شرایط گلدهی کاکتوس چیست؟

شرایط گلدهی کاکتوس چیست؟

شرایط گلدهی کاکتوس چیست؟ چه کار کنیم که گلدهی کاکتوسمان تضمین شود؟

برای گل دادن کاکتوس باید یک سری از نیازهای آنها را در طول سال برآورده کنید. کلاً برای گل دار شدن کاکتوس‌ها یه سری پارامترها نیاز می‌باشد. از همه مهم‌تر اینکه باید گیاه شما به سن گلدهی رسیده باشد یعنی توان گل دادن را داشته باشد.

۱- سن گلدهی: 
همان‌طور که در بالا توضیح داده شد کاکتوس‌ها برای اینکه گل بدهند ابتدا باید به سن گلدهی رسیده باشند مثلاً گونه مامیلاریا در حدود ۲-۳ سالگی شروع به گل دادن می‌کند در حالی که گونه اچینو گرزونی در سن بالای ۲۵ سالگی.

 

۲- نور: 
کاکتوس‌ها در فصل رشد حداقل روزی به ۶_۸ ساعت نور آفتاب نیاز دارند.

 

۳- آبیاری:
بسیار مهم است در فصل خواب کاکتوس‌ها را کم آبیاری کنید و در فصل رشد به طور منظم آبیاری کنید. در فصل رشد در حدود هفته‌ای یک بار آبیاری کافیه و باید اجازه بدید در فاصله دو آبیاری خاک کامل خشک شود.

 

۴- خواب زمستانی:
در زمستان آبیاری را کاهش دهید و اجازه دهید دمای محیط به تدریج به ۱۰+ درجه سانتی گراد برسد. در این دما جریان شیره‌ی درونی کاکتوس بسیار کند شده و رشد گیاه تقریباً متوقف می‌گردد. این حالت که اصطلاحاً خواب زمستانی کاکتوس نامیده می‌شود یکی از نیازهای اساسی این گیاهان برای گلدهی در بهار است.

 

۵- خاک:
ترکیب خاک مناسب یکی از عوامل خیلی مهم در رشد و سلامت گیاهان به خصوص کاکتوس‌ها می‌باشد کاکتوس‌ها در انواع خاک‌ها مانند ماسه خاک باغچه خاک‌های سنگلاخی و غیره می‌تواند زندگی کند ولی ایده آل ترین ترکیب خاک ترکیبی است که آب را نگه ندارد و سریعاً خشک شود خاک مورد نیاز کاکتوس‌ها باید دارای زهکشی مناسبی باشد تا آب به راحتی از آن خارج شود و سریعاً خشک شود و گیاه امکان تنفس پیدا کند.

 

۶- کود دادن کاکتوس‌ها:
در فصل رشد که معمولاً آغاز بهار تا پایان تابستان است از کودهای ازت پایین و پتاس بالا زیاد استفاده کنید.

 

آیا همه‌ی کاکتوس‌ها گل می‌دهند؟
بله کاکتوس‌ها از جمله گیاهان گل‌دار بوده و گل‌های بسیار زیبایی تولید می‌کنند ولی گلدهی آن‌ها تابع شرایط خاصی می‌باشد. از جمله‌ی این شرایط می‌توان به سن بلوغ، استراحت زمستانی و آبدهی و … که در بالا توضیح داده شد اشاره کرد. بعضی کاکتوس‌ها حتی تا ۶۰ سالگی گل نمی‌دهند.

بسیاری حتی در صورت رسیدن به سن بلوغ نیازمند نور، آبیاری و کوددهی لازم هستند. برخی مانند کاکتوس کریسمس تا زمانی که کوتاه شدن طول روز در زمستان را حس نکنند گل نمی‌دهند.

گل کاکتوس اچینوسرئوس
عکس گل کاکتوس

گل کاکتوس مامیلاریا
عکس کاکتوس مامیلاریا

 

گل کاکتوس نوتو
عکس کاکتوس نوتو

 

گل کاکتوس توربینی کارپوس
توربینی کارپوس

 

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

199 دیدگاه برای “شرایط گلدهی کاکتوس چیست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      اگر امکانش براتون هست به محیط خنکتری انتقال بدید یا از شید برای کاهش دما وفیلتر کردن شدت نوراستفاده کنید از شید ۸۰ درصد میتونید استفاده کنید.

  1. حسین گفته:

    سلام خیلی ممنون
    شما که می فرمایید دمای ایده آل ۲۰/۳۵درجه باشه
    بیشترین دمای محیط نگهداری ۴۸درجه است آیا راهی است که بشه دمارو ایده ال کرد چون ۱۸درجه اختلاف زیادی است و در تیر و مرداد ممکنه به ۶۰درجه هم برسه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، میتونید شید بکشید روی کاکتوسها که تا حدودی دما رو کاهش میده. ویا اگر براتون امکان داره به محیط خنکتری انتفال بدید. تا ۴۰ درجه هم رشد میکنند ولی رشدشون کم میشه.

  2. حسین گفته:

    سلام و ممنون از سایت خوبتون
    می خواستم بدونم عمر اچینو گروزنی چقدره و ایا می شه دربهار و تابستان در برابر نور مستقیم خورشید نگهداری کرد؟! دمای مناسب برای کاکتوس اچینوگروزنی چه قدره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، اچینو گرزونی عمر زیادی داره چون در سی سالگی بالغ میشه، اگراز اوایل صبح عادت بدید بله میشه درنور مستقیم نگهداری کرد، کلا همه ی کاکتوس در دمای ۲۰ الی ۳۵ درجه رشد خوبی دارند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بستگی به شرایط نگهداری داره، شرایط نگهداری ایدال باشه ۱۵الی۲۰ سال عمر میکنه.

    • کارشناس 1 گفته:

      در این دما کاکتوسها رشدشون بصورت موقتی متوقف میشه،دما بین ۲۰ الی۳۵ درجه که بشه مجدد شروع به رشد میکنند.

  3. حسین گفته:

    سلام ممنون من هر هفته بهش اب میدم و تازه هم خریدم خاکشو عوض نکردم ترکیب خاکش کوکوپیت و پرلیت و شن و ماسه و زغال اسیاب شده و کود بهش نورفیلتر شده میرسه که از پنجره عبور می کنه
    در طول روز پایینش خط می افته وغروب برطرف می شه علتش چیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری ایدالی براش فراهم کنید تنه جوش میزنه، در محیطی که نور خوبی داره نگهداری کنید خاک مناسب،ابیاری منظم وکوددهی ماهی یک بار.

  4. حسین گفته:

    ۱)سلام می خواستم بدونم کاکتوس دم موشی تو چ سنی گل میده ؟۲)اگر کاکتوسامو توی محیط باز بزارم شب ها دچار سرمازدگی نمیشن؟۳من چند تا کاکتوس دارم اگر من نیاز نور و اب و خاکش عالی باشه ولی دماشو نتونم ایده ال کنم بااین حال گل می ده یانه!؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری ایدالی داشته باشه بالای ۵سالگی بالغ میشه، در این فصل شبها دما زیاد پایین نمیشه وهیچ مشکلی بوجود نمیاد، برای گلدهی اول باید گیاهتون بالغ باشه ودر زمستان خواب زمستانی رو سپری کنه تا بهار وتابستان به گل بشینه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.