آموزش تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ همراه تصویر

آموزش تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ همراه تصویر : ساکولنت ها یکی از گیاهان محبوب هستند که نگهداری آنها در منزل راحت بوده و دارای انواع گونه‌های مختلف می‌باشند. تکثیر ساکولنت ها از طریق بذر، قلمه و برگ انجام می‌شود. امروز با بیانی ساده و همراه تصویر تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ را توضیح می‌دهیم. اکثر ساکولنت های برگ دار مانند اچوریا، سدوم، کراسولا و سایر گونه‌ها را با این روش تکثیر کرد.

 

تکثیر ساکولنت ها از برگ
تصویر شماره یک

تصویر شماره یک: برای تکثیر ساکولنت ها از برگ ابتدا باید گیاه مادری انتخاب کنید که سالم باشد و همچنین گیاه مادری باید بالغ باشد در این صورت شانس ریشه دار شدن برگ‌ها بیشتر خواهد بود. همچنین یک روز قبل از جدا کردن برگ‌ها گیاه را آبیاری کنید تا آب کافی در برگ‌ها وجود داشته باشد.

برگ ساکولنت
تصویر شماره دو

تصویر شماره دو: سپس برگ‌ها را به آرامی و با پیچاندن از گیاه جدا می‌کنیم، توجه داشته باشید به گونه‌ای برگ‌ها را جدا کنید که از محل اتصال به گیاه جدا شوند و برگ‌ها نشکنند. برگ‌هایی انتخاب کنید که بالغ باشند و برگ‌هایی که تازه سبز شده باشند مناسب نیستند.

برگ اچوریا
تصویر شماره سه

تصویر شماره سه: حتماً از برگ‌های سالم و سبز برای ریشه دار کردن انتخاب کنید. احتمال ریشه دار شدن برگ‌های مریض و شکسته کمتر است.

قلمه گیری ساکولنت
تصویر شماره چهار

تصویر شماره چهار: برگ‌های جدا شده را در محلی خنک و به دور از آفتاب مستقیم قرار می‌دهیم تا محل جدا شده خشک شود. اگر زخم انتهای برگ شما به صورت کامل پینه نبندد پس از آبیاری مقدار زیادی رطوبت جذب می‌کند و می‌پوسد. مدت زمان خشک شدن به نوع گیاه و دما و رطوبت محیط بستگی دارد و معمولاً یک هفته زمان می‌برد.

هرمون ریشه زایی
تصویر شماره پنج

تصویر شمار پنج: برای تسریع در ریشه زایی برگ‌ها می‌توان از هورمون‌های ریشه زایی نیز استفاده کرد. البته این مرحله ضرورتی ندارد و برگ اکثر ساکولنت ها بدون هورمون به راحتی ریشه می‌دهند.

آموزش تکثیر ساکولنت ها
تصویر شماره شش

تصویر شمار شش: پس از خشک شدن انتهای برگ‌ها آنها را به طور خوابیده بر روی بستر کاشت قرار می‌دهیم. ترکیب خاک بستر  را می‌توانید از مخلوط ماسه،کوکوپیت و پیت ماس تهیه کنید. برای نتیجه بهتر بستر را با سم قارچ‌کش مانند مانکوزب یا کاربندازیم قبل از کاشت ضدعفونی کنید.

ابیاری ساکولنت
تصویر شماره هفت

تصویر شماره هفت: بستر کاشت باید دارای رطوبت نسبی باشد یعنی نه زیاد خیس و نه زیاد خشک. رطوبتی در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد برای ریشه دار شدن برگ‌ها کافی می‌باشد. اگر احساس کردید خاک بستر خشک است می‌توانید بر روی آن آب اسپری کنید.

تکثیر ساکولنت ها
تصویر شماره هشت

تصویر شماره هشت: برگ‌های کاشته شده را در محلی با نور ملایم و به دور از آفتاب مستقیم قرار می‌دهیم. آفتاب مستقیم و شدید باعث از دست دادن رطوبت برگ‌ها و در نتیجه خراب شدن آنها خواهد شد.

تکثیر گیاهان گوشتی
تصویر شماره نه

تصویر شماره نه: برگ‌های کاشته شده بسته به نوع گیاه و شرایط محیطی بعد از حدود یک هفته تا یک ماه شروع می‌کنند به ریشه زدن و ایجاد جوانه یا گیاه جدید.

جدا کردن ساکولنت
تصویر شماره ده

تصویر شماره ده: چند روز بعد از به وجود آمدن جوانه‌ها برگ شروع به خشک شدن می‌کند و می‌توان جوانه را جدا کرد و به گلدان انتقال داد. برای جدا کردن جوانه نباید عجله کنید و زمانی که جوانه به راحتی و خود به خود از برگ جدا شد اقدام به جدا کردن نمایید.

گلدان کاکتوس
تصویر شماره یازده

تصویر شماره یازده: برای گیاه خود گلدان مناسبی انتخاب کنید. گلدان حتماً باید دارای سوراخ‌هایی در کف داشته باشد. همچنین گلدان اگر خیلی بزرگ‌تر از گیاه باشد آب زیادی در خود نگه داشته و باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

خاک مناسب ساکولنت
تصویر شماره دوازده

تصویر شماره دوازده: خاکی مناسب و سبک که می‌تواند ترکیبی از ماسه و پیت ماس و کوکوپیت باشد آماده کنید و گیاه جدید خود را در آن بکارید.

نگهداری ساکولنت
تصویر شماره سیزده

تصویر شماره سیزده: گیاه کاشته شده را در محلی با نور ملایم و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

آبیاری ساکولنت
تصویر شماره چهارده

تصویر شماره سیزده: گیاه کاشته شده را بعد از چند روز می‌توانید آبیاری کنید. توجه داشته باشید نباید بلافاصله بعد از کاشت شروع به آبیاری کنید و باید اجازه بدهید گیاه ریشه زده و سپس شروع به آبیاری نمایید.

هر سؤالی در مورد تکثیر ساکولنت ها داشتید در زیر همین مقاله برای ما ارسال کنید تا پاسخ داده شود.

منبع: میهن کاکتوس

پیشنهاد می شود مقاله آموزش قلمه زدن کاکتوس ها را نیز مطالعه کنید. کلیک 

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    301 دیدگاه برای “آموزش تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ همراه تصویر

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، جای نگرانی نیست، داخل اب هم ریشه میزنه بعد از اینکه ریشه زد وقد ریشه ها دو سانت شد داخل خاک انتقال بدید.

        • ندا گفته:

          سلام وقتتون به خیر من به همین روشی که اموزش دادید ساکولنت رو از برگ گذاشتم واسه ریشه زدن ففط یه سوال با توجه به خنک شدن هوا تو بالکن باشه یا بیارمش تو اتاق واسه ریشه زدن بهتر؟

    1. neda گفته:

      سلام. من چند نوع ساکولنت داشتم که همه از ساقه رو به بالا شروع به خشک شدن کردن و کامل از بین رفتن حالا یه ساکولنت دیگه که ساقه ای اون کامل سیاه بعد هم خشک شد و ریشه هم نداشت چون داشت کل گل رو میگرفت ساقه رو از میانه جدا کردم حالا میشه گل رو بزارم توی اب تا ساقه اش ریشه بزنه بعد دوباره بکارم ؟؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، گیاه سرحال هست، بله گلدانش کوچک هست میتوند دو کار انجام بدید یا از قسمتهای بالای ساقه ای که برگ نداره قلمه بگیرید ویا گیاه رو به همین صورت داخل گلدان بزرگتری بکارید کمی عمیق بکارید که ساقه های بی برگ داخل خاک بمونند،کودهی رو میتونید یک ماه بعد از انتقال به گلدان جدید شروع کنید.

    2. سمانه گفته:

      شمعدانی را هر وقت خاکش خشک شد آب بدهم یا وقتی هنوز نم داره؟ در تهران میشه هورتانسیا نگه داشت؟

      • کارشناس 2 گفته:

        هر زمان سطح خاک یک بند انگشت خشک شد ابیاری رو انجام بدید ،بله با رعایت شرایط نگهداری میشه نگهداری کرد.

    3. سمانه گفته:

      با عرض سلام و احترام لطفاً بفرمایید نخل شامادورا به رطوبت زیاد احتیاج داره؟ اشکال نداره روی برگهاش رو با دستمال مرطوب پاک کنم؟ آبپاشی روی برگهاش کار درستیه؟ به جزیره احتیاج داره؟ کنارش ظرف آب باشه براش مضره؟ گیاه قاشقی را میشه آبپاشی کرد؟ کنارش ظرف آب هست، اشکال داره؟ آخه کنارش اسپاتی فیلوم هست که نیاز به رطوبت داره

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، جزیره زیر گلدانی بهتر جواب میده،مه پاشی رو میتونید در طول روز انجام بدید بصورتی که اب بخار بشه وروی برگها بمدت زیاد باقی نمونه چون باعث بیماری قارچی میشه، پاک کردن با دستمال مرطوب هم مانعی نداره، گیاه قاشقی جزو گیاهان گوشتی هست ونیازی به رطوبت محیط نداره.

    4. سمانه گفته:

      عرض سلام و احترام خدمت کارشناسان محترم
      من آنروز فکر کردم هسته خرماها برعکس دارند رشد میکنند در جایی هم خواندم که سمت خط دار باید بالا باشد و مطمئن شدم اشتباه کاشتم به همین دلیل از خاک خارج کردم و ریشه ها را به سمت بالا گذاشتم و رویش خاک ریختم ولی شما پاسخ دادید که آنها ریشه بودند و جوانه نبودند، پس نباید به سمت بالا میکاشتم؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بهتر هست به همون صورت نگهدارید زمانی که جوانه زد در هر صورت جوانه بیرون از خاک میاد.

    5. سمانه گفته:

      با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم
      از پاسخگویی تان بسیار سپاسگزارم، این دو گلدانی که عکسشونو فرستادم که ریشه ها از انتهای گلدان بیرون زده اند، تا این ها بیست سانت رشد کنند برایشان کوچک نیستند؟ نباید از ابتدا در گلدان بزرگتری میکاشتم؟ گلدان کم عمق که فرمودید برای بنسای مناسب است برای این کار( هسته خرما ) هم مناسب است؟

    6. سمانه گفته:

      جوانه هسته تمبر هندی را هم ببافم؟ سه تا با هم؟ یا در یک گلدان درست چسبیده به هم بگذارم بکارم؟ یا با فاصله؟ سایز مناسب گلدان را هم بفرمایید، تصویر چند گلدان را بخاطر شامادورا فرستادم، اگر برای هسته مناسب هستند بفرمایید لطفا.http://uupload.ir/files/p1fp_20200803_164057.jpg

      • کارشناس 2 گفته:

        نه فقط جوانه خرما رو میتونید باهم ببافید،جوانه تمبر هندی بهتر هست جداگانه داخل گلدانهای جدایی کشت بشه، بله اندازه گلدان مناسب هست ولی صبر کنید گیاه کمی بزرگ بشه حداقل یک سال از رشدش بگذره بعد گلدان رو عوض کنید.

    7. سمانه گفته:

      قبلا تصویر شامادورایی که دارم و گلدان خالی که دارم را برایتان ارسال کردم فرمودید مناسبش نیست الان تصویر سه گلدان دیگر را برایتان ارسال میکنم زرد و سفید و آبی، لطفا بفرمایید کدام برایش مناسب است؟ آیا هر دو شامادورا را میتوانم در یکی از اینها بکارم؟ یا یکی را میتوانم؟
      http://uupload.ir/files/f521_۲۰۲۰۰۳۳۰_۲۰۲۴۰۱.jpg
      http://uupload.ir/files/u5zy_20200803_164151.jpg
      http://uupload.ir/files/esbe_20200803_163919.jpg
      http://uupload.ir/files/p1fp_20200803_164057.jpg

      • کارشناس 2 گفته:

        هر سه گلدان اندازشون مناسب هست میتونید هردو گیاه رو داخل یک گلدان کشت کنید ،فقط الان زمان مناسبی برای تعویض گلدان نیست بهتر هست صبر کنید زمانی که هوا کمی خنکتر شد ویا اسفند ماه اقدام کنید.

    8. سمانه گفته:

      با عرض سلام و تشکر از پاسخگویی تان، من بیست و سه روز پیش دو هسته جوانه زده را در دو گلدان کوچک کاشتم، دو روز پیش چون دیدم از خاک بیرون نمیاد خاک را کنار زدم و رشدش را چک کردم متوجه شدم به سمت پایین رشد کرده اند تا جاییکه از زهکش بیرون زده اند من هم از گلدان خارجشان کردم و دوباره به سمت درست یعنی قسمت خط دار به سمت بالا گذاشتم و کاشتم ولی الان بعد از دو روز که دیدم از خاک بیرون نزده دوباره چک کردم دیدم یکیش انگار رشد نکرده، یکیش هم افقی رشد کرده!!! الان میتونم از خاک خارج و ببافمشون؟ البته اینها دوتا هستند، با اونی که افقی رشد کرده نمیدانم چه کنم. چند تا جوانه دیگر هم دارم که یکی دو سانت هستند، صبر کنم بزرگتر شوند بعد سه تا سه تا با هم ببافم؟ زمان بافت نمیشکنند؟ خیلی براشون صبر کردم اصلا نمیخوام خرابشون کنم ، جوانه ها چند سانت باید باشند تا بکاریم؟ سایز گلدانشان چقدر باید باشد؟
      http://uupload.ir/files/hrau_20200801_033538.jpg
      http://uupload.ir/files/lka3_20200801_034400.jpg

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، نباید جوانه ها رو از خاک درمی اوردید با این کار احتمالش هست که جوانه ها از بین برند، هنوز جوانه نزده این سفیدها هم ریشه هستند ۶الی ۱۲ماه زمان میبره که هسته خرما جوانه بزنه نباید عجله کنید، زمانی که برگ در اوردند وبرگها حدود ۲۰ سانت شدند میتونید ببافید.

    9. سمانه گفته:

      سلام
      چند هسته خرما دارم که جوانه زده اند، برای اینکه به درختچه برسونم حتما باید هر کدام را در یک گلدان بکارم؟ در مرد هسته تمبر هندی چطور؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، برای خرما میتونید سه جوانه رو با هم ببافید ودر یک گلدان بکارید تا گیاه مقاومی داشته باشید، یک هسته داخل یک گلدان باشه خیلی زمان میبره تا بزرگ ومقاوم بشه. تمبر هندی رو هم میتوند چند هسته رو داخل یک گلدان بکارید ویا هر هسته رو داخل یک گلدان جداگانه بکارید.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، اگرریشه سالم باشه مجدد جوانه میزنه،فکر کنم ائونیوم سبز باشه.

    10. امیر گفته:

      سلام خسته نباشید…من تکثیر به روش برگو با همه ساکولنتام امتحان کردم…اونایی که برگای کوچیک تری دارن که اصلا نمیتونم اوناییم ک برگشون بزرگتره اوایلش هم ریشه میدن هم جوونه میزنن اما بعد ی مدت آفت(پشه های ریز سیاه) میادو ریشه هاشون از بین میره.
      اسپری پیف پاف اگه بزنم گیاهو خراب میکنه ?چون اخیرا زدم
      برای از بین بردن اون آفتا چیکار کنم?
      برگای کوچیک ترو چجوری قلمه برگ بزنم?

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، برای قلمه برگ کلا باید برگهایی رو انتخاب کنید که نه زیاد جوان ونه زیاد پیر باشن واندازشون متوسط باشه، برگهای میانی گیاه برای قلمه مناسب هستند، برای بستر نه زیاد مرطوب ونه زیاد خشک باشه احتمالا رطوبت بستر زیاد که که پشه زده،برای ازبین بردن این نوع افات ابتدا رطوبت خاک رو کم کنید کنار بسترکارت زرد نصب کنید ،این نوع حشره کشها برای گیاهان مضر هستند، میتونید از سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون استفاده کنید،یک سی سی دریک لیتراب ترکیب کنید بعد محلول بدست امده رو روی سطح خاک اسپری کنید.

    11. سامان گفته:

      با عرض سلام و خسته نباشید من یه کالانکوئه بهارنسیس دارم اندازش تقریبا ۱ مترو خورده ای هست. حدود ۳ ماهه خریدم کسی که میفروخت هم زیاد اطلاعاتی نداشت.. خاک کاکتوس استفاده کردم براش و هفته ای یک بار اب میدم بهش. و اینکه این گیاه نیاز رطوبتیش چقدره؟ رطوبت دوست داره ؟ غبارپاشی ؟ جزیره؟ یا اصلا رطوبت دوست نیست. ممنون میشم جواب بدین

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، ابیاری و زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید، نه نیازی به غبارپاشی ورطوبت محیط نداره ،غبار پاشی بشه چون برگها پرز دارند باعث بیماری قارچی میشه ،رطوبت محیط زیاد بشه از ساقه هم ریشه میزنه که ظاهر خوشایندی نخواهد داشت، نور زیاد وفیلتر شده براش مناسب ست.

    12. محبوب گفته:

      سلام خسته نباشید من یک گیاه داشتم که در حال خشک شدن بود ساقه های سالم رو جدا کردم تی از گذاشتم در عرض چند روز حالت له شدن گرفت از جای سالم جدا کردم توی خاک گذاشتم
      قبلا همکارهای محترم فرموده بودند اسمش کالانکوئه بهارنسیس است پلی برگ‌هاش اصلا گوشتی نیست و ساقه های خیلی نحیفی داره و برگ‌هاش یک بوی خاص خوبی میدن که با دست زدن بهش دستت بوشو میگیره میشه بفرماییید اسمشو ؟

      http://uupload.ir/files/ci4o_8779dfed-c89b-4846-aeec-78457312431e.jpeg
      http://uupload.ir/files/ssqj_bd200e63-fee5-450c-893e-a3173b2701c4.png

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، نه این گیاه کلانکوئه بهارنسیس نیست، اسم گیاهتون پلکترانتوس آمبوینیکاس است.

    13. حمیده گفته:

      سلام ممنون از اینکه به سوالات ما پاسخ می دهید. برای پرورش گل و گیاه در خانه گلدان پلاستیکی بهتره یا سفالی؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بستگی به نوع گیاه داره،از هردو نوع گلدان میتونید استفاده کنید.

    14. حمیده گفته:

      سلام وقت بخیر
      جایی خوندم که قرص ال دی و قرص آسپیرین و قرص آهن برای رشد گیاه خوبه نظر کارشناسی شما چیه؟ ممنون

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، قرص های ال دی، قرص های ضد بارداری هستند، که  حاوی هورمونهای استروژن و پروژسترون هستند، که به رشد گیاه  کمک میکنه، قرص ال دی را میتونید یک یا دو عدد قرص در یک و نیم لیتر اب حل کنید و برای تقویت  دو سه ماه یک بار به گلهاتون بدید.
        آسپرین ؛ اسید سالیسیلیک  موجود درآسپرین   میتونه در تسریع رشد و گلدهی گیاه و ریشه زنی بهترقلمه بهتون کمک کنه
        آهن ؛ کپسولها یا قرصهای اهن هم میتونه در سبزینگی و همینطور اسیدی شدن خاک به گلهاتون کمک کنه
        نکته ؛  داروهای ما انسانها برای گیاهان  ساخته نشده ، بهتره هر چیزی در جای خودش استفاده شود.

      • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

        سلام به نظر به دلیل رقیق شدن شیره گیاه در اثر این قرص ها رشد گیاه در کوتاه مدت بیشتر میشه ولی بهتره از کودهای مخصوص گیاهان استفاده کنید. این مواد در بلند مدت میتواند به گیاه آسیب برساند.
        کود سه بیست NPK20-20-20

    15. محبوب گفته:

      سلام خدمت کارشناس محترم
      آئنیوم یک هفته پیش اینترنتی خریدم تا رسید بندرعباس بدستم پاش خشک بود بهش آب بدون کلر دادم و‌‌دیروز مجدد بعد پنج خشک بود آب دادم ولی همون روزی رسید ساقه که از خاک در آمده بود لاغر تیره شده بود الان بعد یک هفته اینجوری برگاش ریختن وسطش سیاه شده میشه کاری کرد خوب بشه؟
      http://uupload.ir/files/2lko_c1c2c157-99b2-4785-97d6-93d1462b6545.jpeg

      http://uupload.ir/files/0ay5_66679815-63d4-4210-a402-16f5cdbd69a3.jpeg

    16. محبوب گفته:

      سلام وقت بخیر میشه بفرمایید این چه نوع ساکولنتی است
      http://uupload.ir/files/d80j_633e9e69-09ad-4afc-9c50-59dcd89ec977.jpeg
      و یه سوال که ربطی به این قسمت نداره
      گیاه بنت قنسول مگس سفید زده و کاملا داره از دست میره تازه حشره کش اسپری کردم چند روز باید تکرار بشه و چکار کنم بر گرده گیاه؟
      http://uupload.ir/files/d80j_633e9e69-09ad-4afc-9c50-59dcd89ec977.jpeg
      پشت پنجره جنوبی هستش و هرموقع خاکش خشک میشه آب بدون کلر میدم و کود خاصی تا حالا ندادمش

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، سدوم ادولفی هست،برای مگس سفید کنار گیاه کارت زرد نصب کنید سمپاسی باید اواخر شب ویا اوایل صبح انجام بشه،پشت برگها رو با پنبه اغشته به الکل پاک کنید،میتونید کلا گیاه رو با محلول مایع ظرفشویی واب هم شستشو بدید، چند قطره مایع ظرفشویی یا شامپو بچه داخل یک لیتر اب ولرم بریزیرد وبرگهای الوده گیاه رو با این محلول شستشو بدید بعد ابشویی کنید،مواظب باشید که از این محلول داخل خاک گیاه نریزه.

    17. حمیده گفته:

      سلام وقت به خیر ببخشید ساکولنتی که عکسش را براتون میفرستم قسمتهاییش داره یه چیزی شبیه کپک سفید روش میزنه سفید پنبه ای هست قبلا هم براتون عکسش فرستادم که پرسیدم جوانه هاش که خشک شدن چکارش میشه کرد. امروز دیدم این کپک های سفید زده چکار کنم براش که زنده بمونه و رشد کنه؟ از گل های دیگه ام جداش کنم؟
      http://uupload.ir/files/uxso_img-20200627-wa0001.jpeg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام شپشک ارد الودهست، از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید وتهویه محیط رو بالا ببرید،بوسیله یک قلمو اغشته به الکل تمام قسمتهای سفید رو حذف فیزیکی کنید،وگیاه رو با محلول حشره کش دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید در این دو هفته گیاه رو تحت نظر داشته باشید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.