دلیل زرد شدن قسمت پایینی تنه کاکتوس چیست؟

دلیل زرد شدن قسمت پایینی کاکتوس چیست؟

دلیل زرد شدن قسمت پایینی کاکتوس چیست؟ یکی از مشکلات اصلی در نگهداری کاکتوس‌ها زرد شدن قسمت پایینی تنه می‌باشد. این تغییر رنگ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به دلایل اصلی این مشکل اشاره می‌کنیم.

 

هرگونه تغییر رنگ در کاکتوس را باید مورد بررسی قرار دهید. تغییر رنگهای ناگهانی و با سرعت بالا می‌تواند باعث از بین رفتن کاکتوس شما شود. منظور از زرد شدن لزوماً تغییر رنگ به زردی نیست و ممکن است تغییر رنگ به قهوه‌ای سفید خاکستری و یا سایر رنگ‌ها باشد در هر صورت تغییر رنگ در کاکتوس‌ها از نشانه‌های اصلی بیماری می‌باشد. در این مقاله انواع تغییر رنگ تنه کاکتوس‌ها را همراه با درمان آن را توضیح خواهیم داد.

 

تغییر رنگ طبیعی کاکتوس:
در برخی از گونه‌های کاکتوس‌ها مانند فروها، آستروفیتوم ها، اکثر کاکتوس‌های ستونی، اچینو ها و بسیاری از گونه‌های دیگر با گذشت سن از قسمت پایینی شروع به تغییر رنگ می‌کنند. این تغییر رنگ ناگهانی نیست و به تدریج اتفاق می افتد. معمولاً قسمت‌های تغییر رنگ داده سفت می‌باشد و به اصطلاح چوبی شده است. این حالت طبیعی بوده و مشکلی برای گیاه ایجاد نمی‌شود البته باید به درستی بتوانید آن را تشخیص دهید.

آستروفیتوم سه پر
تغییر رنگ طبیعی

 

تغییر رنگ طبیعی
تغییر رنگ طبیعی

 

زرد شدن تنه کاکتوس در اثر پوسیدگی:
اصلی‌ترین دلیل تغییر رنگ تنه کاکتوس‌ها از قسمت پایین، پوسیدگی ریشه و انتقال آن به تنه گیاه می‌باشد. زمانی که ریشه کاکتوس‌ها پوسیده می‌شود این پوسیدگی به تدریج پیشروی کرده و به تنه گیاه می‌رسد که می‌تواند فوراً کاکتوس شما را از بین ببرد. به محض مشاهده تغییر رنگ در قسمت پایینی کاکتوس‌ها آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر تغییر رنگ همراه با شل شدن بود یعنی قسمت تغییر رنگ داده نرم بود باید گیاه را سریعاً درمان کنید. برای درمان، کاکتوس را از خاک در بیاوردید و ریشه‌های پوسیده را جدا کنید و اجازه دهید کاکتوس چند روزی بیرون از خاک بماند و سپس در خاک جدید بکارید. این روش در مراحل اول جوابگو خواهد بود ولی اگر تنه کاکتوس کاملاً نرم شده باید از قسمت سالم کات کنید و اجازه دهید قسمت جدا شده چند روزی بیرون بماند تا پینه ببندد و سپس در خاک جدید بکارید و تا زمانی که ریشه نزده آبیاری نکنید. زمان ریشه دهی ممکن است در حدود یک هفته تا دو هفته طول بکشد. در این مدت کاکتوس را در معرض تابش شدید آفتاب قرار ندهید.

 

از جمله دلایل پوسیدگی ریشه کاکتوس‌ها آبیاری زیاد، خاک نامناسب، و بیماری و آفت‌ها می‌باشد. خاک کاکتوس باید بیشتر ماسه‌ای باشد. ته گلدان دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب باشد تا آب اضافی در گلدان باقی نماند. کاکتوس‌ها به آب زیادی احتیاج ندارند و باید به اندازه آبیاری شود. برای مطالعه مقاله اصول آبیاری کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

برای مطالعه روش‌های قلمه زدن کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

علت زرد شدن کاکتوس

زرد شدن کاکتوس

زرد شدن کاکتوس

زرد شدن کاکتوس

نویسنده: کاظم دروگریان
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

300 دیدگاه برای “دلیل زرد شدن قسمت پایینی تنه کاکتوس چیست؟

  1. میترا گفته:

    سلام وقت شما بخیر.
    این تراریوم رو من چهار سال هست که دارم. همشون خیلی کوچیک بودن، تا الان رشد کردن و هیچ مشکلی نداشتن. داخل اتاقی بود که نور داره اما آفتاب روش نمی افتاد و هفته ای یکبار کمی آب بهشون میدادم. حدود یک ماه پیش دیدم این کاکتوس جلویی زرد شده، گفتم شاید نورش کمه، گذاشتم جایی که نزدیک تر به آفتاب باشه. اکثرا آفتاب مستقیم روش نمیخورد، اما خب چند باری شد که یادم رفت پرده رو بکشم و آفتاب خورد.
    الان دیدم کاملا ناگهانی اون کاکتوس عقبی هم از پایین زرد شده.
    خیلی خیلی ممنون میشم راهنماییم کنین.
    سپاس گزارم ?

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ریشه گیاهتون مشکل داره احتمالا پوسیده شده، بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وتا قسمتی که زرد شده کات کنید چند روز در دمای اتاق نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد مجدد بکارید ابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید مجدد ریشه میزنه ورشد میکنه کاکتوس جلویی بشدت کمبود نور داره، بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

      • میترا گفته:

        خیلی ممنونم از پاسختون. امکانش هست پوسیدگی به گیاه کناری هم سرایت کنه؟ لازمه اون رو هم از خاک خارج کنم یا خیر؟

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما بله میتونید اون گیاه رو هم از نظر پوسیدگی ریشه برسیی کنید، بشدت کمبود نور داره بعد از کاشت بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  2. Asma گفته:

    سلام کاکتوس من یه مدتی هست اینجوری شده میتونم کاری براش بکنم اخه هدیه هست و خیلی دوسش دارم 🙁
    اب هم تقریبا هفته ای یبار میدم و داخل خونه بوده دمای خونه هم داشته

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، قسمتی رو که زرد شده با انتهای مداد به ارامی فشار بدید اگر نرم شده از خاک دربیارید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید اگر سفت هست مشکلی نیست فقط ابیاری رو کاهش بدید و زمانی که خاک کامل تا عمق خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید در این فصل رشد کاکتوسها کم میشه وبهتر هست فاصله دو ابیاری زیاد باشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.