اسیدیته خاک

اسیدیته خاک

اسیدیته خاک ( pH مناسب )
گاهی مشاهده میشود با وجود فراهم بودن تمام شرایط محیطی مناسب و خاک مناسب و غنی برای کاکتوسها ، گیاه بدون رشد باقی میماند، یا حتی رو به ضعیف شدن میرود. در این حالت احتمال وجود مشکلی در ریشه گیاه داده میشود ولی با بازدید از ریشه و کل گیاه هیچ آفت یا بیماری در گیاه مشاهده نمیشود و گیاه در نهایت سلامت است . چه مشکلی وجود دارد ؟

یکی از عواملی که در رشد کاکتوسها و بطور کلی در همه گیاهان تاثیر گذار است pH خاک یا اسیدیته خاک است. این عامل کمتر مورد توجه قرار میگیرد،حتی برای پرورش دهندگان حرفه ای.

زمانی که pH خاک در محدوده مناسب برای آن گونه از گیاه نباشد، جذب عناصر مورد نیاز برای رشد گیاه از طریق ریشه مختل یا به حد قابل ملاحضه ای کم میشود. کمبود حتی یک عنصر میتواند رشد گیاه را متوقف یا حتی گیاه را رو به ضعف ببرد. و برعکس در pH مناسب گیاه رشد چشمگیری داشته و گل دهی آن به حد اعلی میرسد و همچنین در رشد بذر در خزانه تاثیر مثبت دارد . pH مناسب برای تمام گیاهان مهم است ولی در مورد کاکتوسها اهمیت بیشتری دارد زیرا گیاه بمدت چندین سال در یک گلدان قرار میگیرد و امکان تعویض خاک نیست.

ph خاکاسیدیته خاک

pH خنثی عدد ۷ است و آب شهری معمولا دارای pH بالاتر از ۷ است و رو به قلیایی شدن میرود. یکی از دلایل بالا رفتن pH در خاک گلدان، آبیاری با آب pH بالا است. مناسب ترین pH ذکر شده در منابع برای کاکتوسها ۶ = pH است.

درمان : برای مقابله با این مشکل یکی از بهترین روشها آبیاری با آب باران است (شاید تا کنون متوجه اثر معجزه آسای آب باران شده باشید ) آب باران در هنگام بارش با دی اکسید کربن هوا ترکیب شده و خاصیت اسیدی پیدا میکند.

از روشهای دیگر پایین آوردن pH، اضافه کردن اسید به آب آبیاری است. بهترین اسید ذکر شده برای این کار سرکه است. برای این کار اگر pH آب شهری ۸ باشد، باید ۵ میلی لیتر سرکه را به ۲۵ لیتر آب اضافه کنید. pH در این حالت به ۵ میرسد. اسید سولفوریک( اسید باتری ماشین) و اسید سیتریک هم برای این کار مناسبند . البته لازم به ذکر است برای کنترل بهتر در تمام موارد وجود یک pH متر یا کاغذ تست pH ضروری است.

نویسنده : مهندس محمدی

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

12 دیدگاه برای “اسیدیته خاک

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کود گوگرد در واقع حاوی سومین ماده مغذی محدود در خاک برای تولید غلات ، دانه روغنی و علوفه زراعی هست، برای کاکتوسها به تنهایی قابل استفاده نیست در کود مخصوص کاکتوسها مقداری گوگرد هم وجود داره که میتونید از همون کودهای مخصوصی که برای کاکتوسها هست استفاده کنید.

  1. زهرا گفته:

    سلام ببخشید من از قارچکش کاربندازیم استفاده کردم دیروز ولی صبحی دچار تنگی نفس شدم به خاطر کرونا دکتر هم نمیتونم برم به نظر شما چه کار کنم خواهشا راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پنجره ها رو باز کنید تا تهویه انجام بشه، سمپاشی رو باید در محیط باز انجام بدید نه داخل منزل ودر محیط بسته. اگر تراس یا بالکن دارید در هوای ازاد وتمیز نفس عمیق بکشید.

  2. خاتمیان گفته:

    سلام آقای الهامی و آقای محمدی خسته نباشید اسید نیتریک یا اسید ستریک واسید اسیتیک در درمان بیماری خزانه تاثیر داره و هم چنین در گندیده و پوسیده شدن کاکتوسها چطور.
    ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای پیشگیری بهتر هست از قارچ کش استفاده بشه،برای جلوگیری از پوسیدگی وگندیدگی رطوبت محیط وخاک بهتر هست کمتر بشه وتمام قسمتهای پوسیده وگندیده جدا بشه.

  3. علی گفته:

    خیلی ممنون واقعا از سایت خوبتون
    ینی حتی به سانسوریا و شامادورا و… ک خاک قلیایی دوست دارن میتونم کود گرین هیومیک اسید بدم؟یا فقط به گیاهان اسید دوست بدم؟
    و اینکه اکثر کاکتوس ها خاک اسیدی دوست دارن ولی ساسوریا خاک قلیایی دوست داره به سانسوریا کود کاکتوس بدم یا ندم به نظر شما؟
    ببخشید زیاد شد سوالام

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،هیومیک اسید رو به همه ی گیاهانتون میتونید بدید هیومیک اسید به بهبود ساختار خاک کمک میکنه ،برای ریشه زایی وو..فقط برای اسیدی کردن خاک نیست وکلی خواص دیگه داره.

  4. علی گفته:

    سلام
    کود ورمی کمپوست اسیدی هست یا قلیایی؟
    و اینکه آیا به هر گیاهی اگه کود اسید هیومیک به علاوه آهن رو بدیم مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام ورمی کمپوست قلیایه بله میتوان از هیومیک اسید استفاده کرد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.