۱۰ نکته برای نگهداری کاکتوس‌ها در تابستان

10 نکته برای نگهداری کاکتوس‌ها در تابستان

خیلی از ماها وقتی اسم کاکتوس را می‌شنویم یاد بیابان و آفتاب سوزان و خشک می افتیم در حالی که واقعیت این نیست و بسیاری از کاکتوس‌هایی که ما در منازل پرورش می‌دهیم مربوط به مناطق کوهستانی با آب و هوای معتدل و البته کم آب هستند. پس ما باید شرایطی را فراهم کنیم که نزدیک به آب و هوای مناطق زندگی کاکتوس‌ها باشد. هر چند بسیاری از شرایط را نمی‌شود دقیقاً مثل زیستگاه اصلی فراهم کرد. در این مقاله ۱۰ نکته برای نگهداری کاکتوس‌ها در تابستان عنوان می‌شود. لطفاً در تکمیل این مقاله ما را یاری کنید.

 

۱٫ اولین نکته‌ای که در تابستان به ذهن می‌رسد میزان آبیاری می‌باشد. مقدار آبیاری به اندازه، محل نگهداری، نوع کاکتوس و دما و رطوبت محیط بستگی دارد. پس  نمی‌توان یک الگوی کلی برای آبیاری کاکتوس‌ها بیان کرد. ولی در کل در تابستان کاکتوس‌ها به آبیاری بیشتری نیاز دارند. در گلخانه میهن کاکتوس که در آذربایجان قرار دارد کاکتوس‌ها را در تابستان هفته‌ای یک با آبیاری می‌کنیم.

گلخانه میهن کاکتوس
گلخانه میهن کاکتوس

۲٫ از ریختن آب زیر نور آفتاب خودداری کنید زیرا باعث سوختگی و ایجاد لک بر روی گیاه می‌شود.

 

۳٫ از قرار دادن کاکتوس‌ها در زیر آفتاب مستقیم خودداری کنید. آفتاب مستقیم باعث سوختگی کاکتوس‌ها می‌شود. شاید برایتان سؤال ایجاد شود که چرا در طبیعت زیر نور شدید آفتاب کاکتوس نمی‌سوزند، زمانی که گیاه از همان ابتدای زندگی در زیر نور آفتاب باشد به مرور خود را با این شرایط تطبیق می‌دهد و نور آفتاب را تحمل می‌کنند. پس برای نگهداری شما نیاز به نور آفتاب فیلتر شده یا ملایم دارید حداقل ۳-۴ ساعت در روز.

 

۴٫ فصل تابستان زمان مناسبی است برای پیوند و قلمه زدن کاکتوس‌ها، در این فصل می‌توانید گیاهان خود را تکثیر کنید. همچنین فصل تابستان زمان گلدهی اکثر کاکتوس ها می باشد که با گرده افشانی میتوان از آنها بذر تهیه کرد. برای گلدهی کاکتوس ها یک سری شرایط است که در مقاله ای کامل توضیح داده شده است، برای مطالعه اینجا کلیک کنید.

 

۵٫ فصل گرما زمان خواب بعضی از گونه‌های کاکتوس‌ها می‌باشد. پس با شناخت از کاکتوس خود و فراهم کردن شرایط از خراب شدن آنها جلوگیری کنید. به عنوان مثال فصل خواب کاکتوس لیتوپس یا سنگی فصل تابستان می‌باشد که باید میزان آبیاری آن را کم کنید.

 

۶٫ کاکتوس‌ها نیز مانند همه گیاهان مقدار تحمل دمایی مشخصی دارند که برای انواع گونه‌ها متفاوت می‌باشد. کاکتوس‌ها تا دمای حدود ۵۰ درجه را تحمل می‌کنند ولی زمانی که دما از این حد بالاتر رود باعث پختگی بافت‌های داخلی گیاه می‌شود.

 

۷٫ یکی از نشانه‌های زیاد  بودن میزان نور تغییر رنگ کاکتوس‌ها و ساکولنت ها به قرمز و قهوه‌ای می‌باشد که باید میزان نور را کم کنیم.

 

۸٫ چروک شدن و خم شدن کاکتوس‌های ستونی می‌تواند نشانه کم آبی باشد. که با آبیاری مجدد به حالت اولیه بر می‌گردند. ولی اگر مدت زمان بی آبی طولانی شود باعث خراب شدن و مرگ گیاه می‌شود.

 

۹٫ کاکتوس‌های با تیغ‌های فشرده و دارای مو مانند سفالوسرئوس، اسپوستوا و سایر گونه‌ها نور آفتاب بیشتری را نسبت به کاکتوس‌های بدون تیغ تحمل می‌کنند.

 

۱۰٫ در فصل تابستان کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را با کودهای ازت پایین و پتاس بالا هر ماه یک‌بار کود دهی کرد. البته توجه داشته باشید کاکتوس‌هایی که خواب هستند را نباید کود داد.

تمام مقالات سایت میهن کاکتوس دارای مجوز رسمی از سازمان فرهنگ اسلامی می‌باشند و کپی‌برداری تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

8 دیدگاه برای “۱۰ نکته برای نگهداری کاکتوس‌ها در تابستان

  1. کمیل گفته:

    سلام من در مغازه چنتا کاکتوس دارم وقتی که مغازه بستس هوا خیلی گم میشه کاکتوس ها خشک شدن و خراب شدن برای جلوگیری از اینکار باید چکار کرد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، باید داخل مغازه فن بگذارید موقعی که درب بسته هست فن کار کنه تا تهویه انجام بشه در غیر این صورت به مکان مناسب دیگری انتقال بدید.

  2. جواد شجاعی گفته:

    سلام وقتتون بخیر باشه
    بنده چندتا الدمن پیوندی دارم که روی پایه نقره ای هستش که تو گلخونه روی پشت بوم نگهداری میکنم امروز که چک میکردم دیدم پره پره های پایه(نقره ای؟) نسبت به روزای اول نازک تر شده و یکم شل شده بود!!
    دلیلش چی میتونه باشه
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنین ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.احتمالا ابیاریتون کم هست.گیاه در اثر کمبود اب چروک وحجمش کوچک ونرم میشه.هر وقت خاکشون کامل خشک شد ابیاری کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.