آموزش کاشت بذر یا دانه گل رز و گل محمدی

آموزش کاشت بذر گل رز و گل محمدی

آموزش کاشت بذر گل رز و گل محمدی : کشت گل رز و گل محمدی از طریق بذر روش زیاد مرسومی نیست و بیشتر از طریق قلمه زدن تکثیر می کنند. ولی با این روش هم می شود این دو گونه را تکثیر کرد و پرورش داد.

برای کاشتن بذر گل رز و محمدی پس از پژمرده شدن گل‌ها، میوه‌ها شروع به رسیدن می‌کنند باید اجازه دهید میوه‌ها روی بوته تغییر رنگ دهند، (نشانه رسیدن میوه گل رز موقعی است که میوه‌ها رنگ انداخته و نارنجی رنگ می‌شوند) معمولاً بذرها را اواسط مهر یا آبان می‌کارند البته با توجه به نوع گل رز، زمان رسیدن میوه متفاوت است.

میوه‌های رسیده را باید بلافاصله چید و کاشت (زیرا بذر میوه‌های این گل پس از چیدن خیلی زود قوه نامیه خود را از دست می‌دهد) اگر بذرها کاملاً نرسیده و هوای منطقه سرد شده باشد، برای آنکه قوه نامیه آن کامل شود،بذرها را لای خاک اره یا ماسه نرم کمی مرطوب طبقه طبقه می‌چینند تا وقتی که برسد.

بذر گل
میوه گل رز که حاوی بذرها می باشد

بعد از کاشت بذور، بوته‌ای که به دست می‌آید ممکن است با گونه والد متفاوت باشد،خصوصاً اگر از یک بوته هیبرید بذرها را برداشت کنید. همچنین در صورتی که یک نوع گل رز در کنار گونه متفاوتی از یک گل رز دیگر کاشته شود به دلیل گرده افشانی از گل‌های مختلف، گل رزی که از کاشت بذرهای این بوته‌ها به دست می‌آید ممکن است با گونه والد متفاوت باشد.

موقع کاشتن میوه‌ها را با چاقوی پیوند زنی چهار قسمت کرده بذرها را با دقت بدون این که آسیب ببینند با نوک چاقو یا هر وسیله دیگری بیرون بیاورید.بذرها را به خوبی شستشو دهید تا مواد اطراف بذور شسته شوند.

آموزش کاشت بذر گل رز و گل محمدی

بذر گل رز
بذر گل رز

قبل از کاشتن بذرها، آن‌ها را در دستمال مرطوب در داخل پلاستیک قرار داده و در یخچال با دمای حدود ۲ درجه سانتی‌گراد حدود ۶ تا ۱۰ هفته قرار دهید. این فرایند برای شکستن خواب بذر و آماده سازی آن‌ها برای جوانه زنی می‌باشد. برای جلوگیری از خشک شدن بذرها لازم است هرازگاهی چند قطره آب به آن‌ها اضافه کنید.

کاشت بذر گل رز
کاشت بذر گل رز

ظرف را با نیمی از ورمی کولیت و نیمی از خاک گلدان استریل شده پر کنید.دانه‌ها را مرتب روی خاک بچینید سپس آهسته با کف دست آنها را فشار باید بدهید تا دانه ها خوب به خاک بچسبند و روی آنرا با قشری به ضخامت ۱ تا ۱/۵ سانتیمتر شن پوشانده، خاک را مرطوب (نه خیس)نگاه دارید.

می‌توانید تا زمان جوانه زنی، به آرامی روی خاک را با آب اسپری کنید. گلدان را در مکانی با نور کافی و دمای ۱۶ تا ۲۱ درجه قرار دهید.

جوانه های گل رز

جوانه زنی دانه‌ها ممکن است یک تا ۱۰ هفته طول بکشد. پس از ۳ تا ۴ برگی شدن می‌توان آنها را به گلدان‌های جداگانه منتقل کرد، بهتر است تا یک ماه گلدان در نزدیکی پنجره قرار بگیرد و به تدریج میزان نور را برای نهال‌ها افزایش دهید به گونه‌ای که ۶ ساعت در روز نور مستقیم دریافت کنند.

پس از ۳ ماه می‌توان آنها را به باغچه با فضای باز منتقل کرد. در طی فصل رشد می‌توان با کود متعادل رزهای جوان را تقویت کرد، میزان کود نصف غلظت توصیه شده باشد.

گل‌های رز خود را به طور مرتب آبیاری کنید. ناحیه ریشه‌ها را در روزهای گرم تابستان حداقل هفته‌ای دو بار آبیاری کنید. از آبیاری مکرر با  آبپاش به طور سطحی پرهیز کنید زیرا این عمل باعث می‌شود که ریشه‌های عمیق‌تر نتوانند به آب کافی دسترسی پیدا کنند و همچنین موجب ایجاد قارچ بر روی تنه گل و شاخه‌های گل رز می‌گردد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

40 دیدگاه برای “آموزش کاشت بذر یا دانه گل رز و گل محمدی

  1. جهانگیر گفته:

    سلام وقت به خیر برای شکستن خواب زمستونی بذرها رو همینجوری بذاریم به صورت خشک تو یخچال یا باید مرطوب باشن؟؟؟

      • جهانگیر گفته:

        بذر گل رز ممنون میشم راهنمایی کنین واقعا موندم تو این سرما دهی بذر.بذارین کامل توضیح بدم من بذر گل رز روبا ماسه مرطوب تو نایلون گذاشتم تو یخچال این مرطوب بودن حدودا چهل روزه مشکلی ایجاد نمیکنه؟؟واین که اگه به صورت خشک تویخچال بذاریم دوره سرمایه‌ی انجام میشه؟؟

        • کارشناس 1 گفته:

          بذرهای گل رو قوه نامی پایینی دارند وبلافاصله بعد از برداشت بهترهست کاشته بشند میتونید درفضای باز هم بکارید اگر منطقه ای که هستید هوا سرد باشه دوره سرمادهی رو داخل خاک سپری میکنند وبهار جوانه میزنند. میتونید از یخچال خارج کنید وبکارید.

      • جهانگیر گفته:

        بذر گل رز.یعنی برای سرما دهی حداقل ۴۰ روز به صورت مرطوب تو یخچال باشه خراب نمیشه؟؟؟

  2. علی گفته:

    ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم واسه خاکش از همین خاکه گلدونا که میفروشن بگیرم یا باید چیزی اضافه یا کم بشه

    • کارشناس 2 گفته:

      برای گیاه رز اگر مد نظرتون هست برای گیاه بالغ از ترکیب خاک باغچه تمیز + خاک برگ ومقداری ماسه میتونید استفاده کنید، برای ریشه دارکردن قلمه یا کاشت بذر بهتر هست از پیت ماس استفاده کنید.

  3. علی گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    من میخواستم توی خونمون گلدون گل رز داشته باشم
    اطلاعاتم کمه میخواستم راهنماییم کنید
    ۱-توی محوطه ی خونه میتونم بذارم که نور خورشید نیست یا حتما باید نور خورشید باشه؟
    ۲-توی بالکن خونه میتونم بذارم؟
    ۳-بنظرتون بذر خریداری کنم یا روش دیگه مدنظرتونه؟
    من تو قشم هستم دمای اینجا تو این فصل تازه شده ۲۳ درجه بنظرتون میتونم گل رز داشته باشم تو این منطقه ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه رز گیاه بیرونی هست داخل منزل نمیشه پرورش داد از بین میره داخل بالکن ولی میتونید نگهداری کنید، بذرهای رز قوه نامی خیلی پایینی دارند وبعد از برداشت باید کشت بشن درغیر این صورت سبز نمیشن، با کشت بذر برای همین زیاد مرسوم نیست بیشتر با قلمه زدن یا خوابانیدن تکثیر میشه.

  4. محسن گفته:

    سلام
    من متوجه نشدم قسمتی که برش اریب خورده درون خاک باشه یا این قسمت بیرون خاک باشه وزخم ایجاد شده چطور ؟ درون خاک یا بیرون خاک باشه ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،دیر جوانه میزنه، بذرهای گل رز قوه نامی خیلی پایینی دارند وهمون سال که بذرها تشکیل میشه باید کشت بشن.

      • امیرعلی گفته:

        سلام مجدد
        توی یکی از مقاله های مجله،اومده که میتونیم به جای دو ماه در یخچال،سه الی پنج روز در فریزر نگهداری کنیم تا دوره خواب سریع تر طی بشه
        این روش،کار درستیه؟

        • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

          درود
          بله، البته نه برای همه گونه‌ها، سرد و گرم کردن برای انبساط و انقباض در پوسته بذرها استفاده می‌شود این کار باعث ایجاد ترک در پوسته شده و سبز شدن بذر را آسان‌تر میکنه، البته بهتره در این مورد مطالعه بیشتری شود.

  5. محمدرضا گفته:

    با سلام و درود.
    بذر چه گلهایی را میتوان الان تو فصل تابستان کاشت؟ اصلا میشه تو این فصل گرما بذر کاشت یا نه خراب میشه؟ منظورم توی گلدون هست.

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، بذرهای اریوکارپوس وپاچیپودیوم که برای جوانه زنی به دمای زیاد نیاز دارند، سایر بذرهای گیاهان زمانی که هواخنکتر شد.

  6. کوروش گفته:

    سلام من ۱ کپسول گل رز رو که روی گل بود اول بهار چیدم و دونه هاشو همینجوری تو خاک باغچه کاشتم.
    احتمال داره رشد کنند؟؟چند روز ۱ بار باید ابیاری بشن تو منطقه غرب کشور هستم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر بذرها قوه نامیشون رو حفظ کرده باشند جوانه میزنند خاک رو باید مرطوب نگهدارید روزی یک بار ابیاری کنید.

  7. سمانه گفته:

    سلام
    من امروز کپسول بذرهای گل رز و رز رونده رو چیدم هنوز سبز بودن الان که مقاله رو خوندم متوجه شدم زود بوده. چکاری میتونم بکنم تا بذرها بتونن سبز بشن و چطوری بکارم و چه زمانی؟ یکی رو باز کردم بذرش شیری رنگ و خیس بود

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اون بذرها دیگه سبز نمیشن باید کامل میرسیدند بعد جدا میکردید، باید صبر کنید تا کیسه بذر دیگری تشکیل بشه وکامل کیسه بذر قرمز رنگ بشه مثل عکس اول روی مقاله،برای کسب اطلاع بیشتر در مورد کاشت بذر مقاله فوق رو بصورت کامل مطالعه بفرمایید.

  8. تارا گفته:

    سلام
    من بذر گل رز رنگی پیدا کردم واسه یکی از روستاهای زنجان هست. نمیدونستم چیه ، چیدمش و بازش کردم متوجه شدم بذر هست . با سرچ چگونگی کاشت شما رو پیدا کردم. میوه رنگش مثل عناب شده . قابل کشت هستن اینها؟ ممنون میشم پاسخ بدین و اینکه اگر نیاز به توضیحی برای کشت هست بفرمایین

  9. سعید گفته:

    سلام من میوه گل محمدی رو چیدم هر کدام اندازه کنار سبز رنگ هستند میخواستم بذرشون رو در بیارم و بکارم ، دقیقا باید چیکار کنم ممنونم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بذرها رو ازداخل کیسه بذر خارج کنید ودر محیط منزل روی یک روزانه یا هر وسیله دیگر بریزید تا خشک بشن حدود دو هفته بمونن بعداز خشک شدن داخل یخچال جای تخم مرغی هم حدود دو ماه نگهداری کنید تا دوره سرمادهی رو بگذرونند بعدمیتونید کشت کنید.

  10. باران گفته:

    سلام من از بذرهایی که از پارسال رو گل بود بذر برداشتم. کل زمستون بیرون بودند بازم نیاز به شکستن خواب زمستانه هست. و ایا برای این بذرها که رو گل موندن هم قوه نامیه دارند. ممنونم از وقتی که میذارین

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بذرها باید از روی گیاه جدا میشد وخشک میشدند بعد دوره سرمادهی رو میگذروندن. بذر چه نوع گیاهی هستند؟

  11. احمدرضا گفته:

    سلام گل رز های حیاط ما بذر میوه اوردن و تمام زمستان هم روس گل ها بودن من چند روزی هست که میوه هارو چیدم.می خواستم بدونم این بذرا رشد می کنن و اینکه اگه رشد می کنن باید دوباره من هم اینارو تو یخچال بزارم یانه

  12. حسن گفته:

    سلام، میخوام گل رز بصورت گل خانه ای پرورش بدم بذر گل رو بگیرم بکارم میتونم پرورش بدم؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.