معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس : تقریباً در اکثر خانه‌های ایرانی به دلیل مقاوم بودن و راحت بودن نگهداری و نیازی نوری کم گل فیکوس نگهداری می‌شود. نام علمی فیکوس Ficus elastica می‌باشد.

برگ‌های گیاه فیکوس براق و چرمین هستند که در برخی ارقام این گیاه رگه‌های کرم رنگ و یا قرمزرنگ بر روی پهنه برگ‌ها مشاهده می‌شود. گل‌های این گیاه معطر یا رنگین نیست و جلب‌توجه نمی‌کند. فیکوس شیره‌ای دارد که می‌توان آن را از گیاه گرفت و از آن در ساخت لاستیک استفاده کرد و نام انگلیسی این گیاه با توجه به این مسئله انتخاب شده است. اما لازم به ذکر است گیاهی که از شیره آن به شکل تجاری در ساخت لاستیک استفاده می‌شود، درخت لاستیک Para rubber tree با نام علمی Hevea brasiliensis از خانواده افربیاسه است.

اگرچه فیکوس در زادگاه خود تبدیل به درختی بزرگ می‌شود اما در بسیاری نواحی دیگر ازجمله کشور ما اکثراً به عنوان یک گیاه زینتی و گلدانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گل فیکوس ابلق

گل فیکوس ابلقنحوه آبیاری گل فیکوس:
به خشکی مقاوم است اما رطوبت را ترجیح می‌دهد و نباید خاک گلدان خیس و غرقابی شود زیرا در این صورت برگ‌های پایین گیاه به تدریج زرد شده و می‌ریزند. بنابراین در فاصله دو آبیاری بهتر است سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آب دهید. زمانی که دمای هوا بالا است برگ‌ها را غبار پاشی کنید اما اگر این کار را در نور مستقیم آفتاب انجام دهید لکه‌های قهوه‌ای و سوخته بر روی برگ‌ها تشکیل می‌شود. تشنگی شدید گیاه موجب لوله شدن برگ‌ها و آویزان شدن انان می‌شود که در این حالت می‌توان گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در تشت پر از آب قرار داد.

دما:
گرما را تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و سرما را تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کند اما بهترین دما برای رشد آن ۲۵-۲۰ درجه سانتی‌گراد است. هوای سرد موجب قهوه‌ای شدن برگ‌ها و ریزش آنها می‌شود همچنین تغییرات ناگهانی در دمای محیط نیز موجب ریزش برگ‌ها می‌شود

نور مورد نیاز گل فیکوس:
سایه را تحمل می‌کند اما مکان روشن را ترجیح می‌دهد. همچنین گلدان حاوی این گیاه را از نور مستقیم آفتاب محافظ کنید. نور شدید موجب بی رنگ شدن برگ‌ها می‌شود. نور کم و ناکافی محیط یکی از دلایل ریزش برگ‌های گیاه است البته تغییر مکان این گیاه می‌تواند موجب ریزش برگ‌ها شود.

خاک مناسب برای گل فیکوس:
این گیاه به خاکی با زهکش که همچنین بتواند رطوبت را در خود حفظ کند نیاز دارد. به عنوان مثال می‌توان از مخلوط خاک معمولی+خاک برگ+پیت ماس استفاده کرد. در صورت کمبود مواد غذایی برگ‌های گیاه بدشکل و رنگ پریده می‌شود. به منظور تغذیه مصنوعی می‌توان از کودهایی با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ هر دو هفته یک‌بار و یا فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ هر ۵ هفته یک‌بار استفاده کرد. اگر گیاه سریع رشد می‌کند تا جایی که امکان دارد هر ساله و در ابتدای بهار باید گلدان آن را عوض کرد و گلدانی انتخاب کرد که حداکثر حدود ۵ سانتیمتر در قطر و همچنین در ارتفاع بدنه از گلدان قبلی بلندتر باشد و گلدان را خیلی بزرگ‌تر از گلدان قبلی انتخاب نکنید. اگر گیاه بیش‌ازاندازه بزرگ‌شده است که عوض کردن گلدان سخت است، خاک سطحی و رویین را با خاک تازه و غنی از مواد غذایی عوض کنید.

نحوه تکثیر گل فیکوس:
برای تکثیر این گیاه می‌توان در اواخر بهار و یا در اوایل تابستان از ساقه‌ها قلمه تهیه کرد. طول مناسب قلمه‌ها در حدود ۱۵ سانتیمتر است. قلمه را می‌توان هم از طول ساقه تهیه کرد و هم از انتهای ساقه، به هر حال قلمه باید حداقل یک برگ داشته باشد و در صورت زیاد بودن تعداد برگ‌ها باید تعداد آنها را کم کرد. همچنین قلمه‌ها در قسمت پایینشان که در بستر کاشت قرار می‌گیرد باید بدون برگ باشند. بعد از جدا کردن قلمه‌ها شیره‌ای سفید رنگ از انتهای آنها و از تمامی قسمت‌هایی که برش خورده‌اند بیرون می‌آید.

 

بهتر است که قلمه‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در آب قرار دهید تا این جریان شیره متوقف شود و سپس نسبت به کاشت قلمه‌ها اقدام کنید. قلمه‌ها در بستری که سبک و مرطوب است کاشت. مثلاً می‌توان از مخلوط کوکوپیت +پرلیت و یا خاک برگ +شن استفاده کرد. رطوبت هوا را در مکان نگهداری قلمه‌ها باید در حد اشباع و دما در حدود ۲۷-۲۵ درجه باشد. از قلمه جوانه برگ نیز می‌توان برای تکثیر این گیاه استفاده کرد که چگونگی کاشت آن به همان صورتی است که در بالا توضیح دادیم و روش تهیه این قلمه را نیز در تصاویر موجود در قسمت زیر مشاهده می‌کنید.

 

از روش خوابانیدن هوایی نیز می‌توان استفاده کرد که ساقه‌هایی با طول حداقل ۳۰ سانتیمتر برای قلمه  انتخاب شوند بهتر است. در این روش باید ساقه گیاه ابتدا یا شکافی ایجاد شود و یا قطعه‌ای از پوست به شکل حلقه از اطراف ساقه برداشته شوند. سپس مواد نگه‌دارنده رطوبت همانند خزه اسفاگنوم در اطراف شکاف قرار داده شود و این ناحیه با مواد موجود در اطراف آن در پلاستیک پیچانده می‌شود تا گیاه در آن ناحیه ریشه تولید کند. سپس آن قسمت از ساقه را می‌توان از گیاه جدا کرد و به عنوان گیاهی مستقل کاشت.

قلمه فیکوس

تصویر بالا: قلمه‌های تهیه شده از ساقه گیاه فیکوس. البته این گیاه از نوع ابلق فیکوس است. قلمه موجود در جلوی تصویر از طول ساقه و قلمه موجود در عقب تصویر از انتهای ساقه تهیه شده است (جوانه برگ که هنوز قرمز رنگ است مشاهده می‌شود.). این قلمه‌ها به دلیل اینکه برگ‌هایی با سطح بزرگ دارند باید در مکانی با رطوبت اشباع قرار بگیرند تا قبل از ریشه دهی و به دلیل از دست دادن رطوبت خشک نشوند.

تکثیر فیکوس
تهیه قلمه حاوی یک برگ از ساقه این گیاه و نحوه کاشت قلمه
پیوند فیکوس
برداشتن پوست دور ساقه به شکل یک حلقه در روش خوابانیدن هوایی
قلمه گل
ایجاد شکاف در ساقه و قرار دادن یک قطعه چوبی کوچک (همانند یک چوب کبریت) در میانه شکاف برای جلوگیری از بسته شدن شکاف. این مسئله نیز در رابطه با روش خوابانیدن هوایی انجام می‌شود.

 

قلمه گیاه فیکوس
بعد از ایجاد شکاف به شکلی که در دو تصویر قبلی نشان داده شد، در اطراف ناحیه‌ای که آن شکاف‌ها ایجاد شده است ابتدا موادی که نگه‌دارنده رطوبت است همانند خزه اسفاگنوم قرار می‌گیرد و این خزه‌ها با بستن یک نوار در اطرافشان ثابت می‌شود و بعد در اطراف این خزه‌ها کیسه پلاستیکی قرار داده می‌شود تا به حفظ رطوبت کمک کند.

 

فیکوس
زمانی که ریشه‌هایی را در داخل کیسه پلاستیکی مشاهده کردید زمان مناسبی برای جدا کردن ساقه از گیاه مادری است. ساقه را از ناحیه‌ای که در تصویر نشان داده شده است از گیاه مادری جدا کنید و آن را در یک گلدان و در خاکی که در قسمت خاک توضیح داده‌ایم بکارید. در هفته‌های اول بهتر است  با کشیدن یک پلاستیک بر روی گیاه به حفظ رطوبت در اطراف گیاه کمک کنیم البته سنگینی این پلاستیک نباید بر روی گیاه باشد و باید از یک چهارچوب که در تصویر مشاهده می‌کنید کمک بگیریم.

 

هرس فیکوس:
هرس این گیاه را می‌توان در اواخر بهار و اوایل تابستان انجام داد. ساقه‌هایی را که خارج از فرم و شکل اصلی گیاه رشد کرده‌اند و یا ساقه‌هایی را که بیش از اندازه بلند شده‌اند می‌توان قطع و یا کوتاه کرد. عمل برش را نیز از بالای یک گره (گره ناحیه اتصال برگ‌ها به ساقه است) بزنید. در جدا کردن ساقه‌ها زیاده روی نکنید زیرا ممکن است باعث شوکه شدن گیاه شوید. حجم کل ساقه‌ای جدا شده باید حداکثر حدود ۳۰٪ حجم کل ساقه‌های گیاه باشد یعنی فرض کنید که اگر می‌خواهید همه ساقه‌ها را کوتاه کنید تنها می‌توانید یک سوم از ارتفاع هر یک را کوتاه کنید.

 

آفات های گیاه فیکوس:
کنه تار عنکبوتی و شپشک از جمله آفاتی هستند که به این گیاه حمله می‌کنند که می‌توان جهت مبارزه با آنان از سموم سیستماتیک استفاده کرد. از دیگر آفات می‌توان به نماتد گره ریشه و تریپس اشاره کرد. تحت شرایط گرم مرطوب نیز لکه برگی باکتریایی و قارچی و سر خشکیدگی ممکن است روی دهد.

تمیز کردن برگ‌های بزرگ این گیاه نقش مؤثری در جلوگیری از فعالیت آفات و همچنین شادابی و ظاهر زیبای این گیاه دارد. وقتی برگ‌ها کثیف هستند می‌توانید در یک لیتر آب به اندازه یک قاشق چای‌خوری آب لیمو بریزید، آب را به خوبی تکان دهید و تکه‌ای پارچه را به این آب آغشته کنید و بعد برگ‌های گیاه را تمیز کنید.

پیشنهاد می شود مقاله معرفی گل حسن یوسف را هم مطالعه کنید. کلیک کنید

نویسنده: باغبان سبز
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    274 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

    1. mahshid.nd گفته:

      سلام وقتتون بخیر باشه.
      من حدود اسفند ۹۸ گیاه فیکوسم رو از باغ گل خریدم گفتن فیکوس جنگلی یا آفریقایی هستش. همونجا گلدونش رو عوض کردیم ولی گفتن خاک دور ریشه رو تغییر ندین.
      از وقتی اوردم خونه پشت پنجره ای که نور از شمال میگیره قرارش دادم ولی برگاش بیحال هستن و حالت لوله ای و بدشکل شدن و با اینکه سبز هستن ریزش داره و یهو سقوط میکنن.همینطور برگ های جدیدش قبل از باز شدن خشک و سوخته هستن و همینطور باقی موندن و رشدی ندارن.
      و همینطور پشت یکی از برگاش لکه سفید دیدم که با دستمال برداشتم ولی روی برگ دیگه ای ندیدم.
      روی چندتا از برگ هاش هم انگار زخم شده و قهوه ای هستش.
      شرایط نگهداریش: در دمای محیط اتاق حدود ۲۵ درجه قرار داره ولی گاهی پنجره باز هست و باد بهش میخوره.
      آبیاری هفته ای یکبار زمانی که سطح خاکش خشک بشه انجام میدم ولی مه پاشی رو گاهی وقتی میبینم شل و بیحال هست انجام میدم.
      نورش هم از پنجره ای که از شمال نور کمی میگیره قرار داره.
      http://uupload.ir/files/sfg7_photo_2020-05-04_04-48-47.jpg
      http://uupload.ir/files/7dnd_photo_2020-05-04_04-49-13.jpg
      http://uupload.ir/files/8n8i_photo_2020-05-04_04-50-13.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، لکه های روی برگها سفیدک پودری هست میتونید گیاه رو با محلول قارچ کش پنکونازل سمپاشی وابیاری کنید،رطوبت محیط رو کم کنید وتهویه رو بالا ببرید گیاه در معرض جریان باد نباشه، زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه واب اضافی بعد از ابیاری براحتی خارج بشه. برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

    2. زهره گفته:

      سلام خسته نباشید من سه هفته اس یه فیکوس بلک خریدم یه برگش چند روزی هست باز شده ولی صبح دیدم سر برگش برگشته به سمت بیرون..میشه لطفا علتشو بگین.. هفته ایی یه بار آب میدم و جاشم نیم متر فاصله تا در تراس…ممنون میشم

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    3. نگین گفته:

      سلام خسته نباشید من حدود دو ماه هست که فیکوس جنگلی خریدم و اول رشدش خیلی خوب بود ولی بعد برگای جدیدی که میخواست باز بشه تبدیل به پوسته خشک میشد و برگایی هم که به زور رشد میکنه و خشک نمیشه روش لکه سیاه هست و بی جون هستن

    4. سجاد گفته:

      سلام وقت شما بخیر
      ۳ ماه هست درخت فیکوس رو گرفتم.اوایل خیلی سر حال و خوب بود بعد از ۱ ماه پر شد از هزار پا و کرم. به صورت آبیاری بهش سم مخصوص دادم ولی فایده ایی نداشت.
      بردیم گلخانه خاکش رو عوض کردیم.الان بعد از گذشت تقریبا ۳ هفته،برگ های پایینی زرد شدن و یه سریاش ریخته.و همچنین برگها بی حال شدن و یه سریا هم لکه سیاه داره.
      باید چی کار کنم تا درخت فیکوسم سبز باشه!؟
      نور هم کمه.احتمال داره از نور کم باشه!؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، زرد شدن برگهای پایینی در اثر تنش تغییر محیط وتعویض گلدان وخاک بوجود میاد که طبیعی هست، برای مدتی گیاه رو جابجا نکنید ودر جای ثابتی نگهداری کنید تهویه محیط رو بالاببرید ونور ،رطوبت ،دما وابیاری رو ایدال کنید،باخاک ومحیط ادابته بشه بمرور زمان زرد شدن برگها متوقف میشه برگهایی رو که زرد شده جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید. پژمرده شدن گیاه در اثر رطوبت کم محیط میتونه باشه که میتونید برای تامین رطوبت چند روزی گیاه رو کاورکنید ویا جزیره زیر گلدانی برای گیاه درست کنید، درمورد لکه روی برگها از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    5. محمد سیفی گفته:

      سلام من یک گیاه فیلتوس خریدم که بعد از ۲ هفته برگهایش آویزان شد ولی در حین حال در حال جوانه زدن برگ جدید هم هست، تغییر رنگ نداره ،فقط نگران آویزان شدن برگهاش هستم ، ممنون میشم علت و راه حل را به من اطلاع دهید

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، اویزان شدن برگها در اثر کمبود رطوبت محیط ودمای زیاد بوجود میاد این دو مورد رو بررسی وایدال کنید.

    6. آرمان گفته:

      با سلام و درود
      حدود یک ماه هست دوتا گیاه فیکوس خریدم ولی چند روزه نوک و حاشیه برگها سیاه میشه و لکه های سیاه بزرگ تر میشن،دلیلش چی هست؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • کارشناس 2 گفته:

          رطوبت رو کم کنید ومه پاشی رو فعلا قطع کنید،برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید،زیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید،با سم قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وگیاه رو دو بار با فاصله یک هفته با این محلول ابیاری وسمپاشی کنید،موقع سمپاشی نکات ایمنی رو رعایت کنید.

    7. الهه ميرزايي گفته:

      سلام وقتتون بخیر گیله فیکوس الاستیکا ابلغ من برگ پایینیش رو از دست داد و دوباره ی برگ دیگه سرش قهوه ای شده
      اما سوال من اینه برگ هاش پژمرده شده و پایین افتاده بعد از جابه جایی از میز ب کمد کناریش
      باید چیکار کنم که دویاره سرحال بشن؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل میشه،در جای ثابتی نگهداری کنید بهبود پیدا میکنه،زمانی که محیط نگهداری تغییر میکنه به ریشه های گیاه اسیب وارد میشه به همین دلیل گیاه برگهای قدیمی رو زرد میکنه،اگر در جای ثابتی نگهداری بشه وزیاد جابجا نشه گیاه قسمتهای اسیب دیده ریشه ها رو ترمیم میکنه وگیاه بهبود پیدا میکنه.

    8. عیسی گفته:

      سلام وقت بخیر
      الان که اخر فصل زمستان و اوایل بهار هست امکانش هست از روش قلمه زدن استفاده کردبرا فیکوس منظورم هست. ایا وقتی قلمه گرفتگ پس از ۳۰ دقیقه بزارم داخل بسار مناسب یا بزارم داخل اب بمونه تا ریشه بزنه؟یکی از دوستام یا قلمه بهم داد که مدت زیادی داخل اب بوده هم برگش سالم بود و همین که داشت یه جوانه یا بچ میزد وقتی هفتا قبل گذاشتم داخل خاک گلدان که از باغات اطراف تهیه کردم گذاشتم این هفتا دیکم‌که برگش افتاد و اون جوانه سرش داره سیاه شده!!!نمیدونم چیکار کنم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بله الان بهترین زمان برای قلمه گیری از انواع گیاهان هست، میتونید بعد از جدا کردن قلمه داخل اب بگذارید تا شیره سفید قطع بشه بعد داخل کوکوپیت بکارید تا ریشه دار بشه بعد از ریشه دار شدن داخل خاک انتقال بدید. احتمالش هست که خاک الوده بوده واین مشکل بوجود اومده.

    9. علیرضا گفته:

      سلام. خیر با دستمال مرطوب هم پاک نمیشن. من یک ماه هست که این گیاه رو خریداری کردم و موقع خریداری متوجه این آفت نشدم. ضمنا هفته‌ای یکبار به اندازه دو لیتر آبیاری می‌کنم. و جای نگهداریش در حال حاظر در شرایط دمای‌اتاق هست با نور کافی. حشره‌ای کنار گیاه وجود نداره و با براق‌کننده هم تمیز نکردم.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بیماری قارچی میتونه باشه البته ظاهر گیاه هیچ مشکلی نداره، میتونیدبرای اطمینان خاطر گیاه رو با محلول قارچ کش دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید پشت برگها رو هم کامل سمپاشی کنید. از سم قارچ کش مانکوزب میتونید استفاده کنید مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب،استفاده از دستگاه بخور سرد هم باعث چنین مشکلاتی میشه این نکته رو هم بررسی کنید.

    10. علیرضا گفته:

      ضمن عرض سلام مجدد. در رابطه با دون‌دون‌های سیاه و سفیدک در پشت برگ‌ها، عکس‌های گیاه رو خدمتتون ارسال کردم. تشکر از راهنماییتون
      http://uupload.ir/files/sp2h_3f6406b9-9629-418a-b854-e43e70f1607d.jpeg
      http://uupload.ir/files/ajpj_51af5416-02fd-4eeb-8f28-3556f758e8d3.jpeg
      http://uupload.ir/files/z82h_f276081a-21aa-4f01-8065-acdd0fda9d8a.jpeg
      http://uupload.ir/files/5civ_9b9c0363-68ba-4fbb-9076-ed1c5c75e4e2.jpeg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری به چه نحو هست؟ایا گیاه رو با براق کننده ها تمیز میکنید؟ کنار گیاه حشره ای مشاهده کردید؟ بیشتر شبیه خسارت افت تریپس هست،لکه های سفید با دستمال مرطوب پاک میشن یا نه؟

    11. علیرضا گفته:

      عرض سلام. یه گیاه فیلکوس دارم که نسبتا بزرگ هست. پشت بعضی از برگ‌هاش دون دوان‌های سیاه (شبیه حشره) و همچنین سفیدک وجود داره. ممکنه بفرمایید راه درمانش چی هست. ضمنا چگونه میتونم عکس براتون ارسال کنم؟ از طریق تلگرام؟ قبلا از لطف شما سپاسگذارم

    12. مه نگار هادی نیا گفته:

      سلام من این فیکوس رو تقریبا ۴ ماهه خریدم
      هفته ای یکبار اب میدم و و هر روز نور از پشت پنجره میوفته روش
      تقریبا دوماه پیش گلدونشو عوض کردم بعدش ۳ تا از برگاش ریخت
      اما بعد خوب شد
      اما از وقتی خریدمش هیچ برگی درنیاورده و برگاشم همونطور که میبینین پژمرده است.
      http://uupload.ir/files/cn6u_image.jpg
      مشکلش چی هست؟ چرا هیچ رشدی نداره؟؟

      • مه نگار هادی نیا گفته:

        یک سوال دیگه هم راجع به برگ انجیری کناریش ، یکسالی میشه خریدیمش . تقریبا ۳-۴ ماه پیش کلدونشو بزرگ کردیم. قبلش هر دوهفته یه برگ درمیاورد اما از وقتی کلدونش عوض شد برگ درنیاورده و برگاشم پژمره است. ابیاریش هفته ای یکباره و غبارپاشی و مرطوب کردن خزه هم داره. چیکارش باید بکنم.؟؟

        • کارشناس 1 گفته:

          کلا زمانی که خاک وگلدان ویاه تعویض میشه به گیاه شوک وارد میشه وریشه ها موقع جابجایی اسیب میبینند که گیاه برای ترمیم ریشه ها به زمان نیاز داره بعد از تعویض خاک وگلدان گیاه رو برای مدتی در جای تابتی نگهدارید وبه هیچ وجه جابجا نکنید تا با خاک ومحیط جدید ادابته بشه، رطوبت محیط رو افزایش بدید ،بمرور زمان ریشه ها قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم کنند شروع به رشد میکنه.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، فیکوسها گیاهان حساسی هستند وبا کوچکترین جابجایی رشدشون متوقف میشه گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید رطوبت محیط رو افزایش بدید وهر زمان که سطح خاک دو بند انگشت خشک شد ابیاری کنید، بهار شروع به رشد میکنه، کلا رشد کمی هم دارند، در سال دو الی سه برگ میدن.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    13. فاطمه گفته:

      سلام، من یک گلدون فیکوس دارم که حدودا دو سال پیش آنرا خریداری کردم. برگ های زیادی هم داشت. از عید به اینطرف یه دفعه طی چند روز برگ های پایینی ریخت. فکر کردم شوک بهش وارد شده، چند وقت مرتب آبیاری کردم، دوباره برگ جدید درآورده ولی چند روزه برگاش آویزان شده، لطفا من را راهنمایی میکنید. نورش از پشت پرده تامین می شود، کود هم بهش دادم. با سپاس فراوان

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ترکیب خاکش چی هست؟چه کودی وبا چه فاصله زمانی دادید؟ از گیاه عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    14. آرا گفته:

      روز بخیر
      من از کجا می تونم فیکوس رو بخرم توی فروشگاه های اینترنتی جایی رو پیدا نکردم

      با سپاس از وب سایت خوب شما

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، به گلخونه های محل سکونتتون مراجعه کنید، ویا روی مرور گرتون خرید گیاه فیکوس رو سرچ کنید.

    15. آسمان گفته:

      سلام.با تشکر ز سایت خوبتون.
      من یکماه نیمه یه فیکوس خریدم که هنگام خرید همون ابتدا گلدونشو عوض کردم.وقتی اوردم خونه تا دو هفته برگاش زرد و خشک میشد و میریخت.بعد درست شد تا سه چهار روز پیش که باز دوباره دوتا از برگای پایینش زرد و از لبه خشک شدن.در ضمن اصلا هم رشدی نداره و جوونه هاش باز نمیشن..با کمی کود حیوانی و کود ٢٠-٢٠-٢٠ تغذیه ش کردم.چند روزه که متوجه شدم تو خاکش هزارپا و خرخاکی داره و از سم های محلول در اب هنگام ابیاریش استفاده کردم ولی فایده نداره و باز که چکش کردم حشرات باز تو خاکش بودن.نور و دمای خونه کاملا براش مناسبه ..فقط نمیدونم با حشراتش چه کنم؟ایا براش بد نیس اگه خاکشو باز عوض کنم؟؟و اینکه چرا جوونه هاش اصلا نه رشد میکنن نه باز میشن؟؟خواهش میکنم راهنماییم کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، زرد شدن برگهای انتهایی در موقع تعویض گلدان وتغییر محیط نگهداری کاملا طبیعی هست که بمرور زمان گیاه با ادابته شدن محیط جدید زرد شدن برگها کاهش پیدا میکنه وکاملا قطع میشه، گیاه فیکوس گیاه حساسی نسبت به تغییر محیط وجابجایی هست یعنی کوچکترین تغییر در محیط نگهداری باعث توقف رشد این گیاه میشه، سعی کنید در جای ثابتی قرار بدید واصلا جابجا نکنید،اوایل بهار شروع به رشد خواهد کرد، برای هزار پاهاوخرخاکی وسایرحشرات داخل خاک بهتر هست زیر گلدانی رو خالی از اب وکاملا خشک نگهدارید،هزار پاها وخرخاکی در محیط مرطوبی زندگی میکنند میتونید با کم کردن رطوبت خاک از بین ببریدشون، یا گلدان رو داخل یک تشت اب بگذارید تا اب کامل تا سطح خاک بیاد در این صورت هم حشرات یا از از خاک خارج میشن ویا داخل خاک از بین میرند. اگر میخواهید از روش شیمیایی استفاده کنید میتونید خاک رو یک بار با محلول سم سایپرمترین ۱_۱/۵ سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وخاک گیاه رو با این محلول کامل ابیاری کنید.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    16. محمد جواد گفته:

      سلام
      گیاه فیکوس خریداری کردم جای ان پشت شیشه دفتر است ، دفتر ما جنوبی است و نور مستقیم افتاب ندارد ، هر ۴ روز یکبار سیراب میشود اما از همون دو سه روز اول برگاش شروع به زرد شدن کرد خشک شد و افتاد ، خیلی ناراحتم اوضاع خوبی نداره در دفتر هم کولر گازی دائم روشن است و دما ۱۸ تا ۲۰ درجه است

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، اگر گیاه رو بتازگی خریداری کردید ومحیط نگهداری بتازگی تعویض شده ،زرد شدن برگهای پایینی در این شرایط طبیعی هست. که بهتر هست صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،گیاه رو در محیطی که در مجاورت باد کولر نباشه نگهداری کنید،فیکوس به نور متوسط نیاز داره ،نیازی نیست حتما نور بهش بتابه، محیط نگهداری نور کافی داشته باشه کافی هست ورشد ایدالی خواهد داشت. ابیاری رو هر وقت سطح خاک دو سانت خشک شد انجام بدید وهفته ای دو بار روی برگها مه پاشی کنید ویا با دستمال نرم ومرطوب پاک کنید. ماهی یک بار در زمان رشد با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.بی حال شدن گیاه دلیلش در مجاورت باد کولر ویا تهویه نامناسب میتونه باشه این موارد رو چک کنید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.