه میدارم خاکش مخلوط خاک برگ و پیت ماس هست متاسفانه دیگه برگ نداده و رشد گیاه کاملا متوقف شده همون موقع که برگها ریخت گیاه رو یه مقدار هرس کردم ولی خبری از برگ جدید نیست لطفا بگید چی کار کنم دوباره برگ بده پنجره ام هر روز یه مقدار باز میزارم برای تهویه
    http://uupload.ir/files/h7ms_img_20200717_190224.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام ممنون، این قسمت سبز رنگ وبرگها برای ازالیا هست یا گیاه جدایی هست داخل گلدان؟شاخه ها رو با احتیاط کمی خم کنید اگر انعطاف داشت شروع به رشد میکنه ولی اگر شاخه ها شکست متاسفانه کاری نمیشه کرد گیاه خشک شده.

      • شقایق گفته:

        قسمت سبز رنگ برگهای ازالیا هستش دوشاخه ازش سالم موند و برگاش نریخت خداروشکر ساقه هارو چک کردم و قابل انعطاف هست نیازی به کاور نداره الان دوماه هست که برگا ریختن و برگ جدید نداده

        • کارشناس 2 گفته:

          نیازی نیست کاور کنید، این نوع گیاه سرما دوست هست میتونید در محیط خنکی نگهداری کنید شروع به رشد میکنه در مجاورت باد کولر نباشه.

  4. بهانه گفته:

    واقعا عالیه که به بخش گل و گیاه بها داده شود و اطلاعات و دانش لازم را برایمعرفی و چگونگی پرورش آن را یادگرفت

دیدگاه‌ها بسته شده است.