کود چیست؟

کود چیست؟

کود چیست؟ به هر ماده آلی، معدنی، شیمیایی یا بیولوژیک که دارای عناصر غذایی باشد و باعث بالا رفتن عناصر خاک و در نتیجه حاصل خیزی و عملکرد کیفی خاک شود کود گفته می‌شود. استفاده صحیح از کودها باعث افزایش کیفیت و کمیت محصول می‌شود. باید کیفیت کود از هر لحاظ مورد بررسی قرار گیرد و از کودهایی که برای محیط زیست و انسان‌ها کمترین خسارت را وارد می‌کنند استفاده کرد. هر گیاهی به برخی از عناصر نیاز دارد پس باید با شناخت دقیق گیاهان و درختان بهترین نوع کود را انتخاب کرد. به عنوان مثال ازت بالا در کاکتوس‌ها و گیاهان گوشتی باعث افزایش میزان آب در بافت‌ها شده و در صورت مصرف زیاد این گیاهان از بین خواهند رفت در حالی که کاکتوس‌ها و ساکولنت ها به پتاسیم بیشتری نیاز دارند.

کودها به چند دسته تقسیم می‌شوند: کودهای آلی یا ارگانیک – کودهای بیولوژیک یا زیستی – کودهای شیمیایی

 

کودهای شیمیایی:
برخی از کودهای شیمیایی جز عناصر پر مصرف گیاه یا ماکرو المنت و برخی نیز جز عناصر کم مصرف گیاه یا میکرو المنت  می‌باشد.

عناصر پر مصرف یا ماکرو شامل: فسفر – پتاس – کلسیم – ازت  – منیزیم

عناصر کم مصرف یا میکرو شامل: آهن  – مس – بر – روی – منگنز

به کودهایی که مجموع عناصر فوق را با هم و به نسبت متناسب دارا باشد اصطلاحاً کود کامل اطلاق می‌شود.

گیاهان مختلف بر حسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایش برگ و خاک به کودهای فوق نیازمند خواهند بود.

ترکیب شیمیایی و درصد خلوص کودهای مختلف حاوی یک عنصر، بسیار متفاوت‌اند. این تفاوت‌ها بر مورد مصرف، نحوه پخش، زمان کوددهی و اثر بخشی کودها تأثیر بسیار مهمی دارند. بنابراین شناخت کافی از انواع کودهای شیمیائی قبل از انتخاب و یا مصرف آنها ضرورت دارد.

 

کودهای آلی یا ارگانیک:
به کودهایی اطلاق می‌شوند که منشأ طبیعی دارند. این کودها از منابع طبیعی، جلبک‌های دریایی، مواد آلی جنگل، زغال سنگ و غیره گرفته می‌شوند. امروزه به دلیل ارگانیک بودن این کودها مصرف این نوع کود بیشتر شده است. این کودها کمترین خسارت را به محیط زیست وارد می‌کنند.

 

کودهای بیولوژیک یا زیستی:
این کودها که نسل جدیدی از کودهای موجود می‌باشند در حقیقت میکرو ارگانیسم‌های مفیدی هستند که در تغذیه گیاهان نقش همزیستی داشته و به تثبیت و جذب بهتر عناصر کمک می‌کنند.

کودهای زیستی (کود بیولوژیک) به مواد حاصل خیز کننده ای گفته می‌شود که دارای تعداد کافی از یک یا چند گونه از میکروارگانیسم‌های سودمند خاکزی هستند. کودهای زیستی، ریز اندامگان‌هایی (میکروارگانیسم‌هایی) هستند که قادرند عناصر غذایی خاک را در یک فرآیند زیستی تبدیل به مواد مغذی همچون ویتامین‌ها و دیگر مواد معدنی کرده و به ریشه خاک برساند. مصرف کودهای زیستی کم هزینه‌تر هستند و در اکوسیستم آلودگی به وجود نمی‌آورد. کودهای زیستی مواد نگه‌دارندهٔ میکرو ارگانیزم‌های سودمند خاک می‌باشند.

 

کودهای حیوانی:
منظور از کود حیوانی مجموعه‌ای از مواد بستری، ادرار و مدفوع گاو، گوسفند، اسب، مرغ یا هر حیوان دیگری است که از محل نگهداری آنها به‌دست می‌آید. درصد مواد غذایی کود حیوانی و کیفیت فیزیکی آن به عواملی مثل نوع حیوان، کیفیت مواد بستری، میزان پوسیدگی کود، تغذیه دام، میزان سدیم و مقدار بذر علف‌های هرز، اسپور بیماری‌ها، لارو و تخم حشرات، شن و خاک بستگی دارد. درصد ازت کود گاوی کمتر از کود گوسفندی و مرغی است. ولی درصد ازت وفسفر در کود مرغی از کودهای گاوی و گوسفندی بیشتر است. هر چقدر جثه حیوان کوچکتر باشد میزان ازت در مدفوع آن بیشتر است برعکس جثه حیوان هر چقدر بزرگتر باشد میزان پتاس در مدفوع آن بیشتر است.

کمبود عناصر
برخی از نشانه های کمبود عناصر بر روی گیاه

 

پیشنهاد می شود مقاله علائم کمبود عناصر در گیاهان را نیز مطالعه کنید. کلیک

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

27 دیدگاه برای “کود چیست؟

  1. مهدی گفته:

    سلام و درود.قبل از استفاده کردن از خاک میشه،روی خاک محلول کودNPK اسپری کرد تا کمی خیس بشه؟(مثل قارچ کشی که میکنیم)
    -می خوام مواد غذایی خاک بیشتر بشه
    -اگه ضرری نداره دوز مصرفی چند در هزار باشه برای این کار

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، با این کار فقط کود رو هدر میدید، چون بعد از یه مدتی اثرش از بین میره بهترهست زمانی که گیاه رو کاشتید وداخل خاک گیاه بود کوددهی رو انجام بدید تا گیاه کود رو جذب کنه. مگر اینکه کود بصورت گرانول باشه وبمرور زمان ازاد بشه.

      • جاوید گفته:

        سلام ممنون
        میبخشید
        میدونید چه نوعشه؟سه بیسته یا ۳۰۲۰۲۰چون من از روی اطلاعات بسته خودش متوجه نشدم
        همچنین چه میزان برای گلدان استفاده کنم؟

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، ممنون از شما، کود کامل نیست کود ریز مغذی هست چون فقط میزان بر، اهن، روی ومنگنز نوشته شده، مقدار مصرف روی بسته بندی ذکر شده ۲الی ۳ در ۱۰۰۰ یعنی ۲ یا۳ گرم دریک لیتراب. برای انواع گیاهان میتونید استفاده کنید،بهتر هست نصف دز نو‌شته شده استفاده کنید حدود۱ الی ۱/۵ گرم در یک لیتر اب.

  2. جاوید گفته:

    سلام
    مقداری کود توی انبار پیدا کردم که نمیدونم چیه
    اولی فکر کنم اسید هیومیک باشه دومی هم نمیدونم
    میشه اسمشون بگید
    و این را هم راهنمایی کنید برای گیاهان اپارتمانی مثل بنجامین،دیفن ،موز ،کاج مطبق و فردوس چه مقدار استفاده کنم

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام کود هیومیک اسید می باشد.
      اسید هیومیک ( humic acid ) یک محرک زیستی است و میتواند برای چمن، درختان، درختچه ها، بوته ها، باغجه ها و حتی گیاهان آپارتمانی استفاده شود. هیومیک اسید یک اسید ضعیف آلی با قابلیت های بسیار زیاد است که کمک فراوانی به جذب عناصر به گیاه کرده، از آب شویی و از دست رفتن آنها جلوگیری می کند، به همین علت مصرف کودهای شیمیایی در خاک می تواند به نصف کاهش یابد در حالی که نتیجه بهتری برای کشاورز به بار آورد و درعین حال، تا حد زیادی از هزینه ی سرسام آور خرید کودهای شیمیایی و مسمومیت و سفتی خاک بکاهد.

  3. عرفان گفته:

    باسلام
    ببخشید یه سوال
    اگه ما بذر های کاکتوس رو در ترکیب خاک ماسه دوبارشور و کود گاوی و خاک برگ بکاریم و قارچکشی هم شده باشن و روشون رو کاور کنیم بذر ها سبز میشن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بذرها سبز میشند ولی این ترکیب، خاک مناسبی برای بذرهای کاکتوسها نیست. بجای کود دامی وخاک برگ بهتر هست ازکوکوپیت یا پیتماس استفاده کنید.

  4. meysam گفته:

    درود
    چند روز پیش مقداری کود دامی داشتم که در داخل گودالی به همراه مقداری پوست موز، تفاله چای، سبوس برنج و نیز کمی اوره اقدام به پوساندن آن کردم
    آیا برای غنیتر شدن این کود میشه در همین اول فرایند پوساندن کود دامی، مقداری کود npk (مثلا سه بیست) هم به این مخلوط اضافه کرد؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نیازی نیست کود npk ترکیب کنید خود این مواد حدود یک سال بمونن وکاملا پوسیده وتجزیه بشن کود مناسبی خواهند بود.

      • meysam گفته:

        سپاس از پاسخگوییتون
        کود npk رو امروز صبح ترکیب کردم یعنی مشکل پیش میاره؟
        برای تسریع فرایند پوساندن کود چکاری میشه انجام داد؟ چون یکسال واقعا زمان زیادیه، به هم زدن هفتگی این مخلوط کمکی میکنه؟

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما اگر ترکیب کردید دیگه کاری نمیشه کرد هر چند روز یک بار باید مواد رو زیرو رو کنید تا هم هوابخوره وهم زیاد گرم نشن وبخوبی تجزیه بشن، کاری نمیشه انجام داد باید صبر کرد در کمتر از یک سال مصرف بشه باعث بیماری گیاهان میشه باید کامل تجزیه بشه کمپوستها به این صورت بدست میان ودرست کردنشون زمان بر هست.

  5. نرگس گفته:

    با سلام و خسته نباشید.
    آیا کود ورمی کمپوست برای, باغچه که گیاهان زینتی, و درختای مختلف داره مناسب هست؟
    اگر, مناسب استفاده به چه صورت, باشه فقط روی, سطح باغچه چندسانتی پاشیده شود, یا مقدار بیشتری ریخته و با خاک ترکیب شود, حالت شخم زنی؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون بله میتونید استفاده کنید ،سطح خاک رو باید شخم بزنید وبا خاک سطحی مخلوط کنید.

  6. محسن گفته:

    سلام. واقعا کدام کودها برای محیط زیست و انسان مضر و کدام بی ضرر هستند؟ بعضی گیاهان هم مثل سبزیجات خوردنی هستن و اگر کود مثلا شیمیایی ضرر داشته باشه وارد بدن ما هم میشه.لطفا روشن کنید چه کودهایی مضره و آیا کودهایی جز کود شیمیایی نیاز گیاه رو براورده میکنه؟ و جایگزین طبیعی برای آفتکشها چیه. ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زمانی کودها مضرر هستند که بیش از اندازه مصرف بشن دز استاندارد هیچ مشکلی بوجود نمیاره، باید بعد از کوددهی صبر کنید دوره کارنس تموم بشه بعد از گیاهان استفاده کنید، برای مثال دو هفته بعد از کوددهی میتونید از سبزیجات ویا گیاهان خوراکی استفاده کنید که مشکلی بوجود نیاد، مصرف بیش از اندازه کودها یا سمها مضر هست هر چیزی به اندازه مصرف بشه هیچ مشکلی بوجود نمیاد، گزینه مناسب به جای کودهای شیمیایی کودهای حیوانی ویا کودهای معدنی هستند که میشه استفاده کرد،از افتکشهای خانگی ویا ارگانیک میتونید بجای افت کشهای شیمیایی استفاده کنید.

  7. محمد گفته:

    سلام من سه هفته بذرمو کاشتم ولی در نیومده چیکار کنم رطوبت ۷۰ودما۲۸است نگذرم هم پیلو سو کاکتوس آبی است

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بذرها رو با چه روشی کشت کردید؟ دفن کردید یا روی سطح بستر قرار دادید؟ از بستر کشت عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  8. Alinasry گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    ببخشید جلبک دریایی برای کاکتوس و جوانه کاکتوس میشه استفاده کرد؟
    روش و دز مصرفش چجوریه؟همراه با کود ان پی کا میشه داد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، جلبک دریایی بیشتر برای باغها بعنوان مالچ یا کود استفاده میشه میتونید بصورت کمپوست هم در بیارید وبرای گیاهان اپارتمانی استفاده کنید ولی برای کاکتوسها مناسب نیست چون ازت زیادی داره واب رو جذب میکنه.

  9. حسین70 گفته:

    سلام
    ممنون از سایت وزینتون.
    بجای ورمی کمپوست در ترکیب خاک کاکتوس کود مرغی بهتره استفاده بشه یا گاوی؟؟؟
    چند درصدم تو ترکیب باید استفاده بشه؟؟
    واینکه بعد از گذشت یکسال ایا کود پوسیده شده یا خیر؟؟؟

    پیشاپیش تشکر میکنم از وقتی که میزارید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. بجای ورمی کمپوست میتونید از کود گاوی کاملا پوسیده واستریل شده استفاده کنید کود مرغی مناسب کاکتوسها نیست چون ازتش زیاد هست. به ترکیبات خاک میتونید ده درصد اضافه کنید. اگر سه ساله باشه بهتر هست هرچقدر پوسیده باشه مرغوبتر هست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.