معرفی گیاه سونریلا

معرفی گیاه سونریلا

معرفی گیاه سونریلا : 
سونریلا که به گل مرواریدی نیز معروف است، نام علمی این گیاه Sonerila margaritacea می‌باشد و بومی مناطق جنوب اندونزی و جاوا می‌باشد.

این گیاه همیشه سبز حدود ۳۰ سانتیمتر و حداکثر ۶۰ سانت ارتفاع می‌یابد برگهای این گیاه سبز-مسی و ساقه‌ها تقریباً قرمز رنگ است.

در سطح رویی برگ لکه‌هایی سبز-خاکستری و یا نقره‌ای وجود دارد و سطح زیرین ته مایه‌ای از رنگ ارغوانی دارد، گلهای سونریلا صورتی-بنفش رنگ است و از تابستان تا پاییز شکوفا می‌شود.

شرایط نگهداری گیاه سونریلا:

آبیاری: این گیاه به خاک مرطوب و زهکش بالا نیاز دارد پای گیاه باید مرطوب باشد ولی از غرقابی کردن بستر حین آبیاری خودداری کنید، اگر این گیاه را در گلدان نگه می‌دارید بعد از هر بار آبیاری آب زیر گلدانی را خالی کنید.

در دفعات آبیاری سونریلا را قدری آب بدهید که آب اضافی از منافذ زیر گلدان خارج شود اگر آب کافی نباشد نمک‌های موجود در خاک شسته نشده و در سطح بستر باقی می‌ماند و باعث سله بستن خاک می‌شود این نکته را در مورد تمام گیاهان گلدانی رعایت کنید.

از آب همدما با محیط برای آبیاری استفاده کنید آب سرد به ریشه‌های این گیاه آسیب می‌رساند.

افتادگی برگسار از نشانه‌های آبیاری بیش از اندازه است در صورت بروز چنین مسئله‌ای گیاه را تا وقتی سطح بستر رطوبت را از دست نداده آبیاری نکنید.

این گیاه رطوبت دوست است و رطوبت محیطی ۷۰ درصد به رشد بهینه کمک می‌کند هوای خشک و عدم آبیاری مناسب موجب خم شدن برگها به سمت پایین و پژمرده شدن برگسار می‌شود.

نور: این گیاه به مکان نیم سایه نیاز دارد و اشعه مستقیم آفتاب بخصوص در روزهای گرم موجب لوله شدن و سوختن برگ‌های آن خواهد شد. کمبود نور موجب کشیدگی و ضعیف شدن ساقه‌ها و افزایش فاصله برگها خواهد شد.

دما: محیط با گرمای ملایم و دمای ۲۰-۲۵ درجه سانتی‌گراد برای این گیاه مناسب است حداقل دمای فصل سرد برای این گیاه حدود ۱۶ درجه است و در صورت کاهش درجه حرارت برگها می‌ریزد گرمای بیش از اندازه هوا نیز موجب پیچیدگی و کم رنگ شدن برگهای گیاه می‌شود.

گل سونریلا
خاک: خاکی با زهکش خوب برای این گیاه مناسب است بستر کاشتی متشکل از پیت ماس و ماسه در کشت گلدانی و خاک برگ و شن برای فضای باز مناسب میباشد.

برای کوددهی به این گیاه می‌توان در طی فصل رشد از کودهای ۱۰٫۱۰٫۱۰ هر دو هفته یکبار استفاده کرد کوددهی را در پاییز کاهش دهید و در زمستان کلاً متوقف کنید.

گلدان این گیاه را وقتی ریشه از حفره انتهایی یا سطح رویی خاک بیرون زد یا وقتی گیاه خیلی متراکم شد در بهار با یک سایز بزرگ‌تر تعویض کنید.

تکثیر: به روش قلمه ساقه، کاشت بذر و تقسیم بوته می‌توان سونریلا را تکثیر کرد.

در بهار قلمه‌های به طول ۵-۸ سانت از گیاه مادری جدا کنید برگهای انتهایی را قطع و حدود سه یا چهار برگ روی ساقه باقی بماند و در بستری سبک و مرطوب مانند پرلیت یا کوکوپیت یا شن کاشته گلدان را در مکانی با دمای ۱۶-۱۸ درجه دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید.

تقسیم بوته بخصوص برای گیاهانی که متراکم شده‌اند در بهار روش دیگر تکثیر این گیاه است.

بذر این گیاه را در بستری سبک و مرطوب کشت کنید و بستر را در مکانی با نور فیلتر شده و دمای ۲۱تا ۲۴ قرار دهید.

هرس: با سرزنی می‌توان رشد شاخه‌های جانبی را تحریک کرد و گیاهی بوته‌ای مانند داشت زمانی این گیاه را هرس کنید که شاخه بلند و فاصله برگ‌ها بر روی ساقه به دلیل بالا رفتن سن گیاه زیاد باشد.

 

آفات و بیماری‌ها:
کنه تار عنکبوتی :از جمله آفات این گیاه است که موجب کاهش رشد گیاه می‌شود و زرد شدن تدریجی برگهای گیاه و ریزش آنها را به دنبال دارد.

شته: افت دیگری است که به دلیل مصرف شیره گیاهی موجب کاهش رشد و ضعیف شدن گیاه می‌شود و به دلیل تولید کردن عسلک موجب چسبناک شدن برگسار می‌شود.

بیماری قارچی: در صورت غرقاب کردن خاک یا مناسب نبودن زهکش و خیس شدن برگسار حین آبیاری می‌تواند شیوع یابد.

شکل گل سونریلا
شکل گل سونریلا

 

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید