معرفی و آموزش نگهداری گل ارکیده

معرفی و آموزش نگهداری گل ارکیده

معرفی و آموزش نگهداری گل ارکیده: ارکیده‌ها دارای گونه‌های مختلفی هستند و یکی از زیباترین گیاهان محسوب می‌شود. بسیاری از گونه‌های ارکیده قابلیت نگهداری منزل را دارند. یکی از این واریته ها ارکیده فالانوپسیس می‌باشد. در این مقاله به معرفی این گونه زیبا می‌پردازیم. ارکیده فالانوپسیس بومی مناطق جنوب شرقی آسیا و شمال استرالیا می‌باشد. امروزه به صورت گسترده در تمام نقاط دنیا بخصوص کشور هلند تولید می‌شود.

این گیاهان به طور کل محیط‌های با نور ملایم و هوای مرطوب را بسیار دوست دارند، در شرایط بسیار مساعد و مناسب محیطی، این گیاه می‌تواند سالانه تا ده عدد برگ و حتی بیشتر نیز تولید کند. و اگرچه گل‌ها در گیاهان خانگی بسته به شرایط نگهداری از دو هفته تا سه ماه دوام می آورند اما دوام گل تا ۶ ماه نیز گزارش شده است. ارکیده‌های فالانوپسیس این توانایی را دارند که ۳-۲ بار در طی یک سال گل بدهند. البته این به شرط آن است که این گیاه بالغ شده باشد و از شرایط رشد خوبی نیز برخوردار باشد. گل‌ها ۱۰-۵ سانتیمتر قطر دارند و ساقه گل می‌تواند ۴۵-۳۰ سانتیمتر طول داشته باشد. رنگ گل‌ها سفید، طیف‌های مختلف صورتی، زرد، راه راه و منقوش است.

گل ارکیده

این گیاه دارای ریشه‌های هوایی است که در مراحل اولیه رشد و در نظر اول ممکن است شبیه سر آغازه های ساقه گل باشند که البته اگر به نوک این دو عضو دقت کنید تفاوت آنها را مشاهده می‌کنید. نوک ریشه‌های هوایی تقریباً گرد هستند در حالی که این حالت در ساقه‌های گل مشاهده نمی‌شوند و کمی حالت نوک تیز بودن به چشم می‌خورد. گیاهان اپی فیت همانند ارکیده‌ها دارای ریشه‌هایی هوایی هستند که در محیط طبیعی رشد این گیاهان وظیفه ریشه‌های هوایی متصل کردن گیاه به تنه گیاهان دیگر و همچنین جذب آب و املاح برای گیاه است. سایر ریشه‌های معمول این گیاه نیز در خاک رشد می‌کنند و وظیفه جمع کردن آب و مواد غذایی را از مخلوط کاشت دارند. لزومی ندارد که ریشه‌های هوایی را داخل گلدان قرار دهید روی آنها خاک بریزید. البته این کار را (کاشتن برخی از ریشه‌های هوایی) در زمان تعویض گلدان می‌توان انجام داد.

 

جوانه ارکیده
جوانه های هوایی ارکیده که در تکثیر گیاه مورد استفاده قرار می گیرد

 

چرخه رشد گیاه ارکیده:
فصل معمول گلدهی این گیاه در اواخر پاییز و در طی زمستان است و گل‌ها تا اواخر بهار دوام می‌آورند. در طی تابستان و اوایل پاییز این گیاه به رشد خود ادامه می‌دهد اما در اواسط الی اواخر پاییز به شکل نسبی دوران دارد. در این دوران گیاه را بهتر است که به محیطی خنک‌تر با دمای تقریباً زیر ۱۵ درجه و با نوری نسبتاً کمتر (همانند پنجره‌های شمالی) منتقل کنیم تا بتواند استراحت کند و نیروی خود را برای دوره بعدی رشد و تولید گل جمع کند. شرایط مناسب رکود و استراحت به رشد زایشی گیاه در آینده و گلدهی آن کمک خواهد کرد. اما اگر به جای قرار دادن آن در محیطی مناسب، آنرا در مکانی گرم و معمولی نگهداریم، این گیاه گلدهی اندکی در آینده خواهد داشت. بعد از اتمام دوران استراحت که حدود سه هفته طول می‌کشد( در اواسط الی اواخر پاییز) می‌توان گیاه را به مکانی با نور و دمای مناسب منتقل کرد تا رشد رویشی آن مجدداً شروع شود.

شرایط نگهداری گل ارکیده:

آبیاری:
آبیاری این گیاه را در صبح انجام دهید و سعی کنید در هنگام آبیاری برگ‌ها  مرطوب و خیس نشوند. مرطوب شدن سطح خاک و تبخیر مقداری آب از سطح بستر کاشت این گیاه می‌تواند به شادابی برگ‌های آن کمک کند. همچنین مصرف آب‌های بدون املاح همانند آب مقطر برای این گیاه بهتر است و نتایج بهتری در کیفیت رشد آن به‌دست می‌آید. البته آب‌های به‌دست آمده از دستگاه‌های تصفیه آب مناسب نیستند و از آنها برای آبیاری این گیاه استفاده نکنید. این گیاه معمولاً با توجه به شرایط دمای محیط هر ۴ الی ۷ روز به آبیاری نیاز دارد. آبیاری کم و یا زیاد این گیاه یکی از دلایل عدم گلدهی آن است. به همین دلیل قبل از آبیاری سطح خاک را بررسی کنید. حتی اگر بر روی سطح گلدان سنگ‌های تزئینی وجود دارند تعدادی را بردارید تا بتوانید وضیعت خاک اطراف ریشه‌ها را بررسی کنید. اگر این محیط تا حدودی خشک شده بود نسبت به آبیاری گیاه اقدام کنید، اما اگر هنوز مرطوب است از آبیاری گیاه خودداری کنید. البته با توجه به این که بستر کاشت این گیاهان بسیار سبک است اکثر آبی که به این گیاه داده می‌شود از منافذ زیرین گلدان بیرون می‌آید به همین دلیل آبیاری را به تدریج انجام دهید تا ریشه‌ها به خوبی آب دریافت کنند.

تدریجی بودن و ملایمت در آبیاری این گیاه در حدی است که حتی ممکن است آبیاری این گیاه ۱۵ دقیقه هم طول بکشد! این گیاهان به رطوبت هوای حدود ۷۰-۶۰ درصد نیاز دارند، اما در رطوبت کمتر نیز می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. یکی از روش‌های مؤثر در افزایش رطوبت هوای اطراف این گیاه استفاده از زیرگلدانی حاوی سنگ ریزه و آب است. یک زیرگلدانی را از سنگریزه پر کنید. سپس تا نیمه دیواره آن آب بریزید. گلدان گیاه را در داخل آن قرار دهید البته کف گلدان نباید با آب در تماس باشد. این آب در طی روز به تدریج تبخیر می‌شود و نیاز رطوبتی برگ‌ها را فراهم می‌آورد.

آبیاری ارکیده
دقت کنید بستر کاشت این گیاه به قدری سبک و متخلخل است که به محض آبیاری، آب اضافی از منافذ زیرین گلدان بیرون می‌آید(تصویر ۱) و باید به مابقی آب اضافی نیز اجازه داد که به خوبی خارج شوند (تصویر ۲).

نور مناسب برای نگهداری ارکیده:
به محیطی با نور متوسط و به دور از نور مستقیم آفتاب نیاز دارند. در مورد شدت نور نیز این گیاه گفته می‌شود نور با میزان ۱۵۰۰-۱۰۰۰ فوت کندل مناسب این گیاه است که می‌توان این مقدار به واحد وات بر متر مربع (لامپ‌های معمولی) تبدیل کرد که برابر با ۸۴۱-۵۶۰ وات بر متر مربع می‌شود. البته این گیاه در نور کمتر یعنی در حد ۵۰۰-۳۰۰ نیز می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد اما از گلدهی خوبی برخوردار نخواهد بود. یکی از نشانه‌های نور بیش از اندازه برای این گیاه ظهور ته مایه قرمز رنگ در برگ‌های آن است. اگرچه این گیاه نور مستقیم آفتاب را اصلاً دوست ندارد و محیط کم نور را به خوبی تحمل می‌کند اما تاریک بودن بیش از اندازه محیط منجر به ریزش غنچه‌های گل و عدم گلدهی این گیاه می‌شود. در طی فصل رشد پنجره‌های شرقی خانه و در طی ماه‌های کم نور سال پنجره‌های جنوبی و غربی مکان مناسبی برای این گیاه است و میزان نور مناسب را در اختیار آن قرار می‌دهند.

دما مناسب برای نگهداری ارکیده:
در طبیعت این گیاهان در مکان‌هایی با دمای ۲۰ الی ۳۵ درجه یافت می‌شود اما در شرایط مصنوعی و خانگی در دمای ۱۵ الی ۳۰ درجه راحت‌تر رشد می‌کنند. به طور کل در طی فصل رشد در طی روز در دمای ۲۶-۲۱ درجه و در طی شب ۱۸٫۳-۱۶٫۵ درجه سانتی‌گراد برای این گیاهان مناسب است. بین دمای روز و شب حدود ۷-۶ درجه باید اختلاف باشد تا این گیاه از رشد خوبی برخوردار باشد. در دمای زیر ۱۸ درجه سانتی‌گراد باید آبیاری این گیاهان را با دقت بیشتری و به میزان کمتری انجام داد زیرا در چنین شرایط دمایی، آبیاری زیاد می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. دمای ۳۵ درجه حداکثر دمایی است که توسط این گیاه تحمل می‌شود. محیط گرم و یا بادهای کولر بخصوص کولر گازی یکی از دلایل ریزش غنچه‌های گل این گیاه است. همان‌طور که در قسمت چرخه رشد اشاره شد این گیاه در حدود اواخر پاییز دوره کوتاهی از دمای سرد و در حد ۱۲-۱۱ درجه سانتی‌گراد در حد ۳ هفته نیاز دارد تا گلدهی آن تحریک شود. لازم به ذکر است که برخی از پرورش دهندگان مطرح کرده‌اند که در این مرحله (یعنی تحریک گلدهی در گیاه) فقط کافی است که دما کمی پایین‌تر از ۱۵ درجه باشد و لزومی ندارد که حتماً به ۱۲-۱۱ درجه نزول کند. به هر حال در طی این مدت که گیاه در مکانی نسبتاً سرد است باید مراقب عدم آبیاری بیش از اندازه این گیاه بود. بعد از این دوره کوتاه می‌بایست که گیاه را به مکانی با دمای مناسب منتقل کرد. به یاد داشته باشید که به طور کل اگر دمای روزانه محیط نگهداری این گیاه همواره بالای ۲۹ درجه باشد، چنین گیاهی هرگز گل نخواهد داد.

خاک مناسب گل ارکیده:
ارکیده به محیط کاشتی با زهکش بسیار خوب نیاز دارد. از آنجایی که این گیاه در وطن خود بر روی تنه سایر درختان رشد می‌کند بنابراین معمولاً در مخلوط کاشت آن از پوسته درختان همانند پوست درختان کاج یا افرا (که البته کمی پوسیده باشد) نیز استفاده می‌شود. یکی از متداول‌ترین مخلوط‌ها برای این گیاه مخلوط پیت ماس+ پوسته تنه درختان است. همچنین از مواد دیگری همانند سنگریزه، پرلیت، پودر زغال سنگ و کوکوپیت نیز می‌توان در مخلوط کاشت این گیاه استفاده کرد. مثلاً می‌توان مخلوطی از ۴ قسمت پوست درخت افرا + یک قسمت پودر زغال + یک قسمت پرلیت نیز استفاده کرد. برای کوددهی این گیاه در طی فصل رشد فرمول‌هایی همانند ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۲۰-۲۰-۲۰ (و گاهی ۲۰-۱۰-۲۰) برای این گیاه پیشنهاد می‌شود. البته فرمول دومی یعنی ۲۰-۲۰-۲۰ با یک چهارم غلظت بکار می‌رود و این فرمول را اغلب برای گیاهان بالغ که از شرایط محیطی و رشد خوبی برخوردار هستند استفاده می‌شود. همچنین بعضی از پرورش دهندگان ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از جمع شدن املاح اضافی در اطراف ریشه‌های این گیاه برنامه کوددهی را یک ماه در میان اجرا کنند. ارکیده‌های فالانوپسیس را معمولاً در طی زمان گلدهی کود نمی‌دهند اما پرورش دهدگانی که حرفه‌ای هستند و به مساعد بودن شرایط رشد گیاهان ارکیده خود اطمینان کافی دارند برای تحریک گلدهی بخصوص بعد از گذاشتن گیاه در مکانی نسبتاً سرد (در پاییز) برای تحریک انگیزش گلدهی از کود ۲۰-۳۰-۱۰ استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید که ارکیده‌ها از بیش بود کود دهی بسیار بیشتر از کمبود مواد غذایی ضرر می‌کنند بنابراین در کوددهی این گیاهان به منظور تحریک آنان به گلدهی بیشتر اجتناب کنید. همچنین از یاد نبرید که حتماً قبل از گلدهی این گیاه حتماً ابتدا آن را آبیاری کنید و سپس محلول کودی را استفاده کنید.

خاک ارکیده
به درشت بودن اعضا شکل دهند خاک و عدم متراکم بودن آن دقت کنید. مخلوط خاکی گیاهان ارکیده از جمله سبکترین مخوطهای خاکی هستند که به سرعت آب را از میان خود عبور می دهند.

تعویض گلدان ارکیده

گلدان ارکیده
عکس تعویض گلدان ارکیده: بعد از درآوردن توده ریشه، با دست و با ملایمت قطعات مربوط به مخلوط کاشت قبلی را جدا می کنیم و توده ریشه را آزاد می کنیم و سپس گیاه را در گلدانی جدید با مخلوط کاشت تازه و جدید می کاریم. توجه کنید که در این زمان می توان ریشه های هوایی را نیز در مخلوط کاشت قرار داد. البته در این کار شدت عمل به خرج ندهید و مانع از شکسته شدن و آسیب به ریشه های هوایی شوید.آنها را تا جایی خم کنید که انعطاف دارند.

تعویض گلدان ارکیده:
ارکیده گیاهی نسبتا کند رشد است و هر ۳-۲ سال یکبار نیاز به تعویض گلدان پیدا می کند و بهار و یا پاییز (قبل و یا بعد از زمان گلدهی ) زمان خوبی برای تعویض گلدان این گیاه است و بهتر است زمانی این کار انجام شود که نوک ریشه های هوایی این گیاه سبز است. رشد و بیرون آمدن حجم بیشتر ریشه های گیاه از درون گلدان و یا خروج قطعاتی از مخلوط کاشت از منافذ زیرین گلدان به همراه آب آبیاری و یا به مشام رسیدن بوی نامناسب از گلدان همگی نشانه این است که می بایست برای تعویض گلدان این گیاه اقدام کرد. برای تعویض گلدان می توان گلدانی را استفاده کرد که قطر دهانه آن در حدود ۳-۲ سانتیمتر بزرگتر از گلدان قبلی است. بعد از تعویض گلدان گیاه را به خوبی آب دهید . مثلا دو بار آبیاری گیاه به فاصله ۱۵ دقیقه از یکدیگر ، به استقرار بهتر گیاه در گلدان جدید کمک می کند و تا یک ماه بعد از تعویض گلدان به گیاه کود ندهید و بعد از آن تا زمانی که شاهد رشد جدید گیاه هستید از کود ۱۰-۱۰- ۱۰ و با غلظت یک چهارم استفاده کنید.

آموزش تکثیر گل ارکیده:
تکثیر این گیاه از طریق بذر و ساقه می باشد. این گیاهان بر روی ساقه های خود و در قسمت گره ( ناحیه اتصال برگ به ساقه) گیاهان کوچکی شکل می دهند که در زبان انگلیسی اصطلاحا Keiki خوانده می شود و برای تکثیر این گیاه مورد استفاده قرار میگیرد. بهترین مقطع زمانی برای جداسازی این گیاهچه ها بعد از اتمال گلدهی گیاه در فصل بهار است و زمانی که این گیاهان کوچک ۳-۲ برگ دارند و ریشه هایشان نیز حدود ۷٫۵-۵ سانتیمتر طول دارد می توان آنان را با یک وسیله تیز از گیاه مادری جدا کرد و در یک گلدان جدا گانه کشت کرد به نحوی که ریشه‌ها در داخل مخلوط کاشت قرار گیرند. مخلوط کاشت همانی است که برای گیاهان بالغ استفاده می شود. گلدان را در مکانی با دمای روزانه ۲۹-۲۱ درجه و شبانه ۱۸-۱۵٫۵ درجه قرار دهید. هر روز عمل غبارپاشی را انجام دهید البته برای این کار از آبی ولرم استفاده کنید. برای رشد این گیاهان جوان صبور باشید ممکن است رشد ریشه های جدید در این گیاه حدود شش ماه نیز طول بکشد. گاهی مدتها طول می کشد تا گیاهچه ها در طول ساقه گیاه شکل گیرند که در این صورت می توان با برداشتن برگواره ای که بر روی گره قرار دارد شکل گیری گیاهچه ها را تحریک کرد و بعد از ۸-۶ هفته شاهد شکل گیری گیاهچه های متصل به ساقه گیاه مادری بود.

روش دیگری که برای تحریک شکل گیری این گیاهچه ها وجود دارد بدین صورت که می توان از ساقه گل یک ناحیه حاوی گره را با ۲ سانتمیتر ساقه در قسمت بالا و ۲ سانتیمتر ساقه در قسمت پایین آن از ساقه گل جدا کرد و آنرا در محیطی مرطوب تحت شرایط نور مناسب (شرایط نوری همانند گیاه معمولی است) قرار داد تا ریشه ها شکل گیرد. این محیط مناسب میتواند از مخلوط پیت ماس+کوکوپیت+ ذرات سیلیکونی که نگهدارنده آب و رطوبت هستند تشکیل شده باشد. این مخلوط در یک محیط سربسته همانند ظرف پلاستیکی در دار قرار میگیرند. سپس ابتدا پوسته رویین (برگواره) ناحیه گره برداشته می شود و ساقه حاوی گره در درون این ظرف قرار میگیرد. عدم خشک شدن محیط کاشت و وجود دما و نور مناسب (همانند محیط یک گیاه معمولی است) منجر به ریشه زایی و رشد برگها از این گره خواهد شد.

توجه: گره های موجود بر روی ساقه ، میتوانند هم فعالیت زایشی (تولید شاخه گل) و هم فعالیت رویشی (تولید Keiki یا همان گیاهچه های رویشی) داشته باشند. نمی توان کاری کرد که اگر قرار است از گره ، ساقه گل تولید شود آنرا مجبور کرد که گیاهچه تولید کند تا بتوان ارکیده را تکثیر کرد و یا بالعکس یعنی اگر قرار باشد از گره، ساقه گل شکل گیرد آنرا تبدیل به گیاهچه رویشی کنیم . به همین دلیل بهتر است که از همان روشی که در ابتدا توضیح داده شد استفاده کنیم یعنی جوانه بر روی گیاه مادری باقی بماندو اگر تبدیل به جوانه و ساقه گل شد که گیاهی گلدار خواهیم داشت اما اگر تبدیل به گیاهچه شد از آن در تکثیر استفاده می کنیم. شکل گیری ریشه ها و یا غنچه های کوچک از جمله نشانه های تشخیص رشد رویشی و یا زایشی ناحیه گره است. در دنیای تجاری پرورش این گیاه از محلولهای هورمونی سیتوکنین برای تحریک رشد جوانه های ناحیه گره برای شکل گیری گیاهچه های کوچک و تکثیر از طریق آنان استفاده می شود.

آفات و بیماری های گل ارکیده:
شته و تریپس از جمله آفات این گیاه محسوب می شوند. یکی از سمومی حشره کش که برای این گیاه مناسب معرفی شده است سم ارتان Orthene است و به نظر می رسد که سایر سموم به گلهای این گیاه آسیب وارد می کنند. گیاهان ارکیده فالانوپسیس بسیار به پوسیدگی طوقه و ریشه حساس هستند که در نتیجه آن ابتدا برگها زرد رنگ می شوند. این بیماری متاسفانه در طی ۲-۱ روز به تمامی قسمتهای گیاه سرایت می کند و راه حل نسبی آن درآوردن گیاه از گلدان و فرو کردن تمامی قسمتهای آن در یک محلول قارچکش است. بهترین راه جلوگیری از بروز این بیماری است . در زمان آبیاری در آبدهی این گیاه زیاده روی نکنید و فاصله مناسب بین دو آبیاری را رعایت کنید. آب را بر روی برگهای گیاه نریزید و تا جایی که امکان داردمانع از خیس شدن ساقه اصلی گیاه شوید. آبیاری را در طی صبح انجام دهید تا با فرارسیدن شب که دما نیز پایین تر است رطوبت اضافی محیط از بین رفته باشد. در صورت وجود آب و هوای مرطوب و سرد و برای جلوگیری موثرتر از بروز این بیماری می توانید گاهی از سمومی مانند دیتان ام-۴۵ و کاپتان استفاده کنید و محلول آنرا به خاک گیاه دهید. توجه داشته باشید که پوسیدگی ریشه در این گیاه ابتدا منجر به پژمردگی برگها می شود دقیقا مثل این است که گیاه تشنه است و ممکن است شما فکر کنید با آبیاری بیشتر گیاه را میتوانید نجات دهید. گاهی پوسیدگی ریشه مدتها طول می کشد تا این گیاه را از بین ببرد و در طی این مدت گیاه رشدی نخواهد داشت. چنین گیاهانی که سالها است رشدی نداشته اند بهتر است که گلدانشان تعویض شود و در بستری تازه کاشته شوند و در آبیاری آنان زیاده روی نشود. در گیاهان با ریشه پوسیده غنچه ها می ریزند برگها خموده هستند بخصوص اینکه برگهای گیاه سالم محکم است اما برگهای گیاهی که ریشه های پوسیده دارد از آن شادابی و استحکام برخوردار نیست ریشه های سیاه رنگ نشانه واضحی از این بیماری است. بیماری قارچی بوترتیس بیماری دیگری است که می تواند گلهای این گیاه را آلوده کرده و لکه هایی سفید –خاکستری روی آن ایجاد کند. بهترین راه برای جلوگیری از ظهور این بیماری مکانی با تهویه مناسب هوا است که مانع از جمع شدن رطوبت بیش از اندازه محیط شود. زیرا رطوبت زیاد هوا یکی از دلایل اصلی بروز این بیماری است.

عدم گلدهی و ریزش گلهای گیاه:
گرما و یا سرمای محیط، آبیاری بیش از اندازه و یا خشکی کشیدن گیاه، استفاده بیش از اندازه از کودها، نزدیک بودن گیاه به مواد مصنوعی تازه همانند موکت، فرش، پارکت و یا کاغذ دیواری هایی که به تازگی نسبت شده اند، کمبود نور محیط بر گلدهی ارکیده تاثیر دارند.

منبع: باغبان سبز

مقالات مشابه

83 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری گل ارکیده

  1. نوری گفته:

    سلام و درود برشما،ایا هنگام اب دادن به گل ارکیده نیاز هست که قطره کود به آب آن اضافه شود؟ریشه هوایی آن هم باید در آب قرار گیرد؟باتوجه به اینکه در منطقه گرمسیری هستم و کولر گازی همیشه روشن است راهنمایی بفرمایید چه کنم تا آسیبی به آن نرسد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای ارکیده هر ۱۵ روز یک بار باید کوددهی رو انجام بدید تا تقویت بشه، بله میتونید داخل ابش ترکیب کنید وموقع ابیاری بدید، ریشه رو بمدت طولانی داخل اب قرار ندید فقط زمانی که نیاز به ابیاری بود روی ریشه ها اب اسپری کنید یا گلدان ارکیده رو داخل ظرف اب بگذارید کامل سیراب که شد از اب خارج کنید.

        • کارشناس 1 گفته:

          برای تقویت گیاه از کود ۱۰،۱۰،۱۰ استفاده کنید برای گلدهی وافزایش ریشه از کودهایی که فسفر بیشتری دارند مثل۱۰،۵۲،۱۰ یا ۱۳،۴۰،۱۳ میتونید استفاده کنید. سعی کنید از کودهای مختلف ماهی یک باراستفاده کنید فقط از یک نوع کود استفاده نکنید.

  2. رسا گفته:

    سلام خسته نباشید ارکیده من از ساقه خشک شد بریدم الان ۸ماه میشه ولی دیگه ساقه نمیده لطفا راهنمایی کنید ؟ نیم سانت از ساقه مونده باید از ته ببرم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بعد از اتمام گلدهی باید گیاه رو تقویت کنید تا مجدد اسپایک گل بده، با کودهای کامل مثل سه ۱۰ وکودهایی که فسفر بیشتری از ازت دارند ماهی یک بار به صورت دوره ای تقویت کنید مجدد اسپایک میزنه وگل میده نه نیازی نیست جدا کنید گیاهتون سرحال ودرحال رشد هست فقط باید تقویت کنید تا مجدد گل بده. ابیاری روهم کوکوچیپس یا بارک های سطحی رو بررسی کنید زمانی که کامل رطوبت ازدست دادند ابیاری کنید.

  3. رسا گفته:

    سلام وقت بخیر ببخشید چند وقته از داخل گلدان حشره های پرنده کوچک میاد بیرون اسپری حشره کش زدم اما بازم هست به نظرتون خاک ارکیده رو عوض کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، رطوبت خاک رو کاهش بدید وکنار گیاه کارت زرد نصب کنید اگرتعدادشون زیاد هست خاک گیاه رو با محلول حشره کش ابیاری کنید.

  4. رسا گفته:

    با سلام خسته نباشید ارکیده من ساقه هاش خشک شد مجبور شدم از ته ببرم عکسو میزارم الان ۲ ماه دیگه ساقه جدید نمیده اما ۲ تا برگ جدید داده کودم بهش میدم میخواست ببینم کی ساقه میده؟ و این که میتونم کود۲۰/۲۰/۲۰ بدم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود ممنون،بمرور زمان ساقه یا همون اسپایک گل هم میزنه کنارساقه خشک شده قسمت سفید هست اون قسمت رو بررسی کنید احتمالا شپشک ارد الود هست حتما حذف فیزیکی کنید وتمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید اگر بازم بود حذف فیزیکی کنید وگیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید وتهویه ی محیط رو بالا ببرید، کود سه بیست مخصوص رشد گیاهان هست میتونید استفاده کنید برای گلدهی هم میتونید از کودهایی که فسفر بیشتری از ازت وپتاس دارند استفاده کنید مثل کود۱۰،۵۰،۱۰

  5. رسا گفته:

    سلام ببخشید میخواستم گلدان ارکیده رو عوض‌ کنم امکان داره اموزش استفاده از قارچ کش رو بگین؟ از‌ چه مدل قارچ کشی استفاده کنیم مخصوص خودشو داره ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، از قارچ کش کاربندازیم میتونید استفاده کنید، مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب.

    • کارشناس 1 گفته:

      صبر کنید گلدهی کامل تموم بشه واگر شاخه گلدهنده خشک شد جدا کنید اگر سبز بود جدا نکنید در گلدهی بعدی از همون اسپایک گل میده.

  6. رسا گفته:

    سلام ببخشید ارکیده من گل هاش تمام شده الان ساقه هاش زرد میشن مشکل ار چیه؟ باید ساق‌ها رو قطع کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگرساقه گلدهنده زرد وکامل خشک شده بله میتوند جدا کنید خاک گیاه رو عوض کنید واز خاک جدیدی استفاده کنید گیاه رو با کودهای مخصوص گلدهی تقویت کنید تا مجدد به گل بشینه.

    • کارشناس 2 گفته:

      بله اون قسمت از ریشه ها در حال پوسیدگی هستند بررسی کنید اگر خشک باشه مشکلی نیست ولی اگر نرم هستند بهتر هست گیاه رو از خاک در بیارید وریشه های پوسیده شده رو کات کنید وخاک گیاه رو عوض کنید وبا محلول قارچ کش شستشو داده وابیاری کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      گلدانش مناسب نیست، صبر کنید گلدهی تموم بشه بعد هم خاک وهم گلدان رو عوض کنید از گلدان شفافی که زهکش خوبی داره استفاده کنید گلدانهای مخصوص ارکیده در بازار موجود هست که میتونید تهیه کنید.

  7. رسا گفته:

    سلام خسته نباشید من ۳ روزه ارکیده خریدم میخواستم ببینم ایا سالمه ؟و این که این گلدان براش بزرگ نیس؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله سالم هست ریشه های ارکیده زمانی که نقره ای رنگ هستندسالم وجوان هستند، اگر روی گل نیست میتونید خاک وگلدان رو تعویض کنید واز خاک جدیدی استفاده کنید اگر روی گل هست صبر کنید بعد از اتمام گلدهی خاک وگلدان رو تعویض کنید. برای خاک میتونید از ترکیب، بارک، کوکوچیپس ولیکا نخودی استفاده کنید.

  8. زندیان گفته:

    سلام ممنون از راهنماییتون چهارشنبه بعد از یک هفته گلدان‌ها را در یک تشت آب گذاشتم و بعد از ده دقیقه از آب درشون آوردم با اینکه سه روز پیش این کار را انجام دادم بازم الان این کار را بکنم؟

  9. زندیان گفته:

    https://uupload.ir/files/t8if_16144327484196031849531458462289.jpg
    https://uupload.ir/files/cx2c_16144327766996262356975853786308.jpg
    https://uupload.ir/files/hsib_16144327959197897626233196137733.jpg
    سلام طبق فرمایش شما بعد از اینکه گلهای ارکیده تمام شد با همان قارچ کشی که فرموده بودید ریشه ها را شستم و طبق فرمایش شما تنه جوش کنار گیاه را جدا کردم ولی برای گیاه مادر حدودا چهار پنج تا ریشه ماند که خیلی هم کوتاه بود و بیشتر ریشه وصل به گیاه تنه جوش بود که من گلدانش زا عوض کردم ولی بعد از ده روز که این کار را انجام دادم هر دو گیاه به این روز افتادن من نگرانم که آیا گل از بین می‌رود یا نه ممنون میشم بگین چکار کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، چه مقدار قارچ کش استفاده کردید؟مقدار مصرف قارچکشتون زیاد بوده باعث مسموم شدن گیاهانتون شده پاجوش که در حال از بین رفتن هست ریشه ها پوسیده شدن ،داخل یک بطری یا پارچ اب بدون املاح یا اب مانده بریزید وبه ارامی گیاه رو ابیاری کنید بصورتی که تمام اب از زهکش گلدان خارج بشه به اصطلاح گیاه وخاکش رو ابشویی کنید تا سم موجود خارج بشه.باید با حوصله وآرام این کار رو انجام بدید اب رو کم کم بریزید بیکباره داخل خاک نریزید. پاجوش رو هم همینطور ابشویی کنید تا سم اضافی خارج بشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما برای ریشه مانکوزب بهتر هست ، یک گرم در یک لیتر اب ترکیب کنید وریشه گیاه رو با این محلول شستشو بدید اولین ابیاری رو هم بعد ازکاشت با این محلول انجام بدید.

  10. زندیان گفته:

    https://uupload.ir/files/lss2_۲۰۲۱۰۲۱۱_۲۱۳۲۵۶.jpg
    https://uupload.ir/files/qhqg_۲۰۲۱۰۲۱۱_۲۱۳۲۴۴.jpg
    https://uupload.ir/files/jpw_۲۰۲۱۰۲۱۱_۲۱۳۲۳۲.jpg
    سلام سه روز پیش دوتا گل ارکیده خریدم که برگهای یکی از اونا کمی حالت افتادگی داره وهر کدوم دو سه تا گل هنوز به شاخهاش هست داخل گلدونها حالت سبز لجنی شده زهکشیشون خوبه میتونم گلدونشون را الان عوض کنم و شاخه ها را قلمه بزنم وتوی خاک کوکوپیت بخوابونم و اگه زحمتی نیست با توجه به عکسهایی که آپلود کردم بفرمایید شرایطش چطوره ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، فعلا حالشون خوب هست وخاک رو میتونید بعد از اتمام گلدهی عوض کنید،اسپایک (شاخه گلدهنده) رو زمانی که کامل خشک شد میتونید جداکنید ،اسپایک ارکیده ریشه نمیزنه ونمیتونید قلمه بزنید فقط تنه جوش کنار گیاه مادری رو میتونید جدا کنید وجداگانه بکارید زمان تعویض خاک بهتر هست تمام ریشه های خشک شده رو هم جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد داخل خاک جدید بکارید.

  11. محمد گفته:

    خاک مناسب ارکیده گرفتم در حد چند قاشق کوکو پیت قاطیش کردم یعنی باید خاکشو دوباره عوض کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      بهتر هست کوکوپیتهارو جدا کنید. کوکوپیت اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه وباعث پوسیدگی ریشه های گیاه میشه. میتونید با غربال کردن با یک غربال دانه درشت جدا کنید.

  12. محمد گفته:

    سلام وقت بخیر ببخشید این ارکیده رو دوماه پیش خاکشو کامل عوض کردم ریشه هاش هم همشون فاسد شده بودن اکثرشو هرس کردم امشب هم باز از خاک درش اوردم ریششو هرس کنم بنظرتون اشکالی داره همه ریشه هاشو هرس کنم و بدون ریشه بمونه؟با توجه به اینکه همه ریشه هاش فاسد شدن توی عکس مشخصه که وضعیت ریشه ها خیلی داغونه اما با این حال برگ جدید دراورده و داره رشد میکنه راهکار شما چیه ممنون بابت راهنمایی های کارشناسانتون
    https://uupload.ir/files/fza_۲۰۲۰۱۲۱۷_۰۲۰۱۳۰.jpg

    https://uupload.ir/files/4j3_۲۰۲۰۱۲۱۷_۰۲۰۱۲۰.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله بهتر هست تمام ریشه های پوسیده شده رو کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید،خاک نامناسب یا ابیاری بیش از اندازه باعث این مشکل شده،خاک ارکیده باید کاملا متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه،میتونید برای خاک از ترکیب لیکا فندقی، کوکوچیپس، ذغال خردشده درشت، استفاده کنید، کوکوپیت یا پیت ماس خاک مناسبی برای ارکیده نیست، ابیاری رو هم زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

  13. محمد گفته:

    سلام وقتبخیر تشکر بخاطر مطالب مفیدتون ببخشید من قصد خرید یه ارکیده رو دارم ارکیده ای که توی گلفروشی نزدیک خونمون دیدم هفت هشت تا برگ داره که از سطح خاک ساقه اصلیش حدود پونزده سانت میشه برگهای پایینیش زرد و خشک شدن شکوفه هاش هم یه ساقش کلا ریخته یه ساقه دیگش هم فقط یه شکوفه پژمرده روش مونده خواستم بپرسم که ایا این ارکیده سن داره ممکنه دیگه عمر خودشو کرده باشه؟بهتر نیست یه ارکیده جوونتر پیدا کنم؟ایا میشه همه برگاها روکات کرد تا دوباره برگ در بیاره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالش هست که سنش بالا باشه ولی میتونید جوانسازی بکنید ویا گیاه جوانتری رو تهیه کنید، هرس ریشه وبرگها گیاه رو جوانتر میکنه وعمرش زیاد میشه البته درصورت نگهداری با شرایط ایدال.

  14. زهرا گفته:

    سلام روزتون بخیر. من حدود دوسال پیش یه گلدان ارکیده خریدم که تا اواسط تابستان گل داشت و بعد گلها ریختن. یکی از ساقه ها که خشک شده بود رو کامل جدا کردم اونیکی ساقه که تا نیمه خشک شده بود رو نگه داشتم. سالی که گذشت ارکیده من گل نداد ولی روی ساقه دو تا جوانه زد که برگ ازش بیرون زد و مدتها به همین شکل بود.امروز متوجه شدم که این جوانه ها ریشه ازشون بیرون زده. حالا با توجه به اینکه الان اول پاییزه نباید من اینها رو جدا کنم و در گلدان بکارم؟ باید تا بهار صبر کنم؟ ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.اینم عکس جوانه ها
    https://uupload.ir/files/9kia_img_20201014_090049.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید هر دو گیاه رو به ارامی از روی ساقه با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده جدا کنید ودر خاک وگلدان جدا گانه ای بکارید مواظب باشید تا ریشه ها وگیاه صدمه نبینند با ساقه جدا کنید وداخل گلدان کشت کنید.

  15. پروانه گفته:

    سلام
    روزتون بخیر
    من حدود دو ماه پیش یک گل ارکیده گرفتم
    بعد گذشتن ۴-۵ روز برگهای پایینی شروع به زرد شدن کرد
    بعد از اون غنچه ها شروع به خشک شدن و چروک شدن کردن و ریختن
    بهد از اون هم گلها پلاسیده شدن و کاملا ریختن
    در ضمن بعد از گذشت یک ماه به پیشنهاد فروشنده گل رو از گلدان فلزی به گلدان شیشه ای منتقل کردم
    یک هفته ای هست که یکی از برگهای پایینی کاملا زرد شده
    بقیه برگهام کم کم دارن زرد میشن
    ریشه انگار پوسیده شده و
    چن تا کله قهوه ای روی برگ ها افتاده و در کل برگهای پایینی طراوت و تازگی و سفتی برگهای بالایی رو ندارند
    ممنون میشم اگر امکانش هست راهنماییم کنید

دیدگاه‌ها بسته شده است.