۱۰ مشکل عمده در نگهداری کاکتوس‌ ها

10 مشکل عمده در نگهداری کاکتوس‌ها

کاکتوس‌ها مانند همه گیاهان برای ادامه زندگی و بقا به شرایطی نیاز دارند. گاهی مشکلاتی برای کاکتوس‌هایمان می افتد که زیاد خوشایند نیست. اکثر مشکلات به وجود آماده مانند ترک خوردن تنه، یا کم نور شدن غیر قابل برگشت هستند. پس باید با فراهم آوردن شرایط نگهداری ایده آل از این مشکلات جلوگیری کرد. در این مقاله به ۱۰ مشکل عمده در نگهداری کاکتوس‌ها می‌پردازیم. لطفاً تیم میهن کاکتوس را در ارائه مقالات مفید و کامل یاری کنید.

۱- ترک خوردن تنه کاکتوس‌ها:
عامل اصلی به وجود آمدن این مشکل زیاده‌روی در آبیاری می‌باشد. بخصوص زمانی که کاکتوس‌ها به مدت طولانی بی آب می‌مانند با آبیاری زیاد ممکن است بدنه آنها ترک بردارد. این عارضه برگشت ناپذیر است و برای همیشه بر روی تنه گیاه باقی می‌ماند. باید آبیاری کاکتوس‌ها اصولی و منظم انجام پذیرد. در بخش مقالات آموزشی سایت در مورد آبیاری کاکتوس‌ها کامل توضیح داده شده است. یکی از دلایل ترک خوردن بدنه کاکتوس‌ها ازدیاد در مصرف کودها بخصوص کودهای با ازت بالا می‌باشد.

نگهداری کاکتوس‌ها

۲- پوسیدگی ریشه کاکتوس‌ها:
به جرأت می‌توان گفت دلیل اصلی از بین رفتن و مرگ کاکتوس‌ها پوسیدگی ریشه می‌باشد. ریشه کاکتوس‌ها بسیار مستعد پوسیدگی است و با مقداری رطوبت سریعاً پوسیده می‌شود. و اگر به موقع درمان نشود این پوسیدگی به بدنه گیاه منتقل شده و گیاه از بین خواهد رفت. برای درمان پوسیدگی ریشه باید از سموم قارچ‌کش استفاده کنید. اولین نشانه پوسیدگی ریشه خیس ماندن خاک در اثر عدم جذب آب توسط گیاه می‌باشد.

نگهداری کاکتوس‌ها

نگهداری کاکتوس‌ها

۳- باریک شدن کاکتوس‌ها:
باریک شدن کاکتوس‌ها زمانی مشاهده می‌شود که گیاه به اندازه کافی نور دریافت نمی‌کند. به این عارضه رشد علفی می گویند. باریک شدن کاکتوس‌ها بیشتر در منازل و آپارتمان‌هایی که نور کافی ندارند دیده می‌شود. کاکتوس‌ها روزانه حداقل ۳ تا ۵ ساعت بسته به اندازه و نوع کاکتوس نور نیاز دارند. باریک شدن عارضه‌ای است برگشت ناپذیر ولی اگر گیاه دوباره نور کافی دریافت کند ادامه رشد گیاه طبیعی خواهد بود.

آفتاب شدید بخصوص در بهار و تابستان هم میتواند باعث سوختگی کاکتوسها شود.

رشد علفی کاکتوس
رشد علفی کاکتوس در اثر کمبود نور

نگهداری کاکتوس‌ها

۴- نرم شدن تنه کاکتوس‌ها:
دلیل عمده‌ای که تنه کاکتوس‌ها شل می‌شوند یا به اصلاح ژله‌ای می‌شوند، پوسیدگی ریشه در اثر قارچ‌ها و انتقال آن به تنه گیاه می‌باشد. محل نگهداری کاکتوس‌ها باید خشک باشد و خاک سبک با زهکشی مناسب استفاده شود.

۵- سیاه شدن کاکتوس‌ها:
پوسیدگی تاج در کاکتوس‌ها یا سیاه شدن نوک کاکتوس‌ها توسط یک قارچ بیماری گر بنام helminthosprium ایجاد می‌شود. برای پیشگیری و درمان باید از سموم قارچ‌کش سیستماتیک استفاده شود و رطوبت محل نگهداری کاکتوس‌ها را کم کرد.

۶- زرد شدن پایین کاکتوس:
زرد شدن قسمت پایین بدنه کاکتوس‌ها می‌تواند در اثر کهولت سن، آبیاری زیاد و یا وجود املاح و مواد زائد در خاک باشد.

۷- تغییر رنگ کاکتوس‌ها:
هرگونه تغیر رنگ در کاکتوس باید مورد بررسی قرار گیرد از دلایل اصلی تغییر رنگ در کاکتوس‌ها آفتاب سوختگی، کنه‌ها و بیماری‌های قارچی می‌باشد.

۸- شپشک آردآلود:
یکی از بدترین آفت‌هایی که کاکتوس‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد شپشک آردآلود می‌باشد. شپشک با تغذیه از گیاه به مرور باعث مرگ گیاه می‌شود. بهترین روش پیشگیری می‌باشد چون این آفت به سختی با سموم از بین می‌رود. برای مطالعه مقاله کامل شپشک آردآلود اینجا کلیک کنید.

۹- چروک شدن کاکتوس‌ها:
چروک شدن می‌تواند در اثر کم آبی یا در اثر خواب گیاه باشد. چروک شدن در فصل خواب امری طبیعی و عادی می‌باشد. یکی دیگر از دلایل چروک شدن پوسیدگی ریشه می‌باشد زیرا گیاه ریشه‌ای برای جذب آب ندارد.

۱۰- عدم رشد گیاه:
اگر کاکتوس برای مدت طولانی علایم رشد از خود نشان ندهد باید مورد بررسی قرار بگیرد. خاک نامناسب، محل نگهداری نامناسب، خواب گیاه و عدم وجود ریشه مناسب از دلایل رشد کم کاکتوس‌ها می‌باشد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

354 دیدگاه برای “۱۰ مشکل عمده در نگهداری کاکتوس‌ ها

  1. ماهرو گفته:

    سلام . امروز متوجه شدم این کاکتوسم زرد شده . نمیدونم از کی اینطور شده اما مدت زیادیه جلوی نور مستقیم خورشید نبوده و لب پنجره هم نبوده ‌ داخل اتاق نگهش داشتم . چیکار باید بکنم و آیا درست میشه ؟؟
    دقیقا سال پیش همین مشکل پیش اومد منتها بتدریج چروک و نرم شد و من از خاک درش اوردم و حتی قسمت زرد و چروکیده شو بریدم ،بعدش مراحل ریشه زدنش رو انجام دادم و تا الان ک شیش ماه گذشته خیلی خوب و نرمال بنظر میومد. تا امروز ک متوجه این مشکل شدم ..اینو هم اضافه کنم ک خاکش انچنان املاح مفیدی نداره بخش زیادش شن و ماسه س.
    https://s6.uupload.ir/files/20220305_130337_7coi.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قسمتهایی رو که تغییر رنگ دادند با انتهای مداد بررسی کنید اگر نرم بودند باید همون مراحل رو مجدد تکرار کنید دلیلش گلدان بزرگ، خاک نامناسب وابیاری بیش از اندازه هست گیاهتون بشدت کمبودنور هم داره.

      • ماهرو گفته:

        ممنونم ازتون. چک کردم، قسمتایی ک زرد شدن هنوز ب اندازه ی بخش هایی ک سبز هستن سفتن. اگه گلدون و خاکشو عوض کنم ممکنه جلوی نرم شدنش رو بگیره ؟!

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، اگر سفت هستند نیازی به تعویض گلدان نیست فقط ابیاری رو با دقت بیشتری انجام بدید یعنی زیاد ابیاری نکنید زمانی که خاک کامل تاعمق گلدان خشک شد ابیاری رو انجام بدید وبمرور زمان گیاه رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، افتاب سوخته شده نور رو حتما فیلتر کنید یعنی نور از پشت پرده توری به گیاه بتابه ابیاری رو هم کامل انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل شده که طبیعی هست وجای نگرانی نیست احتمالش هست که تمام اون برگها زرد بشه وبریزه برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید موقع رشد مجدد از قسمت بالا برگ میده یک هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید ابیاری رو هم زمانی که خاک کامل تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید.

  2. مهدی گفته:

    سلام وقتتون بخیر…امروز دیدم تیغ های کاکتوسم بدون اینکه به جایی برخورد کنن کنده شده و افتادن…میخواستم بدونم دلیلش چی میتونه باشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بیماری قارچی یا کمبود نور هم باعث این مشکل میشه این موارد رو بررسی کنید.

  3. امیر محمد گفته:

    سلام خسته نباشید
    من تازگیا ب کاکتوس علاقه مند شدم اما نمیدونم چرا کاکتوسام رنگشون بنفش میشن؟
    نور غیر مستقیم میخوره
    اب هر روز میدم

    لطفا در مورد نگه داریشون راهنمایی کنین

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، ابیاریتون اشتباه هست کاکتوسها به این میزان اب نیازی ندارند ابیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه گیاه شده وبمرور زمان گیاه از بین میره ابیاری رو زمانی که خاک کامل تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید برای راهنمایی بهتر عکس واضح از گیاه بفرستید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.