معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس : تقریباً در اکثر خانه‌های ایرانی به دلیل مقاوم بودن و راحت بودن نگهداری و نیازی نوری کم گل فیکوس نگهداری می‌شود. نام علمی فیکوس Ficus elastica می‌باشد.

برگ‌های گیاه فیکوس براق و چرمین هستند که در برخی ارقام این گیاه رگه‌های کرم رنگ و یا قرمزرنگ بر روی پهنه برگ‌ها مشاهده می‌شود. گل‌های این گیاه معطر یا رنگین نیست و جلب‌توجه نمی‌کند. فیکوس شیره‌ای دارد که می‌توان آن را از گیاه گرفت و از آن در ساخت لاستیک استفاده کرد و نام انگلیسی این گیاه با توجه به این مسئله انتخاب شده است. اما لازم به ذکر است گیاهی که از شیره آن به شکل تجاری در ساخت لاستیک استفاده می‌شود، درخت لاستیک Para rubber tree با نام علمی Hevea brasiliensis از خانواده افربیاسه است.

اگرچه فیکوس در زادگاه خود تبدیل به درختی بزرگ می‌شود اما در بسیاری نواحی دیگر ازجمله کشور ما اکثراً به عنوان یک گیاه زینتی و گلدانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گل فیکوس ابلق

گل فیکوس ابلقنحوه آبیاری گل فیکوس:
به خشکی مقاوم است اما رطوبت را ترجیح می‌دهد و نباید خاک گلدان خیس و غرقابی شود زیرا در این صورت برگ‌های پایین گیاه به تدریج زرد شده و می‌ریزند. بنابراین در فاصله دو آبیاری بهتر است سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آب دهید. زمانی که دمای هوا بالا است برگ‌ها را غبار پاشی کنید اما اگر این کار را در نور مستقیم آفتاب انجام دهید لکه‌های قهوه‌ای و سوخته بر روی برگ‌ها تشکیل می‌شود. تشنگی شدید گیاه موجب لوله شدن برگ‌ها و آویزان شدن انان می‌شود که در این حالت می‌توان گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در تشت پر از آب قرار داد.

دما:
گرما را تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و سرما را تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کند اما بهترین دما برای رشد آن ۲۵-۲۰ درجه سانتی‌گراد است. هوای سرد موجب قهوه‌ای شدن برگ‌ها و ریزش آنها می‌شود همچنین تغییرات ناگهانی در دمای محیط نیز موجب ریزش برگ‌ها می‌شود

نور مورد نیاز گل فیکوس:
سایه را تحمل می‌کند اما مکان روشن را ترجیح می‌دهد. همچنین گلدان حاوی این گیاه را از نور مستقیم آفتاب محافظ کنید. نور شدید موجب بی رنگ شدن برگ‌ها می‌شود. نور کم و ناکافی محیط یکی از دلایل ریزش برگ‌های گیاه است البته تغییر مکان این گیاه می‌تواند موجب ریزش برگ‌ها شود.

خاک مناسب برای گل فیکوس:
این گیاه به خاکی با زهکش که همچنین بتواند رطوبت را در خود حفظ کند نیاز دارد. به عنوان مثال می‌توان از مخلوط خاک معمولی+خاک برگ+پیت ماس استفاده کرد. در صورت کمبود مواد غذایی برگ‌های گیاه بدشکل و رنگ پریده می‌شود. به منظور تغذیه مصنوعی می‌توان از کودهایی با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ هر دو هفته یک‌بار و یا فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ هر ۵ هفته یک‌بار استفاده کرد. اگر گیاه سریع رشد می‌کند تا جایی که امکان دارد هر ساله و در ابتدای بهار باید گلدان آن را عوض کرد و گلدانی انتخاب کرد که حداکثر حدود ۵ سانتیمتر در قطر و همچنین در ارتفاع بدنه از گلدان قبلی بلندتر باشد و گلدان را خیلی بزرگ‌تر از گلدان قبلی انتخاب نکنید. اگر گیاه بیش‌ازاندازه بزرگ‌شده است که عوض کردن گلدان سخت است، خاک سطحی و رویین را با خاک تازه و غنی از مواد غذایی عوض کنید.

نحوه تکثیر گل فیکوس:
برای تکثیر این گیاه می‌توان در اواخر بهار و یا در اوایل تابستان از ساقه‌ها قلمه تهیه کرد. طول مناسب قلمه‌ها در حدود ۱۵ سانتیمتر است. قلمه را می‌توان هم از طول ساقه تهیه کرد و هم از انتهای ساقه، به هر حال قلمه باید حداقل یک برگ داشته باشد و در صورت زیاد بودن تعداد برگ‌ها باید تعداد آنها را کم کرد. همچنین قلمه‌ها در قسمت پایینشان که در بستر کاشت قرار می‌گیرد باید بدون برگ باشند. بعد از جدا کردن قلمه‌ها شیره‌ای سفید رنگ از انتهای آنها و از تمامی قسمت‌هایی که برش خورده‌اند بیرون می‌آید.

 

بهتر است که قلمه‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در آب قرار دهید تا این جریان شیره متوقف شود و سپس نسبت به کاشت قلمه‌ها اقدام کنید. قلمه‌ها در بستری که سبک و مرطوب است کاشت. مثلاً می‌توان از مخلوط کوکوپیت +پرلیت و یا خاک برگ +شن استفاده کرد. رطوبت هوا را در مکان نگهداری قلمه‌ها باید در حد اشباع و دما در حدود ۲۷-۲۵ درجه باشد. از قلمه جوانه برگ نیز می‌توان برای تکثیر این گیاه استفاده کرد که چگونگی کاشت آن به همان صورتی است که در بالا توضیح دادیم و روش تهیه این قلمه را نیز در تصاویر موجود در قسمت زیر مشاهده می‌کنید.

 

از روش خوابانیدن هوایی نیز می‌توان استفاده کرد که ساقه‌هایی با طول حداقل ۳۰ سانتیمتر برای قلمه  انتخاب شوند بهتر است. در این روش باید ساقه گیاه ابتدا یا شکافی ایجاد شود و یا قطعه‌ای از پوست به شکل حلقه از اطراف ساقه برداشته شوند. سپس مواد نگه‌دارنده رطوبت همانند خزه اسفاگنوم در اطراف شکاف قرار داده شود و این ناحیه با مواد موجود در اطراف آن در پلاستیک پیچانده می‌شود تا گیاه در آن ناحیه ریشه تولید کند. سپس آن قسمت از ساقه را می‌توان از گیاه جدا کرد و به عنوان گیاهی مستقل کاشت.

قلمه فیکوس

تصویر بالا: قلمه‌های تهیه شده از ساقه گیاه فیکوس. البته این گیاه از نوع ابلق فیکوس است. قلمه موجود در جلوی تصویر از طول ساقه و قلمه موجود در عقب تصویر از انتهای ساقه تهیه شده است (جوانه برگ که هنوز قرمز رنگ است مشاهده می‌شود.). این قلمه‌ها به دلیل اینکه برگ‌هایی با سطح بزرگ دارند باید در مکانی با رطوبت اشباع قرار بگیرند تا قبل از ریشه دهی و به دلیل از دست دادن رطوبت خشک نشوند.

تکثیر فیکوس
تهیه قلمه حاوی یک برگ از ساقه این گیاه و نحوه کاشت قلمه
پیوند فیکوس
برداشتن پوست دور ساقه به شکل یک حلقه در روش خوابانیدن هوایی
قلمه گل
ایجاد شکاف در ساقه و قرار دادن یک قطعه چوبی کوچک (همانند یک چوب کبریت) در میانه شکاف برای جلوگیری از بسته شدن شکاف. این مسئله نیز در رابطه با روش خوابانیدن هوایی انجام می‌شود.

 

قلمه گیاه فیکوس
بعد از ایجاد شکاف به شکلی که در دو تصویر قبلی نشان داده شد، در اطراف ناحیه‌ای که آن شکاف‌ها ایجاد شده است ابتدا موادی که نگه‌دارنده رطوبت است همانند خزه اسفاگنوم قرار می‌گیرد و این خزه‌ها با بستن یک نوار در اطرافشان ثابت می‌شود و بعد در اطراف این خزه‌ها کیسه پلاستیکی قرار داده می‌شود تا به حفظ رطوبت کمک کند.

 

فیکوس
زمانی که ریشه‌هایی را در داخل کیسه پلاستیکی مشاهده کردید زمان مناسبی برای جدا کردن ساقه از گیاه مادری است. ساقه را از ناحیه‌ای که در تصویر نشان داده شده است از گیاه مادری جدا کنید و آن را در یک گلدان و در خاکی که در قسمت خاک توضیح داده‌ایم بکارید. در هفته‌های اول بهتر است  با کشیدن یک پلاستیک بر روی گیاه به حفظ رطوبت در اطراف گیاه کمک کنیم البته سنگینی این پلاستیک نباید بر روی گیاه باشد و باید از یک چهارچوب که در تصویر مشاهده می‌کنید کمک بگیریم.

 

هرس فیکوس:
هرس این گیاه را می‌توان در اواخر بهار و اوایل تابستان انجام داد. ساقه‌هایی را که خارج از فرم و شکل اصلی گیاه رشد کرده‌اند و یا ساقه‌هایی را که بیش از اندازه بلند شده‌اند می‌توان قطع و یا کوتاه کرد. عمل برش را نیز از بالای یک گره (گره ناحیه اتصال برگ‌ها به ساقه است) بزنید. در جدا کردن ساقه‌ها زیاده روی نکنید زیرا ممکن است باعث شوکه شدن گیاه شوید. حجم کل ساقه‌ای جدا شده باید حداکثر حدود ۳۰٪ حجم کل ساقه‌های گیاه باشد یعنی فرض کنید که اگر می‌خواهید همه ساقه‌ها را کوتاه کنید تنها می‌توانید یک سوم از ارتفاع هر یک را کوتاه کنید.

 

آفات های گیاه فیکوس:
کنه تار عنکبوتی و شپشک از جمله آفاتی هستند که به این گیاه حمله می‌کنند که می‌توان جهت مبارزه با آنان از سموم سیستماتیک استفاده کرد. از دیگر آفات می‌توان به نماتد گره ریشه و تریپس اشاره کرد. تحت شرایط گرم مرطوب نیز لکه برگی باکتریایی و قارچی و سر خشکیدگی ممکن است روی دهد.

تمیز کردن برگ‌های بزرگ این گیاه نقش مؤثری در جلوگیری از فعالیت آفات و همچنین شادابی و ظاهر زیبای این گیاه دارد. وقتی برگ‌ها کثیف هستند می‌توانید در یک لیتر آب به اندازه یک قاشق چای‌خوری آب لیمو بریزید، آب را به خوبی تکان دهید و تکه‌ای پارچه را به این آب آغشته کنید و بعد برگ‌های گیاه را تمیز کنید.

پیشنهاد می شود مقاله معرفی گل حسن یوسف را هم مطالعه کنید. کلیک کنید

نویسنده: باغبان سبز
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    274 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

    1. هانی گفته:

      سلام
      من یه گیاه فیکوس دارم که ۴ روزه از پایین برگاش زرد میشه و میریزه
      اوایل رشدش خوب بود در عرض ۱ماه سه تا برگ درآورد ولی الان تمام برگاش سست شده و روبه پایین آویزونه
      ابیاریش منظمه وهر ۵.۶روز یکبار وقتی خاکش خشکه اب میدم امروز هم کود۲۰.۲۰ دادم
      نورش هم مستقیم نیست از پشت پرده نور میگیره
      امروز به توصیه گلفروش گزاشتم تو بالکن که نور مستقیم بگیره ولی بدتر شد
      خیلی ناراحتم چون خیلی برام عزیزه لطفا راهنماییم کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، جابجایی که بتازگی انجام شده باعث زرد شدن برگهای پایینی شده که بهتر هست جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،کمبود نور وتهویه نامناسب باعث بیحال واویزان شدن برگهای این گیاه میشه. این موارد رو چک کنید.

    2. وکیل گفته:

      سلام
      من یه فیکوس دارم
      شرایط نگهداریش خوبه
      پشت پنجره جنوبی که آفتاب نمیخوره و هفته ای یکبار آبیاری
      یه مدت جلو باد کولر بود و داشت رشد میکرد و برگهای جدیدی جوانه میزد که رشدش متوقف شد و شروع به ریزش برگهای پایینی کرد
      از کولر دورش کردم ولی بعد از ۳ روز هنوز هم برگها ریزش دارن
      روزی ۳-۴ تا از برگها میریزن.
      کاری میتونم بکنم؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، باد کولر وجابجایی باعث وارد شدن تنش به گیاه شده ،فعلا در محیطی که دور از باد کولر باشه وجای ثابت که نور مناسبی داشته باشه نگهداری کنید،ابیاری رو هر زمان که سطح خاک دو سانت خشک شد انجام بدید، زهکش رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه،یک بار گیاه رو با کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند تقویت کنید میتونید از کود npk 12،۱۲،۳۶ استفاده کنید،اگر گیاهتون خیلی بزرگ هست ۲_۳ گرم اگر کوچک هست ۱_۲ گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وزمانی که خاک مقداری رطوبت داره با این محلول خاک رو ابیاری کنید. میتونید از این محلول روی برگها هم اسپری کنید.

    3. Reza گفته:

      سلام میخواستم یه سوال بپرسم من پارسال یه گل فیکوس گرفتم در عرض دوماهی چهار تایی برگ جدید در اورد ولی بعدش کلا رشدش متوقف شد بعدش عید که گلدانشو عوض کردم شروع به زرد شدن از پایین کرد برگاش تک تک چنتایی زرد شد بعد یه مدت متوقف شده بود تا اینکه دوباره یه هفته ای هس داره زرد میشه امروز که دوباره نگاه کردم دیدم برگ های بالایی یعنی قسمت نوکش شروع به زرد شدن کرده ینی یجوری پژمرده شده ن زرد شدن طبیعی انگار خشکیده و برگ پایینی شم داره زرد میشه به نظرتون علتش چیه رشدشم از پارسال تابستون کلا متوقف شده

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،منظور از شرایط نگهداری میزان نور دریافتی، ابیاری،ترکیب خاک ،کوددهی.. هست.

    4. Nayer گفته:

      سلام وقت بخیر ۴ ماه میشه که گل فیکوس خریدم رشدش خوبه فقط تازگیا برگاش بی حال شدن و رو به پایین هستن احتمال داره از نور کم باشه؟!

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری به چه نحو هست؟از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، عواملی چون خاک الوده، رطوبت زیاد خاک،تهویه نامناسب،باعث میشه که خاک مگسک بزنه، ماده این حشره برای تخم گذاری به محیط مرطوبی نیازداره برای همین داخل خاکی که همیشه مرطوب هست تخم گذاری میکنه، لاروهای این حشره به ریشه های گیاه اسیب میزنه، برای جلوگیری از این کار بهتر هست رطوبت خاک رو کم کنید،زیر گلدانی رو همیشه خالی از اب کرده وخشک نگهدارید،میتونید کنار گیاه کارت زرد نصب کنید،اگر با انجام این چند مورد از بین نرفتند میتونید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

    5. امیر رضایی گفته:

      خیلی ممنون از پاسخگویی سریعتون . راستش این اتفاق بلافاصله بعد از تعویض گلدون نیوفتاد . اگه نه خودم با توجه به تجربه های قبلی احتمال میدادم که از شوک گیاه باشه . تقریبا تا یک هفته بعد از تعویض گلدون کاملا اوکی بود گیاه ولی بعد کم کم ۲ تا برگش از قسمت میانی شروع کردن به زرد شدن و تا سه چهار روز بعدش زرد تر زرد تر شد تا نهایتا افتاد باز برای چند روز خوب بود ولی بعدش باز ۳ تا از برگاش که همینایی هستن که عکسشونو گذاشتم شروع کردن به زرد شدن و الانم افتادن . اینم عکس همین الانه گیاهه که خیلی لخت و بد شکل شده :
      http://uupload.ir/files/ic1a_img_20190729_190657.jpg
      همین امروزم از صبح متوجه شدم که پایین ترین برگ گیاه باز داره زرد میشه در حالی که برای همین اتفاقی که الان پیش اومده تقریبا یک هفتست که به گیاه آب ندادم ( چون با توجه به توضیحات مطلب بالا گفتم شاید از آب دادن زیاد بوده و برای همین نوبت قبلیشو بهش آب ندادم تا شاید این روند زرد شدن و ریختن برگاش متوقف بشه ولی بازم فایده نداشت)
      اینم عکسش : http://uupload.ir/files/qjfe_img_20190729_193719.jpg

      در مورد باد کولر هم که فرمودین درسته کل گیاه در مسیر باد کولر آبی هست و البته کولر بعضی وقتا خاموشه و بعضی وقتا روشن ولی نمیدونم چرا قسمتای میانی و پایین گیاه همش زرد میشه . الانم بعدم از توضیحاتتون میخواستم گیاه رو جا به جا کنم که باز ترسیدم چون در قسمت کامنت ها نوشته بودید که فیکوس گیاه حساسی به جا یه جایی هست و ممکنه بهش شوک وارد باشه برای همین فعلا دست نگهداشتم تا دوباره سوال کنم از شما . ممنون از وقتی که میزارید .

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون از توجه شما، بهتر هست گیاه رو به محیطی که دور از باد کولر باشه انتقال بدید،زرد شدن برگهای پایینی گیاه تا حدودی طبیعی هست ولی اگر شدت زرد شدن زیاد هست گیاه کمبود عناصر داره که بهتر هست ماهی یک بار با کودهای کامل تقویت بشه.میتونید خیلی با احتیاط وآرام محیط نگهداری رو تغییر بدید بصورتی که اسیبی به ریشه های گیاه نرسه. گیاهتون کمبود نور هم داره. ابیاری رو هر وقت سطح خاک خشک شد انجام بدید،وزهکش رو دقت کنید که گرفته نباشه واب اضافی بلا فاصله بعد از ابیاری خارج بشه.

    6. amirrezarezaee525 گفته:

      سلام و عرض ادب . خسته نباشید . واقعا ممنون از وقتی که میزارید .
      راستش مادر من چند وقت پیش آخر خرداد ماه از نمایشگاه گل و گیاه مشهد یک فیکوس الاستیکا گرفته بود که تا قبل از اینکه گلدونشو عوض کنیم ( دو هفته بعد از آوردن گلدون به منزل گلدونشو عوض کردیم ) حال و احوالش خوب بود یعنی رشدی نمیکردا ولی سبز بود و نشونه ای از بی حالی یا مریضی نداشت . ولی بعد از تعویض گلدون تا همین الان که تقریبا ۳ هفته میگذره یا وجود یک رشد حداقلی که داشته و برگای بالایی گیاه کمی بزرگتر از قبل شده ولی متاسفانه هر هفته ۲ تا ۳ برگش در طی سه تا چهار روز کاملا زرد میشه و بعدم میریزه . من مقاله بالا کامل خوندم . ولی به نظر خودم با توجه به سایز گلدان زیاد آب نمیدم و واقعا نمیفهمم دقیقا این مشکل از کجاست . خاکش ترکیب ۴۰ درصد خاک برگ + ۳۰ درصد خاک رس (خاک باغچه ) + ۲۰ درصد کمپوست + ۱۰ درصد هم کود دامی و پیت ماس هست .آب هفته ای دو بار هر بار یک لیوان کامل میدم و هربار قبل از آب دادن انگشت سبابه تا نصف انگشتم تو خاک میکنم و وقتی میبینم خشکه آب میدم که البته هر بار این کار کردم خشک بود و آبش همون هفته ای دو بار بوده تا الان. نور خونه هم خوبه و تقریبا روز خونه روشنه . تقریبا هر دو روز هم غبار پاشی میکنم و با اسپری روی برگاش و ساقش آبپاشی میکنم . عکس یک هفته پیششم گرفتم و طبق راهنمایی که گقتین آپلود کردم . لطفا همشونو نگاه کنید . واقعا ممنونم از کمکی که به مردم میکنین . این گیاهم راستش مادر من خیلی بهش علاقه داره و الانم خیلی نگرانشه . لطف میکنید اگر یک راهنمایی کاملی بفرمایین که دقیقه چه باید بکنیم تا حالش دوباره خوب بشه .ممنون .
      http://uupload.ir/files/08v1_img_20190725_021831.jpg
      http://uupload.ir/files/ucue_img_20190725_021856.jpg
      http://uupload.ir/files/vy4k_img_20190725_021945.jpg
      http://uupload.ir/files/8hd7_img_20190727_170050.jpg

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،بعد از تعویض گلدان به گیاه شوک وارد میشه وگیاه با زرد کردن برگهای پایینی عکس العمل نشون میده، که کاملا طبیعی هست، وبهتر هست صبر کنید تا برگها کاملا خشک بشن وبعد جدا کنید،در عکسها برگ ها از قسمت میانی گیاه زرد شدند ،احتمالش هست که اون قسمت از گیاه در مجاورت باد کولر ویا جریان هوای گرم بوده که برگهاش زرد شدن، از نظر ظاهری هیچ مشکلی نداره فقط مقداری نورش کم هست فاصله برگها از هم زیاد شده که میتونید به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید تا مشکل برطرف بشه، ترکیب خاک وابیاریش هم خوب هست، میتونید یک ماه بعد با کودهای کامل npkهم گیاه رو تقویت کنید.

    7. رویا گفته:

      سلام خسته نباشید فیکوس من حالش خوب بود تا اینکه پارسال دیدم برگهاش لوله شد البته خیلی کم وافتادگی داره بهم گفتند بزار تو تشت اب کمی بهتر شد ولی دوباره برگشت تا امسال که دی ماه رفتیم کربلا اومدم چون اتاق سرد بود برگهای پایینش زرد شد چندتایی افتاد وبعد اون برگها همیشه افتاده بود فکر کردم خواب زمستانی تا بهار که به زور یه برگ کوچیک باز کرد من اوردم خاکش رو یک سوم عوض کردم وخاک مکمل گرین سی ریختم وبعد یک هفته بهش کود نوتری امینو دادم بعد کم کم برگها اوبراقیش رو از دست داد وافتاده تر شدند والان ساقه اش چروک شده میشه زودتر جوابم رو بدید چیکار کنم ممنونم .

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بعد از تعویض خاک یک ماه بعد باید کوددهی رو شروع میکردید،میزان کودی که مصرف کردید چقدر بود وبا چه فاصله زمانی؟ از گیاه عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،برای ارسال عکس روی سایت ،مقاله اپلود عکس روی سایت میهن کاکتوس رو مطالعه بفرمایید.

    8. نازنین گفته:

      سلام .من گل فیکوس ۴ ماهه خریدم چند وقت پیش برگاش شروع ب ریزش کردگذاشتمش تو تراس اما تغییری نکرد گفتن بخاط کم ابی و نوره گذاستمش تو خونه و ابشو بیشتر کردم یکم برگاش از اون اویزونی در اومده اما الان چند دو روزه وسط برگاش قهوه میشه انگار کلا از بین رفته گلم بعضی جاهاش جوونه زده اما این مشکلا رو هم داره چیکارش کنم؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید مخصوصا از قسمتهایی که تغییر رنگ دادند تا بهتر راهنماییتون کنیم، برای ارسال عکس روی سایت مقاله اپلود عکس روی سایت رو مطالعه بفرمایید.

    9. سميه دهقاني گفته:

      باسلام ،گیاه فیکوس من یک سال و خورده که دارم خوب بود تا اینکه دوهفته رفتم مسافرت وکلیدخونه دست یکی از فامیلام بود که بیاد ابیاری گل ها رو انجام بده نمیدونم چ جوری به این گل ها رسیدگی کرده الان که برگشتم برگ ها از پایین ریخته و زرد شده و برگ های بالایی هم افتاده تر شده ،نمیدونم الان باید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بسته بودن در وپنجره ها وتهویه نامناسب ونبود جریان هوای تازه باعث این مشکل میشه ،فامیلتون هیچ گناهی نداره.درب وپنجره ها رو باز کنید تا به گیاهان هوای تازه برسه برگهای زرد شده رو از داخل گلدانها جمع کنید وبا مه پاشی روی برگهای گیاهان رطوبت مورد نیاز رو تامین کنید. بمرور زمان بهبود پیدا میکنند.

    10. کیمیا گفته:

      سلام من یک گیاه فیکوس دارم که خیلی بلنده به طوری که تاسقف خونه رفته اراپنجاهم وقتی یکی از جوانه هاش شکست ار کنارش شروع به روشد کرد والان حدود سه تاچهار متر دیگه رشد کرده.روی تنه اصلی هم دوتا شاخه جدید رشد کرده که طول هرکدوم به نیم متر میرسه.حدوده ۵ساله که گلدونشو عوض نکردیم وتوی این مدت هیچ مشکلی نداشته ورشد خوبی هم داشته ولی الان حدوده ۴ماهه که رشد نکرده برای همین فکرکردیم خاکش دیکه مواد معدنی و…ازدست داده برای همین الان یک گلدون خیلی بزرگ ترخریدیم ولی نیمیدونم چطوری جابجاش کنیم که به ریشه گیاه اسیب نرسه واز چه خاکی وخاک گل استفاده کنیم ومقدارهر کدوم چقر باشه لطفا راهنمایی کنید ممنون.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، برای ترکیب خاکش میتونید به قسمت مساوی از خاک باغچه ضدعفونی شده،خاک برگ وپیت ماس،ومقداری کود کاملا پوسیده دامی ،استفاده کنید، اگر گلدونش خیلی بزرگ هست تعویض گلدان کار مشکلی خواهد بود، میتونید بدون تعویض خاک با کودهای npkگیاه رو تقویت کنید، یا فقط یک سوم از سطح خاک رو تعویض کنید که به ریشه ها اسیبی نرسه.

    11. طلا گفته:

      سلام، گیاه فیکوس خریدم بعد از دوهفته گلدانش رو عوض کردم سایزش بزرگتر از حد استاندارد نسبت به گلدان قبلی هست، خاکی هم که داخلش اضاف کردم رس و ماسه و خاک برگ بود داخل خاک رس کود حیوانی هم بود، بعد از چند وقت مگس های ریزی داخل گلدان پیدا شد روی سطح خاک صدف های ریز ساحلی ریختم. الان برگ ها شل و آویزون شده.لطفا راهنمایی کنید چکار کنم؟ممنون

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، شل وآویزان شدن برگها چند دلیل میتونه داشته باشه،دمای زیاد،اسیب دیدن ریشه ها هنگام تعویض گلدان، کمبود ابیاری، کمبود رطوبت محیط، این موارد رو چک کنید ،بعد از تعویض خاک وگلدان گیاه رو در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،وسعی کنید رطوبت محیط رو با مه پاشی یا جزیره زیرگلدانی تامین کنید،گلدان بایدیک الی دو سایز از حجم ریشه بزرگتر باشه،گلدان بیش از اندازه بزرگ باشه گیاه نیروش رو برای پر کردن ریشه استفاده میکنه وضعیف میشه. همینطور اب زیادی دریافت میکنه وباعث عملکرد نامتناسب ریشه میشه. برای مگسهای سیاه ابتدا رطوبت رو کم کنید واگر زیر گلدانی پر شده خالی وخشک کنید، تا حد امکان صدفها رو از سطح خاک جمع کنید، داخل صدفها برای لانه گزینی این نوع حشرات ایدال هست،روی چند عدد دستمال کاغذی حشره کش خانگی (پیف پاف) اسپری کنید ودستمالها رو روی سطح خاک قرار بدید در طول روز چند بار این کار رو تکرار کنید ولی از این نوع حشره کش داخل خاک ویا برگها وتنه گیاه اسپری نکنید،میتونید کنار گیاه کارت زرد هم نصب کنید.

    12. بنین گفته:

      سلام بسیاری از سوالات روخوندم ودرباره حساس بودن ودما و…فیکوس اطلاع پیداکردم ممنون ازاین بابت که هستین وجوابگو هستین .سوالم اینه مدت یکسال هست فیکوس خریدم ودرعیدامسال به پشت پنجره جنوبی که نیم سایه وتاکمی افتابی جابجاکردم .اداپته شده بود ولی ازاوایل خردادکه بخاری جمع شد وبارش ها باعث افت دما تا۲۰درجه شد برگهااویزون شدن باد کولر هم.کمی بهش خورد ولی کمی دورتر از کولرهست اب اسپری میکنم.ابیاریش یکم زیادبود این اواخر ولی نامرتب .الان خاک گلدان روهم عوض کردم فکرکردم از خاکش باشه چون کرمم داشت ساقشم سفیدخاکستری شده سم و قارچ کشم زدم هورمونم دادم ریشه روهم.قارچ کش زدم دوباره به خاک جدیدم زدم ولی محکم هستن برگهاولی اویزونن دیگه ذله شدم نمیدونم.باهاش چکارکنم .برگهارو بستم به سمت بالا که حالت برگها عوض بشه الان صبرکردم تا سطح خاک خشک بشه ودوباره ابیاریش کنم البته مرتب.مبه مکانشم کارندارم .اگر خیلی خطریه که قلمه هوایی بگیرم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون از توجه شما،چندین شوک همزمان به گیاه وارد شده،فعلا چون خاک هم تازه تعویض شده بهتر هست مدتی صبور باشید، رطوبت محیط رو با مه پاشی تامین کنید وهر وقت سطح خاک به اندازه یک بند انگشت خشک شد ابیاری رو انجام بدید. گیاه رو از باد کولر محافظت کنید وبرای مدتی گیاه رو جابجا نکنید بگذارید ثابت بمونه تا گیاه قسمتهای اسیب دیده ریشه رو ترمیم کنه بعد از مدتی بهبود پیدا میکنه.برای ابیاری سعی کنید از اب بدون کلر وفلوراید وهمدمای محیط استفاده کنید.

    13. بزرگمهر گفته:

      سلام.من یه فیکوس دارم که توی گلدون هست و تقریباً میشه گفت درخت شده. رشدش عالیه…. اندازه و شکل برگها عالیه…..اسفندماه هم گلدونشو عوض کردم و از شوک خارج شده و شرایطش پایداره……. اما حدود یک ماهی میشه اول تنه فیکوس به چپ یا راست منحرف میشد و الان دیگه کاملاً تنه خم میشه و زور نگهداشتن گیاه رو نداره. مممون میشم راهنماییم کنید. سپاس

    14. شایان گفته:

      سلام، من گیاهمو چند روزه گرفتم
      حالش خوب بود امروز برای اینکه بیشتر بهش حال بدم گذاشتم تراس که نور و هوای بهتری بهش بخوره و براش دستگاه بخور سرد کوچیکی روشن کردم.(تراسمون نور غیر مستقیم داره و محیط بیرونش با شیشه سکوریت پوشیدست و حالت گلخانه داره با توجه به رطوبتش و هوا هم الان تو شهر رشت نه سرده نه گرم اما خب محیط تراس گرمتر از داخل اتاقه)
      بعد چند ساعت دیدم همه برگ هاش رو به پایین افتادن و بی حال شدن!!
      چیکار کنم دوباره مثل سابق بشه؟! مطمئنم برای جابجاییم بوده
      بنظرتون دوباره گیاه برگ های سر بالا پیدا میکنه؟!? خیلی ناراحتم
      ممنونم ازتون

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، به گیاه شوک وارد شده،بهتر هست جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،ومدتی محیط نگهداری رو تغییر ندید،ثابت بمونه بمرور زمان بهتر میشه.

    15. فاطمه گفته:

      سلام
      وقتتون بخیر
      گیاه فیکوس ما در محیط خونه و پشت پنجره نگهداری میشه و هفته ای یه بار هم آب داده میشه
      حدودا ۱۵روز هست ک خریدیم و گلدونش رو عوض کردیم
      اما الان پشت برگ هاش قهوه ای تیره شده و برگاش میریزه
      ممنون میشم راهنماییم کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، برگهای پایینی به این صورت میشن یا همه ی برگها؟ ترکیب خاکش چی هست؟از گیاه ولکه هایی که میفرمایید عکس واضح به اینستاگرام یا تلگرام شرکت بفرستید تا بررسی بشه یا لینک عکس رو همینجا بفرستید.

    16. اشراقي گفته:

      سلام. وقتتون بخیر. من یک گیا فیکوس دارم که چند ساله و بزرگ بود وقتی خریدمش. دو سه ماه میشه. گلدان گیاه را همون اول عوض کردم. به از گذشت دو سه ماه از رشد خوبی که داشت الان برک هاش از پایین گیاه شروع کرده به زرد شدن و ریزش. واقعا نمیدونم چیکار کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید. براش کود مایع اسپره میکنم رو برگاش هفته ای یک بار هم آب میدم.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید،ابیاری چقدر هست؟ دمای نگهداری؟نور، ترکیب خاک،..

    17. حمید گفته:

      سلام ممنون از پاسخگویی وحوصله شما،من گلدون فیکوس با چهار برگ رو سه ماهه خریدم بعد یک ماه گلدونشو عوض کردم ،هفته ای یکبار اب میدم با فاصله دومتر از نور پنجره هستش،برگهاش یک مدتی هست بسمت پایینه وتقریبا اویزونه،دلیلش چیه

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون از شما،آویزان وپژمرده شدن برگهای فیکوس چند دلیل میتونه داشته باشه،تعویض خاک نادرست واسیب دیدن ریشه ها، ابیاری کم ویا زیاد،بسته بودن زهکش،دمای کم ویا زیاد،زیاده روی در مصرف کود وسم، این موارد رو چک کنید.

    18. سید مرتضی گفته:

      سلام
      من الان نزدیک ۱.۵ ساله که یک گلدون فیکوس دارم رشدش تو این چند وقته عالی بوده اما مشکلی که داره اینه که لکه های زردی روی لبه های برگ ها پیدا می شه و برگ ها از سمت لبه هاکم کم خشک و زرد می شن و در طول چند ماه کل برگ زرد و خشک می شه

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، احتمالش هست که خاکش الوده باشه،بهتر هست رطوبت محیط وتهویه رو زیاد کنید ،یک بار گیاه رو با محلول سم قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب سمپاشی وابیاری کنید میزان مصرف این دو نوع قارچ کش یک گرم در یک لیتر اب هست به هر کدوم که دسترسی داشتید استفاده کنید بعد از سه روز از سمپاشی روی برگها رو با یک دستمال نرم ونمور یک بار مصرف پاک کنید ودستمال رو دور بندازید.

    19. حمید گفته:

      سلام.روزتون بخیر.من یه بونسای جنسینگ پینود شده با فیکوس دارم.زمانی که خریدمش و انتقال دادیم به منزل بعد یک هفته کلی برگ جدید داد ولی الان بعد از یک ماه همزمان با اینکه از کنار تنه دوباره دوتا شاخه جدید داره در میاره رو شاخه های اصلی قدیمیش برگها زرد میشن یا از نصفه سیاه میشن و میوفتن.۱۰ روز یک بار بهش آب میدم و زهکششم درسته ۵۰ سانت با پنجره هم فاصله داره و نوری رو میگیره که از پرده رد شده.روی برگ ها از همون روز اول مثل لکه های ابی که خشک شده باشن و خط خشک شدن سفید شده باشه وجود داشت.لطفا راهنمایی بفرمایید

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، اگر فقط برگهای قدیمی زرد میشن ومیریزن طبیعی هست،خشک وسیاه شدن نوک برگها نشان از کمبود رطوبت محیط داره بهتر هست رطوبت محیط رو با مه پاشی هر از گاهی روی برگها فراهم کنید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.