آموزش نگهداری اصولی کاکتوس در داخل منزل خانه و آپارتمان

آموزش نگهداری کاکتوس در منزل

کاکتوس‌ها گیاهان کم توقع و زیبایی هستند که با رعایت کارهای ساده‌ای می‌توان به خوبی از آنها مواظبت کرد. شرایط نگهداری کاکتوس و کلاً گیاهان طبیعتاً در گلخانه، طبیعت و منزل یکسان نیست. پس باید شرایطی فراهم کنیم تا کاکتوس‌ها در محیط خانه رشد کنند. نیازهای اصلی کاکتوس‌ها شامل خاک مناسب، نور، دما و آبیاری می‌باشد. شرایط دیگری مانند بیماری‌ها نیز می‌توانند در رشد و زندگی کاکتوس‌ها تاثیر گذار باشند. در سایت میهن کاکتوس مقالات زیادی در مورد نگهداری و پرورش کاکتوس نوشته شده است که می‌توانید در بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید. در این مقاله آموزش نگهداری کاکتوس در منزل به صورت ساده بیان می‌شود.

نور:
یکی از مشکلات پرورش و نگهداری کاکتوس‌ها در منزل و آپارتمان کمبود نور می‌باشد. توجه داشته باشید نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها بدون نور آفتاب امکان پذیر نمی‌باشد. کاکتوس‌ها روزانه حداقل به ۶_۴ ساعت نور نیاز دارند. که می‌توان با قرار دادن کاکتوس‌ها در پشت پنجره یا مکان‌های نورگیر در منزل نور مورد نیاز را تأمین کرد. در صورتی که خانه شما اصلاً مکان نورگیری ندارد می‌توانید از نورهای مصنوعی استفاده کنید. برای مطالعه مقاله پرورش کاکتوس با نور مصنوعی اینجا کلیک کنید. در صورتی که کاکتوس‌ها نور کافی دریافت نکنند باریک رشد می‌کنند و دچار رنگ پریدگی می‌شوند که اگر این شرایط ادامه پیدا کند.

دما:
کاکتوس‌ها تغییرات دمایی را به خوبی تحمل می‌کنند ولی دمای زیر ۵ درجه بالای صفر و دمای بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند به کاکتوس‌ها آسیب برساند. میزان تحمل دمایی به نوع کاکتوس، شرایط محیطی، و اندازه گیاه بستگی دارد. در زمستان بهتر است در مکانی خنک نگهداری کنید تا در بهار هم رشد بیشتری داشته باشد و هم اینکه کاکتوس شما گل بدهد.

آموزش نگهداری کاکتوس در منزل
از کاکتوس ها در خانه خود برای زیبایی و سلامتی روح و روان می توانید استفاده کنید.

خاک و گلدان:
داشتن خاک مناسب یکی از موارد ضروری در پرورش کاکتوس‌ها می‌باشد. ریشه کاکتوس‌ها به شدت مساعد پوسیدگی می‌باشد و در صورتی که آب بیش از حد در خاک باقی بماند یا گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد سریعاً ریشه گیاه دچار پوسیدگی خواهد شد. ترکیب خاک مناسب برای کاکتوس‌ها ترکیبی از ماسه و پیت ماس و مقدار بسیار کمی ورمی می‌تواند باشد. گلدان نباید بیش از حد بزرگ باشد و گلدان کاکتوس‌ها باید دارای سوراخ‌هایی در کف باشد تا آب در گلدان باقی نماند.

آبیاری:
یکی از اصول مهم و حیاتی در نگهداری کاکتوس‌ها آبیاری می‌باشد.  این درست نیست که ما بگوییم کاکتوس‌ها به آب بسیار اندکی نیاز دارند. میزان نیاز کاکتوس‌ها به عواملی مانند نوع کاکتوس، شرایط محیطی مانند رطوبت و دما، اندازه گیاه و خاک گلدان بستگی دارد. به طوری کلی در فصل رشد هفته‌ای یک بار آبیاری کامل نیاز دارند. و در فصل خواب هر ماه یک بار کافی می‌باشد. دوباره تاکید می‌کنم این زمان کلی می‌باشد و میزان آبیاری به شرایط که گفته شد بستگی دارد. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. عدم جذب آب و خیس ماندن خاک نشانه پوسیدگی ریشه و بیماری گیاه می باشد.

بیماری‌ها:
کاکتوس‌های خودتان را به طور مرتب بررسی کنید و هر گونه تغییر رنگ و یا وجود حشرات را بررسی کنید. شپشک ها، کنه‌ها و قارچ‌ها مهم‌ترین افت‌هایی هستند که می‌توانند گیاه شما را بیمار کنند. در بخش مقالات سایت میهن کاکتوس  تک تک این افت‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. کاکتوس‌های تازه خریداری شده را ابتدا چند هفته‌ای قرنطینه کنید و جدا از سایر کاکتوس‌ها نگهداری کنید و پس از اطمینان از سلامت آنها در کنار سایر کاکتوس‌ها قرار دهید.

فیلم آموزش نگهداری از کاکتوس در آپارتمان در ۳ دقیقه

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

55 دیدگاه برای “آموزش نگهداری اصولی کاکتوس در داخل منزل خانه و آپارتمان

  1. مهدیه گفته:

    سلام من دیروز دوتا کاکتوس خریدم(دوتای جلویی عکس) اسماشون رو نمیدونم و چند ساله هستن؟ لطفا بهم بگید و اینکه به نظرتون خاکشونو بیشتر کنم؟
    تا بهار گل میدن یا نه؟
    کاکتوس پشتی هم حدود دوساله که دارم اصلا رشد نداشته و به نظرم لاغر شده اگه میشه راهنماییم کنین

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، عکس واضح از گیاهان بفرستید تا بتونیم راهنماییتون کنیم ،برای ارسال عکس حجم عکس رو کم کنید وصبر کنید لود بشه بعد ارسال کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.