معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس : تقریباً در اکثر خانه‌های ایرانی به دلیل مقاوم بودن و راحت بودن نگهداری و نیازی نوری کم گل فیکوس نگهداری می‌شود. نام علمی فیکوس Ficus elastica می‌باشد.

برگ‌های گیاه فیکوس براق و چرمین هستند که در برخی ارقام این گیاه رگه‌های کرم رنگ و یا قرمزرنگ بر روی پهنه برگ‌ها مشاهده می‌شود. گل‌های این گیاه معطر یا رنگین نیست و جلب‌توجه نمی‌کند. فیکوس شیره‌ای دارد که می‌توان آن را از گیاه گرفت و از آن در ساخت لاستیک استفاده کرد و نام انگلیسی این گیاه با توجه به این مسئله انتخاب شده است. اما لازم به ذکر است گیاهی که از شیره آن به شکل تجاری در ساخت لاستیک استفاده می‌شود، درخت لاستیک Para rubber tree با نام علمی Hevea brasiliensis از خانواده افربیاسه است.

اگرچه فیکوس در زادگاه خود تبدیل به درختی بزرگ می‌شود اما در بسیاری نواحی دیگر ازجمله کشور ما اکثراً به عنوان یک گیاه زینتی و گلدانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گل فیکوس ابلق

گل فیکوس ابلقنحوه آبیاری گل فیکوس:
به خشکی مقاوم است اما رطوبت را ترجیح می‌دهد و نباید خاک گلدان خیس و غرقابی شود زیرا در این صورت برگ‌های پایین گیاه به تدریج زرد شده و می‌ریزند. بنابراین در فاصله دو آبیاری بهتر است سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آب دهید. زمانی که دمای هوا بالا است برگ‌ها را غبار پاشی کنید اما اگر این کار را در نور مستقیم آفتاب انجام دهید لکه‌های قهوه‌ای و سوخته بر روی برگ‌ها تشکیل می‌شود. تشنگی شدید گیاه موجب لوله شدن برگ‌ها و آویزان شدن انان می‌شود که در این حالت می‌توان گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در تشت پر از آب قرار داد.

دما:
گرما را تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و سرما را تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کند اما بهترین دما برای رشد آن ۲۵-۲۰ درجه سانتی‌گراد است. هوای سرد موجب قهوه‌ای شدن برگ‌ها و ریزش آنها می‌شود همچنین تغییرات ناگهانی در دمای محیط نیز موجب ریزش برگ‌ها می‌شود

نور مورد نیاز گل فیکوس:
سایه را تحمل می‌کند اما مکان روشن را ترجیح می‌دهد. همچنین گلدان حاوی این گیاه را از نور مستقیم آفتاب محافظ کنید. نور شدید موجب بی رنگ شدن برگ‌ها می‌شود. نور کم و ناکافی محیط یکی از دلایل ریزش برگ‌های گیاه است البته تغییر مکان این گیاه می‌تواند موجب ریزش برگ‌ها شود.

خاک مناسب برای گل فیکوس:
این گیاه به خاکی با زهکش که همچنین بتواند رطوبت را در خود حفظ کند نیاز دارد. به عنوان مثال می‌توان از مخلوط خاک معمولی+خاک برگ+پیت ماس استفاده کرد. در صورت کمبود مواد غذایی برگ‌های گیاه بدشکل و رنگ پریده می‌شود. به منظور تغذیه مصنوعی می‌توان از کودهایی با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ هر دو هفته یک‌بار و یا فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ هر ۵ هفته یک‌بار استفاده کرد. اگر گیاه سریع رشد می‌کند تا جایی که امکان دارد هر ساله و در ابتدای بهار باید گلدان آن را عوض کرد و گلدانی انتخاب کرد که حداکثر حدود ۵ سانتیمتر در قطر و همچنین در ارتفاع بدنه از گلدان قبلی بلندتر باشد و گلدان را خیلی بزرگ‌تر از گلدان قبلی انتخاب نکنید. اگر گیاه بیش‌ازاندازه بزرگ‌شده است که عوض کردن گلدان سخت است، خاک سطحی و رویین را با خاک تازه و غنی از مواد غذایی عوض کنید.

نحوه تکثیر گل فیکوس:
برای تکثیر این گیاه می‌توان در اواخر بهار و یا در اوایل تابستان از ساقه‌ها قلمه تهیه کرد. طول مناسب قلمه‌ها در حدود ۱۵ سانتیمتر است. قلمه را می‌توان هم از طول ساقه تهیه کرد و هم از انتهای ساقه، به هر حال قلمه باید حداقل یک برگ داشته باشد و در صورت زیاد بودن تعداد برگ‌ها باید تعداد آنها را کم کرد. همچنین قلمه‌ها در قسمت پایینشان که در بستر کاشت قرار می‌گیرد باید بدون برگ باشند. بعد از جدا کردن قلمه‌ها شیره‌ای سفید رنگ از انتهای آنها و از تمامی قسمت‌هایی که برش خورده‌اند بیرون می‌آید.

 

بهتر است که قلمه‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در آب قرار دهید تا این جریان شیره متوقف شود و سپس نسبت به کاشت قلمه‌ها اقدام کنید. قلمه‌ها در بستری که سبک و مرطوب است کاشت. مثلاً می‌توان از مخلوط کوکوپیت +پرلیت و یا خاک برگ +شن استفاده کرد. رطوبت هوا را در مکان نگهداری قلمه‌ها باید در حد اشباع و دما در حدود ۲۷-۲۵ درجه باشد. از قلمه جوانه برگ نیز می‌توان برای تکثیر این گیاه استفاده کرد که چگونگی کاشت آن به همان صورتی است که در بالا توضیح دادیم و روش تهیه این قلمه را نیز در تصاویر موجود در قسمت زیر مشاهده می‌کنید.

 

از روش خوابانیدن هوایی نیز می‌توان استفاده کرد که ساقه‌هایی با طول حداقل ۳۰ سانتیمتر برای قلمه  انتخاب شوند بهتر است. در این روش باید ساقه گیاه ابتدا یا شکافی ایجاد شود و یا قطعه‌ای از پوست به شکل حلقه از اطراف ساقه برداشته شوند. سپس مواد نگه‌دارنده رطوبت همانند خزه اسفاگنوم در اطراف شکاف قرار داده شود و این ناحیه با مواد موجود در اطراف آن در پلاستیک پیچانده می‌شود تا گیاه در آن ناحیه ریشه تولید کند. سپس آن قسمت از ساقه را می‌توان از گیاه جدا کرد و به عنوان گیاهی مستقل کاشت.

قلمه فیکوس

تصویر بالا: قلمه‌های تهیه شده از ساقه گیاه فیکوس. البته این گیاه از نوع ابلق فیکوس است. قلمه موجود در جلوی تصویر از طول ساقه و قلمه موجود در عقب تصویر از انتهای ساقه تهیه شده است (جوانه برگ که هنوز قرمز رنگ است مشاهده می‌شود.). این قلمه‌ها به دلیل اینکه برگ‌هایی با سطح بزرگ دارند باید در مکانی با رطوبت اشباع قرار بگیرند تا قبل از ریشه دهی و به دلیل از دست دادن رطوبت خشک نشوند.

تکثیر فیکوس
تهیه قلمه حاوی یک برگ از ساقه این گیاه و نحوه کاشت قلمه
پیوند فیکوس
برداشتن پوست دور ساقه به شکل یک حلقه در روش خوابانیدن هوایی
قلمه گل
ایجاد شکاف در ساقه و قرار دادن یک قطعه چوبی کوچک (همانند یک چوب کبریت) در میانه شکاف برای جلوگیری از بسته شدن شکاف. این مسئله نیز در رابطه با روش خوابانیدن هوایی انجام می‌شود.

 

قلمه گیاه فیکوس
بعد از ایجاد شکاف به شکلی که در دو تصویر قبلی نشان داده شد، در اطراف ناحیه‌ای که آن شکاف‌ها ایجاد شده است ابتدا موادی که نگه‌دارنده رطوبت است همانند خزه اسفاگنوم قرار می‌گیرد و این خزه‌ها با بستن یک نوار در اطرافشان ثابت می‌شود و بعد در اطراف این خزه‌ها کیسه پلاستیکی قرار داده می‌شود تا به حفظ رطوبت کمک کند.

 

فیکوس
زمانی که ریشه‌هایی را در داخل کیسه پلاستیکی مشاهده کردید زمان مناسبی برای جدا کردن ساقه از گیاه مادری است. ساقه را از ناحیه‌ای که در تصویر نشان داده شده است از گیاه مادری جدا کنید و آن را در یک گلدان و در خاکی که در قسمت خاک توضیح داده‌ایم بکارید. در هفته‌های اول بهتر است  با کشیدن یک پلاستیک بر روی گیاه به حفظ رطوبت در اطراف گیاه کمک کنیم البته سنگینی این پلاستیک نباید بر روی گیاه باشد و باید از یک چهارچوب که در تصویر مشاهده می‌کنید کمک بگیریم.

 

هرس فیکوس:
هرس این گیاه را می‌توان در اواخر بهار و اوایل تابستان انجام داد. ساقه‌هایی را که خارج از فرم و شکل اصلی گیاه رشد کرده‌اند و یا ساقه‌هایی را که بیش از اندازه بلند شده‌اند می‌توان قطع و یا کوتاه کرد. عمل برش را نیز از بالای یک گره (گره ناحیه اتصال برگ‌ها به ساقه است) بزنید. در جدا کردن ساقه‌ها زیاده روی نکنید زیرا ممکن است باعث شوکه شدن گیاه شوید. حجم کل ساقه‌ای جدا شده باید حداکثر حدود ۳۰٪ حجم کل ساقه‌های گیاه باشد یعنی فرض کنید که اگر می‌خواهید همه ساقه‌ها را کوتاه کنید تنها می‌توانید یک سوم از ارتفاع هر یک را کوتاه کنید.

 

آفات های گیاه فیکوس:
کنه تار عنکبوتی و شپشک از جمله آفاتی هستند که به این گیاه حمله می‌کنند که می‌توان جهت مبارزه با آنان از سموم سیستماتیک استفاده کرد. از دیگر آفات می‌توان به نماتد گره ریشه و تریپس اشاره کرد. تحت شرایط گرم مرطوب نیز لکه برگی باکتریایی و قارچی و سر خشکیدگی ممکن است روی دهد.

تمیز کردن برگ‌های بزرگ این گیاه نقش مؤثری در جلوگیری از فعالیت آفات و همچنین شادابی و ظاهر زیبای این گیاه دارد. وقتی برگ‌ها کثیف هستند می‌توانید در یک لیتر آب به اندازه یک قاشق چای‌خوری آب لیمو بریزید، آب را به خوبی تکان دهید و تکه‌ای پارچه را به این آب آغشته کنید و بعد برگ‌های گیاه را تمیز کنید.

پیشنهاد می شود مقاله معرفی گل حسن یوسف را هم مطالعه کنید. کلیک کنید

نویسنده: باغبان سبز
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    274 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

    1. Zahra گفته:

      سلام خسته نباشید..من دو ماه هست که یک گفته فیکوس رو خریدم جلوی شمالی هستش هفته ای یکبار بهش آب میدم..الان حدود دو هفته هستش که برگ ها بدون زرد و خشک شدن میریزن..برگ ها کاملا سالم هستم و سرحال ولی نمیدونم چرا دونه دونه روزی دو سه تا میفتن..لطفا راهنمایی بفرمایید..ممنون

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ابیاری زیاد، خاک نامناسب ودمای پایین ونور کم وتغییر ناگهانی دما، باعث این مشکل میشه بهتر هست زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه دما رو هم چک کنید که از پانزده درجه پایین نباشه. همینطورنور کافی وفیلتر شده دریافت کنه. سعی کنید بین دو ابیاری دو بند از سطح خاک خشک بشه بعد ابیاری رو انجام بدید.

    2. Mohammadreza گفته:

      سلام… دوماه پیش یه فیکوس خریدم بعد تو همون گل فروشی گلدونش رو عوض کردم الان تو خونه هست.. اب و نور و دما مناسبی هم داره گیاه سالم هم هست هیچ مشکلی نداره ولی از اون دوماه پیش تا الان اصلا هیچ رشدی نداشته میخاستم ببینم مشکلش چی هست؟؟؟ تا الان هم کودی استفاده نکردم و کود گوسفندی براش مناسب هست یا نیست؟؟؟ و اگه کود حیوانی مناسب نیست چه کودی استفاده کنم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، فیکوس گیاه حساسی نسبت به تغییر مکان وتعویض خاک هست تا شروع به رشد کنه چند ماهی زمان میبره نگران نباشید در جای ثابت ونور فیلتر شده نگهداری کنید بمرور زمان جاش که ثابت بمونه شروع به رشد میکنه میتونید از کود دامی کاملا پوسیده داخل خاکش ترکیب کنید یا از کودهای کامل npkاستفاده کنید فعلا تا شروع به رشد نکرده کوددهی رو شروع نکنید.

    3. فهيمه گفته:

      سلاام.ببخشید من ٢ماهه یفیکوس دارم که ٢از خریدنش گذشت گلدونش عوض کردم.کنار پنجرست و نور غیر مستقیم داره و هفته ای ٢ بار بهش آب میدم تو دما ٢٠ تا ٢۵ درجست .داره از برگزار پایین زرد میشه.رشد هم نکرده اصلا.گلدونش هم تپل و با ارتفاع تقریبا ٢٠ سانتیه.چیکار کنم زرد نشه دیگه؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، زرد شدن برگهای پایینی طبیعی هست ومشکلی نیست. صبر کنید برگها کامل خشک بشه بعد جدا کنید.

    4. طاهره گفته:

      سلام
      برای من یه گیاه فیکوس هدیه اوردن اصلا رشد نمیکنه اومد گلدونش رو عوض کردم و بیشتر خاک کلدون رو خاک برگ ریختم
      حالا همه برگهاش اویزون شده هر سه یا چهار روز یه بار بهش آب میدم
      خیلی ناراحتم.چه کار کنم؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام. بزرگترین مشکل همه ی ماها این هست که بلافاصله بعد از تهیه گلهای جدید، خاک گیاه رو تعویض میکنیم واین اشتباه هست. چند تنش به گیاه وارد میشه وگیاه با چروک ویا پژمرده ویا زرد کردن برگهاش عکس العمل نشون میده. گیاه باید با محیط جدید اداپته بشه وتقریبا بعد از یک ماه اگر خاکش مناسب نبود تعویض بشه خاکی هم که استفاده کردید مناسب نیست. باید خاک باغچه وپیت ماس هم به خاک برگ اضافه میکردید. فعلا جای ثابتی نگهداری کنید که نور کافی داشته باشه زهکش رو بررسی کنید که گرفته نباشه وغرق اب نکنید اگر براتون ممکن هست خاکش رو تعویض کنید وخاک مناسب این گیاه رو تهیه کنید. مدتی در جای ثابتی بمونه درست میشه.

    5. سید مهدی گفته:

      سلام. من یه فیکوس ابلغ دارم ، تقریبا شیش هفت ساله ، اصلا رشد نمیکنه ، چه کنم ؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. ترکیب خاک،ابیاری،دما،نور،کوددهی…

    6. مرضیه گفته:

      سلام و خسته نباشید. ممنون بابت پاسخگوییتون
      توی یه گلدان دو شاخه فیکوس دارم که یکیش سرحاله و مشکلی نداره و دیگری برگهای آویزان و بی حالی داره و هر چند وقت یکبار از پایین برگ زرد میکنه آبیاری هر وقت ۲سانت خاک خشک بشه انجام میدم. نورش خوبه و ۲ساعت آفتاب صبح از پنجره رفلکس داره.
      در این ۲ ماه که خریدم هر دو شاخه هیچ رشدی نداشتن
      نمیدونم دلیل این اتفاق چی هست. لطفا راهنماییم کنین. ممنون میشم

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام. دلیل بی حال وآویزان شدن برگها رطوبت کم محیط وگرمای زیاد هست. گلدان رو از لوازم گرمایشی دور نگهداری کنید. روی برگها هر از گاهی اب اسپری کنید یا با یک دستمال نرم ونمور روی برگها بکشید. فیکوس گیاه حساسی نسبت به جابجایی هست در جای ثابتی نگهداری کنید تا شروع به رشد کنه کوچکترین جابجایی باعث توقف رشد این گیاه میشه. اگر فقط یکی از شاخه ها این مشکل رو داره بهتره از خاک دربیارید وریشه ها رو چک کنید، زرد شدن برگهای پایینی کاملا طبیعی هست. دمای ایدال برای رشد این گیاه ۱۵_۲۵ درجه هست.

    7. جعفری گفته:

      سلام خسته نباشید من یه گل فیکوس دارم تا شهریور توی حیاط بود آوردم توی خونه کنار پنجره روزی نیم ساعت آفتاب میگیره هفته ۱بار آب میدم دمای خونه هم معمولیه ولی گلم برگ نمیده همون برگ هایی که داشته.سه ماهه یکدونه برگ هم اضافه نکرده ساقه اش از پایین چوبی شده برگ ها لوله ای نشده ولی حالت آویزان داره شیب دار به سمت پایین هس چیکار کنم میترسم خشک بسه چرا رشد نمیکنه؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام. فیکوس جای نیمه سایه دوس داره افتاب مستقیم براش خوب نیست. اویزان شدن برگها چند دلیل میتونه داشته باشه گرما ونور زیاد،تهویه نامناسب،کمبود اب وخشک بودن خاک وجود قارچ در خاک. این موارد رو چک کنید.خاک فیکوس تقریبا باید همیشه مرطوب باشه هر وقت سطح خاک دو سانتی متر خشک شد ابیاری کنید. دلیل رشد نکردنش کمبود عناصر موجود در خاک وجابجایی بیش از اندازه هست. بهتره جای ثابتی بگذارید وبرای تقویت از کودهای کامل npkاستفاده کنید.

    8. آمنه گفته:

      سلام .من توجابه جایی خونم یکی ازبرگای فیکوسم ازساقش شکست .ازاون موقع رشد نکرده از اون قسمتش البته .باید چیکار کنم؟برگاشم آویزونن .البته فیکوس من پشت پنجره تومحیط آرایشگاس

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام. نگران نباشید مجدد از همون قسمت رشد میکنه. فیکوس گیاه حساسی هست وبا یک ضربه کوچیک یا جابجایی به شوک میره.یکم زمان میبره ولی مجدد رشد میکنه. فقط زیاد جابجا نکنید.

    9. سمیه گفته:

      سلام.
      ۳ سال که گل فیکوس رو دارم، جا به جایی خونه داشتم ، ۴ ماه میشه که گل توی این خونمونه، الان حدود ۱ماه که برگاش شکننده شدن و میوفتن، ریشش خیلی عالیه. و رشدش هم خوبه. برگاها هیچ مشکلی ندارن بجز افتادن. تقریبا توی این سه سال ۶۵ سانت شده طولش.
      چیکار کنم؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام. تغییر ناگهانی دما دلیل ریزش برگها میشه بهتر بود موقع جابجایی گیاه رو با روزنامه میبستید. مثل لفافه. وداخل ماشین کابین دار حمل میکردید. فعلا باید جای ثابتی قرار بدید تا شوک وارده ازبین بره. جایی که نورگیری خوبی داره وسایه روشن هست قرار بدید وسطح خاک هر وقت خشک شد ابیاری کنید بمروز زمان به محیط جدید ادابته میشه وبهار شروع به رشد میکنه.

    10. فرزانه گفته:

      مرسی از توضیحاتتون فیکوسی که من دارم در ابتدا خریدن چند برگ داد ولی الان چند ماهی هست که رشد نداره و دیگه این که پشه های ریز و سیاهی در اطراف خاک گلدانهای من هست علت چیه سپاس

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام. بهتره ابتدا ریشه گیاه رو از نظر پوسیدگی چک کنید اگر سالم بودن برای تقویت ورشد مجدداز کود۲۰، ۲۰،۲۰+teیا بیوبیست طلایی استفاده کنید. وجود مگس یا پشه سیاه داخل خاک گلدانها دلیلش رطوبت زیاد خاک گلدانهاست رطوبت رو کم کنید وسطح خاک هر زمان خشک شد ابیاری کنید میتونید کنار گلدانها کارت زرد هم نصب کنید که تاثیر زیادی در از بین رفتن حشرات داره.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام. بستگی به شرایط نگهداری داره. اگر شرایط برای رشد ایدال باشه ماهی دو یا سه برگ میده.

    11. شادی گفته:

      سلام خسته نباشید
      یه گلدان فیکوس رو چندماهی هست دارم حالش خوب بود دو سه روزی یه بار بهش یه استکان اب میدم حالش خوب بود تا چند روز پیش که برگهاش سبز شروع به ریختن کرده روزی یه برگ رو میریزه واقعا نگرانم نمیدونم چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام. احتمالا کمبود اب داره فیکوس گیاه رطوبت دوستی هست وخاکش تقریبا باید همیشه مرطوب باشه یک استکان اب براش کم هست کامل ابیاری کنید وهر وقت سطح بستر به اندازه ی دو سانتی متر خشک شد ابیاری کنید.

    12. زهره گفته:

      سلام و وقت خوش
      من چند ماهه یه فیکوس دارم،رشدش خیلی خوبه،تو راه پله،نور غیر مستقیم داره،الان که هوا گرمه و خاکش زود خشک میشه،تقریبا هر روز رو خاکش و یکم رو برگهاش،آب اسپری میکنم و حدودا یک روز درمیون آب میدم یکم
      یه دیشب آب ندادم بهش،امروز دادم،دیدم برگهای بزرگ نسبتا بالاییش،آویزون شدن،لوله ای نشدنا فقط آویزونن
      چرا و چیکار باید بکنم؟?

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام. گرما ودمای زیاد باعث لوله وپژمرده شدن برگهای فیکوس میشه. روی برگها هر از گاهی اب اسپری کنید هوا خنکتر بشه درست میشن. ابیاری رو هر وقت سطح خاک تقریبا پنج سانتی متر خشک شد انجام بدید ابیاری زیاد وغرق اب کردن باعث پوسیدگی ریشه ها میشه.

    13. sara گفته:

      سلام
      من دوهفته است یک گیاه فیکوس خریده ام و چند روز پیش دچار افت شپشک شد که با سم خداروشکر افت از بین رفت توی این مدت گیاه نزدیک پنجره با نور غیر مستیم و زیاد بود.الان دو روزی هست که چند تا برگ های بزرگ و کوچک از ناحیه بالا٬ از نوک شروع به خشک شدن کردن و جوانه هایی که هنوز باز نشدن نوکشون خشک میشه…میشه لطفا راهنماییم کنید
      آبیاری ۲ روز در هفته انجام میشه و الان پس از جابجایی نور غیر مستقیم داره و از پنجره خیلی دور است و محیط منزل کمی گرم است

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام. خشک شدن نوک برگهای فیکوس دلیلش رطوبت کم محیط هست. بامه پاشی روی برگها ویا با دستگاه مه ساز سرد میتونید رطوبت محیط رو زیاد کنید. ابیاری هر وقت سطح خاک شد شد انجام بدید. هر از گاهی با یک دستمال نمور برگها رو پاک کنید.

    14. علیرضا گفته:

      سلام من گیاه فیکوس دارم تمام برگهاش آویزون شدن کود آهن گرفتم زدم ولی تغییری نکرد چکار باید بکنم ؟ مرسی

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام. شرایط نگهداری رو بفرمایید. از جمله نور، دما، ابیاری، ترکیب خاک،کوددهی!

    15. فهیم گفته:

      چند قلمه فیکوس رو در خاک زدم در ماه آخر بهار اما ساقه چروک شده و برگ ها آویزون .بعد هم درش آوردم دیدم اصلا ریشه نزده و تقریبا سیاه شده . چکار باید بکنم ک تکثیرم موفق آمیز بشه؟توی آب نمیشه گذاشت ریشه بزنه؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.احتمالا قلمه ای که گرفتید قارچی شده.بهتره قلمه ها رو با یک چاقوی تیز استریل شده ببرید وانتهای قلمه رو داخل اب بزارید تا شیره سفید کاملا خارج بشه بعد انتهای قلمه رو اغشته به پودر تالک یا پودر دارچین ویا هورمون ریشه زایی کنید وداخل کوکوپیت بکارید سعی کنید کوکوپیت رو مرطوب نگه دارید ولی غرق اب نکنید.تقریبا یک ماه بعد ریشه میزنه.خیل زود هم شروع به رشد میکنن.توی اب هم ریشه دار میشن ولی سه ماه طول میکشه تا ریشه بزنه .بهتره قلمه هارو از قسمتهای جوان وسبز رنگ انتخاب کنید.یعنی قسمت تنه قلمه چوبی نشده باشه وسبز رنگ باشه.

    16. Fateme گفته:

      سلام من یه گلدون فیلتوس دارم که طی دو سه هفته گذشته برگها زرد شدن و همه ریختن خودم فکر میکنم به خاطر روشن کردن کولر در خونه بود و گلدون هم روبروی کولر بود . خاکش رو عوض کردم داخل گلدون گذاشتم امکانش هست دوباره جوانه بزنه آگه ممکنه راهنمایی کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.دلیل زرد شدن وریزش برگهای گیاه ابیاری زیاد وخاک نامناسب ونبود زهکش مناسب هست این موارد رو چک کنید وهر وقت یک سوم خاک فیکوس خشک شد ابیاری کنید.اگر ریشه سالم باشه دوباره شروع به رشد میکنه.فیکوس گیاه حساسی نسبت به تغییر مکان هست حدالمقدور از جابجایی زیاد گیاه اجتناب کنید در جای ثابتی قرار داشته باشه وریشه سالم باشه شروع به رشد میکنه.

    17. فاطمه گفته:

      باسلام و خسته نباشید . من تقریبا ۳ ماه پیش یه فیکوس خریدم و از اون موقع تا حالا اصلا رشد نکرده ثابت ثابت . توی مکان پر نور قرار داره . و گلدونش هم ارتفاش زیاده و تقریبا هر هفته بهش اب میدم. چندین بار هم خاکش رو عوض کردم ولی هر دفعه توش پره هزار پاعه واقعا دیگع خسته شدم و واقعا امکانش رو ندارم هی ببرم گلخونه خاکش رو عوض کنن چون واقعا بزرگه . الانم رو سطح خاکش سنگ ریزه ریختم تا حداقل نیان بیرون . کل خونه رو هزار پا برداشته . از صاحب گلخونه هم پرسیدم میگه هزار پا به گل آسیبی نمیزنه. آیا واقعا این صحت داره؟ چاره من چیه ؟ خواهشا کمک کنید نمی خوام گلم رو از دست بدم. و میشه خاک مناسب این گیاه رو بگین ‌. من از پیت ماس براش استفاده میکنم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.بهتره گیاه روزیاد جابجانکنید.ثابت بمونه شروع به رشد میکنه ترکیب خاک فیکوس خاک برگ +خاک باغچه+پیت ماس به نسبت مساوی.نه این صحت نداره هزارپاها از ریشه گیاهان تغذیه میکنن وممکنه به گیاهتون اسیب برسونن.برای از بین بردنشون چند راه هست که مینویسم براتون هر کدوم رو مایل بودید استفاده کنید.اول اینکه میتونید گلدان رو غرق اب کنید وحتی داخل زیر گلدانی هم اب بریزید که هزارپاها داخل خاک خفه بشن ویا بیرون بیان از خاک.دوم میتونید از سم سوین استفاده کنید کنار گلدان وکنار دیوار ها وکنار فرش از این سم بپاشید که به این طریق هم از بین میرن.ویا میتونید گلدان رو برای چند روزی ابیاری نکنید که خاکش کامل خشک بشه هزارپاها در جاهای تاریک ومرطوب زندگی میکنن خاک گلدون خشک بشه از بین میرن.

    18. Fatemeh گفته:

      سلام خسته نباشید خواستم شداین سایتومطالعه کردم
      راستی من گل فیکوس دارم ماه مردادماه سال های کارنمیکنه نور کافی روشنایی کافی هست سه روزه سه روزااب میدم بهش برکتش روش هستن نمیری نه ولی روی برگ خانه زیربرگ هازرد شدن اصلاکارنمیکنه چکارکنم
      اگه الان وقت کوددادن کودبدم ؟
      گلدان عوض کنم؟راستی گلدانش مثل اندازه خودگل هست چون شنیدم گل گلدان بزرگ باشه میده به ریشه گل رشد نمیکنه گلدان گل من اندازه خودگل هست خواهشاراهنمایی کنید من گل فیکوس بیشتر دوست دارم خواهشازودج بدین ممنون میشم ازمخبت شما

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.فیکوس در هر فصلی رشد میکنه واین بستگی به شرایط نگهداری داره.اگه محیطش خنک باشه به خواب میره ولی دما بالای ۲۰درجه باشه رشد میکنه.اگه رشد نداره نیازی به کود دهی نیست.اوایل بهار از گلدون درش بیارید وریشه ها رو چک کنید.ترکیبی از خاک باغچه خاک برگ وکود پوسیده دامی خاک مناسبی برای فیکوس هست.هر وقت سطح خاکش خشک شد ابیاری کنید فیکوس رطوبت دوست هست برگها رو حتما هفته ای یک بار شستشو کنید یا بادستمال نمدار پاک کنید.درزمان رشد هر دوهفته یک بار از کود سه بیست استفاده کنید در زمان ابیاری.دو گرم در یک لیتراب.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.